Aπό τότε που
εμφανίστηκε η «νομιμότητα» και ο
κοινοβουλευτισμός, η βία όχι μονάχα δεν έπαψε
να παίζει έναν ιστορικό ρόλο, αλλά είναι
και σήμερα επίσης, όπως και σε όλες τις
προηγούμενες εποχές, σε τελευταία
ανάλυση, η βάση της κυρίαρχης πολιτικής.
Το κράτος στο σύνολο του βασίζεται στη
βία. Η στρατιωτική του οργάνωση και ο
ελεγκτικός και κατασταλτικός του
μηχανισμός είναι αυτή καθεαυτή μια
χειροπιαστή απόδειξη.
Όταν έναν «ελεύθερο
πολίτη», παρά τη θέληση του, με τον
εξαναγκασμό, τον κλείνουν σ' ένα μέρος
στενό και ακατοίκητο, κι όταν τον κρατάνε
εκεί αρκετό καιρό - όλοι καταλαβαίνουν
ότι αυτό είναι μια πράξη βίας. Μα από τη
στιγμή που η ενέργεια αυτή θα γίνει
δυνάμει ενός ενιαίου βιβλίου, που
ονομάζεται Ποινικός Νόμος, και το μέρος
αυτό οριστεί ως «Κέντρο Κλειστής
Φιλοξενίας Αλλοδαπών Κορίνθου»,
μετατρέπεται αμέσως σε πράξη ειρηνικής
νομιμότητας. Αν ένας άνθρωπος εξαναγκαστεί,
παρά τη θέληση του, να σκοτώνει συστηματικά
συνανθρώπους του, διαπράττει βία. Μα
από τη στιγμή που αυτό θα ονομαστεί
«στρατιωτική υπηρεσία», ο “καλός
πολίτης” φαντάζεται ότι αναπνέει τον
αέρα της νομιμότητας. Αν σε ένα άτομο
παρά τη θέληση του, στερήσουν άλλοι ένα
μέρος της ιδιοκτησίας του και του
εισοδήματος του, κανένας δε θα διστάσει
να πει ότι αυτό είναι μια πράξη βίας. Μα
από τη στιγμή που αυτή η ληστεία ορίζεται
ως «είσπραξη άμεσων φόρων», πρόκειται
μονάχα για εφαρμογή του νόμου.
Η θεσμοθετημένη από
την εξουσία βία, φυτρώνει πάνω στο
οικονομικό έδαφος της εκμετάλλευσης.
Ό,τι παρουσιάζεται στα μάτια μας ως
νομιμότητα δεν είναι τίποτε άλλο, παρά
η βία της κυρίαρχης τάξης ανυψωμένη εκ
των προτέρων σ' επιτακτικό κανόνα. Από
τη στιγμή που οι διάφορες πράξεις βίας
καθορίστηκαν σαν υποχρεωτικός κανόνας,
το πράγμα αντικαθρεπτίζεται από την
ανάποδη στο κεφάλι των νομομαθών, καθώς
και στο κεφάλι των καιροσκόπων σοσιαλιστών:
η «έννομος» τάξη παρουσιάζεται σαν ένα
ανεξάρτητο δημιούργημα της «δικαιοσύνης»
και η βία του κράτους σα μια απλή της
συνεπεία, σα μια «κύρωση» των νόμων.
Σύμφωνα με την “λογική”
των “μεταρρυθμιστών”, ενώ οι κυρίαρχοι
στηρίζονται σε κάθε τους ενέργεια στη
βία, μόνον όσοι υπόκεινται σε αυτήν, θα
έπρεπε να αρνηθούν από την αρχή και για
πάντα τη χρησιμοποίηση της βίας στην
πάλη τους ενάντια στο σύστημα που τους
καταδυναστεύει! Η νομιμότητα δίνει στη
βία της κυρίαρχης τάξης, τη σφραγίδα
του επιτακτικού και παντοδύναμου
κοινωνικού κανόνα.
Η βία είναι και παραμένει
το ύστατο μέσο της ανατροπής και του
μετασχηματισμού, ο υπέρτατος νόμος των
ανταγωνισμών, άλλοτε λανθάνων, άλλοτε
εμφανής.
Δεν είναι η αγάπη προς
τη βία ή ο επαναστατικός ρομαντισμός,
αλλά σκληρή ιστορική ανάγκη, εκείνο που
υποχρεώνει τα οργανωμένα καταπιεσμένα
στρώματα να προετοιμάζονται για βίαιες
συγκρούσεις αργά ή γρήγορα με την
εξουσία, επειδή αναπόδραστα οι προσπάθειες
τους θα σκοντάψουν σε ζωτικά συμφέροντα
των κυρίαρχων. Το να θεωρούμε τον
κοινοβουλευτισμό ως αποκλειστικό μέσο
πολιτικής πάλης, δεν είναι λιγότερο
αποπροσανατολιστικό και, ουσιαστικά,
λιγότερο αντιδραστικό, από το να δεχόμαστε
τη γενική απεργία ή τα οδοφράγματα, ως
αποκλειστικά μέσα πάλης.
Η ακριβής κατανόηση
αυτής της ανάγκης, χρησιμοποίησης της
βίας, τόσο στα διάφορα επεισόδια του
πολιτικού αγώνα, όσο και για την τελική
κατάλυση της εξουσίας, είναι εκ των
προτέρων απαραίτητη, γιατί ίσα-ίσα η
κατανόηση αυτή είναι που δίνει ορμή και
αποφασιστικότητα στις ειρηνικές και
νόμιμες μάχες και δράσεις.
Αν οι δυνάμεις της
ανατροπής και του μετασχηματισμού
αποφάσιζαν να παραιτηθούν εκ των προτέρων
και δια παντός από τη χρησιμοποίηση της
βίας, αν επιχειρούσαν να υποχρεώσουν
τις μάζες να σεβαστούν την κυρίαρχη
νομιμότητα, τότε όλοι οι πολιτικοί της
αγώνες, κοινοβουλευτικοί συνδικαλιστικοί,
τοπικοί και άλλοι, θα χρεοκοπούσαν
αξιοθρήνητα, αργά ή γρήγορα, για να
δώσουν τη θέση τους στην αχαλίνωτη
κυριαρχία της αντιδραστικής βίας.
======================================================
* Γύρω από την "επικαιροποίηση" ενός κειμένου που ανήκει στην αρχαιολογία των
ανατρεπτικών τακτικών, αναπαριστούμε
συνοπτικά την πραγματικότητα της
σημερινής μητρόπολης:
Η κάθοδος και
το βλέμμα στον ουρανό, οι ρωγμές, σκοτεινά σημάδια στον λαμπερό κόσμο
του εξορθολογισμού, ο υπολογισμός της
παρακμής, η συσσώρευση της υλιστικής
"αλήθειας" και ο αυταρχισμός της,
το επαναστατικό της προϊόν και η
επακόλουθη απαξίωση του.
Ο Γιάννης Γρηγοριάδης και ο Γιάννης
Ισιδώρου παρουσιάζουν το
νέο τους έργο στην ARTATHINA από τις 16 ως τις 19 Μαΐου
με τίτλο ΒΙΑ ΚΑΙ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ 2013! ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ P28 @Platform Project]