Σελίδες

04 Αυγούστου 2012

Πριν έρθει η Ανάσταση...


«Προμηθέας: Ω Γη!, και συ που όλα τα βλέπεις Ήλιε,
δείτε με, θεός εγώ απ’ τους θεούς τι πάσχω!
[…] Μα πάλι ούτε να κλείσω ούτε να μην κλείσω το στόμα μου μπορώ, γιατί, τα δώρα μου για να προσφέρω στους ανθρώπους,
σε τούτες έμπλεξα ο δύστυχος τις συμφορές.

[…]

Χορός: Μη φοβηθείς ολότελα· φίλοι είμαστε
που ερχόμαστε σ’ αυτόν εδώ το βράχο, η συντροφιά μας,
με τις διπλογοργόστροφες πετώντας τις φτερούγες μας.
[…] Όλα φανέρωσε μας τα κι ιστόρησε μας,
επάνω σε τι φταίξιμο σε βρήκε ο Δίας
κι έτσι σκληρά κι έτσι πικρά σε βασανίζει·
μάθε κι εμάς, αν δε σου φέρνει βλάβη ο λόγος.

[…]

Προμηθέας: Ευθύς που ο Δίας κάθισε στον πατρικό του θρόνο
αμέσως στους θεούς τιμές βάλθηκε να ορίζει
και να τους μοιράζει με τάξη την αρχή,
χωρίς όμως καθόλου για τους ανθρώπους να γνοιαστεί,
μα είχε κατά νου να τους ξεκάνει κι άλλους να σπείρει!
Σ’ αυτά δε βρέθηκε κανείς ν’ αντιμιλήσει,
μα εγώ μονάχα τόλμησα
κι έσωσα τους ανθρώπους 
να μην κυλήσουν συντρίμματα στον Άδη.

[…]

Χορός: Μα πες μας, μήπως προχώρησες πιο πέρα κι από τούτα;

Προμηθέας: Έσβησα απ’ τους θνητούς το φόβο του θανάτου!

Χορός: Ποιο γιατρικό για την αρρώστεια αυτή τούς βρήκες;

Προμηθέας: Τυφλές ελπίδες θρόνιασα μες την καρδιά τους.

Χορός: Μεγάλο αυτό που δώρησες του ανθρώπου!

Προμηθέας: Κι ακόμα, τη φωτιά τους έχω δώσει.

Χορός: Κι έχουνε τώρα τη λαμπρή φωτιά οι θνητοί;

Προμηθέας: Που τέχνες πλήθος απ’ αυτήν θα μάθουν. […]»



Αισχύλου, Προμηθεύς Δεσμώτης



  

3 σχόλια:

  1. Ηοllow Sky ή Izi, δεν ξέρω ποιος από τους δυο, επίτρεψέ μου

    α) Προμηθεὺς.

    http://inreparabile.blogspot.gr/2011/12/blog-post_21.html

    β) Πrομηθeύs.
    εδώ η ξεχαρβαλωμένη, εκτεχνικευμένη, εκλατινισμένη ή αλλιώς μαζική ''γιαλαντζί'' εκδοχή.

    http://inreparabile.blogspot.gr/2012/03/res.html

    ...χωρίς όμως καθόλου για τους ανθρώπους να γνοιαστεί,
    μα είχε κατά νου να τους ξεκάνει κι άλλους να σπείρει!
    Σ’ αυτά δε βρέθηκε κανείς ν’ αντιμιλήσει...

    Για το Προμηθεϊκό πνεύμα -και την ερμηνεία του- συνάμα με τις τυφλές ελπίδες ενδέχεται να επανέλθω -στα εργαλεία (που θα ενοποιήσουν υποκείμενο και αντικείμενο!), τις μεσσιανικές τεχνικές και τα μονόπαντα ανοδικοπροοδευτικά χαζοχαρούμενα.

    Για τώρα μονάχα αυτό:

    Δίχως συνείδηση της τραγικότητας του ανθρώπου δεν μπορεί να υπάρξει ανθρωπισμός παρά ηθικολογικός humanismus, και η τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, δεν γίνεται αισθητή και νοητή υπό κανέναν από τους «αντικειμενικούς» και ηθικούς όρους που επέλεξε να δει τον κόσμο και τον άνθρωπο ο υπέρλαμπρός δυτικός κατασκευαστικός πολιτισμός «μας» -αυτός που ερμήνευσε το Προμηθεϊκό πνεύμα μαδίζοντας ''προοδευτικά'' μαργαρίτες και τραγουδώντας αφελέστατα ένα φράγκο η βιολέτα τσιγκολελέτα περπατώντας ανέμελα έξω από τα ''λιβάδια'' των εργοστασίων, των στρατοπέδων συγκέντρωσης και τα ερείπια της Χιροσίμα.

    Χαιρετώ σας.
    Δ

    Υ.γ: Το οπτικό της λέξης ''Πrομηθeύs'' ενδεικτικό της αισθητικής, είναι άλλωστε αυτή η λέξη μια εικόνα από το ''μέλλον''.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Δ.,

    πάντοτε καίριες οι παραπομπές και οι επισημάνσεις σου! Σ' ευχαριστώ.
    Το όλο ζήτημα "καίει".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Leroi-Gourhan συσχετίζει τον μύθο του Προμηθέα όπως και αυτόν της δολοφονίας του Άβελ από τον αγρότη Κάιν (η Βικιπαίδεια αναφέρει ότι το όνομά του ίσως σημαίνει σιδηρουργός) στη Γένεση στην Αγία Γραφή, με την ανάμνηση των ανθρώπων στην πρώτη περίοδο των σύγχρονων κοινωνιών (την εμφάνιση της εξουσίας), όπου έχουν επίγνωση της αμφισημίας της εν τη γενέσει οργάνωσης, ο μύθος αντανακλά ταυτόχρονα την νίκη των θεών και μια δέσμευση, εξάρτηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή