Σελίδες

15 Νοεμβρίου 2015

Βία και Ιερό


«Είτε φυσική, είτε λεκτική είναι η βία, ανάμεσα στα χτυπήματα μεσολαβεί ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Κάθε φορά που ένας από τους αντιπάλους πλήττει τον άλλον, ελπίζει να δώσει ένα νικηφόρο τέλος τη μονομαχία ή τη λογομαχία, να δώσει τη χαριστική βολή, να ξεστομίσει την τελευταία βίαιη φράση. Το θύμα, αλαλιασμένο προς στιγμήν, έχει ανάγκη κάποιο διάστημα για να συνέλθει (να μαζέψει τα μυαλά του), να προετοιμαστεί και να απαντήσει τον αντίπαλο. Όσο αυτή η απάντηση αργεί, εκείνος που έχει χτυπήσει τελευταίος μπορεί να φαντάζεται ότι έχει καταφέρει το αποφασιστικό πλήγμα. Συνοπτικά, η οριστική νίκη ταλαντεύεται ανάμεσα στους δυο αντιπάλους σε όλη τη διάρκεια της αναμέτρησης, χωρίς ακόμα να καταλήγει στον έναν ή τον άλλον. Ξέρουμε ότι μόνο η συλλογική αποπομπή του ενός ή του άλλου έξω από την κοινότητα θα κατορθώσει να ορίσει τη νίκη.


[…] Ο προφητικός ή διονυσιακός ίλιγγος δεν είναι τίποτε άλλο από αυτή την τρομερή αμφιταλάντευση του ίδιου του κόσμου στη διάκριση της βίας που φαίνεται να ευνοεί πότε τον ένα και πότε τον άλλον. Όλα όσα μια πρώτη βία πιστεύει ότι θεμελιώνει, μια δεύτερη βία τα ανατρέπει για να τα θεμελιώσει εκ νέου. Τίποτα δεν μπορεί να ακινητοποιήσει τη βία ενόσω αυτή παραμένει παρούσα μεταξύ των ανθρώπων, ενόσω συνιστά μια ολική και συνάμα μηδενική βασκανία.


[…] Μέσα στον Όμηρο υπάρχουν πολλά στοιχεία που αποκαλύπτουν εκτυφλωτικά τη σχέση ανάμεσα στη βία, την επιθυμία και τη θεότητα. Ο πιο χαρακτηριστικός όρος είναι το ουσιαστικό Κύδος, που πρέπει να οριστεί ως γόητρο, κατά κάποιον τρόπο θεϊκό, ως μυστική εκλογή που συνδέεται με την στρατιωτική κατίσχυση.


[…] Το Κύδος είναι “φυλαχτό ανωτερότητας”. Είναι η βασκανία, την οποία ασκεί η βία. Όπου επιδεικνύεται, γοητεύει και συνάμα τρομάζει τους ανθρώπους. Δεν είναι ποτέ ένα απλό εργαλείο. Είναι εμφάνιση θεότητας. Εκείνοι που κατέχουν το Κύδος βλέπουν τη δύναμή τους να δεκαπλασιάζεται. Όσοι το στερούνται, μένουν με τα χέρια δεμένα ή παράλυτα. Κάτοχος του Κύδους είναι όποιος καταφέρνει το πιο ισχυρό πλήγμα, ο νικητής της στιγμής, εκείνος που κάνει τους άλλους να πιστέψουν −και πιθανώς τον εαυτό του να φανταστεί− ότι η βία του έχει θριαμβεύσει οριστικά. Οι αντίπαλοί του πρέπει τότε να καταβάλλουν μια υπεράνθρωπη προσπάθεια για να ξεφύγουν από τη βασκανία και να ανακτήσουν το Κύδος.


[…] Οριακά, το Κύδος δεν είναι τίποτα. Είναι το κενό σημείο μιας πρόσκαιρης νίκης, μιας υπεροχής που παρευθύς τίθεται υπό αμφισβήτηση.»



Ρενέ Ζιράρ, Η Βία και το Ιερό (1972),
     μετάφραση Κωστής Παπαγιώρης (ΕΞΑΝΤΑΣ, 1991)



Σημ. HS Αναδημοσίευση ανάρτησής μας από τον Φλεβάρη του 2013.




5 σχόλια:

  1. Διεισδυτικό. Υποθέτω ότι δεν θα βιαστεί κανείς να βγάλει το συμπέρασμα που θέλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δηλαδή το "Κύδος" είναι τα πάντα και τίποτα!

    Είναι "τα πάντα" στο βαθμό που οι κοινωνίες θεμελιώνονται πάνω στη βία (όταν υπάρξει "συλλογική αποπομπή του ενός ή του άλλου έξω από την κοινότητα").

    Και είναι "τίποτα", δηλαδή σα νερό στη χούφτα, στο βαθμό που η νίκη είναι "πρόσκαιρη και παρευθύς τίθεται υπό αμφισβήτηση".

    Είναι "τα πάντα" αφού όλες οι αντιμαχόμενες πλευρές αγωνίζονται για το ποια θα κερδίσει το "Κύδος".

    Κι είναι "τίποτα" αφού όποιος το κερδίσει, αμέσως το βλέπει να χάνεται απ' τα χέρια του.

    Άρα υπάρχει γενικευμένη μαγεία, "βασκανία". Και η μια και η άλλη πλευρά είναι "μαγεμένες".

    Όμως υπάρχει τίποτα ΕΞΩ από αυτό?

    Υπάρχει κανείς που να μην έχει υποκύψει στη "μαγγανεία"?


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχει κανείς που να μην έχει υποκύψει στη "μαγγανεία"?

    Και ναι και όχι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τελικά μήπως το να γυρίσεις και το άλλο μάγουλο τερματίζει τον φαύλο κύκλο της βίας, πραγματικά αναρωτιέμαι μήπως μια συνειδητοποιημένη παθητικότητα είναι δυνατό να <> την δυναμική της επίθεσης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ Ανώνυμε/η σημείωσε σε παρακαλώ πως ο ίδιος που είχε συστήσει αυτό που λες, όταν ένας φρουρός τον χαστούκισε ανακρίνοντάς τον, τον επιτίμησε λέγοντάς του: ""Αν είπα κάτι κακό, πες ποιο ήταν αυτό· αν όμως μίλησα σωστά, γιατί με χτυπάς;" ... ενώ επίσης σε κάποια στιγμή πήρε με τις κλωτσιές τους εμπόρους στο Ναό. Θέλω να πω, υπάρχει -όχι αντίφαση αλλά- μια ευρύτερη εικόνα που πρέπει να δούμε πριν συμπεράνουμε για συνειδητοποιημένη παθητικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή