Σελίδες

23 Δεκεμβρίου 2016

«Αναποδογυρίζω δεν σημαίνει ξεπερνώ»


"Σε συνθήκες τυραννίας είναι πολύ ευκολότερο να δρα κανείς παρά να σκέφτεται"
 
«(…) Η αναζήτηση νοήματος, η οποία διαλύει αδυσώπητα και εξετάζει από την αρχή όλα τα αποδεκτά δόγματα και τους κατεστημένους κανόνες, μπορεί ανά πάσα στιγμή να στραφεί εναντίον του εαυτού της αναποδογυρίζοντας απλώς τις παλιές αξίες και βαφτίζοντας ‘‘νέες αξίες’’ αυτές τις αναποδογυρισμένες αξίες. Αυτό έκανε σε κάποιο βαθμό ο Νίτσε όταν αναποδογύρισε τον πλατωνισμό και ξέχασε ότι ένας αναποδογυρισμένος Πλάτωνας παραμένει Πλάτωνας. Το ίδιο και ο Μαρξ, όταν αναποδογύρισε τον Χέγκελ και έφτιαξε ένα αυστηρά χεγκελιανό σύστημα του ιστορικού γίγνεσθαι.

Αυτοί οι καρποί του αρνητικού στοχασμού μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν το ίδιο υπνωτιστικά, άσκεφτα και ρουτινιάρικα όπως οι παλιές φθαρμένες αξίες.

Αυτό που συνήθως αποκαλούμε μηδενισμό ─και μπαίνουμε στον πειρασμό να χρονολογήσουμε ιστορικά, να καταγγείλουμε πολιτικά και να αποδώσουμε σε στοχαστές οι οποίοι φέρεται να τόλμησαν να σκεφτούν «επικίνδυνες σκέψεις»─ είναι στην πραγματικότητα ένας κίνδυνος εγγενής στην ίδια την δραστηριότητα της σκέψης. Δεν υπάρχουν επικίνδυνες σκέψεις. Η ίδια η σκέψη είναι επικίνδυνη, όμως ο μηδενισμός δεν είναι προϊόν της.

Ο μηδενισμός δεν είναι παρά η ανάποδη όψη της συμβασιοκρατίας.
 
[Συμβασιοκρατία, conventionalism: η άποψη που ξεκινάει από την ιδέα ότι οι συμβάσεις αποτελούν a priori στοιχεία της γνώσης, και φτάνει έως τον ισχυρισμό ότι όλη η γνώση δεν είναι τίποτα περισσότερο από συμβάσεις και ότι η εμπειρία δεν διαδραματίζει κανένα ουσιαστικό ρόλο στη γνωστική διαδικασία, σημ. HS].

Το δόγμα του μηδενισμού συγκροτείται από αρνήσεις των κατεστημένων αξίων, των  λεγόμενων θετικών αξιών, στις οποίες ωστόσο ο μηδενισμός παραμένει προσκολλημένος.

Βεβαίως κάθε κριτική διερεύνηση πρέπει να περάσει από ένα στάδιο τουλάχιστον υποθετικής άρνησης των αποδεκτών απόψεων και ‘‘αξιών’’, εντοπίζοντας τις συνεπαγωγές τους και τις σιωπηρές αξιωματικές υποθέσεις τους. Οπότε, με αυτή την έννοια, ο μηδενισμός μπορεί να θεωρηθεί ως ένας μονίμως παρών κίνδυνος του στοχασμού. 
 
Όμως ο κίνδυνος του μηδενισμού δεν προκύπτει από τη σωκρατική πεποίθηση ότι μια ανεξέταστη ζωή δεν αξίζει να την ζούμε και ότι, επομένως, οφείλουμε να εξετάζουμε τα πράγματα. Προκύπτει, αντίθετα, από την επιθυμία να αντληθούν συμπεράσματα τα οποία θα κάνουν κάθε περαιτέρω σκέψη και εξέταση περιττή. (…)»


στο «Social Research: An International Quarterly»,
τόμος 38, τχ 3 (Φθινόπωρο 1971)


Σημ. HS. Απόσπασμα από ένα από τα τελευταία κείμενα της Άρεντ. Το έγραψε οκτώ χρόνια μετά το Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ, θέλοντας να αναπτύξει περισσότερο τα επιχειρήματα εκείνου του σημαντικού βιβλίου της για τη σχέση ανάμεσα στο Κακό, στη διάπραξη του κακού, και την ανικανότητα ή απροθυμία για στοχασμό (με τη σωκρατική έννοια του διαλόγου με τον εαυτό μας ως εξέταση του βίου μας). 

Πράγματι, για την Άρεντ ο Σωκράτης ήταν εκείνος που ανακάλυψε και μας αποκάλυψε την ίδια τη δυνατότητα του στοχασμού. Γι’ αυτό το λόγο, θέλοντας να ερευνήσει τι είναι η στοχαστική εξέταση του βίου μας, τι την παρακινεί και το αν μπορούμε να στηριχτούμε σε αυτήν για να θωρακιστούμε από το κακό, η Άρεντ στρέφεται προς αυτόν ως ένα «υπόδειγμα, ένα παράδειγμα ανθρώπου ο οποίος, αντίθετα από τους ‘‘επαγγελματίες’’ στοχαστές, μπορεί να εκπροσωπήσει τον καθένα από εμάς (…) καθώς δεν τοποθετούσε τον εαυτό του ούτε στους πολλούς, ούτε στους λίγους». Σημειώνει λοιπόν η Άρεντ, ότι «ανάμεσα στις ελάχιστες θετικές προτάσεις που έκανε ο Σωκράτης, δυο, στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους, ήταν εκείνες που πού σχετίζονται άμεσα με το ερώτημά μας. Και οι δυο παρουσιάζονται στον Γοργία (…) Η πρώτη: ‘‘Καλύτερα να αδικείσαι, παρά να αδικείς’’. (…) Και η δεύτερη: ‘‘Καλύτερα να είναι παράφωνη η λύρα μου, ή μια χορωδία που διευθύνω, παρά να βρεθώ εγώ σε παραφωνία με τον εαυτό μου’’.

Κλείνοντας να σημειώσω ότι δεν είναι τυχαίο που αφιερώνει αυτό το κείμενπ σε ένα ποιητή, τον Ουΐσταν Χιού Ώντεν, ο οποίος της είχε ζητήσει κάποτε να τον παντρευτεί (εκείνη αρνήθηκε) και στη συνέχεια της αφιέρωσε το βιβλίο του Forewords and Afterwords (1973) ─είχε άλλωστε γράψει γι’ αυτόν το «Remembering Wystan H. Auden» λίγο μετά το θάνατό του. 




8 σχόλια:

  1. Διαυγές και εύστοχο σχόλιο πάνω στον Μηδενισμό. Πολύ καλό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλοι HollowSky και izi,

    Άντε, να σας κάνω ποδαρικό (μη φοβάστε, είμαι και κερδισμένος στην πρωτοχρονιάτικη πόκα! :-) ):

    Καλή Χρονιά, με Υγεία και Δημιουργική Ζωτικότητα!

    Αυτά ήταν τα καλά νέα! :-) Αρπάχτε τώρα και τα κακά, εκφρασμένα μέσα μέσα από το αναποδογύρισμα (πρώτα αναποδογυρίζουμε, μετά ξεπερνάμε!) ενός γνωστού (και, στοιχηματίζω, αγαπημένου σας) αποφθέγματος! :-)

    Hannah Arendt is the last refuge of the liberal petite bourgeoisie! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή χρονιά και σ' εσένα φίλε LeftG350!
    Ευχαριστούμε για το ποδαρικό!
    Σου ευχόμαστε κι εμείς γερές αντοχές και καθαρή σκέψη στους δύσκολους καιρούς μας!

    υγ Διάβασες το βιβλίο του Αλεξαντερ Μπέρκμαν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλε HollowSky (& izi),


    Ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου για τις ευχές σας! :-)

    Τώρα, για το βιβλίο, με το χέρι στην καρδιά:

    Η αρχική μου σκέψη ήταν να τσεκάρω αυτό που μου είχες πει στην ανάρτηση στην οποία το προσφέρατε ως δώρο («οι δικοί του αποκαλούσαν τον Μπέρκμαν αναρχομπολσεβίκο») μέσω λαθρανάγνωσης. Είναι κάτι που το συνηθίζω όχι από κάποια διάθεση κλεπτομανίας, αλλά επειδή, καταλαβαίνεις, τα φράγκα είναι περιορισμένα... Θα περιοριζόμουν σε αυτό, γιατί, κατά τα άλλα, ξέρω πάνω-κάτω τι θα δω στο ημερολόγιο ενός αναρχικού εκείνης τής εποχής.[***] Όμως:

    Όταν μπήκα στο νετ για να δω τι «πληροφορίες και υλικό» υπάρχει διαθέσιμο, διαπίστωσα ότι η μετάφραση είναι δική σου. Όπως καταλαβαίνεις, δεν είναι δυνατόν ένα τόσο καλό παιδί σαν κι εμένα :-) να μην τιμήσει τον πνευματικό κόπο ενός συνομιλητή, για τον οποίο, όσο κι αν διαφωνεί, τρέφει καλά αισθήματα και εκτίμηση (το ίδιο ισχύει και για τον izi). Έτσι, με την πρώτη κάθοδο στα βιβλιομάγαζα για να αλλάξω δυο-τρία βιβλία που μου φέρανε δώρο και που δεν μου κάνουν κλικ, το βιβλίο τού (πεπλανημένου) συντρόφου Μπέρκμαν σε μετάφραση του αξιότιμου κ. HollowSky θα γίνει νόμιμο κτήμα μου. Κάνω δε τώρα και μία σκέψη:

    Όταν το διαβάσω να εκθέσω κάποιες απόψεις εδώ στο ιστολόγιό σας, αν έχετε την ευγενή καλοσύνη να μου παραχωρήσετε για λίγο την πρώτη σελίδα σας. Αυτό είναι κάτι που δεν οφείλεται σε ματαιοδοξία, αλλά στη διάθεσή μου να τιμήσω το μεταφραστικό έργο σου στο συγκεκριμένο βιβλίο. Είναι αυτονόητο ότι δεν θα υπάρξει η παραμικρή παρεξήγηση, αν, για τους δικούς σας λόγους –που δεν θα έχω την αδιακρισία να μαντέψω ή να σχολιάσω–, δεν θα μου επιτραπεί αυτή η πρόσβαση. :-)


    Τα λέμε


    [***] Τι εννοώ όταν γράφω «ξέρω πάνω-κάτω τι θα δω»; Ας το αποσαφηνίσω κάπως.

    Μου έγραφε ο izi στην ανάρτηση-προσφορά δώρου:

    τις κριτικές θέσεις και τις αποκαλυπτικές παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν από τους αναρχικούς τους κομουνιστές τους σοσιαλιστές κτλ. στη δράση, το έργο, τις τακτικές του μπολσεβικικού κόμματος δε νομίζω ότι τις διαψεύδουν οι διαστρεβλωμένες χρήσεις που τους έκαναν κατόπιν οι εκπρόσωποι του αστικού κατεστημένου, οι μυστικές υπηρεσίες, οι μπάτσοι κι οι βασανιστές ώστε να συκοφαντήσουν και να καταδιώξουν τα κινήματα της ανατροπής τους.

    Το καταλαβαίνω πάντως το ότι σου είναι ανατριχιαστικό γιατί είναι όντως.


    Έχει δίκιο σε όλα. Με μία διευκρίνιση (και δεν υπονοώ τίποτε εδώ, ούτε καν γι’ αστείο –σαν αυτά που σας γράφω για να σας πειράζω):

    Ακόμα και η μεγαλύτερη ανατριχίλα δεν είναι ικανή να με κάνει να παραιτηθώ από έναν κριτικό αναστοχασμό που, όσο γενναίος κι αν είναι, θα έχει συνείδηση εκείνων τών ορίων που, αν παραβιασθούν, οδηγούν ‘‘απέναντι’’.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλή χρονιά λεφτ κι από μένα.
    Για να δούμε πως θα πάει. Δεν άρχισε και καλά πάντως.
    Τον μπεργκμαν τον διαβάζω τώρα,
    είναι αγωνιώδες και απίθανο αυτό που συμβαίνει στο ημερολόγιο του αθώου μέχρι τότε "αναρχομπολσεβίκου".
    Μέχρι εκεί που έχω φτάσει όλα πάνε ζάχαρη, ο Μπέργκμαν, μαζί με τους υπόλοιπους, είναι ενθουσιασμένος που θα πολεμήσει για την αλλαγή του κόσμου στο πλάι του πρωτοπόρου ρώσσικου λαού (κάτι τέτοια γράφει). Είναι σαφες πως στηρίζει την κομουνιστική υπόθεση. Το λέει ρητά.
    Έπεσα σε ένα περιστατικό όπου ένας αναρχικός τολμάει να μιλήσει για την ανεξαρτησία της αναρχικής ομάδας το μη-καπέλωμα κτλ. και οι σύντροφοι του τον μαζεύουν κακήν κακώς εκτιμώντας ότι "δεν είναι ώρα για τέτοια κριτική". Ξέρεις αυτό, το λέει ο δικός σου, ο Ζίζεκ, είναι "όπως ο σύζυγος που ξεσπάει ένα βράδυ πριν την έξοδο στην γυναίκα του,και λέει, σε έχω σιχαθεί δεν σε αντέχω, δε σε αγαπώ, κι αυτή τότε του απαντάει, μα δε βλέπεις ότι ντύνομαι...είναι αστείο που περιγράφει την υστερία. Αλλά αυτή είναι και η μοίρα της κριτικής στον χώρο του κοινωνικού μετασχηματισμού.
    Τέλος πάντων νομίζω ότι όσο πιο χαλαρά το διαβάσεις τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις!
    Οι αναρχικοί του 19 δεν είχαν την εμπειρία και τις συγκρούσεις των αναρχικών του 36 του 40 του 80 κτλ. όπότε ήταν φοβερά θετικοί στην διαφαινόμενη ανατροπή και σε πολλά σημεία ταυτίζονταν με τους διεθνιστές κομμουνιστές αλλά ακόμη και με τους Ρώσους μπολσεβίκους. Δες το.
    Και θα αναμείνουμε τη γνώμη σου φυσικά!!!
    Θερμούς χαιρετισμούς
    Καλή χρονιά και πάλι
    και τα λέμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λεφτ, όντως.
    Δε νομίζω πως θα διαφωνήσεις κι αυτό γιατί ο "αναρχικός" μπέργκμαν, φαντάζει σήμερα σχεδόν κλασσικός αριστερός στην κριτική του, απλά αυτό που οι αριστερούληδες κατάλαβαν μετά το 50 (κάποιοι ακομη το ψάχνουν) αυτοί το κατάλαβαν το 1920 γιατί ήταν εκεί. Και φυσικά δεν είναι ιδεολογικό το ζήτμα, είναι πραγματιστικό όπως θα δεις και από τις σημειώσεις (μπράβο για αυτό Χολοου!) που τρέχουν κάτω από το κείμενο.
    Το πραξικόπημα των μπολσεβίκων μέσα στο επαναστατικό σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, και κατόπιν στο κομμουνιστικό κρίθηκε πολύ νωρίς κι αυτή η κρίση δεν ήρθε από τους αναρχικούς, που καλά λέει κι ο ιζι, μάλλον ήταν πολύ πιο ενθουσιασμένοι με την υπόθεση από τους ίδιους τους κομουνιστές που εβλπαν τη χλαπάτσα να έρχεται από μέσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Αγαπητέ LeftG350, σχετικά με την ενδιαφέρουσα ιδέα-πρότασή σου: στείλε μας καταρχήν αυτό που θα γράψεις στο dangerfew@gmail.com για να το δούμε. Αν το βρούμε τόσο ενδιαφέρον όσο κι η ίδια η ιδέα σου, θα το δημοσιεύσουμε εδώ "πρωτοσέλιδα" (αυτούσιο, εννοείται), μαζί με το σχετικό δικό μας σχόλιο αποκάτω. Σύμφωνοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε Hollowsky,


    Ουπς! Δεν το είχα δει το σχόλιό σου! Sorry. Κατά τα άλλα: βεβαίως και σύμφωνοι!


    Τα λέμε


    ΥΓ Καθυστερημένες κι οι ευχές μου για τη γιορτή σου. Αλλά στο ολότελα... :-) Πολύχρονος και παραγωγικός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή