Σελίδες

22 Ιανουαρίου 2012

Εξατομίκευση και Εκδίκηση


Η συμπαράθεση των δυο αποσπασμάτων που ακολουθούν,  ελπίζω να βοηθήσει στην κατανόηση των δυνάμεων που οδήγησαν στη σύγχρονη αναγόρευση του χρήματος σε «δεσμό όλων των δεσμών»: Στη βάση ενός γενικευμένου καθαγιασμού της εκδίκησης και συνάμα τρόμου απέναντί της, η αποθέωση του χρήματος εκφράζει ένα συνδυασμό, ή μάλλον ένα εκκρεμές που κινείται ανάμεσα στην καλπάζουσα προς την ολική εκδικητικότητα ατομικότητα («Πώς τολμάς να έχεις ή να είσαι ο,τιδήποτε περισσότερο από εμένα;») και τη συστημική κατάψυξη και αναστολή της («Αντί να τρέξει αίμα, ας τρέξουν οι οικονομικοί αλγόριθμοι»). 

Με ανάμικτα συναισθήματα, λέω πως τα πάντα σήμερα δείχνουν ότι το εκκρεμές έχει αρχίσει να ξεχαρβαλώνεται. Καθώς τρέχει ολοένα και πιο ξέφρενα από το ένα άκρο στο άλλο, το αίμα τρέχει πια μαζί με τους αλγόριθμους. -  Σημ HS.
 
***

Στέφανος Ροζάνης

«Η εκδίκηση είναι υπόθεση της ατομικής ψυχής, η οποία, με το να είναι ηδονή του “όλα να τα φέρει στον εαυτό της”, ενεργεί ανατρεπτικά ως προς την κατεστημένη τάξη των πραγμάτων. Αλλά η ηδονή της ανατροπής είναι η εκδίκηση. Χωρίς αυτή την ηδονή, η ατομική ψυχή χάνεται βυθισμένη στην απουσία. Γι’ αυτό ακριβώς η εκδίκηση είναι η ίδια η ατομικότητα στην αναζήτηση ενός νοήματος για τον εαυτό της κι ενός νοήματος για τα πράγματα, τις παραστάσεις, τα συναισθήματα και τις προθέσεις που επιζητεί να φέρει στον εαυτό της. (...)

Γι’ αυτό, εξάλλου, η εκδικητική πράξη ενέχει ένα χαρακτήρα καταστροφικό και αυτοκαταστροφικό,  και ακόμα μια έντονα μηδενιστική ροπή, η οποία παρασύρει την ατομικότητα στην εξαφάνισή της. Θα πρέπει ωστόσο να τονισθεί, ότι ο καταστροφικός και αυτοκαταστροφικός χαρακτήρας της εκδικητικής μανίας, καθώς και η μηδενιστική της τάση, διόλου δεν αντιφάσκουν προς τη φύση της ατομικότητας, η οποία μέσα σε αυτά τα συναισθήματα βρίσκει την καταγωγική περιοχή της».

Στέφανος Ροζάνης, «Εκδίκηση: Η διαμόρφωση της ατομικότητας»,
τελευταίο κεφάλαιο από το βιβλίο του Μελέτες για τον Ρομαντισμό,
εκδόσεις ΠΛΕΘΡΟΝ (2001)

***
Ρενέ Ζιράρ


«Ως “αποφενακιστής”, ο Σαίξπηρ μάς έχει κατά πολύ ξεπεράσει. Ανακαλύπτει τη νεοτερική εκδοχή της θυσιαστικής κρίσης. Τον έχουμε μεγάλη ανάγκη για να καταλάβουμε καλύτερα την αλλόκοτη ιστορική κατάσταση, στην οποία μας έχει καταβυθίσει ο ακαταμάχητος έλεγχος που ασκούμε στη γλώσσα κι επίσης πάνω στην ύλη μέσω της Τεχνικής.

Η τεχνική πρόοδος κατέστησε τα πολεμικά μας όπλα τόσο καταστροφικά, ώστε η χρήση τους θα ξεπερνούσε κάθε ορθολογικό επιθετικό σχέδιο. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Δύσης, ο προγονικός τρόμος της εκδίκησης γίνεται ξεκάθαρος και θεμιτός. Μοιάζουμε με πρωτόγονη φυλή, με τη διαφορά ότι δεν διαθέτουμε πια θυσιαστικές λατρείες που θα μας επέτρεπαν να μετασχηματίσουμε, να εξωτερικεύσουμε και να εξορκίσουμε την απειλή που στρέψει καταπάνω μας η ίδια μας η βία.

