Σελίδες

27 Ιανουαρίου 2012

Η Κοινωνία του Μόχθου ... και τα παιδιά της



"(...) Η ελπίδα που ενέπνευσε το Μαρξ και τους καλύτερους εκπροσώπους του εργατικού κινήματος -ότι ο ελεύθερος χρόνος τελικά θα απάλλασσε τους ανθρώπους από την ανάγκη και θα καθιστούσε το animal laborans παραγωγικό- στηρίζεται στην πλάνη μιας μηχανιστικής φιλοσοφίας, η οποία δέχεται ότι η δύναμη του μοχθέιν, όπως κάθε άλλη ενέργεια, δεν μπορεί ποτέ να χαθεί, έτσι ώστε , αν δεν ξοδευτεί και δεν εξαντληθεί στην αγγαρεία του βιοπορισμού, αυτομάτως θα εκθρέψει άλλες "ανώτερες" δραστηριότητες. 

Το οδηγητικό πρότυπο του Μαρξ σ' αυτή του την ελπίδα ήταν χωρίς αμφιβολία η Αθήνα του Περικλή, η οποία, στο μέλλον με την αυξημένη σε τεράστιο βαθμό παραγωγικότητα του ανθρώπινου μόχθου, δεν θα χρειάζονταν δούλους για να την συντηρούν αλλά θα γίνονταν πραγματικότητα για όλους

Εκατό χρόνια μετά γνωρίζουμε το σφάλμα αυτού του συλλογισμού· ο ελεύθερος χρόνος του animal laborans δεν ξοδεύεται πουθενά αλλού πέρα από την κατανάλωση, κι όσος περισσότερος χρόνος του μένει τόσο πιο άπληστες και πιο ακόρεστες γίνονται οι ορέξεις του. Το γεγονός ότι οι ορέξεις αυτές γίνονται πιο εκλεπτυσμένες έτσι ώστε η κατανάλωση να μην περιορίζεται πια στα αναγκαία αλλά, αντίθετα , να συγκεντρώνεται κυρίως σε όσα συνιστούν πολυτέλεια της ζωής, δεν μεταβάλλει τον χαρακτήρα αυτής της κοινωνίας, αλλά περικλείει τον σοβαρό κίνδυνο να μην απομείνει τίποτα στον κόσμο προφυλαγμένο από την κατανάλωση και τον αφανισμό μέσα από την κατανάλωση.

Η μάλλον δυσάρεστη αλήθεια σχετικά με το ζήτημα αυτό, είναι πως ο θρίαμβος του σύγχρονου
ανθρώπου πάνω στην ανάγκη οφείλεται στην απελευθέρωση του μόχθου, δηλαδή στο γεγονός ότι έγινε δυνατό για το animal laborans να καταλάβει την δημόσια σφαίρα· κι ωστόσο , στον βαθμό που η δημόσια σφαίρα εξακολουθεί να κατέχεται από το animal laborans δεν μπορεί να συνιστά πραγματική δημόσια σφαίρα, αλλά απλώς ιδιωτικές δραστηριότητες που εκτίθενται δημοσίως.

Το αποτέλεσμα είναι αυτό που κατ' ευφημισμό καλείται μαζική κουλτούρα, και το βαθύτερο πρόβλημά της είναι μια γενική δυστυχία, που οφείλεται από την μια μεριά  στην διαταραγμένη ισορροπία ανάμεσα στον μόχθο και την κατανάλωση και από την άλλη στις επίμονες αξιώσεις του animal laborans να αποκτήσει μια ευτυχία, η οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί, παρά μόνο εκεί  όπου οι ζωικές διαδικασίες της εξάντλησης και της αναγέννησης, του πόνου και της ανακούφισης του πόνου, πετυχαίνουν μια πλήρη ισορροπία.

Το γενικό αίτημα για ευτυχία και η διαδεδομένη δυστυχία στην κοινωνία μας (που δεν αποτελούν παρα τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος) είναι από τα πιο πειστικά σημάδια , ότι έχουμε αρχίσει να ζούμε σε μια κοινωνία μόχθου που όμως της λείπει αρκετός μόχθος για να μείνει ικανοποιημένη. 

Διότι μόνο το animal laborans και όχι ο τεχνίτης ή ο ανθρωπος της πράξης, δεικδήκησαν ποτε να είναι "ευτυχισμένοι" ή σκέφτηκαν ποτέ πως θα μπορούσαν οι θνητοί να είναι ευτυχισμένοι.(...)"



Σημ. Izi. Το παραπάνω κείμενο της Αρεντ το παραθέτω σαν ένα στοιχείο για την συνέχεια της συζήτησης που εξελίσσεται σχετικά με την "σοβαρή κρίση στην αναπαραγωγή του κυρίαρχου ανθρωπολογικού τύπου εκεί που έχει ήδη κυριαρχήσει"
 
Η Αρεντ στο βιβλίο της Vita Activa [1959]ξεχωρίζει και αναλύει τρεις κεντρικές ανθρώπινες δραστηριότητες, αυτή του Μόχθου που είναι και αυτή που έχει ως προυπόθεση την βιολογική ζωή (θα λεγαμε δηλαδή την επιβίωση), αυτή της Εργασίας όπου παρεχει τον κόσμο στον οποίο στεγάζεται η ατομική ζωή και που ως ανθρώπινη προυπόθεση της είναι η εγκοσμιότητα και τέλος η Πράξη  που έιναι αυτή η δραστηριότητα που επιτελείται άμεσα μεταξυ των ανθρώπων και αντιστοιχεί στον ανθρώπινο όρο του πλήθους.

 εκδ. Γνωση 1986, μετ. Σ.Ροζάνης και Γ.Λυκιαρδόπουλος

οι φωτογραφίες είναι από:
http://thesocietypages.org/socimages/2009/12/03/child-labor-in-america-1908-1912
/
 

5 σχόλια:

  1. Izi,
    Εάν μπορώ συνεισφέρω κάτι -και έχει νόημα με όλη αυτή τη πολεμική- σε αυτή τη κουβέντα που εξελίσσεται θα έλεγα τα εξής:

    Ο άνθρωπος ως εργαζόμενος αποδέχεται την αποδοτικότητα –ως κοινό μέτρο σύγκρισης- και την τεχνική ορθολογικότητα και ως καταναλωτής τις ηδονιστικές τάσεις.
    Αυτό αρχικά σημαίνει πως χάρη στην προσδοκία κατανάλωσης ανεβαίνει η απόδοση στην εργασία καθώς η εργασία θεωρείται ως το μέσο απόκτησης υλικών αγαθών και ακόμα περισσότερο ο ελεύθερος χρόνος δεν προσφέρει ανάπαυση προς συνέχιση της, μα η εργασία είναι αυτή που δίνει τη δυνατότητα να οργανωθεί ο ελεύθερος χρόνος σε μια καταναλωτική βάση.
    Το παιχνίδι μας είναι η πραγματοποίηση ονείρων τα οποία εμπεριέχουν κάποιο καταναλωτικό πλασάρισμα.
    Μπορεί να νομίζουμε πως τα ηδονιστικά είναι τα πρωτεύοντα στη ζωή μας, αλλά κατ ουσίαν εντείνεται η ανάγκη για περισσότερη κατανάλωση ως μέσο πληρότητας του ατόμου, οπότε απαιτείται και περισσότερη εργασία για την απόκτηση τους.

    Κοιμόμαστε (για να), εργαζόμαστε (ώστε να), καταναλώνουμε και η μηχανή παραγωγής κέρδους συνεχίζεται...

    Στη βάση βρίσκεται βέβαια η ιδεολογία της εργασίας που συμπληρωματικά με την εκπλήρωση ΑΤΟΜΙΚΩΝ πόθων μέσω της κατανάλωσης ΜΑΖΙΚΩΝ προϊόντων αποτελεί τον ηδονιστικό υπερκαταναλωτικό ονειρόκοσμο που λανσάρεται ως ελευθερία... Και ο ορισμός των αναγκών ως αποκλειστικά υλικών.

    Το ζήτημα του ανθρωπολογικού τύπου είναι εξαιρετικά σημαντικό και δεν θα το θίξω τώρα, αλλά κάνεις πολύ καλά και το επαναφέρεις συνεχώς izi -και ο hollow sky- εις πείσμα.

    Δημήτρης.

    Υ.γ: βέβαια αυτός ο δυισμός -που εισήγαγε ο Leibniz για όσους δε το γνωρίζουν- ανάμεσα σε ''ιδεαλιστές'' και ''υλιστές'' (που εκκινούν από τον Πλάτωνα οι μεν, και τον Επίκουρο οι δε) είναι ψευδής, παραπλανητικός και έχει αποδειχθεί καταστροφικός...
    Σε όλους όσους σκέφτονται με τον τρόπο του Leibniz θα τους πω μια λέξη.

    Αισθάνομαι...
    ...ας την σκεφτούν για λίγο αυτή τη λέξη και ας αφήσουν για μια στιγμή την -νοοτροπία λοβοτομίας του ανθρώπου σε- αισθησιοκρατία και τη νοησιαρχία.
    Δεν έχουν κουραστεί με την κατασκευή διπόλων;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανταποκριτής απο το Μπουρδέλο, παρών!
    Η απολύτως ορθή κατηγοριοποίηση του κειμένου, επιβεβαιώνεται απο τον ανταποκριτή.
    Τα άτομα που στη δουλειά μου έφαγαν 8.000.000 ευρώ (προσωρινή αποτίμηση) ήταν τα πιο παραγωγικά..
    Οι υπόλοιποι "τεμπέληδες" δεχόμεθα συνεχώς τις υποτιμητικές τους επιπλήξεις.
    Αγαπημένος κρινόμενος ήταν ένας μακρυμάλλης "γιόγκι", πρωην πρωταθλητής στο άλμα εις ύψος, ο οποίος εγκατέλειπε το πόστο για να κάνει "διαλογισμό". Τον μισούσαν θανασίμως.
    Ανταπόκριση τέλος.
    Χαίρεται!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ξεκάθαρο αυτό που λέει η 'Αρεντ. Αν και πολύ ενοχλητικό για κάποιους δεξιούς, κεντρώους κι αριστερούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εντωμεταξύ κάπως έτσι και κάπως διαφορετικά τα λέω με το σάντουιτς που χω απέναντι...
    καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλή βδομάδα

    Δημήτρη συμβαίνει έτσι ακριβώς και το ανησυχητικό είναι πως συμβαίνει σε ένα κόσμο. "σε μια κοινωνία μόχθου που όμως της λείπει αρκετός μόχθος για να μείνει ικανοποιημένη"
    Δηλαδή φτάνουμε στην εξάντληση του "μόχθου".
    Πως να είναι αυτό το τέλος του παιγχνιδιού της επιβίωσης?

    Ίσως ο Eriugena, με τα όσα συμβαίνουν εκεί που εργάζεται, να έχει μια αμεσότερη εμπειρία επ αυτού...:-((

    ΑπάντησηΔιαγραφή