(κείμενο του φίλου μας Φώτη Τερζάκη - επειδή μερικά πράγματα δεν χωνεύονται εύκολα)
ΠΕΡΙ ΑΓΡΑΣ
Η αχίλλειος πτέρνα των διανοουμένων, γνωστό από παλιά, είναι ο κρυφός έρωτάς τους για την ισχύ. Και αυτή, από τον καιρό του Πλάτωνα μέχρι τις ημέρες τού Τζοβάνι Τζεντίλε και τον Χάιντεγκερ, είχε κατά κανόνα τη μορφή τής πολιτικής εξουσίας. Η εν λόγω ροπή δεν έχει βεβαίως εκριζωθεί· τελευταία εκδήλωσή της στα καθ’ ημάς ήταν το περυσινό, μετά την εξέγερση του Δεκεμβρίου, μανιφέστο κομφορμισμού και πνευματικής υποτέλειας εκ μέρους των έξι του Παντείου και των τριών της ελεύθερης αγοράς του πνεύματος. Στις ημέρες μας όμως εμφανίζει μια ενδιαφέρουσα παραλλαγή: η ισχύς στην οποία το πνεύμα προσκολλάται σαν περικοκλάδα δεν είναι μόνο, ή κυρίως, αυτή των πολιτικών ––η οποία στον ολοκληρωτικό καπιταλισμό γίνεται όλο και περισσότερο θεαματική και κούφια–– αλλά εκείνη των επιχειρηματιών. Οι διανοούμενοι γίνονται αυλοκόλακες των εκδοτών, είτε του μεγάλου τύπου είτε ακόμα και ατομικών επιχειρήσεων με τις οποίες θεωρούν εγγενώς διαπλεγμένα τα συμφέροντά τους. Έτσι φτάσαμε στο σημείο να προβαίνουν σε δημόσιες διακηρύξεις στήριξής τους ακόμα και σε περίπτωση εργασιακών διαφορών των εκδοτών με τους υπαλλήλους τους. Το ήθος αυτό εγκαινίασαν τα δύο (αρσενικού και θηλυκού γένους) φερέφωνα των εκδόσεων Πατάκη, που σήμερα βρίσκουν επάξιους συνεχιστές στους 49 (μάλλον αυτή τη στιγμή σπρώχνονται και άλλοι να προσχωρήσουν) υπασπιστές τού Σταύρου Πετσόπουλου των εκδόσεων Άγρα.
Και σαν να μην ήταν αυτό αρκετή κατάπτωση, η «αριστερή» εφημερίδα Αυγή ––δηλαδή, ο διευθυντής της–– όχι μόνο δίνει βήμα δημόσιας έκφρασης σε κάτι που θα έπρεπε ν’ αντιμετωπίζεται ως στίγμα των αυταποκαλούμενων πνευματικών ανθρώπων, αλλά φτάνει στο σημείο να αρνηθεί τη δημοσίευση κειμένου του Κώστα Δεσποινιάδη ο οποίος ασκεί εύλογη κριτική στη στάση των «πρόθυμων» διανοουμένων. Ιδού το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των «αριστερών» εργοδοτών, και ιδού η ανανεωτική ερμηνεία του παλιού εκείνου καλού σταλινισμού που σήμερα είναι κάπως εκτός μόδας!
Δεν χρειάζεται να μπω στις πραγματολογικές λεπτομέρειες του συμβάντος –τα κείμενα υποστήριξης του απολυμένου συνδικαλιστή Ντίνου Παλαιστίδη, η δήλωση των 49, η ανακοίνωση των εργαζομένων-απεργών της Άγρας, το κείμενο του Κώστα Δεσποινιάδη και η καταγγελία των μεθοδεύσεων της Αυγής βρίσκονται αναρτημένα σε πολλούς ιστοτόπους του διαδικτύου και όλοι έχουν ή μπορούν ν’ αποκτήσουν πρόσβαση. Είμαι σε θέση να γνωρίζω προσωπικά τον Ντίνο Παλαιστίδη και την ακεραιότητά του ως βιβλιοϋπαλλήλου και αντιεξουσιαστή συνδικαλιστή, το γεγονός επίσης ότι ο ίδιος ο εκδότης της Άγρας δήλωνε σε χρόνο ανύποπτο, πριν ξεσπάσει η κρίση, πόσα του οφείλει η επιχείρηση, τα όσα διαδραματίστηκαν μεταξύ
εργοδότη και χωρίς να γνωρίζουν, όπως είναι παραπάνω από βέβαιο, τα πραγματικά δεδομένα της υπόθεσης; Τί δηλώνει από άποψη ηθική και κοινωνική μία τέτοια πρακτική; Και ποια η διαδικαστική νομιμότητα του εγχειρήματος, όταν είναι σε όλους πρόδηλο ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν εμπράγματο συμφέρον στις εκδόσεις Άγρα – που σημαίνει ότι ο εκδότης της έχει στη διάθεσή του μέσα να εκβιάσει την υποστήριξή τους;
Ή μήπως απευθύνονται στο λεγόμενο αναγνωστικό κοινό, με σκοπό να διασώσουν το καλό όνομα και τη φήμη του εκδοτικού με τον δικαιολογημένο φόβο ότι ο θόρυβος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις του; Αν αυτό είναι ένα από τα κίνητρά τους, τί διαφοροποιεί την πράξη τους από τη στρατηγική της εμπορικής διαφήμισης; Νομίζουν ότι αυτό τιμά τους ίδιους ως καλλιτέχνες, συγγραφείς ή ακαδημαϊκούς;
Κι εν πάση περιπτώσει, ως σκεπτόμενοι άνθρωποι θα όφειλαν ν’ αναλογιστούν τον τερατώδη ανορθολογισμό που εμπερικλείει το επιχείρημά τους: από την διαπίστωση ότι το εκδοτικό της Άγρας έχει προσφέρει ποιοτικά βιβλία στην ελληνική αγορά και από τον έπαινο της αισθητικής του αρτιότητας συνάγουν ότι ο εκδότης δεν μπορεί να έχει άδικο απέναντι στους εργαζομένους του (!) Από την εποχή τουλάχιστον του Καντ μία τέτοια σύγχυση αισθητικών και ηθικών κριτηρίων αποτελεί ένδειξη αφέλειας και κατά κάποιον τρόπο βαρβαρισμού: από πότε, δηλαδή, η αισθητική εκλέπτυνση εμποδίζει κάποιον (μιλάω γενικά και υποθετικά, για να μην παρεξηγηθούμε!) να είναι κάθαρμα στις προσωπικές του σχέσεις; Και σε τελευταία ανάλυση αν όχι οι άλλοι, τουλάχιστον ο ίδιος ο εκδότης της Άγρας, που έχει επανειλημμένως παρουσιαστεί ως λάτρης του Βάλτερ Μπένγιαμιν, θα έπρεπε να έχει διαβάσει, και να θυμάται, τις σχέσεις που ο Μπένγιαμιν επεσήμανε διορατικά μεταξύ αισθητισμού και φασισμού.
Κι εν πάση περιπτώσει, ως σκεπτόμενοι άνθρωποι θα όφειλαν ν’ αναλογιστούν τον τερατώδη ανορθολογισμό που εμπερικλείει το επιχείρημά τους: από την διαπίστωση ότι το εκδοτικό της Άγρας έχει προσφέρει ποιοτικά βιβλία στην ελληνική αγορά και από τον έπαινο της αισθητικής του αρτιότητας συνάγουν ότι ο εκδότης δεν μπορεί να έχει άδικο απέναντι στους εργαζομένους του (!) Από την εποχή τουλάχιστον του Καντ μία τέτοια σύγχυση αισθητικών και ηθικών κριτηρίων αποτελεί ένδειξη αφέλειας και κατά κάποιον τρόπο βαρβαρισμού: από πότε, δηλαδή, η αισθητική εκλέπτυνση εμποδίζει κάποιον (μιλάω γενικά και υποθετικά, για να μην παρεξηγηθούμε!) να είναι κάθαρμα στις προσωπικές του σχέσεις; Και σε τελευταία ανάλυση αν όχι οι άλλοι, τουλάχιστον ο ίδιος ο εκδότης της Άγρας, που έχει επανειλημμένως παρουσιαστεί ως λάτρης του Βάλτερ Μπένγιαμιν, θα έπρεπε να έχει διαβάσει, και να θυμάται, τις σχέσεις που ο Μπένγιαμιν επεσήμανε διορατικά μεταξύ αισθητισμού και φασισμού.
ΦΩΤΗΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ
Νομίζω πριν από όλα να αναφέρουμε τα ονόματα των διανοούμενων για τους οποίους γίνεται η κουβέντα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματικά δημιουργεί έντονο αίσθημα απελπισίας η "απερισκεψία" αυτών των ανθρώπων.
Δείτε τους διανοούμενους για να μην μιλάμε και "στον αέρα"
Έχει ενδιαφέρον.
Δ.Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, συγγραφέας, ομοτιμος καθηγητής ΑΠΘ
ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, συγγραφέας, καθηγ. Πανεπιστημίου Αθηνών
ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ, συγγραφέας
ΕΛΓΚΑ ΚΑΒΒΑΔΙΑ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ Α. ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ιστορικός
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ, συγγραφέας, δημοσιογράφος, επιμελ. κειμένων
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ, συγγραφέας, διευθυντής ΜΙΕΤ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ, σκηνοθέτης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ, συγγραφέας, καθηγητής Παντείου
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ, ζωγράφος
ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΣΑΡΡΗΣ, γιατρός, ζωγράφος
ΑΛΕΚΟΣ ΒΛ. ΛΕΒΙΔΗΣ, ζωγράφος
ΑΛΕΞΗΣ ΚΥΡΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, ζωγράφος
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ, συγγραφέας, μεταφραστής, σκηνοθέτης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΕΡΒΑΣ, ψυχίατρος, συγγραφέας, μεταφραστής
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΔΕΛΙΑΛΗΣ, γραφίστας, ιδρυτής Μουσείου Design
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΟΡΟΜΗΛΑ, συγγραφέας, ιστορικός
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΓΑΠΗΤΟΣ, συγγραφέας, βυζαντινολόγος, καθηγ. Πανεπιστημίου Κύπρου
ΑΝΤΑΙΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΗΣ, μεταφραστής, επιμελητης εκδόσεων, δημοσιογράφος
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΒΩΚΟΣ, καθηγητής ΑΠΘ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας, δημοσιογράφος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΤΑΤΑΣ, συγγραφέας, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ, συνθέτης
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ, βυζαντινολόγος
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗ, βυζαντινολόγος
ΠΑΡΙΣ ΠΕΤΡΙΔΗΣ, φωτογράφος
ΤΑΚΗΣ ΣΠΕΤΣΙΩΤΗΣ, συγγραφέας, σκηνοθέτης
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας, καθηγητής ΑΠΘ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΚΥΡΗΣ, συγγραφέας
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΟΠΟΥΛΗΣ, συγγραφέας
ΝΑΝΟΣ ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ, συγγραφέας, Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας 2009
ΑΘΗΝΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ, μεταφράστρια
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΝΔΡΙΤΣΑΝΟΥ, μεταφράστρια
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, καλλιτέχνης, συγγραφέας, δημοσιογράφος
ΜΑΡΙΝΑ ΗΛΙΑΔΗ, γκαλερί BERNIER/ELIADES
ΠΑΝΟΣ ΑΛΟΥΠΗΣ, ψυχίατρος, ψυχαναλυτής, συγγραφέας
ΑΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, αρχιτέκτων, φωτογράφος
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας
ΛΙΖΥ ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΥ, συγγραφέας, καθηγήτρια ΑΠΘ
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΑΝΤΟΝΑΣ, συγγραφέας, αρχιτέκτων, Πανεπ. Θεσσαλίας
ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΟΥ, κοινωνιολόγος, ΕΚΠΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΟΝΑΣ, ποιητής, εκδότης
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΠΙΤΣΩΡΗΣ, συγγραφέας, μεταφραστής
ΑΡΗΣ ΜΠΕΡΛΗΣ, μεταφραστής, συγγραφέας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΤΖΑΚΑΣ, φιλόλογος, συγγραφέας
ΓΙΩΤΑ ΑΤΖΑΚΑ, αρχαιλόγος, καθηγήτρια ΑΠΘ
ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ, μεταφράστρια
ΣΤΑΘΗΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ, ποιητής
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΊζι μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν ξέρω τι ενδιαφέρον έχουν τα ονόματα όσων υπέγραψαν.
Με τη ευκαιρία, τσιτάρω Υβ Λε Μανάκ:
Αντίθετα απ' ό,τι νομίζαμε, ο Μάης του 68 δεν ήταν η απαρχή μιας νέας εποχής. Ήταν το τέλος της παλιάς.
Ελάχιστα άτομα κατάλαβαν, ότι δεν είναι πια δυνατόν να ασκούμε κριτική στον τρόπο παραγωγής χωρίς να κριτικάρουμε τον τρόπο επικοινωνίας. Μόνο που η κριτική του τρόπου επικοινωνίας θέτει σε αμφισβήτηση τον ίδιο το ρόλο των διανοουμένων - πώς λοιπόν να έρθει στο φως της δημοσιότητας;
Από τη στιγμή που, με την πετρελαϊκή "κρίση" του 1973, εμφανίστηκε ο νεοφιλελευθερισμός, οι διανοούμενοι κάθισαν στ' αυγά τους και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στρατεύτηκαν στο πλευρό της "καινούργιας ελευθερίας". Αιώνες ψευδούς συνείδησης τύλιξαν σαν φλούδες κρεμμυδιού τον εγκέφαλό τους.
Η αυτονόμηση της σκέψης έχει πλέον ολοκληρωθεί! Η σκέψη κατάντησε ένα εμπόρευμα σαν όλα τ' άλλα και οφείλει να προσαρμόζεται στους κανόνες της αγοράς. Ο ρόλος των διανοούμενων φανερώθηκε σε όλη του τη γύμνια: η συμμαχία τους με την αστική και τη μικροαστική τάξη είναι οριστική. Είναι ολοφάνερο, πως οι διανοούμενοι κατάντησαν όργανα της κυρίαρχης κατήχησης.
Μετά το 1968 οι διανοούμενοι συστρατεύτηκαν με το νεοφιλελευθερισμό κι έπαψαν να μιλούν για το λαό ... και ο λαός εξαφανίστηκε! Από τότε θεωρήθηκε "λάθος οπτική γωνία" η οποιαδήποτε αναφορά στο λαό και τη χειραφέτηση. Οι σημερινοί διανοούμενοι δεν αντέχουν την κριτική σκέψη.
Hollow, έχει μια σημασία να μην παρουσιάζονται ως "49 διανοούμενοι" συνιστούν στο δικαστήριο να δικαιώσει το αφεντικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι όπως και να το κάνεις μια γενίκευση. Άσε που κάποιοι φίλοι με ρώτησαν.
Πιστεύω ότι είναι απόλυτα απερίσκεπτο από μέρους τους στην καλύτερη περίπτωση.
Η δική μου γνώμη για αυτούς και άλλους 49 ή περισσότερους έχει κατατεθεί στο μπλογκ σε παλαιότερο ποστ.
Νομίζω ότι έχουμε να κάνουμε με ξεκαθαρή ανοησία σε κάποιες περιπτώσεις, την ένσκοπη κακία σε άλλες, την αδιαφορία και την υστερόβουλη τακτική.
