Σελίδες

30 Σεπτεμβρίου 2008

Το πρόσωπο του Μηδενός | Μανιφέστα 04


Αλμπέρ Καμύ (1913-1960)
«Όταν ισχυρίζεται κανείς ότι θα βγάλει ένα κανόνα δράσης από το αίσθημα του παράλογου, τότε το αίσθημα αυτό κάνει το φόνο κάτι εντελώς αδιάφορο και, συνεπώς, δυνατό να διαπραχθεί. Αν δεν πιστεύουμε σε τίποτα, αν τίποτα δεν έχει νόημα και δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε καμιά αξία, τότε τα πάντα είναι δυνατά και τίποτα δεν έχει σημασία. Αν δεν υπάρχει ούτε υπέρ, ούτε κατά, τότε ο φονιάς δεν έχει ούτε δίκιο, ούτε άδικο. Μπορεί κανείς εξίσου να συνδαυλίζει τη φωτιά στα κρεματόρια, ή ν’ αφοσιωθεί στην φροντίδα των λεπρών. Η κακία και η αρετή καταντούν σύμπτωση ή καπρίτσιο. Τότε, θ’ αποφασίσουμε να μην κάνουμε τίποτα, πράγμα που ισοδυναμεί με το ν’ αποδεχόμαστε το φόνο του συνανθρώπου μας οικτίροντας υποκριτικά την ατέλεια του ανθρώπου. Μπορεί ακόμα να μας περάσει απ’ το μυαλό ν’ αντικαταστήσουμε τη δράση μ’ ένα τραγικό ερασιτεχνισμό, οπότε η ανθρώπινη ζωή θα παίζεται στα ζάρια. Μπορεί τέλος να καταπιαστούμε με κάτι, αλλά μόνο με ανταλλάγματα. Σ’ αυτή την περίπτωση, καθώς θα λείπει μια ανώτερη αξία για να προσανατολίζει τη δράση μας, θα επιδιώκουμε μόνο την άμεση αποτελεσματικότητα. Όταν τίποτα δεν είναι ούτε αληθινό ούτε ψεύτικο, ούτε καλό ούτε κακό, θα έχουμε ως κανόνα να αναδειχθούμε πιο αποτελεσματικοί, δηλαδή πιο δυνατοί. Τότε, ο κόσμος δεν θα χωρίζεται σε δίκαιους και άδικους, αλλά σε αφέντες και σκλάβους. Έτσι, απ’ όπου και να στραφούμε, στην καρδιά της άρνησης και του μηδενισμού ο φόνος κατέχει προνομιούχα θέση»

Αλμπέρ Καμύ, Ο εξεγερμένος άνθρωπος (1951)

09 Σεπτεμβρίου 2008

Αντίο καλοκαίρι...



ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΙΟΜΑΣΤΕ:

ΕΝΑ είναι το θέμα, όταν μιλάμε για τον άνθρωπο και την κοινωνία του: η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Όχι μόνον η εκμετάλλευση της εργασιακής δύναμης του άλλου, αλλά και η εκμετάλλευση των συναισθημάτων του, της θέλησής του, της αγάπης του, της θλίψης του, του κορμιού του, της σκέψης του –κάθε μορφής εκμετάλλευση σε κάθε χώρο και χρόνο της ζωής.

Αμέσως μετά, αλλά πάντοτε σε συνάρτηση με αυτό το κεντρικό θέμα, υπάρχει ασφαλώς ζήτημα να εξετάσουμε, πολιτισμικά, τους τρόπους με τους οποίους λαοί, ανθρώπινες ομάδες και επιμέρους άτομα σκέφτηκαν και προσπάθησαν, ο καθένας κατά τη δική του «ανθρωπολογία», να επιλύσουν αυτό το κεντρικό ζήτημα –άλλοι προκρίνοντας λ.χ. νομικές δικαιϊκές ρυθμίσεις, άλλοι ισωτικές αντιλήψεις, άλλοι την κατά το δυνατόν άμεση σχέση μεταξύ προσώπων, κ.ο.κ.

Οτιδήποτε άλλο, εφόσον δεν παραπέμπει στην αγωνία αυτού του κεντρικού ζητήματος, μου φαίνεται είτε μπλαμπλά είτε υπεκφυγή ...


ΚΑΛΟ ΧΕΙΜΩΝΑ!




Αγριεύει ο καιρός...