Στα μέσα του 1942 ολόκληρη την Γκεστάπο στην Γαλλία την αποτελούσαν λιγότεροι από τρεις χιλιάδες άντρες. Περίπου τα τρία τέταρτα των
Εβραίων συνελήφθησαν από απλούς γάλλους αστυφύλακες. Παρ' όλα αυτά οι
περισσότεροι από αυτούς τους αστυνομικούς και τους δημοσίους υπαλλήλους
δεν ήταν ναζί, και σε καμία περίπτωση αντισημίτες. Δεν είναι τυχαίο
ότι στην έρευνά τους για την ευρωπαϊκή αντίσταση ο Ανταμ Λεμπόρ και ο
Ρότζερ Μπόϊζ μιλούν για μια "μαζική κατάρρευση της ηθικής και των
αστικών αρετών".
Το πρόβλημα δεν ήταν μόνο η μαζική δολοφονία
καθεαυτή, ήταν επίσης , όπως το διατυπώνει ο Ντάνιελ Γκόλντχεϊγκεν "ο
αβίαστος τρόπος, ο απίστευτα αβίαστος τρόπος" με τον οποίο γίνονταν οι
συλλήψεις, η ακρίβεια των δρομολογίων των τρένων, η αποτελεσματικότητα
με την οποία διεκπεραιώνονταν οι εκτελέσεις, το ασύλληπτο του αριθμού
των θυμάτων -όχι δεκάδες ή εκατοντάδες, αλλά εκατομμύρια.
Το Ολοκαύτωμα ήταν πέρα από όλα τα άλλα, ένας γραφειοκρατικός εκτραχηλισμός στον οποίο συμμετείχαν αβίαστα
εκατοντάδες χιλιάδες Ευρωπαίοι, μόνο και μόνο επειδή έβαζαν την τάξη
και την ομαλή λειτουργία του γραφείου τους, της υπηρεσίας τους, της
στρατιωτικής μονάδας ή του τμήματος της επιχείρησής τους πάνω από την
ατομική τους συνείδηση.
Στον Observer της 9ης Απριλίου του 1944 ο
Σεμπάστιαν Χάφνερ δημοσίευσε ένα διαυγές και σχεδόν προφητικό πορτρέτο
του Αλμπερτ Σπέερ. Κατα τον Χάφνερ ο Σπέερ ήταν "η προσωποποίηση της
επανάσταση των μάνατζερ"· όχι φανταχτερός σαν τους εθνικιστές ναζί, αλλά
έξυπνος, γαλαντόμος, αδιάφθορος. Ήταν το πρότυπο των ανδρών που
γίνονταν όλο και πιο σημαντικό σε αυτόν τον πόλεμο: "ο καθαρός
τεχνοκράτης, ο αταξικός, ευφυής τύπος χωρίς παρελθόν, που δεν γνωρίζει
άλλο στόχο από το να κάνει καριέρα". Αυτή ακριβώς η ελαφρότητα, η
απουσία σκέψης, είχε ως αποτέλεσμα όλοι οι νεαροί άντρες του είδους του
να συνεχίσουν να υπηρετούν μέχρις εσχάτων " τον τρομακτικό μηχανισμό της
εποχής μας".
Κατά μια έννοια το Ολοκαύτωμα μπορεί να θεωρηθεί έκφραση
ενός σχεδόν θρησκευτικού φανατισμού, και ταυτόχρονα έκφραση
εθελοτυφλίας, ένας θεμελιώδης, συλλογικός ηθικός εκτροχιασμός. Αυτή η
εξήγηση δεν είναι πολύ δημοφιλής. Γιατί είναι η πιο ανησυχητική από όλες
τις υπόλοιπες που επιμένουν στο αντισημιτισμό και την μοχθηρία των
κορυφαίων γερμανών ναζί. Αυτό σημαίνει ότι ένας παρόμοιος μαζικός
διωγμός, με τις σημερινές τεχνολογίες, γραφειοκρατίες, τα σημερινά
συστήματα καταστολής και χειραγώγησης μπορεί να ξανασυμβεί σε ένα άλλο
μέρος εναντίων μιας άλλης ομάδας. Οι τεχνοκράτες υπάρχουν και θα
υπάρχουν. Με τα λόγια του Χάφνερ "Αυτή είναι η δική τους εποχή: Από
τους Χίτλερ και Χίμλερ μπορούμε να απαλλαγούμε, αλλά οι Σπεερ, όποια κι
αν είναι η τύχη του καθενός ξεχωριστά, θα είναι μαζί μας για πολύ καιρό
ακόμα"
απόσπασμα από το βιβλίο του Χέερτ Μακ, Στην Ευρώπη
(εκδ. Μεταίχμιο, μετάφραση Ινώ βαν Νταϊκ Μπαλτά)
Το παραθέτω και υπό τον προβληματισμό που θέτει στα σχόλια της προηγούμενης ανάρτησης ο hollowsky -συνάρθρωσης κοινωνικού ατομικού.
Χαιρετώ σας μετά από καιρό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρχίζω...
Και γιατί, παρακαλώ την αποκλειστικότητα της αντιθετικότητας προς την τεχνοκρατία και τη μαζική βιομηχανία θανάτου την χαρίζεται στην ψυχανάλυση;
Και γιατί, δεν δρα συμπληρωματικά η ψυχανάλυση προς τη τεχνομαζικοοικονομόκρατία είτε το δούμε από αυτή (http://cosmoidioglossia.blogspot.gr/2012/12/blog-post_4982.html) την πλευρά, είτε το δούμε από τη πλευρά της διαπίστωσης πως «Η παγκόσμια οικονομία είναι η οργάνωση της έλλειψης, η οργάνωση της ικανοποίησης της έλλειψης και των όλο και περισσότερο αισθητών και επίσης τεχνητά δημιουργούμενων ελλείψεων...» όπως έγραφε ο Αξελός -για να μείνω εδώ και να μην φτάσω στον Onfray.
Και γιατί, να μην θυμηθούμε τη παραλληλότητα που διατύπωσε ο Παπαϊωάννου γράφοντας: ''Παράλληλα μ’ αυτό το βιομηχανικό ερζάτς της διονυσιακής φαλλοφορίας [pin up girls του κινηματογράφου, ψυχαναλυτικοί συμβούλοι μοντέρνας τέχνης, cover girls των λαικών περιοδικών, μπροσούρες σεξουαλικής αγωγής, λαικό roman noir μυθιστόρημα] μια νέου είδους αποκαλυπτική φιλολογία καθιέρωσε τους νέους Δαίμονες: τα παιδικά τραύματα, τα komplex, το coitus interruptus, τον «Ανίκανο Άντρα» και την «Αναφρόδιτη Γυναίκα», και υπεραντισταθμίστηκε από μια νέα σωτηριολογία, από μια μυθοποίηση της ψυχιατρικής που μεταμόρφωσε τους ψυχαναλυτές σ’ ένα ερζάτς των directeurs de conscience της Καθολικής Εκκλησίας και των Μάγων-θεραπευτών των πρωτόγονων λαών.
Όλη αυτή η συστηματικά καλλιεργημένη σεξουαλική αγωνία (ας αναλογιστούμε το τι σημαίνει η έρευνα του Kinsey για τη σεξουαλική ζωή των Αμερικανών γενικά, τη θέση και το κοινωνικό ρόλο των ψυχαναλυτών και των διαφόρων «Συμβούλων»-Advisers, στην αμερικάνικη ζωή από τα σχολεία μέχρι τα εργοστάσια) εκφράζει και παραμορφώνει όλη την ανεδαφική, τη μεταφυσική αστάθεια, όλη τη βασική άγνοια του σημερινού ανθρώπου για το Α και το Ω της ζωής του, για τη πηγή, την ουσία και το έσχατο νόημα της ύπαρξης του μέσα στον κόσμο και ταυτόχρονα, όλη τη μαγική ανάγκη των σημερινών ανθρώπων να πιστέψουν σε μια επιστημονική εξήγηση όλων των προβλημάτων που, όπως ένα Μεσσίας, θα έρθει «ἵνα ζωὴν ἔχωσι καὶ περισσὸν ἔχωσιν.»''
Και γιατί, να μην τονιστεί και αναδειχθεί το γεγονός ότι «...μια παράξενη διαβεβαίωση διακηρύττει την ανακάλυψη του Freud από τον Lacan… Ίσως ο Λούθηρος να ανακάλυψε όντως τον Χριστό’ ο Dirac όμως δεν ανακάλυψε κι ούτε είχε να ανακαλύψει τον Plank, αλλά το ποζιτρόνιο. Η επιστήμη δεν ανακαλύπτει επιστήμονες, αλλά πράγματα…δεν υπάρχει επιστήμη του νοήματος…» όπως ορθότατα παρατηρούσε ο Καστοριάδης και να σταθμίσουμε τη σκέψη του πως «Δεν θέλουμε να ξέρουμε ότι είμαστε θνητοί, ότι θα πεθάνουμε, ότι δεν υπάρχει στον άλλο κόσμο ούτε αμοιβή ούτε αποζημίωση. Ξεχνιόμαστε παρακολουθώντας τηλεόραση...
Και αυτό δεν σημαίνει ότι ζούμε σε μια κοινωνία του θεάματος, αλλά σε μια κοινωνία της λήθης: λήθη του θανάτου, λήθη του γεγονότος ότι η ζωή δεν έχει άλλο νόημα από εκείνο που μπορέσαμε να της δώσουμε. Το θέαμα υπάρχει για να διευκολύνει και να καλύπτει τη λήθη αυτή. Δεν έχουμε το θάρρος ούτε την ικανότητα να δεχτούμε ότι το νόημα της ατομικής και συλλογικής ζωής μας δεν μπορεί πια να δίνεται από τη θρησκεία ή από μια ιδεολογία, δεν μπορεί να μας προσφέρεται σαν δώρο, και ότι πρέπει, κατά συνέπεια, να το δημιουργήσουμε μόνοι μας.»
Και γιατί, και γιατί, και γιατί;...
Καλό μας βράδυ.
Μήπως πρέπει να τον τοποθετήσω τον σχολιασμό στην προηγούμενη ανάρτηση-κουβέντα;
ΑπάντησηΔιαγραφή...ας το συνεχίσουμε εδώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕριουτζένα, Και βεβαια ο Χίτλερ μπορεί να ήταν χορτοφάγος αλλα δεν άσκησε την χορτοφαγική σε δεκάδες χιλιάδες θυματα, πράγμα που έκανε ο Μέγκελε με την Ιατρική...(πάιζεις κατενάτσιο με σοφιστείες;)
ΑπάντησηΔιαγραφήΝοσφεράτο, εργαζόμαστε πάνω στον ελέυθερο συνειρμό αλλά και σε ένα λόγο σχετικό, πολυμορφικό και μαστορικό ταυτόχρονα τιμώντας αναλόγως τον Κλόντ.
Δ, επιστήμη του νοήματος δεν υπάρχει, τέχνη του νοήματος όμως... για να το δούμε.
Πάντως μια -σίγουρα καλλιτεχνική-πρακτική που προκύπτει από την Φροϋδική μέθοδο είναι ότι και τα πλέον παράλογα φαινόμενα μπορούν να υποβληθούν σε λογική ανάλυση.