Ένας κύκλος αντιποίνων θα μπορούσε κυριολεκτικά να εκμηδενίσει την ανθρωπότητα. Κανείς δεν θέλει να τον προκαλέσει κι όμως την ίδια στιγμή κανείς δεν απαρνιέται την ιδέα της εκδίκησης. Σαν τον Άμλετ, ταλαντευόμαστε ανάμεσα σε μια ολοκληρωτική και σε μια μηδενική εκδίκηση, ανίκανοι ν’ αποφασίσουμε, ανίκανοι να διαπράξουμε και συνάμα να μη διαπράξουμε την εκδίκηση. Στη σκιά αυτής της τερατώδους απειλής, όλοι οι θεσμοί διαλύονται, “οι ακαδημαϊκές διακρίσεις, τα σωματεία στις πόλεις”, όλες οι ανθρώπινες σχέσεις εξαρθρώνονται, “τα πάντα αλληλοσυγκρούονται με βλακώδες πείσμα” κι “ο πιο ποταπός άνθρωπος μασκαρεύεται για να φαίνεται σαν ο πιο ευγενής”: the enterprise is sick. (...)

Πασχίζουμε ακόμα, με κωμικό πλέον τρόπο, να προβάλουμε τη βία μας πάνω σ’ ένα Θεό, στον οποίο δεν πιστεύουμε πια. (...)
 
Αν η ολοκληρωτική κυριαρχία πάνω στον κόσμο μπορεί να αποβεί κίνδυνος για την ανθρωπότητα, το σφάλμα δεν μπορεί να βαραίνει κάποιον Θεό, αλλά αυτό το πνεύμα της εκδίκησης, που από εδώ και πέρα ξέρουμε πως είναι δικό μας και δεν έχει σβήσει μέσα μας. (...) 
 
Δεν έχουμε πλέον αποδιοπομπαίο τράγο για να ρίξουμε πάνω του μια ευθύνη, την οποία διεκδικούσαμε υπεροπτικά την εποχή που δεν γνωρίζαμε τους κινδύνους που εγκυμονεί. Σήμερα γνωρίζουμε, ότι ο άνθρωπος απειλείται από τον ίδιο του τον εαυτό, από τη λαχτάρα του για εκδίκηση. (...)

Έχει φτάσει η ώρα να καταλάβουμε τον Άμλετ.  H μοντέρνα αποτυχία κατανόησής του οφείλεται καταρχήν στην απουσία κάθε κριτικής στην ηθική της εκδίκησης. (...)
 
Δεν είναι τυχαίο που η ιερότητα, με την οποία περιβάλλουν την εκδίκηση, προσφέρει ένα ιδεώδες υπόβαθρο σε όλες τις μεταμορφώσεις της νεωτερικής μνησικακίας. Η αξιοσημείωτη συναίνεση γύρω από την εκδίκηση επιβεβαιώνει, πιστεύω, την ιδέα μιας αμλετικής no man’s land ανάμεσα στην ολική εκδίκηση και στην απουσία κάθε εκδίκησης − αυτή την τυπικά νεοτερική “χώρα”, όπου στα πάντα υπάρχει μια υπόγευση νοθευμένης εκδίκησης.

Έτσι φτάσαμε σήμερα στο στάδιο όπου η ιστορία δεν έχει πια νόημα, όπου η τέχνη δεν έχει πλέον νόημα, όπου η γλώσσα και το ίδιο το νόημα δεν έχουν πια νόημα. Όσο καθησυχαστικός κι αν είναι επιφανειακά, αυτός ο παραλογισμός που εξυφαίνουμε μάς παραδίδει στις δυνάμεις στις δυνάμεις που ωθούν τον Άμλετ προς την τραγική λύση του έργου του και η οποία θα μπορούσε, στις μέρες μας, να μας οδηγήσει στο πλανητικό ισοδύναμο της πέμπτης πράξης [του έργου]. Αναμφίβολα, δεν είναι απλή σύμπτωση το γεγονός ότι ο κόσμος που γέννησε τον Άμλετ πριν από τέσσερεις αιώνες, βρίσκεται σήμερα σ’ ένα αλλόκοτο αδιέξοδο που αρνούμαστε να το σκεφτούμε μέχρις εσχάτων. (...)

Μόλις που αρχίζουμε να μαντεύουμε, ότι κάτι το θεμελιώδες λείπει από το νοητικό πεδίο μας αλλά δεν τολμούμε να διερωτηθούμε σοβαρά περί τίνος πραγματικά πρόκειται. Καμωνόμαστε ότι δεν βλέπουμε την εξάρθρωση της νοητικής μας ζωής, τη φοβερή ευτέλεια των νευρόσπαστων που κατέλαβαν το προσκήνιο κατά τη διάρκεια αυτής της αλλόκοτης αργίας του ανθρώπινου πνεύματος. Σιωπή έχει καλύψει τη γη, σάμπως ένας άγγελος να ετοιμάζεται ν’ ανοίξει την έβδομη και τελευταία σφραγίδα μιας αποκαλύψεως. (...)

Αν σήμερα, σε τούτην εδώ την ιδιότυπη στιγμή της ιστορίας μας, δεν καταφέρουμε να διαβάσουμε τον Άμλετ ενάντια στην ιδέα της εκδίκησης, πότε θα το καταφέρουμε;».

Ρενέ Ζιράρ, «Η νοθευμένη εκδίκηση του Άμλετ»,
τριακοστό κεφάλαιο από το βιβλίο του Σαίξπηρ∙ Οι φλόγες της ζηλοτυπίας (1990),
μετάφραση Κωστής Παπαγιώργης, εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ (1993)



13 σχόλια:

  1. Ωραία τα αποσπάσματα αλλά δεν κατάλαβα καλά το υ.γ. του Hollowsky. Μπορείτε να με διαφωτίσετε; Τι σχέση έχει η εκδίκηση με το χρήμα;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κι εγώ ακριβώς την ίδια απορία έχω.


    Επίσης

    Ο Ζιραρ θεωρεί και με το παραπάνω "έναν θεό" δεδομένο, τον οποίο όμως δεν πιστεύουμε?
    Φοβάται μήπως η μυθολογική αφήγηση, πάρει τα απάνω της και κάνει στην άκρη το θυμα/θεό του για χάρη του ισχυρούς θύτη σατανά.
    Γενικά μου θυμίζει πολύ τους νεοφιλελεύθερους που "και γαμούν και σκούζουν" για τον "καταπιεστικό κρατισμό"
    ενώ στην πραγματικότητα τα κράτη έχουν ιδιωτικοποιηθεί απολύτως και έχουν μετατραπαι σε εκτελεστικά όργανα και παραγωγούς διαταγμάτων ντιρεκτίβων και διαχειριστικών προγραμματισμών.

    Το εκλιπών νόημα ο Ζιράρ το βρίσκει στις γραφές...έ όχι λοιπόν πιστευω ότι η Μαρξική αφήγηση είναι σαφώς καλύτερη γιατι συνδιάζει θύμα και θύτη σε ένα.
    Το προλεταριάτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Ανώνυμε/η,

    δικιολογημένη η απορία! Η κυρίαρχη "κοινωνιολογία" του χρήματος το θέλει σαν ένα ουδέτερο "γενικό ισοδύναμο", που προέκυψε από την "πολύ λογική" ανάγκη μέτρησης των "αξιών" κατά την "φυσική-κοινωνική-οικονομική" ανταλλακτική διαδικασία - επομένως πώς μπορεί να συνδέεται με την εκδίκηση;

    Παρολαυτά το χρήμα προϋποθέτει την εξατομίκευση - και η άνοδος της ισχύος του από την περιφέρεια στο κέντρο των κοινωνιών συνδέεται ιστορικά με τη διάλυση κοινοτικών ή λιγότερο εξατομικευμένων τρόπων συνύπαρξης και ανταλλαγής - και την συμβολαϊκή αντίληψη της κοινωνικής σχέσης ("είμαστε καταρχάς άτομα που συνδέονται με τυπικές λογικές συμφωνίες αμοιβαίας εξυπηρέτησης").

    Ο Ροζάνης λοιπόν υποδεικνύει τη σχέση μεταξύ εξατομίκευσης και εκδίκησης ενώ ο Ζιράρ δείχνει τη διαρκή, "αμλετική", αμφιταλάντευση των σύγχρονων κοινωνιών ανάμεσα στην ολική και τη μηδενική εκδίκηση. Με το χρήμα, η ολική εκδίκηση παίρνει τη μορφή της συσσώρευσης ιδιωτικής περιουσίας σε βάρος των άλλων, μια μορφή που ο καταστροφικός και μηδενιστικός χαρακτήρας της εκδίκησης δεν είναι πρόδηλος (δεν φαίνεται σαν καταστροφική και αυτοκαταστροφική μανία) αλλά απεναντίας εμφανίζεται σαν μηδενική εκδίκηση, ικανοποίηση της εκδικητικής μανίας με άλλα μέσα - το εκκρεμές που λέω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Voltar
    για τη δικιολογημένη απορία σου, βλ. αποπάνω. Για τα άλλα, νομίζω ότι βιάζεσαι να βρεις τη λύση πριν εξετάσεις ικανοποιητικά το πρόβλημα. Αν το θέλεις, εξίσου θα μπορούσε κανείς να βρει "δόλο" (δλδ ότι στηρίζεται σε μια ισχυρή πεποίθηση-πίστη) και στον Ροζάνη, λέγοντας ότι θεωρεί την εξατομίκευση από την αποκλειστική πλευρά του ρομαντικού ατόμου.

    Το θέμα όμως δεν είναι, καταρχάς, σε ποιο θεό πιστεύει κανείς όταν περιγράφει ένα πρόβλημα, αλλά εάν η περιγραφή του ισχύει (και έως πιο βαθμό, φυσικά).

    Δηλαδή: Αυτό που λέει ο Ζιράρ, ότι οι σύγχρονες κοινωνίες αμφιταλαντεύονται στο θέμα της εκδίκησης - την τρέμουν αλλά και δεν μπορούν να την απαρνηθούν -, ισχύει ή παραληρεί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Hollowsky
    ωραίο το μείγμα με τελικό προϊον το χρήμα, που είναι όμως προυπάρχον, μαζί με τις "θεσμίσεις" που "χρειάζονται" για να υπάρξει!
    Λίγο παράδοξο, αλλά μάλλον είσαι σε φάση γέννησης θεωρίας!
    θα ήθελα μόνο να συνεισφέρω το εξής, με βάση μια τελευταία εμπειρια μου (στη δουλειά έχουμε ένα σκάνδαλο που ανέβηκε απο 3.000.000 ευρω σιγά σιγά σε 6.000.000 ευρώ):
    Το χρήμα τείνει μερικές φορές περισσότερο στην εκδίκηση..μερικές φορές. Πως αλλιώς να εξηγήσω αυτή την απίστευτη σχεδόν συνομωτική οργάνωση σε σπείρες εχθρικές πρός τα υπόλοιπα "κοροϊδα"?
    με λίγα λόγια μας την φέραν, αν και στο τέλος την πάτησαν..απο πιο γρηγορα πιστόλια. Όλο αυτό είναι φυσικά ένα σύστημα, κάθε άλλο παρά απλά ταξικό..τι λές?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Eriugena,

    σωστά, το χρήμα (ακόμα και το κεφάλαιο = πχ εμπορικό κεφάλαιο) προϋπήρξε του καπιταλισμού και της σημερινής κυριαρχίας του, όμως ήταν σχετικά περιφερειακό ενώ τώρα είναι κεντρικό, είναι "δεσμός όλων των δεσμών". Και ναι - αυτό λέω με το εκκρεμές - κινείται μεταξύ "ολικής και μηδενικής" εκδίκησης, αλλά πάντα στη σφαίρα της εκδίκησης, όντας έτσι ιδανικός υδροβιότοπος για "συμμορίες". Τέλος, ναι, το ταξικό στοιχείο δεν εξαλείφεται όμως, στο βαθμό που οι τάξεις σχετίζονται με τη σφαίρα της παραγωγής, φαίνεται πως τώρα έχουμε να κάνουμε με κάτι πιο σύνθετο (πχ ο Κάστορ μίλαγε για "διευθύνοντες και εκτελεστές").

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ καλή η ανάρτηση HollowSky!
    Ήρθε στο νου μου και μια άλλη, "χριστιανική" ρεβάνς, από έναν "μεγάλο" δάσκαλο της...:

    "Οι μακάριοι μέσα στην ουράνια βασιλεία θα βλέπουν τα βάσανα των καταδικασμένων για να νιώθουν ακόμη περισσότερη ευχαρίστηση".
    (Θωμάς ο Ακινάτης)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πασχίζουμε ακόμα, με κωμικό πλέον τρόπο, να προβάλουμε τη βία μας πάνω σ’ ένα Θεό, στον οποίο δεν πιστεύουμε πια....Δεν είναι τυχαίο που η ιερότητα, με την οποία περιβάλλουν την εκδίκηση, προσφέρει ένα ιδεώδες υπόβαθρο σε όλες τις μεταμορφώσεις της νεωτερικής μνησικακίας....

