Ρενέ Ζιράρ (25/12/1923 - 4/11/2015) |
«Μας λένε ότι δεν υπάρχει γλώσσα άλλη από τις θανάσιμες
εξισώσεις της επιστήμης από τη μια πλευρά, και από μια αγόρευση, η οποία
αναγνωρίζει την ίδια της τη ματαιότητα και αρνείται ασκητικά στον εαυτό της την
καθολική διάσταση από την άλλη. Για τα άνευ προηγουμένου συμβάντα των οποίων
είμεθα μάρτυρες −την επιταχυνόμενη συγκέντρωση της ανθρωπότητας σε ένα μοναδικό
πλανητικό χωριό−, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει, λένε, τίποτα που θα μπορούσαμε να
πούμε, δεν υπάρχει τίποτε το οριστικό ή έστω συνεκτικό. Όλα αυτά φαίνεται σαν
να μην παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον. Υποχρεωνόμαστε να υποκλιθούμε μπροστά
στα συστήματα του απειρομέγιστου και του απειροελάχιστου, γιατί αυτά είναι σε
θέση, λένε, να αποδείξουν την εκρηκτική τους δύναμη.
Ωστόσο δεν υπάρχει θέση για καμμία σκέψη σε ανθρώπινη
κλίμακα, για κανένα στοχασμό ικανό να προσεγγίσει κατά μέτωπο το αίνιγμα μιας
ιστορικής κατάστασης άνευ προηγουμένου: του θανάτου
όλων των πολιτισμών.
Το να καταδικάζεται η ανθρωπότητα στην απουσία νοήματος
και στο μηδέν τη στιγμή ακριβώς που έχει εφοδιαστεί με μέσα, τα οποία μπορούν
να αφανίσουν τα πάντα εν ριπή οφθαλμού∙ και το να εξαρτάται το μέλλον του
ανθρώπινου οικοσυστήματος από άτομα, τα οποία δεν έχουν οδηγό άλλο από τις
επιθυμίες τους και τα ‘‘ένστικτα θανάτου’’ τους −όλα αυτά είναι μια προοπτική
διόλου καθησυχαστική, η οποία, ωστόσο, μαρτυρεί πολλά για την ανικανότητα της
νεωτερικής επιστήμης και των νεωτερικών ιδεολογιών να ελέγξουν τις δυνάμειες
που έθεσαν στη διάθεσή τους.
Ο απόλυτος σκεπτικισμός, ο γνωσιολογικός μηδενισμός,
προβάλλεται συχνά πλέον με τρόπο το ίδιο δογματικό όσο και οι ποικίλοι
δογματισμοί που προηγήθηκαν. Η σύγχρονη σκέψη απορρίπτει πλέον κάθε βέβαιη γνώση
και αυθεντία, αλλά με ένα τόνο βεβαιότητας και αυθεντίας κατηγορηματικότερο από
ποτέ.
Ο νεωτερικός κόσμος έχει απαλλαχθεί από μια μορφή
πουριτανισμού μόνο και μόνο για να παραδοθεί σε μιαν άλλη. Και αυτή τη φορά,
εκείνο που επιδιώκουν να στερήσουν από τους ανθρώπους δεν είναι η
σεξουαλικότητα, αλλά κάτι από το οποίο οι άνθρωποι έχουν ακόμη περισσότερη
ανάγκη: το νόημα.
Ο άνθρωπος δεν ζει μόνο με άρτον ή σεξουαλικότητα. Η
σημερινή σκέψη είναι η χειρότερη μορφή ευνουχισμού: ο ευνουχισμός του
σημαινομένου. Όλοι οι άνθρωποι είναι τώρα
σε συνεχή επιφυλακή για να συλλάβουν επ’ αυτοφόρω τον διπλανό τους να πιστεύει
σε κάτι, ο,τιδήποτε.
Αγωνιστήκαμε εναντίον του πουριτανισμού των πατέρων μας
για να πέσουμε σε ένα πουριτανισμό πολύ χειρότερο απ’ τον δικό τους, τον πουριτανισμό του νοήματος, που νεκρώνει
ό,τι κι αν αγγίξει∙ ένα πουριτανισμό που αποστεώνει όλα τα κείμενα και
σκορπίζει παντού την πιο θανάσιμη πλήξη, ακόμη και εν μέσω των πιο καινοφανών
καταστάσεων.»
Ρενέ Ζιράρ, Κεκρυμμένα
από καταβολής (1978),
απόσπασμα από τη μνημειώδη μετάφραση του
Κωνσταντίνου Γκότση,
ο οποίος είχε επιμεληθεί και την ελληνική έκδοση
(1994)
Πολύ εύστοχο και μεστό. Από τα ωραία του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ θεός ν αναπαύσει την ψυχή του.Ενας αληθινά μεγάλος στοχαστής.Απο τούς ελάχιστους .
ΑπάντησηΔιαγραφήΟπότε, μήπως να ξαναπέσουμε στον πουριτανισμό του πατέρα μας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ , για να το πούμε με το όνομά του:
μήπως να ξαναπέσουμε στον πουριτανισμό του Πατέρα;
Κι όπως ο αντιπουριτανισμός μπορεί να οδηγήσει σε νέο, χειρότερο, πουριτανισμό, κάπως έτσι γίνεται και με τον αντιδογματισμό, έγραψε ο Ζιράρ στην "Αρχαία οδό των ασεβών":
ΑπάντησηΔιαγραφή"... δεν υπάρχει δογματισμός περισσότερο δογματικός, περισσότερο τρομοκρατικός, περισσότερο αρνητικός προς κάθε σκέψη, από το δογματισμό του αντιδογματισμού".
Ίσως, η εμμονή στην αντίθεση παρασύρει σ' ένα παιχνίδι "μιμητισμού".
@@ Elena και Tamistas.
ΑπάντησηΔιαγραφήσυμφωνώ μαζί σας.
@ Ανώνυμος,
τι να σου πω; Γούστα είναι αυτά. Ο Ζιράρ πάντως -κι εμείς εδώ, επίσης- αποδοκιμάζει κάθε είδους ή καταβολών πουριτανισμό.
Ναι Χόλοου, και μάλιστα κατακεραυνώνει συγκεκριμένα τον πουριτανισμό της "ριζοσπαστικής υποκειμενικότητας" στο περίφημο βιβλίο του με τον ευγλωττό τίτλο Mensonge romantique et vérité romanesque.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά υπάρχει το πρόβλημα που αναφέρει, αυτό το "από πουριτανισμό σε πουριτανισμό" και μάλλον λύση δεν έχει βρεθεί.
Εσείς εδώ μπορεί να έιστε ενάντια σε κάθε πουριτανισμό αλλά δεν υπάρχει χώρος για κάτι άλλο, με κάποιο τρόπο είναι όλα πιασμένα...
Ο Ανώνυμος
Μπράβο του! Στα 1978! Αλλά πάλι ίσως να ήταν λίγο πιο εύκολο τότε γιατί τα φαινόμενα γίνονται πιο αντιληπτά "άμα τη εμφανίσει". Μετά καταντούν σχεδόν αόρατα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστά! Ήταν ίσως λίγο πιο εύκολο και επειδή ο ίδιος προερχόταν από μια πολύ παλιότερη γενιά, που δεν είχε μπολιαστεί εντελώς με αυτή την κατάσταση, κι έτσι διέκρινε τη διαφορά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτσι είναι, όταν βουτηχτείς στα σκατά (αλλά και στα ρόδα) δεν τα μυρίζεις πλέον.
ΑπάντησηΔιαγραφή(Να θυμηθούμε και τι σημαίνει "περιβάλλον")
Αναζητούμε την κριτική θέση.
Άσε που όπως έλεγε κι ο αείμνηστος Rory Gallacher παλία τους έφτιαχναν καλύτερα.
https://youtu.be/DbAqNwPfBuk
Ωραίο αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρόμοιες σκέψεις έκανε και ο Κυριάζόπουλος στην Σημερινή γλώσσα.(Το απέδωσα πρόχειρα ελπίζω να μη μου 'φυγε κάτι.)
[…] Σήμερα παρουσιάζεται στον κόσμο ο άνθρωπος των επιθυμιών χωρίς θέληση. Μεταξύ επιθυμίας και θέλησης η διαφορά συνίσταται στο ότι η επιθυμία προϋποθέτει το αντικείμενο, είναι ο προσανατολισμός του ανθρώπου προς το ήδη υπάρχον, ενώ η θέληση υπάρχει, όταν πρέπει να δημιουργηθεί, ό,τι ακόμα δεν υπάρχει. Όταν τα αντικείμενα δεν υπάρχουν, ο άνθρωπος φυσικά δεν τα επιθυμεί, μένει γι' αυτό μόνος με τη θέλησή του ή χωρίς να γνωρίζει, τι θέλει. Όσο όμως δεν γνωρίζει, τι θέλει, τόσο περισσότερα επιθυμεί, υπό τον όρο βέβαια ότι υπάρχουν, μια προϋπόθεση, την οποία εκπληρώνει σήμερα η τεχνική. Η μεγάλη απουσία εντός του ανθρώπου είναι σήμερα η προσωπική του θέληση. Το εξωτερικό σύμπτωμα της απουσίας αυτής παρουσιάζεται στην σειρά των επιθυμιών, εκ των οποίων παροτρύνεται ο άνθρωπος προς τα διαθέσιμα του κόσμου. Αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος «θέλει», ό,τι εκάστοτε προσφέρεται και αν τα προσφερόμενα υφίστανται σήμερα προγραμματισμούς, ότι θέλει, ό,τι θέλουν τα προγράμματα.
Έτσι συμβαίνει ο άνθρωπος να πληροφορείται την θέλησή του, να την τυποποιεί εντός των τεχνικών εντολών, να την μεταβιβάζει στους άλλους, να είναι κτήμα του περιεχομένου του, να είναι βέβαιος για την πράξη του, να έχει χάσει όμως το νόημα του κόσμου. Δεν ενδιαφέρεται να μάθει, τι είναι ο ίδιος και γιατί ζει, να δημιουργήσει δηλαδή προϋποθέσεις αναπαλλοτρίωτης θέλησης, αλλά εκβιάζει και επιβάλλει υποδείξεις για την χρήση των πραγμάτων και την αντιμετώπιση των γεγονότων, στην ακτίνα δράσης στην οποία τοποθετείται, χωρίς κανείς να τον ρωτήσει.[…]