Εκεί (στο τμήμα φιλοσοφίας του πανεπιστημίου) άρχισα να μαθαίνω ότι κάθε πρόβλημα, σοβαρό ή ασήμαντο, μπορεί να βρει την λύση του με την εφαρμογή της ίδιας πάντα μεθόδου, η οποία συνίσταται στην αντιπαράθεση δύο παραδοσιακών οπτικών του προβλήματος, όπου
1. αιτιολογείς την πρώτη οπτική με βάση την κοινή λογική,
2. στη συνέχεια την αναιρείς αναπτύσσοντας μια δεύτερη, αντίθετη οπτική,
3. και τέλος ξαποστέλνεις και τις δύο ως εξίσου ανεπαρκείς σύμφωνα με μια τρίτη οπτική, η οποία που περιορίζεται σε ένα παιχνίδι λέξεων γύρω από συμπληρωματικές όψεις μιας και της αυτής πραγματικότητας: μορφή και βάθος, περιέχον και περιεχόμενο, είναι και φαίνεσθαι, συνέχεια και παύση, κ.ο.κ.
Οι ασκήσεις αυτές γρήγορα καταντούν ένα προφορικό παιχνίδι, ένα λογοπαίγνιο που αντικαθιστά τον συλλογισμό και στο οποίο οι ομοιοκαταληξίες μεταξύ των όρων, οι ομοφωνίες και τα διφορούμενα, προσφέρουν σιγά-σιγά το υλικό αυτών των εντυπωσιακών επινοημάτων που αναγνωρίζονται στις καλές φιλοσοφικές μελέτες [...]
1. αιτιολογείς την πρώτη οπτική με βάση την κοινή λογική,
2. στη συνέχεια την αναιρείς αναπτύσσοντας μια δεύτερη, αντίθετη οπτική,
3. και τέλος ξαποστέλνεις και τις δύο ως εξίσου ανεπαρκείς σύμφωνα με μια τρίτη οπτική, η οποία που περιορίζεται σε ένα παιχνίδι λέξεων γύρω από συμπληρωματικές όψεις μιας και της αυτής πραγματικότητας: μορφή και βάθος, περιέχον και περιεχόμενο, είναι και φαίνεσθαι, συνέχεια και παύση, κ.ο.κ.
Οι ασκήσεις αυτές γρήγορα καταντούν ένα προφορικό παιχνίδι, ένα λογοπαίγνιο που αντικαθιστά τον συλλογισμό και στο οποίο οι ομοιοκαταληξίες μεταξύ των όρων, οι ομοφωνίες και τα διφορούμενα, προσφέρουν σιγά-σιγά το υλικό αυτών των εντυπωσιακών επινοημάτων που αναγνωρίζονται στις καλές φιλοσοφικές μελέτες [...]
Διαπίστωνα ότι μέσα σε δέκα λεπτά, κυριολεκτικά στο πόδι, μπορούσα να σκαρώσω μια διάλεξη μιας ώρας με στέρεο διαλεκτικό σκελετό για την αντίστοιχη ανωτερότητα λεωφορείων και τρόλεϊ [...]
Ήταν σαν μια μουσική που μπορεί να αναχθεί σε μια και μοναδική μελωδία από την στιγμή που ο μουσικός ξέρει ότι μπορεί να παίξει αυτήν την μελωδία άλλοτε από το κλειδί του σολ κι άλλοτε σε κλειδί φα. Από αυτήν την άποψη η φιλοσοφική διδασκαλία όξυνε την νοημοσύνη ενώ στέγνωνε το πνεύμα. (...)
Η ικανότητα στην έκφραση αντικαθιστούσε την ανάγκη για αλήθεια. Μετά από χρόνια αφιερωμένα σ' αυτές τις ασκήσεις, ξαναγυρίζω σε πιστεύω το ίδιο πρωτόγονα με αυτά των δεκαπέντε μου χρόνων.
Claude Levy-Strauss, Θλιβεροί τροπικοί
I'm 48 and I like it.
ΑπάντησηΔιαγραφήcongrats comrades!!
Another truck stop on the way,
Another game that I can play,
Another word I learn to say,
Another blasted customs post,
Another bloody foreign coast,
Another set of scars to boast.
Keep it up!
and remember ... Claude was also a speeder!
Σε απλά ελληνικά: "Ο ένας λόγος κονταροχτυπιέται με τον άλλο λόγο. Αλλά με το παράδειγμα ζωής ποιός να κονταροχτυπηθεί;"
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΕΕΕΕΛΕΙΟ ΑΥΤΟ:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Η ικανότητα στην έκφραση αντικαθιστούσε την ανάγκη για αλήθεια."
Μας έφτιαξες Ιζι!
Μ' αυτό που διάβασα, λυπήθηκα τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Τελατίνη πρέπει να τους το κάνουν το μυαλό οι επίτιμοι Σοφιστές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι το ίδιο το υπόδειγμα ζωής το κάνει αυτό όμως αν κονταροχτυπιέται κανείς μαζί του όπως-όπως και με πολλά αυτογκόλ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΑΔΙΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΚΡΥΒΕ ΣΤΟΝ LEWI THN ΑΛΗΘΕΙΑ HTAN H IKANOTHTA STHN ΕΚΡΑΣΗ Ή ΜΙΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΗ ΟΠΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ;ΑΚΟΜΗ Ο ΓΡΑΦΙΑΣ ΟΤΑΝ ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΤΙ, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ, ΔΕΝ ΚΡΥΒΕΙ ΜΕΣΑ ΤΟΥ Κ ΝΑΡΚΙΣΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΩΣ Κ ΕΙΚΟΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΘΑ ΦΑΝΕΙ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ;Σ'ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΖΕΤΕ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ;
rebel(oς)
Rebel,o Χάξλεϋ νομίζω έλεγε ότι είναι το ίδιο δύσκολο για τον πνευματικά πλούσιο να σωθεί όσο και για τον υλικά πλούσιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι οι δύο όμως μπορούν να τα καταφέρουν υπό ορισμένες συνθήκες και η τυποποίηση,ή αν το δει κανείς αλλιώς, η χαρά που δίνει σε κάποιον το να ασκείται απλώς στην δουλειά του χωρίς όμως να καταλήγει κάπου αυτό,μπορεί να είναι εμπόδιο για την αλήθεια αν δεν έχει σκοπό να ασχοληθεί στα σοβαρά μαζί της ή με κάτι άλλο τελοσπάντων έξω από αυτή την επιτέλεση. Νομίζω ότι θέλει να πει ότι το πολύ το Κύριε ελέησον το βαριέται κι ο Λέβι κι ότι πρέπει να φιλοσοφούμε άνευ:)
Για τον ναρκισσισμό και την αλήθεια τώρα δεν ξέρω αλλά μάλλον θα εμποδίζει πολύ λογικά...
ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΔΥΣΚΟΛΟΣ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΟΤΙ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ.ΕΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΞΕΡΩ ΤΙ ΕΝΝΟΕΙς ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ π.χ. ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΥΣΙΟΣ,ΣΩΘΕΙ,ΧΑΡΑ κλπ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝΟΜΙΖΩ ΠΩς ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΧΑΞΛΕΥ ΠΑΕΙ ΑΛΛΟY TO ΘΕΜΑ (ΝΟΜΙΖΩ) ΑΛΛΑ...
ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΕΝΝΟΕΙς ΟΤΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΟΥ ΥΛΙΚΑ ΠΛΟΥΣΙΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΥΛΙΚΑ, ΤΟΝ ΚΥΡΙΕΥΟΥΝ ΑΥΤΑ ΣΥΝΕΠΩς ΚΑΝΕΙ ΚΥΡΙΟ ΤΟΥ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΟΝΤΑς ΑΥΤΟς ΣΚΛΑΒΟς.ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΥΣΙΟ Ο ΚΙΝΔΥΝΟς ΠΟΥ ΕΛΟΧΕΥΕΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΙΔΙΟς ΤΟΥ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΥΠΕΡΗΦΑΝΟς ΚΑΝΟΝΤΑς ΘΕΟ ΤΟΝ ΕΥΑΤΟΥΛΗ ΤΟΥ.Η ΑΡΧΗ ΤΗς ΣΩΤΗΡΙΑς ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΤΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΕΝΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟ Ο ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟς ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ.
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΡΩΤΗΣΑ Κ ΣΤΟ ΠΑΝΩ ΣΧΟΛΙΟ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ Ή ΕΝΑς ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟς ΑΥΝΑΝΙΣΜΟς ΠΟΥ ΜΑς ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ;
REBEL(OS) .
Rebel(ε),αυτό που λες καταλαβαίνω κι εγώ από τη φράση του Χάξλεϋ. Νομίζω ότι το κείμενο της ανάρτησης λέει ότι ο συγγραφέας αφού διέγραψε μια πορεία και έφτασε μέχρι εκεί που μπορεί να φτάσει κανείς, έμαθε π.χ. πώς να χειρίζεται τη λογική τέλεια, πώς να εκφράζεται τέλεια κ.τ.λ. και αφού αφιέρωσε αρκετό καιρό στο να χρησιμοποιεί αυτά τα πράγματα για να κάνει ασκήσεις βάζοντας τη μια θέση να παλεύει με την άλλη συνειδητοποίησε ότι αυτό δεν είχε ιδιαίτερο νόημα για την αναζήτηση της αλήθειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα αυτό το "η φιλοσοφική διδασκαλία όξυνε τη νοημοσύνη αλλά στέγνωνε το πνεύμα" δεν νομίζω να σημαίνει ότι η ικανότητα στην έκφραση παρεμποδίζει κάτι σώνει και ντε αλλά ότι του φαινόταν ανούσιο να κάνει αυτές τις επιδείξεις, ειδικά αφού δεν οδηγούσαν στην αλήθεια.
Αλλά ήθελα να πω ότι αυτό δεν είναι απαραίτητο να οφείλεται σε ναρκισσισμό. Μπορεί να οφείλεται και στο ότι δεν έχει ακόμα συνειδητοποιήσει κανείς το βάθος στο οποίο φτάνουν τα πράγματα, μπορεί να οφείλεται και σε απελπισία για το ότι δεν μπορεί να βρει την αλήθεια (οπότε θα θέλει την ταπείνωση που λες ίσως), μπορεί και σε άλλα πράγματα, στο "ότι χάθηκε στις σκέψεις του".
Ο ναρκισσισμός και τα λοιπά είναι από μόνα τους ένα εμπόδιο κι ένα μεγάλο θέμα σίγουρα πάντως. Τώρα για τον Λεβί Στρως δεν ξέρω αν αναφερόταν συγκεκριμένα σ'αυτό το πράγμα,ούτε αν εννοεί αυτό ακριβώς ο ίζι (κι από τα περισσότερα επιχειρήματα δεν κατάλαβα τίποτα:).
ΟΚ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΩ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΡΟΣΕΞΕ ΟΜΩς ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΗς ΕΚΦΡΑΣΗς ΣΟΥ...ΘΑ ΧΑΣΕΙς ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ,ΧΑ!!!
ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ COERDIA...ΕΚΕΙ ΜΙΛΑΕΙ Η ΤΕΧΝΗ!!!! REBEL(OS) .
"Από αυτήν την άποψη η φιλοσοφική διδασκαλία όξυνε την νοημοσύνη ενώ στέγνωνε το πνεύμα... Μετά από χρόνια αφιερωμένα σ' αυτές τις ασκήσεις, ξαναγυρίζω σε πιστεύω το ίδιο πρωτόγονα με αυτά των δεκαπέντε μου χρόνων."
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντοτε με προβλημάτιζαν (μέχρι ντροπής) τα βίωματα των ανθρωπολόγων...και μάλλον συνεχίζουν!
Πολύ καλό παιδιά.