Σελίδες

23 Σεπτεμβρίου 2012

Τεχνικές κοινωνικής αναισθησίας



«(…) H αναζήτηση τρόπων για ν’ απαλλαγούμε από κάθε τύψη απέναντι στη φτώχεια και για να γράφουμε τους φτωχούς στα παλιά μας τα παπούτσια χωρίς ενοχές, έχει γίνει τα τελευταία χρόνια πρωταρχικό αντικείμενο φιλοσοφικών, λογοτεχνικών και ρητορικών ενασχολήσεων∙ κι είναι μια προσπάθεια που αφορά και την οικονομία.

Από τις τέσσερις με πέντε μεθόδους που χρησιμοποιούνται σήμερα γι’ αυτό το σκοπό, η πρώτη πατάει σε ένα αναμφισβήτητο γεγονός: ότι οι περισσότερες από τις πρωτοβουλίες υπέρ των φτωχών έχουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ληφθεί από το κράτος. Ισχυρίζονται λοιπόν ότι το κράτος είναι από τη φύση του αναποτελεσματικό σε οτιδήποτε αναλαμβάνει ... εκτός από το να διαχειρίζεται το Πεντάγωνο. Κι επειδή είναι τόσο ανίκανο και αναποτελεσματικό, λένε, δεν μπορούμε να του ζητάμε να μεριμνά για τους φτωχούς εφόσον το μόνο που θα καταφέρνει, θα είναι να τα κάνει μαντάρα και να χειροτερεύει ακόμα περισσότερο την κατάστασή τους!

(…) Η δεύτερη μέθοδος αναισθητοποίησης είναι όλη αυτή η επιχειρηματολογία, που υποστηρίζει και θέλει να μας πείσει πως οποιαδήποτε μορφή δημόσιας αρωγής προς τους φτωχούς, τούς κάνει κακό αντί για καλό. Καταστρέφει, λένε, το ηθικό τους και τους κάνει να προτιμούν να κάθονται, παρά να ψάχνουν για δουλειά. Διαλύει το γάμο, εφόσον οι γυναίκες μπορούν να ζητούν κοινωνικά επιδόματα για τον εαυτό τους και τα παιδιά τους μόλις χωρίσουν ή χάσουν τον άντρα τους!

(…) Τρίτη μέθοδος, η οποία σχετίζεται με την προηγούμενη, είναι ο ισχυρισμός ότι η κοινωνική πρόνοια έχει αρνητική επίδραση στο κίνητρο για εργασία, διότι −λένε− με την κοινωνική πρόνοια μεταφέρονται τα εισοδήματα από τους εργαζόμενους προς τους άνεργους και τους άεργους, αποθαρρύνοντας αυτούς που έχουν όρεξη για δουλειά και ενθαρρύνοντας τους τεμπέληδες. 

Η λεγόμενη “οικονομία της προσφοράς” αποτελεί τη σύγχρονη έκφραση αυτής της θέσης. Σύμφωνα με αυτήν, οι πλούσιοι στις ΗΠΑ υποτίθεται ότι παθητικοποιούνται επειδή, λέει, οι φόροι τούς στερούν ένα πολύ μεγάλο μέρος από τα εισοδήματά τους. Γι’ αυτό προτείνουν ότι πρέπει να πάρουμε τα χρήματα από τους φτωχούς και να τα δώσουμε στους πλούσιους, ώστε να τονώσουμε τις προσπάθειές τους, να τους ενεργοποιήσουμε κι έτσι, λέει, να ζωντανέψει η οικονομία!

(…) Η τέταρτη τεχνική για την απαλλαγή από τις τύψεις εστιάζει στο πόσο βλαβερό για την ελευθερία των φτωχών είναι, λέει, το να τους απαλλάσσουμε από τις ευθύνες τους. Βέβαια, όταν λένε ελευθερία εννοούν το να ξοδεύει μεν ο καθένας όπως του αρέσει, αλλά το κράτος να ξοδεύει τα ελαχιστότερα (εκτός από τα κονδύλια για την εθνική άμυνα), διότι, όπως λέει ο καθηγητής Μίλτον Φρίντμαν, “οι άνθρωποι πρέπει να είναι ελεύθεροι να επιλέγουν”. 

Αυτή εδώ είναι ίσως η πιο αποκαλυπτική από όλες τις σοφιστείες τους, διότι (…) ενώ φλυαρούν ακατάσχετα και οδύρονται για το πόσο περιορίζεται η ελευθερία των πλούσιων όταν τα εισοδήματά τους μειώνονται από τη φορολογία, δεν λένε ποτέ κουβέντα για την ... εκπληκτική αύξηση της ελευθερίας εκείνων που δεν έχουν να ξοδέψουν παρά πενταροδεκάρες!

(…) Τέλος, όταν οι προηγούμενες σοφιστείες δεν πιάνουν τόπο, καταφεύγουν στην ψυχολογική άρνηση. Ένας μηχανισμός άμυνας οδηγεί πολλούς ανθρώπους να μη σκέφτονται τη φρενήρη αύξηση των εξοπλισμών και επομένως το ενδεχόμενο εξόντωσης της ανθρωπότητας. Ο ίδιος μηχανισμός μάς κάνει να μη σκεφτόμαστε τους φτωχούς, είτε αυτοί βρίσκονται στην Αιθιοπία, στα νότια του Μπρονξ ή στο Λος Άντζελες. “Χαλαρώστε, σκεφτείτε κάτι ευχάριστο”, μας συμβουλεύουν. (…)»

Τζον Κένεθ Γκαλμπρέιθ, How to get the poor off our conscience,
άρθρο στο Harpers Magazine, Νοέμβριος 1985

8 σχόλια:

  1. Χαιρετώ σας,
    Όσον αφορά τη τέταρτη τεχνική, όπως έγραφε ο Παπαιωάννου:

    Μέσα στο συστήμα του Μεγάλου Ιεροεξεταστή, μας λέεί ο Ντοστογιέφσκι, όλοι πρέπει να είναι απόλυτα ευτυχισμένοι και ικανοποιημένοι και όποιος πάει να χαλάσει τη γιορτή πρέπει αμείλιχτα να εξοντωθεί... ο καλύτερος τρόπος να χάσει στη σημερινή εποχή ένας λαός τη "δύναμη και το θάρρος" να είναι ελεύθερος, είναι να ακούει από το πρωί ως το βράδυ πως όλα είναι καλά και προοδευτικά στον πιο καλό και τον πιο προοδευτικό κόσμο.

    Καλό μας βράδυ.
    Δ`~.

    Υ.γ: διακριτικά σας ενημερώνω -για να μην καταχρώμαι τον χώρο- για το νέο ιστότοπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και κάτι συμπληρωματικό από Huizinga:

    Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κουβαλούσε όλα τα χαρακτηριστικά αυτής της θεμελιώδους ανορθολογικότητας, την οποία προσπαθούσε να συγκαλύψει κάτω από τίτλους κάποιου ιερού δικαιώματος. Η κοινωνική και οικονομική της διάρθωση ήταν σαθρή και στείρα. Το όλο σύστημα ανεφοδιασμού, διακυβέρνησης και εκπαίδευσης συγκεντρωνόταν στις πόλεις, όχι προς το συμφέρον της κοινότητας ως συνόλου ή του κράτους ως τέτοιου, αλλά προς το μοναδικό όφελος μιας μειονότητας που ευδοκιμούσε εις βάρος των στερούμενων πολιτικά δικαιώματα προλεταρίων...

    Μια φανταχτερή ακτινοβολία είναι χυμένη, σ’ ολόκληρον αυτόν τον πολιτισμό. Η θρησκεία, η τέχνη και η λογοτεχνία φαίνονται πάντα να διακηρύσσουν με ύποπτη έμφαση ότι όλα βαίνουν καλώς για τη Ρώμη και τους απογόνους της, ότι η αφθονία είναι εξασφαλισμένη και η νίκη σίγουρη και ασφαλής χωρίς καμία σκιά αμφιβολίας...
    Το θρησκευτικό και το κοσμικό στοιχείο συγχωνεύονται εντελώς στη ρωμαϊκή διακοσμητική τέχνη...
    Όλα μιλούν για γαλήνη και ασφάλεια, οι αλληγορίες είναι ευχάριστες, ανάλαφρες, και το σύνολο προδίδει την υποτιθέμενη παιγνιώδη διάθεση ενός ανήσυχου πνεύματος που ταράζεται από τους κινδύνους μιας απειλητικής πραγματικότητας αλλά αναζητά καταφύγιο στο ειδυλλιακό.

    Δ`~.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Δ`~., ουσιαστικά όπως πάντοτε τα σχόλιά σου. Από ποιο βιβλίο του Huizinga είναι το απόσπασμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens), εκδ. Γνώση.

    Καλό μας βράδυ.
    Δ`~.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. […]Οι πολιτικές αποφάσεις είναι σε μεγάλο βαθμό τεχνητές και συμβολικές. Δεν φαίνεται πλέον να λαμβάνονται από ένα προβληματισμό, μια ανάλυση, ένα σχέδιο περισσότερο ή λιγότερο μακροπρόθεσμο, αλλά σε σχέση με μια απλή ανάγκη - αλλά η οποία έγινε απόλυτη – αυτή του να δίνουν την εντύπωση ότι κάνουν «κάτι», ενώ η πραγματικότητα φαίνεται να καθοδηγούνται από ένα είδος αναπόφευκτου. Τα περιθώρια ελιγμών για να κάνουν «κάτι» είναι περιορισμένα. Περιορίζονται από την συναινετική απαίτηση της επανεπιβεβαίωσης της ύπαρξης ανυπέρβλητων οικονομικών νόμων, περιορίζονται επίσης από το γεγονός ότι η εξουσία δεν πιστεύει πλέον, στις αρετές της δράσης, ιδιαίτερα της απασχόλησης. Ο καθένας γνωρίζει (συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών) ότι η πτώση στους μισθούς και στις κοινωνικές παροχές δεν θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, αλλά καθώς οι νόμοι της αγοράς είναι ιδεολογικά δόγματα, καθένας προσπαθεί να τα ακολουθήσει. Αντίθετα, το έντονα ιδεολογικό σημάδι αυτών των μέτρων επιτρέπει στην εξουσία να τα αποσύρει με την ελάχιστη αντιπολίτευση, χωρίς να δίνει την εντύπωση ότι παλινωδεί.

    Το γεγονός ότι το κράτος σέβεται τους εμμενείς νόμους, ανίκανο να ικανοποιήσει τις ανάγκες της κοινωνικής αναπαραγωγής το καταδικάζει σε μια απώλεια της νομιμότητας. Η κρατική δράση εξαϋλώνεται τότε στην ιδεολογία. […]
    Το κράτος κυριαρχεί την κοινωνία «εν γένει», επειδή η συναίνεση βασιλεύει, αλλά έχει καταστεί ανίκανο να την καθοδηγήσει, να την αναδιαμορφώσει ή ακόμη και να την ελέγξει σε όλες τις πτυχές της[…]

    Jean-Louis Rocca

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Παναγιώτη,
    για το θέμα της πολιτικής και των αποφάσεων, πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσεις το Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΑΠΑΤΗ του Ζακ Ελλύλ (Νησίδες). Είναι ξυράφι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να γιατί ακόμα πιστεύω στα blogs και στη δυναμή τους.Καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ moodytimes,
    ευχαριστούμε για το πέρασμα και τα καλά λόγια!
    Καλησπέρα κι από εμάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή