Σελίδες

21 Νοεμβρίου 2011

Η μεταμορφωτική δύναμη της θλίψης


Όσκαρ Ουάιλντ (1854-1900)
«Ζούσα άλλοτε ολοκληρωτικά για την απόλαυση. Απόφευγα κάθε λογής πόνο και θλίψη. Τα μισούσα και τα δυο. Είχα αποφασίσει να τ’ αγνοήσω, όσο μου ήταν δυνατόν, δηλαδή να φερθώ απέναντί τους σαν να ήταν μορφές της ατέλειας. Δεν αποτελούσαν μέρος του σχεδίου μου για τη ζωή. Δεν είχαν καμμιά θέση στη φιλοσοφία μου. […]

Ιδέα δεν είχα πως αυτό ήταν ένα από τα ιδιαίτερα πράγματα, που φύλαγαν για μένα οι Μοίρες. Πως αληθινά, έναν ολόκληρο χρόνο απ’ τη ζωή μου, σχεδόν τίποτε άλλο δεν θα έκανα. Και τους τελευταίους μήνες, ύστερ’ από τρομερές δυσκολίες κι αγώνες, στάθηκα ικανός να καταλάβω μερικά απ’ τα μαθήματα που κρύβονται στην καρδιά του πόνου. Κληρικοί και άνθρωποι που μεταχειρίζονται φράσεις χωρίς γνώση, μιλάνε κάποτε κάποτε για τον πόνο σαν για κάποιο μυστήριο. Πραγματικά είναι αποκάλυψη. Διακρίνει κανείς πράγματα, που ποτέ πριν δεν τα διέκρινε. Πλησιάζει κανείς όλη την ιστορία από διαφορετική άποψη. […]

Άλλα πράγματα μπορεί να είναι ξεγελάσματα για το μάτι, ή για την όρεξη, καμωμένα για να τυφλώνουν το ένα και να χορταίνουν την άλλη∙ από θλίψη όμως πλάστηκαν οι κόσμοι, και στη γέννηση παιδιού ή άστρου υπάρχει πόνος. Κάτι περισσότερο: υπάρχει στη θλίψη μια έντονη, ασυνήθιστη πραγματικότητα. […]
 
Τώρα μου φαίνεται πως κάποιας λογής αγάπη είναι η μόνη δυνατή εξήγηση για την εξαιρετική ποσότητα πόνου που υπάρχει στον κόσμο […] γιατί με κανέναν άλλο τρόπο η ψυχή του ανθρώπου δεν θα μπορούσε να φτάσει στο ακέριο ανάστημα της τελειότητάς της. […]

Θυμάμαι, τον καιρό που ήμουν στην Οξφόρδη, ένα χρόνο πριν πάρω το δίπλωμά μου, πως έλεγα σε κάποιο φίλο μου καθώς περπατούσαμε άσκοπα ένα πρωΐ στα στενά γεμάτα πουλιά, δρομάκια του Μάγκνταλεν, ότι επιθυμούσα να δοκιμάσω τον καρπό απ’ όλα τα δέντρα που βρίσκονται στον κήπο του κόσμου κι ότι θα ’βγαινα στον κόσμο μ’ αυτό το πάθος στην ψυχή μου. Κι έτσι πραγματικά βγήκα κι έτσι έζησα. Το μόνο μου λάθος ήταν πως περιορίστηκα τόσο αποκλειστικά στα δέντρα εκείνου του κομματιού του κήπου που μου φαινόταν ηλιοφώτιστο, κι απόφυγα το άλλο κομμάτι για τον ίσκιο και τη σκοτεινιά του. […]

Δεν μετανιώνω ούτε μια στιγμή που έζησα για την απόλαυση. Το έκαμα στα γεμάτα, όπως θα ’πρεπε κανείς να κάνει το κάθε τι που κάνει. […] Αλλά να εξακολουθήσω την ίδια ζωή δεν θα ήταν σωστό, γιατί θα ήταν περιοριστικό. Έπρεπε να προχωρήσω. Και το άλλο μισό του κήπου είχε μυστικά για μένα. 


Όσκαρ Ουάιλντ, De Profundis∙ Τέσσερα γράμματα από τη φυλακή του Ραίντινγκ (1896),
μετάφραση-εισαγωγή Στάθης Σπηλιωτόπουλος, εκδ. «Κλασσικά» Παπύρου (δρχ. 14).

 
Σημ.HS. Δεν θυμάμαι τη χρονολογία αυτής της ελληνικής έκδοσης. Η τιμή όμως, μπορεί να μας βοηθήσει να την εντοπίσουμε με σχετική ακρίβεια. Ήταν τότε που μια έκδοση τσέπης 200 σελίδων κόστιζε 4 (τέσσερα) λεπτά του ευρώ!!! Υπήρξε ποτέ τέτοια εποχή; 
 

7 σχόλια:

  1. Της μιας δραχμής τα γιασεμιά και των δεκατεσσάρων τα βιβλία τσέπης ανέδιναν άλλη μυρωδιά. Όμως, η νοσταλγία για παλιές μυρωδιές μάς πιάνει όταν μας ενοχλούν οι περιρρέουσες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φοβερό βιβλίο και ένα από τα πιό ωραία κομμάτια του είναι κι εκείνο που λέει τι διάβαζε στη φυλακή. Μόνο που μαλώνει πολύ το φίλο του. Μακάρι πάντως να έχει δίκιο το κείμενο και μακάρι να σχηματιζόταν κοινός λόγος για όλα αυτά τα τωρινά γιατί στο τέλος θα πούμε ότι δεν πέσαμε εμείς αλλά ανέβηκε το πάτωμα, όσοι δηλαδή ξεμείνουμε. Ή βλέπεις κάτι άλλο από το 2008 Hollowsky; Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ tamistas,

    σωστά!

    @ Cyrill,

    καλησπέρα κι από μένα. Βλέπω ...
    πέφτουμε, ακόμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. «οι άνθρωποι υποφέρουν, αλλά ζουν, ζουν μια ζωή πραγματική, όχι φανταστική, γιατί το να υποφέρεις είναι ζωή» (Ντοστογιέφσκι, Αδελφοί Καραμάζοβ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @liki,

    αστείρευτη πηγή ο Ντοστογιέφσκι! Επανερχόμαστε διαρκώς στα έργα του - οι "κλασσικοί" είναι αξεπέραστοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ψηφιακή Τροφή για Αδηφάγους Πληροφοριοδότες ΕνυδρείουΙανουαρίου 25, 2018 3:31 π.μ.

    https://www.youtube.com/watch?v=VsbG8hmmj9Y&index=11&list=PLBskgDro7YsmRie6GLWnpV7VONuy5xw9v

    Άλλοι πεθαίνουνε και άλλοι μένουν πίσω να παρακολουθούν ένα νυσταγμένο γλειφομούνι του Γιώργου-Ίκαρου στη Σώτη και τις παραστάσεις του Κενού Δικτύου στο θέατρο Εμπρός, με ελεύθερη είσοδο. Ρε θα πάρω σιδεροβεργά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όπως στρώσει κανείς... Φηφιακή Τροφή, όπως στρώσει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή