tag:blogger.com,1999:blog-27929612.post6378173066892800600..comments2023-09-20T16:59:33.091+03:00Comments on dangerfew!!!: Ο Μύθος και η Μέθοδος της Γαλλικής Επανάστασηςdangerfewhttp://www.blogger.com/profile/05070541130227611215noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-66456542899115559632011-02-02T10:48:57.672+02:002011-02-02T10:48:57.672+02:00Ε τότε καλά του κάνανε...Ε τότε καλά του κάνανε...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-20616956035393214322011-02-01T13:09:12.222+02:002011-02-01T13:09:12.222+02:00Μάλλον τότε θα πρέπει να το επικεντρώσουμε στην &q...Μάλλον τότε θα πρέπει να το επικεντρώσουμε στην "ιδεολογία Μαρά": για όλη την κακοδαιμονία φταίει μια χούφτα προδότες, πράκτορες των αριστοκρατών, των Πρώσων κ.λπ. Αν τους εντοπίσουμε και τους φυλακίσουμε (ή τους πάρουμε το κεφάλι), τότε η κατάσταση θα αλλάξει, τα νέα μέτρα θα αποδώσουν, το Παρίσι θα χορτάσει κ.λπ.<br />Ο Μαρά ήταν αυτός που εξέφρασε πιο χαρακτηριστικά τούτη την ιδεολογία, εύστοχος ο πίνακας που επέλεξες.Eliashttps://www.blogger.com/profile/15006996975439612683noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-51086137103620664242011-01-31T23:48:21.048+02:002011-01-31T23:48:21.048+02:00@ Elias,
ωστόσο το άρθρο θέλει να εντοπίσει τα μο...@ Elias,<br /><br />ωστόσο το άρθρο θέλει να εντοπίσει τα <em>μοναδικά</em> στοιχεία της ΓΕ. Και, κάτω από αυτό το πρίσμα, νομίζω πως έχει δίκιο, όταν λέει πως η ιδέα τής "<em>έστω και</em> με τη χρήση τρόμου δημιουργικής καταστροφής" έχει μια ιδιαίτερη χροιά, που δεν φαίνεται να είχε σε προηγούμενες εξεγέρσεις ή επαναστάσεις. Αυτή η μοναδική χροιά εντοπίζεται στο ότι τότε χαιρετίστηκε ή έγινε δεκτή η ιδέα, πως η χρήση της εξειδικευμένης αυτής πολιτικής βίας είναι μέσον για να δημιουργηθεί μια ολότελα νέα εποχή της ανθρωπότητας. Κι οι μεσαιωνικοί χιλιαστές π.χ. δεν αρνήθηκαν να χρησιμοποίησουν τη βία, όμως δεν πίστευαν ότι αυτή είναι μέσον για να έλθει η νέα εποχή που ονειρεύονταν (η χιλιετής βασιλεία του Θεού επί της γης).<br /><br />(συκοφάντηση, ναι, μου ξέφυγε!)HollowSkyhttps://www.blogger.com/profile/07113989026004531441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-11454799420619810772011-01-31T22:00:08.342+02:002011-01-31T22:00:08.342+02:00Ναι, βασικά αυτό θέλω να πω. Δεν υπάρχει κάτι το α...Ναι, βασικά αυτό θέλω να πω. Δεν υπάρχει κάτι το ανεξήγητο κι η ασυμβατότητα είναι επιφανειακή. Δε μου κάθεται καλά και η "μέθοδος της ΓΕ" να ταυτίζεται με την Τρομοκρατία. Το έτος 1790, λόγου χάρη, η "μέθοδος της ΓΕ" ήταν η αποστολή πρεσβευτών καλής θέλησης στο εξωτερικό, σχεδόν ιεραποστολικού χαρακτήρα. <br />Οι λέξεις είναι αυτές που δημιουργούν τη σύγχυση. Αν η Επιτροπή έλεγε, "πλέον δεν αγωνιζόμαστε για <i>ελευθερία</i> αλλά για <i>επιβίωση</i>", τότε όλα θα ήταν πολύ πιο κατανοητά. Κάτι παρόμοιο συνέβη, ας πούμε, με το ΠΑΣΟΚ. Άσχετα με τις προθέσεις και τα οράματα που ξεκίνησε, κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '80 ο όρος "μη-προνομιούχος" ή "σοσιαλιστής", έφτασε απλώς να σημαίνει: "δικός μας άνθρωπος" και τίποτα περισσότερο. <br /><br />Επίσης, θέλω να πω ότι τόση ώρα γράφω το "συκοφάντηση" με γιώτα και δε με διορθώνεις.Eliashttps://www.blogger.com/profile/15006996975439612683noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-53249670089825596112011-01-31T21:01:07.952+02:002011-01-31T21:01:07.952+02:00@ Elias,
συγγνώμη δηλαδή, αλλά το διαβάζεις και τ...@ Elias,<br /><br />συγγνώμη δηλαδή, αλλά το διαβάζεις και το ξαναδιαβάζεις και βλέπεις <br />"συκοφάντιση της μεθόδου της Γαλλικής επανάστασης"; Μα πώς την συκοφαντεί όταν λέει, ότι αυτή η μέθοδος (="δημιουργική καταστροφή, αφανισμός του παλιού έστω και με τη χρήση τρομοκρατίας") ήταν ασύμβατη με το μυθικό τρίπτυχό της; Ή θέλεις να πεις - και δεν το κατάλαβα - ότι δεν ήταν αυτή η μέθοδος της Γαλλικής επανάστασης αλλά κάτι που έκατσε απλώς και μόνο λόγω των εξελίξεων;HollowSkyhttps://www.blogger.com/profile/07113989026004531441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-89415951575524732032011-01-31T20:01:57.592+02:002011-01-31T20:01:57.592+02:00Τι να σου πω, το διαβάζω και το ξαναδιαβάζω, όμως ...Τι να σου πω, το διαβάζω και το ξαναδιαβάζω, όμως πάλι το ίδιο νόημα βλέπω... Δεν επιμένω πάντως, γιατί μπορεί να κάνω εγώ το σφάλμα, μου συμβαίνει συχνά - είμαι και κολλημένος άνθρωπος γενικά.<br /><br />Ως προς το παράδοξο αυτό, να ευαγγελίζεται η ελευθερία, η ισότητα κ.λπ. με τέτοιες απεχθείς μεθόδους: όλοι οι όροι άλλαξαν περιεχόμενο κατά την πορεία της Επανάστασης. Στην αρχή, ο όρος "επαναστατικός" σήμαινε την καθιέρωση των καινούργιων αρχών, συμβόλων, θεσμών κ.λπ., τον ριζικό μετασχηματισμό της κοινωνίας. Στην πορεία όμως, και καθότι η Γαλλία βυθιζόταν σε όλο και πιο βαθύ πηγάδι, ο όρος άλλαξε περιεχόμενο. Ήδη και πριν από την Τρομοκρατία, η λέξη "επαναστατικός" έφτασε να σημαίνει την υπεράσπιση της ίδιας της Επανάστασης. "Αδερφότητα" έφτασε να σημαίνει "ομοιομορφία", κανείς να μη διαφέρει από κανέναν (ακόμα και εμφανισιακά). "Ελευθερία" έφτασε να σημαίνει κατασυκοφάντιση του Ανσιέν Ρεζίμ ως υπερ-τυραννικού, απάνθρωπου καθεστώτος. <br />Το γιατί συνέβησαν αυτά, κατά τη γνώμη μου, το έγραψα στο προηγούμενο σχόλιο: υπερβολική παράταση των εξεγερτικών γεγονότων. Δεν καταστάλαζε το πράγμα κάπου.<br /><br />Κότσαρα την Αίγυπτο στο τέλος γιατί υπέθεσα ότι αυτήν έχουν όλοι στο μυαλό τους τώρα, δε φαντάστηκα ότι μπορεί κάποιος να ενδιαφέρεται για τη Γαλλική Επανάσταση καθαυτή.Eliashttps://www.blogger.com/profile/15006996975439612683noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-26871031811081086152011-01-31T15:10:00.863+02:002011-01-31T15:10:00.863+02:00@ Elias,
δεν πρόσεξες κάτι γι' αυτό και βιάστ...@ Elias,<br /><br />δεν πρόσεξες κάτι γι' αυτό και βιάστηκες, νομίζω, να πεις για συκοφάντιση. Εκείνο που, όπως επισημαίνει ο συγγραφέας του άρθρου, είναι ιδιαίτερο στο 1789 δεν είναι <em>μόνο</em> η μέθοδος αλλά η σύντηξη αυτής της μεθόδου με το μυθικό τρίπτυχο ελευθερία-ισότητα-δικαιοσύνη, δημοκρατία. Τα στοιχεία που επισημαίνεις, ασφαλώς συνηθίζονταν σε εμπόλεμες συγκρούσεις ... Όμως <em>όχι</em> κάτω από το έμβλημα του μυθικού αυτού τρίπτυχου, <em>όχι</em> εν ονόματί του. Ούτε και ως μέθοδος. Αυτό είναι εκείνο που θα έπρεπε, μάλλον θα ήθελα, να προσεχθεί. Το πώς δηλαδή η μέθοδος κατέστρεψε το πολιτικό πεδίο, που ήταν αναγκαίο για να αναπτυχθεί το μυθικό τρίπτυχο. <br /><br />Τώρα ως προς την Αίγυπτο, η ανάρτηση δεν έγινε οπωσδήποτε σχετικά με τα εκεί γεγονότα. (Γι' αυτά σκεφτόμουν μια ανάρτηση για την εξέγερση στη Μέμφιδα το 2100 π.Χ., στο τέλος της 6ης Δυναστείας). Είναι πράγματι ασαφές - σε μένα τουλάχιστον - ποιες είναι οι τάσεις εκεί μέσα.HollowSkyhttps://www.blogger.com/profile/07113989026004531441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-27929612.post-14034613775825093752011-01-31T14:47:50.558+02:002011-01-31T14:47:50.558+02:00Νομίζω ότι δε χρειάζεται περισσότερη συκοφάντιση η...Νομίζω ότι δε χρειάζεται περισσότερη συκοφάντιση η <i>μέθοδος</i> της Γαλλικής Επανάστασης (αν μ' αυτό εννοούμε την Τρομοκρατία), η Γαλλία τότε ήταν υπό κατάρρευση (ακόμα και η λέξη "Γαλλία" είναι ευφημισμός: όταν ανέλαβε η Επιτροπή, "Γαλλία" ουσιαστικά ήταν η ευρύτερη περιοχή του Παρισιού). <br />Το απωθητικό πρόσωπο της Τρομοκρατίας (συνοπτικές δίκες, φυλάκιση ή και εκτέλεση χωρίς επαρκείς αποδείξεις, μανιχαϊστική λογική καλού-κακού, επιβολή ορισμένων θεμελιωδών συμβόλων κ.λπ.) δεν είναι τίποτα περισσότερο από αυτά που συμβαίνουν σχεδόν πάντα, όταν μια χώρα περιέρχεται σε εμπόλεμη κατάσταση.<br /><br />Οπότε, αν έχει να κάνει κάτι με τα γεγονότα της Αιγύπτου, θα έλεγα ότι ο κίνδυνος είναι να παραταθούν υπερβολικά οι εξεγερτικές/επαναστασικές διαδικασίες ή να ξεσπάσει μετά κάποιος πόλεμος, εμφύλιος ή όχι. Τότε μπορεί να επικρατήσουν μέθοδοι που να θυμίζουν Τρομοκρατία, είτε με ισλαμικό είτε με άλλο μανδύα.Eliashttps://www.blogger.com/profile/15006996975439612683noreply@blogger.com