Να τσιτάρω κι εγώ τον Μπένγιαμιν μιας και τον αναφέρει ο Φ.Τερζάκης από το "Μονόδρομο"οπου σημειώνει σε πολύ ζοφερούς καιρούς, (από τις εκδόσεις Αγρα :-)
Μετάφραση Νέλλη Ανδρικοπούλου (δεν υπέγραψε) και επιμέλεια Γιώργος Σαγκριώτης (ούτε κι αυτός νομίζω)
"Όποιος αποφεύγει να αντιληφθεί την παρακμή δεν θα αργήσει να επικαλεστεί κάποιαν ιδιαίτερη δικαιολογία για την παραμονή , την δράση και τη συμμετοχή του σ'αυτό το χάος. Όσες διαπιστώσης της γενικής αποτυχίας , τόσες κι οι εξαιρέσεις για την σφαίρα της προσωπικής δραστηριότητας, τον τόπο κατοικίας και την στιγμή. Η τυφλή θέληση να περισωθεί το γόητροτης προσωπικής ύπαρξης μάλλον, παρά αυτή να απελευθερωθεί τουλάχιστον από το φόντο της γενικής τύφλωσης με μιαν απερίφραστη καταδίκη της αδυναμίας και της εμπλοκής της, επιβάλλεται σχεδόν παντού. Γι'υτό κυκλοφορούν στον αέρα τόσες απόψεις για την ζωή και κοσμοθεωρίες, και γι'αυτο προβάλουν εδώ τόσες αξιώσεις, επειδή τελικά σχεδόν πάντα στοχεύουν στην επικύρωση μιας ασήμαντης ιδιωτικής κατάστασης.
Γι'αυτό είναι και τόσο γεμάτος ψευδαισθήσεις κι αντικατοπτρισμούς κάποιου ανθηρού μέλλοντος, που παρ' όλα αυτά ανατείλει μέσα σε μια νύχτα, επειδή ο καθένας δεσμεύεται από οπτικές απάτες της στενά προσωπικής του σκοπιάς"
Πόσο κάνει 49+18 ρε παιδιά;
ΑπάντησηΔιαγραφήκαθυστερημένο αγαπητοί (φαντάζομαι μού επιτρέπετε) αλλά - φαντάζομαι επίσης - ότι δεν πειράζει και τόσο η καθυστέρηση :)
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://simiomatariokipon.wordpress.com/
δλδ για να εξηγούμαι θέτω υπόψη σας το βλογ για δύο λόγους : ο ένας είναι το (μικρό) εκεί ποστ περί τού και εδώ θέματος
ο άλλος διότι χτες μιλώντας με (καινούργιον) δικό μου φίλο (και παλαιόν δικόν σας) έμαθα για την ύπαρξη αυτού - τού δικού σας - βλογ καθότι ώς τώρα σάς ήξερα μόνο ως happy και μάλλον καλό (μού) έκανε που σάς έμαθα και ως danger
τα υπόλοιπα άλλη φορά και με άλλες ευκαιρίες (καθόλου δεν λείπουν καλό-κακό)
btw μόνο, πιστεύω ότι έχει μια σημασία η επισήμανση τών όσων υπόγραψαν για να μπορούμε να δίνουμε μια σημασία και σ' αυτούς που δεν υπόγραψαν - όπως πχ εκτός από εκείνους που αναφέρει ο izi, σ' αυτούς που δεν υπόγραψαν συμπεριλαμβάνεται (και το θεωρώ περισσότερο παντός άλλου σημαντικό) ο ψυχίατρος Δημήτρης Πλουμπίδης [ ο οποίος είχε παρουσιάσει βιβλίο τής - "περίπου μητέρας" του - Έλλης Παππά (εκδοθέν από τήν άγρα) μαζί με τον Παντελή Μπουκάλα (που αυτός υπόγραψε) ] - αλλά μπήκα σχεδόν βέβαια στο θέμα τής ανάρτησης
λοιπόν εν πάση περιπτώσει εγώ (απειλώ ότι) θα βάλω το μπλογκ σας στο μπλογκρόλ μου μολονότι εκείνο (το -ρολ) ονομάζεται "πηγαινοερχόμαστε" και είναι αληθές στην περίπτωση μας μόνον κατά το ήμισυ,
μετά χαράς,
έρρωσθε.
Χάρη,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλημερίζω μετά χαράς κι εγώ! Τα φιλιά μας στον παλιόφιλό μας, όποιος κι αν είναι. Να μη χανόμαστε, έτσι;
καλά, δεν λειτουργούν τα μέιλ;
ΑπάντησηΔιαγραφήυπόψιν :)
Χάρη,
ΑπάντησηΔιαγραφήέχω αλλάξει μέιλ - δεν είμαι πια enastros.
αμ, γι' αυτό...
ΑπάντησηΔιαγραφήτέλος πάντων, έχεις εσύ το δικό μου μέιλ, για ό,τι θελήσεις - δεν χανόμαστε...
:)