Η ζωή σήμερα (21ος αιώνας) |
«Συνοπτικά, θα μπορούσε να
υποστηριχθεί πως οι δυτικές κοινωνίες εγκυμονούσαν κατά τη διάρκεια των
μεσαιωνικών χρόνων δυο επαναστατικές αλλαγές, οι οποίες εξερράγησαν κατά το
τέλος του Μεσαίωνα αλλά ωρίμασαν και παγιώθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια των Νέων Χρόνων.
Η μια αφορούσε το ατομικό πεδίο και η άλλη το συλλογικό.
Στο πρώτο πεδίο γεννήθηκε το εξατομικευμένο ανθρώπινο υποκείμενο∙ στο δεύτερο, οι οργανώσεις. Αυτή η χρονική σύμπτωση δεν είναι τυχαία. Οφείλεται στην αιτιακή σχέση που αλληλοσυνδέει τα δυο φαινόμενα καθώς και στην ανάδυση και των δυο από ένα διαφορετικό νόημα, που είχε εν τω μεταξύ κατασκευαστεί. Το εγκόσμιο άτομο, το οποίο ξεπροβάλλει από τα φαινομενικώς σκοτεινά χρόνια του Μεσαίωνα, είχε ήδη οικοδομήσει ψυχή προσανατολισμένη στην τάξη και τον ορθό λόγο, προκειμένου να αναμετρηθεί με τα πράγματα ενός κόσμου που του προτείνεται προς χειραγώγηση, όπως θα υποστηρίξουν οι πατέρες της Μεταρρύθμισης, ιδίως ο Καλβίνος. Αυτοκατανοείται ως η προσωποποίηση της (θεϊκής) βούλησης, η οποία πραγματώνεται στο διηνεκές μέσω της ακαταπόνητης ανθρώπινης δράσης.
Η μια αφορούσε το ατομικό πεδίο και η άλλη το συλλογικό.
Στο πρώτο πεδίο γεννήθηκε το εξατομικευμένο ανθρώπινο υποκείμενο∙ στο δεύτερο, οι οργανώσεις. Αυτή η χρονική σύμπτωση δεν είναι τυχαία. Οφείλεται στην αιτιακή σχέση που αλληλοσυνδέει τα δυο φαινόμενα καθώς και στην ανάδυση και των δυο από ένα διαφορετικό νόημα, που είχε εν τω μεταξύ κατασκευαστεί. Το εγκόσμιο άτομο, το οποίο ξεπροβάλλει από τα φαινομενικώς σκοτεινά χρόνια του Μεσαίωνα, είχε ήδη οικοδομήσει ψυχή προσανατολισμένη στην τάξη και τον ορθό λόγο, προκειμένου να αναμετρηθεί με τα πράγματα ενός κόσμου που του προτείνεται προς χειραγώγηση, όπως θα υποστηρίξουν οι πατέρες της Μεταρρύθμισης, ιδίως ο Καλβίνος. Αυτοκατανοείται ως η προσωποποίηση της (θεϊκής) βούλησης, η οποία πραγματώνεται στο διηνεκές μέσω της ακαταπόνητης ανθρώπινης δράσης.
Αυτό το
εκλεκτό άτομο της δράσης, η κοινωνία έχει υποχρέωση και να το διευκολύνει και
να το προστατέψει, χτίζοντας θεσμούς που του επιτρέπουν μεν να δρα ελεύθερα,
αλλά ταυτόχρονα το περιορίζουν, ώστε η δράση του να μην γίνεται καταστροφική
για την ίδια την κοινωνία.
Μέσα σε αυτό
το πνεύμα, η δυτική κρατική γραφειοκρατία εδραιώνεται αργά αλλά σταθερά. Από τη
στιγμή που έχει επιλυθεί το πρόβλημα της ομαλής σύζευξης (είτε με πολιτισμικά
μέσα, είτε με δομικά) των αυτόνομων ατόμων με τις κοινωνικές οργανώσεις, οι κρατικοί και οι ιδιωτικοί οργανισμοί αναπτύσσονται ανεξαρτήτως των εκάστοτε απόψεων περί laissez-faire ή κρατικού παρεμβατισμού. Γνωρίζουμε καλά πως αν δεν
είχε αυτονομηθεί το άτομο, δεν θα μπορούσε να υπάρξει εργάτης, δηλαδή
κάποιος δυνάμενος να διαθέτει ελεύθερα στην αγορά το μόνο πράγμα που κατείχε,
την εργατική του δύναμη. Για να υπάρξει όμως εργάτης, έπρεπε προηγουμένως να
έχει συσταθεί, αφ’ ενός το συμβόλαιο εργασίας και αφ’ ετέρου να έχει τύχει
επεξεργασίας το συγκεκριμένο εργασιακό καθήκον και ο ρόλος που ο εργάτης θα
επωμιζόταν.
Το δίκαιο, εμπνεόμενο από το δέον γενέσθαι, το οποίο υπέθαλπαν ως ηθικό πρόταγμα οι νέες κοινωνικές συσπειρώσεις, είχε ήδη προλάβει να θεσπίσει κανόνες προστατευτικούς των εγωτικών συμφερόντων, ούτως ώστε τα τελευταία, χωρίς να συντρίβονται, να οδηγούνται σε συναινέσεις. Ταυτόχρονα, νομιμοποίησε όσες τυπικές εξουσίες πρόβαλαν ως τηρητές αυτών των συναινέσεων. Από την άλλη, οι κοινωνικές πρακτικές είχαν συμβάλει, δια της επαναλήψεώς τους, στην εσωτερίκευση εκ μέρους του ατόμου των απαιτουμένων για τη μη διάρρηξη της συνείδησης των συμβολικών ρυθμίσεων. (...)
Κατά τον ίδιο
τρόπο, με το να στηρίζεται δηλαδή στο απρόσωπο
των κανόνων και να αναζητά τη νομιμοποίησή της από ένα σώμα πολιτών του οποίου κάθε μέλος επεδίωκε το προσωπικό όφελος, οικοδομήθηκε η δυτική αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Στο πολιτικό, όπως και στο
κοινωνικό πεδίο, τα άτομα δεν μπορούσαν να ενοποιηθούν και να λειτουργήσουν ως
ολότητα, παρά μόνον εξομοιούμενα μ’ έναν γενικό μέσο όρο. (...)
Το δυτικό
άτομο είχε συνεπώς ποικιλοτρόπως προετοιμαστεί να υποδυθεί ρόλους, οι οποίοι το εξαφάνιζαν ως πρόσωπο και το συγκροτούσαν ως ορθολογική δεξιότητα για
εκτέλεση εργασιακών καθηκόντων.»
Ιωάννα
Τσιβάκου, Το οδοιπορικό του εαυτού στον
χώρο της εργασίας,
εκδ.
ΘΕΜΕΛΙΟ (2000)
Μεστό, με λίγα λόγια φανερώνει το ζουμί του προβλήματος. Γιατί είναι ξεκάθαρο πως εμείς εδώ στην άκρη της Ευρώπη, δεν μπορέσαμε να "ταιριάξουμε" και πολύ καλά στο μοτίβο της σύγχρονης Δύσης και στις απαιτήσεις του. Για πολλούς και διάφορους λόγους. Κι από εδώ πρέπει να πιάσουμε την κρίση στο κομμάτι που μας αφορά.
ΑπάντησηΔιαγραφή1Ενώ για τον μαρξισμό η ιστορία των κοινωνιών θεωρείται ως μια διαδοχή των τρόπων παραγωγής, το καπιταλιστικό σύστημα, στην αρχική, αστική του μορφή, αποτελεί για μένα το μοναδικό τρόπο παραγωγής της ιστορίας με τη στενή έννοια . Ενώ οι περισσότερες κοινωνίες έχουν βιώσει μια παραγωγική δραστηριότητα, μόνο ο καπιταλισμός έχει αυτονομήσει αυτή τη δραστηριότητα, που στη συνέχεια υπέταξε τις άλλες, διασφαλίζοντας τελικά την κυριαρχίας της οικονομίας.
ΑπάντησηΔιαγραφή2Είναι στο σημείο αυτό που μπορούμε να μιλάμε για "τρόπο παραγωγής", η έννοια του τρόπου αναφέρεται ταυτόχρονα στον σκοπό του συστήματος (συσσώρευση κεφαλαίου, επέκταση του εμπορίου, την αύξηση της παραγωγής) και στο τρόπο που καθορίζει τις κοινωνικές σχέσεις (ατομική ιδιοκτησία, το κέρδος και ο μισθός). Το ζήτημα της αναπαραγωγής του όλου συστήματος δεν τίθεται άμεσα ή τίθεται με τρόπο εντελώς δευτερεύον, επειδή ο καπιταλισμός είναι πάνω απ’ όλα καταστροφέας της παλιάς κοινωνικής τάξης. Απελευθερώνει τις κοινωνικές δυνάμεις από και μέσω της εξατομίκευσης. Αυτό φαίνεται καθαρά στην φιλελεύθερη ιδέα σύμφωνα με την οποία η ποικιλία των μεμονωμένων συμφερόντων δεν μπορεί να βλάψει το γενικό συμφέρον. Κοινωνικό συμβόλαιο και "αόρατο χέρι" των δυνάμεων της αγοράς είναι η μόνη εγγύηση ενός αρμονικού συνόλου σχεδόν φυσικού, βασίζεται στην ελεύθερη εργασία, το ελεύθερο εμπόριο, ιδιωτική ιδιοκτησία, το οικονομικό πλεόνασμα.
3Δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για τρόπο παραγωγής για την δουλεία και τη φεουδαρχία, ή τις "ασιατικές" μορφές παραγωγής ένα . Η δουλεία και η φεουδαρχία είναι περισσότερο συστήματα υποταγής των ανθρώπων σε ανθρώπους των οποίων στόχος είναι η αναπαραγωγή αυτής της υποτέλειας. Τελικά θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η αύξηση των υπαλλήλων ή των υποτελών είναι πιο σημαντική από την αύξηση των προϊόντων. Στις σπάνιες περιπτώσεις που η παραγωγή αυξήθηκε σημαντικά, ήταν περισσότερο από μια παραγωγή για την κατανάλωση παρά για τη συσσώρευση (π.χ. στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία). Επομένως, δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι, ενώ παράγοντας κάποιο πλούτο, γνωρίζοντας επίσης το νόμισμα και την αγορά, οι κοινωνίες αυτές δεν είχαν παράγει μια "ανάπτυξη".
4Αντίθετα, ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής, με την κυρίαρχη σχέση του στα πράγματα, για την ειδική σχέση του με τη φύση, παράγεται για πρώτη φορά μια άποψη του κόσμου η οποία:
5 - θέτει το ζήτημα της προέλευσης του πλούτου και το βρίσκει στον καταμερισμό της εργασίας, την αύξηση της παραγωγικότητας και την γενικευνένη ανταλλαγή (..Σμιθ, Έρευνα για την φύση και τις αιτίες του πλούτου των Εθνών )
6 - βλέπει το μέλλον σε μια δυναμική οπτική. Αυτό γίνεται για να παράγει επιπλέον πλούτο και όχι για να τον αποκτήσει απλώς ως χαρακτηριστικό ενός στάτους, όπως στις ημέρες της φεουδαρχίας.[...]
Ζακ Wajnsztejn
Μέσα από αυτό το πρίσμα, η έννοια της ελευθερίας ταυτίστηκε με τη ρήξη της σχέσης αφέντη-δούλου και την παραβατικότητα. Έγινε δηλαδή ιδανικό, ιδέα, ιδεολογία, το νόημα κάθε ταξικής πάλης, το άνθος του κακού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι μπήκε στο περιθώριο η ελευθερία ως αυτεξούσιο, πρωταρχικό αγαθό και ανώτερη λειτουργία του ανθρώπου, η οποία έτσι και αλλιώς συνδέεται αρμονικά με τη φύση και την κοινωνία των άλλων προσώπων...
Και θυμίζω τώρα ένα σύνθημα αρκετά παλιό που κυκλοφορούσε τις 'καλές' εποχές, στο φως των οδοφραγμάτων, υπονοώντας μια μελλοντική 'συστράτευση' όλων εκείνων που είχαν καταλάβει, ενώνονταν και περίμεναν...
"Δεν θα βγει η 'παλιά φρουρά' στους δρόμους...;"
Για όσους έχουν καταλάβει, ενώνονται, περιμένουν...
Ο φίλος Παναγιώτης μου θύμισε Μποντριγιάρ, και την κριτική του στον μαρξσιμό. Απλή αλλά δυνατή κριτική. Δεν θα ήθελα να προσθεσω πολλά εδω, παρά τις κάποιες αντιρρήσεις μου, αλλά θα προσέθετα μόνον το δικό μου "μίσος" προς την νεωτερικότητα, ακριβώς και για τους λόγους τους οποίους αναλύονται απο το άρθρο και τις παρεμβάσεις των σχολιαστων. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος. Ας μείνουμε όμως λίγο και στην εντύπωση του κειμένου, που είναι μια σύνοψη μάλλον, των κριτικών στην συστημικότητα της νεωτερικότητας, και στην μυστικοποίησή της...
ΑπάντησηΔιαγραφή...πάντως από τους πρώτους που θα γδάρω, θα είσαι εσύ, Eriugena...
ΑπάντησηΔιαγραφή=)
[lofa...]
Πρόσεξε το τσεκούρι σου, μη σκιστεί τίποτα..κανένα ρούχο
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην ανησυχείς... η αποκαθήλωση
ΑπάντησηΔιαγραφήτου μανδύα της 'ηθικής' είναι ειδικότητά μου!