    Στη βάση ενός γενικευμένου καθαγιασμού της εκδίκησης και συνάμα τρόμου απέναντί της


    ἐμοὶ ἐκδίκησις, ἐγὼ ἀνταποδώσω, λέγει Κύριος

    «Όλες οι μεστές έννοιες της σύγχρονης πολιτειολογίας είναι εκκοσμικευμένες θεολογικές έννοιες» (Κ. Σμιτ, Πολιτική Θεολογία)

    Ιεροποίηση της εκδίκησης; Αν είναι δυνατόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ιεροποίηση μάλλον όπως λέμε "Ουδείς οικέτης δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν".Εννοείται μάλλον ότι ιεροποιεί το κάθε άτομο ξεχωριστά και όλοι μαζί αλλά όχι ο Θεός,όχι η πηγή του ιερού, ούτε καμια κοινότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. HollowSky
    Μια παρέμβαση με αφορμή κέντρισμα από την αναφορά στο σχολιασμό σου στη σημαντικότατη διάκριση του Καστοριάδη -την οποία έχει κάνει και ο Παπαϊωάννου- σε "διευθύνοντες και εκτελεστές". Έχουμε ξανά να κάνουμε με την παλαιά διάκριση-αναφορά στο ΤΙ και στο ΠΩΣ, και δεν μου φαίνεται καθόλου τυχαίο που το ΤΙ έχει εξοβελιστεί στο πυρ το εξώτερο (μαζί με τη μεταφυσική) ακόμα και σε αυτόν τον νέο μας Μεσσία, την επιστήμη, και έχει επιβληθεί το -ανθρώπινο, υπερβολικά ανθρώπινο και- εργαλειακό ΠΩΣ... Βλέπεις ο λειτουργισμός για παράδειγμα δεν είναι μεταφυσική...
    Ίσως αυτοί που εξοβέλισαν το ΤΙ να το έκαναν ακριβώς επειδή το κατέχουν και θέλουν την αποκλειστικότητα και μας ''χειραφετούν'' στο ΠΩΣ.
    Αυτό (το ΠΩΣ) είναι για εσάς παιδιά μου... Το άλλο (το ΤΙ) απλά δεν υπάρχει... -για εσάς.

    Χαμογελώ ειρωνικά...
    Χαιρετώ

    Δημήτρης.

    Υ.γ:
    http://www.youtube.com/watch?v=yghmGPKZHRc

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/11/Charlie_Chaplin_-_Modern_Times_%28mechanics_scene%29.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Kafsokaliva,

    αυτό θα πεί ... μακαριότητα!

    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Γιάννη,

    η θεολογία δεν εφηύρε, φυσικά, την εκδίκηση! Αν έκανε κάτι με αυτήν, απλώς - όπως δείχνει η φράση που παραθέτεις - στις καλύτερες στιγμές της την πήρε από τα χέρια και τη διάθεση των ανθρώπων και την εξοβέλισε στα χέρια και τη διάθεση του υπερβατικού. Αυτός ο εξοβελισμός δεν συνιστά ασφαλώς καθόλου "καθαγιασμό της εκδίκησης", όπως λες. Απεναντίας, καθαγιασμό της συνιστά η άρση αυτού του εξοβελισμού και η ανάληψή της από τη διάθεσή μας υπό το πρόσχημα ότι αποτελεί "καθαρτήρια" ή "λυτρωτική" δύναμη, μιας και υποβάλλεται από τα "βαθύτατα ένστικτά μας" που "είναι κακό να καταπιέζουμε" - λυτρωτική λοιπόν, έστω κι αν τρώγεται κρύα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ Δημήτρη,

    ευχαριστώ για την παρέμβαση και τις παραπομπές! Πράγματι, το "τι" - το "τελικό αίτιο" θα λέγαμε - έχει τεθεί σε αργία από τη διαρκή μηχανική κίνηση, που αποκαλούμε "ανάπτυξη", κ.ο.κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή