Σελίδες

06 Μαΐου 2010

Ζητούνται τύψεις



Έγραφε ο Χέγκελ για την πτώση της Γαλλικής επανάστασης στην Τρομοκρατία:
«Η δράση με ένοχη συνείδηση περιλαμβάνει τις ακόλουθες στιγμές: (α) Να γνωρίζεις, έστω και με τη μορφή του καθήκοντος, ποιο είναι το αυθεντικά πανανθρώπινο· (β) Να θέλεις παρολαυτά κάτι το αντίθετο προς αυτό· και κυρίως (γ) Να έχεις αντίληψη της διαφοράς τους. Ωστόσο, η δράση με ένοχη συνείδηση δεν είναι ακόμα υποκρισία. Η υποκρισία έχει όλα αυτά αλλά και κάτι ακόμα: να παρουσιάζεις το κακό σαν καλό και ταυτόχρονα να παρουσιάζεις τον εαυτό σου σαν φορέα αυτού του ψεύτικου καλού.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το πετύχει κανείς αυτό. Μπορεί να δικαιολογήσει το κακό λέγοντας πως το έπραξε έχοντας καλό σκοπό. Μπορεί επίσης να ισχυριστεί, ότι είχε καλή πρόθεση, ότι ήθελε γενικά και αφηρημένο το καλό. Ένα επόμενο βήμα είναι να φέρει σαν επιχείρημα τη βεβαιότητά του ότι αυτό και μόνο αυτό ήταν σωστό να γίνει.
Η αντικατάσταση της ένοχης συνείδησης από την πλήρη δικαιολόγηση της πράξης μέσω της πρόθεσης και της βεβαιότητας μπορεί τέλος να φτάσει στο αποκορύφωμά της με αυτό που αποκάλεσαν ‘ειρωνεία’, μια λέξη που τη δανείστηκαν από τον Πλάτωνα (αλλά μόνο τη λέξη, τίποτε άλλο). Σε τούτη τη φάση, το άτομο γνωρίζει πολύ καλά, ότι αυτό το ίδιο ορίζει κατά πώς το βολεύει τι είναι καλό και κακό, σωστό και λάθος, αλήθεια και ψέμα. Γνωρίζει καλά, ότι στην πραγματικότητα απλώς παίζει με όλα αυτά. Τούτη η καθαρή υποκρισία δεν έχει άλλο στήριγμα παρά το παραχάιδεμα του εαυτού, το ντάντεμα του εγώ». 
Ζητούνται τύψεις σε καιρούς μαζικής από-ενοχοποίησης... Και για να συνεννοούμαστε στο τι εννοούμε λέγοντας από-ενοχοποίηση: όταν οι ενοχές δεν αίρονται από μια πράξη ανιδιοτελούς αγάπης που τις υπερβαίνει, αλλά απλώς αποκηρύσσονται κατά το μοντέρνο στρουθοκαμηλοαξίωμα που λέει, ότι αρκεί να αποκηρύξουμε ένα πρόβλημα κι αυτό θα πάψει να υπάρχει..., τότε τη θέση τους καταλαμβάνει η καθαρή υποκρισία.


8 σχόλια:

  1. Ποιός είναι όμως ο υπεύθυνος γιαυτό το ντάντεμα..;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Anonymous, πραγματικά δεν ξέρω. Έχει σημασία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σημασία ίσως να μην έχει (πλέον)... Έχει όμως ενδιαφέρον να δούμε τους παράγοντες που οδήγησαν σε αυτό το υπερτροφικό φούσκωμα του εγώ. Άσε που δεν νομίζω ότι έχει όντως συναίσθηση ότι παίζει... Ο κακομαθημένος παίρνει πάντα τον εαυτό του (πάρα)πολύ στα σοβαρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1165226

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Anonymous,
    έχει ενδιαφέρον αλλά χρειάζεται πρώτιστα να επισημανθεί το ζήτημα σύγχρονη απο-ενοχοποίηση => όχι ελευθερία αλλά υποκρισία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και τι πα να πουνε αυτά στο indymedia ανώνυμε; Πως επειδή οι μπατσοι βαράνε στο ψαχνό δεν τρέχει τίποτα να καινε άσχετους αθρώπους οι μπαχαλάκηδες; Θα τρελαθουεμ; Αυτοί δεν ειναι α<ναρχικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ hollow
    Όσον αφορά πάντως το ζήτημα της υποκρισίας, νομίζω ότι ο René Girard έχει κάνει την πιο έγκυρη ανάλυση, συνδέοντάς την με τον "υπόγειο" μηχανισμό μαζοχισμού-σαδισμού. Γιαυτό ίσως βλέπουμε την σύγχρονη απο-ενοχοποίηση να μετατρέπεται τελικά σε ντελίριο βίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. http://stekiantipnoia.squat.gr/

    ΣΩΣΤΟΙ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή