Σελίδες

26 Αυγούστου 2013

Ο εξισωτισμός της ευθύνης

Στιγμιότυπο από πάρτυ που οργάνωσε ο αμερικάνικος στρατός  στην Ουάσινκτων, λίγους μήνες μετα την ρίψη της ατομικής βόμβας στην Χιροσίμα και το Ναγκασάκι , για την κοινοποίηση της έναρξης του προγράμματος πυρηνικών δοκιμών στο κορραλιογενες νησί Μπικίνι. Εκεί δοκιμάστηκε και η πρώτη θερμοπυρηνική υδρογονόβομβα.

 
1.
Όταν ο "πολίτης" συναινεί και συνεργάζεται, για να "πάει μπροστά ο τόπος του".
Όταν επαινεί και θαυμάζει τα μεγάλα καθαρά και καλοφωτισμένα βουλεβάρτα.
Όταν στηρίζει την ανάπτυξη, την καινοτομία, την τάξη, την νομιμότητα, την "Πρόοδο"!

Καλοί κι υπεύθυνοι πολίτες ήταν που φρόντιζαν για την εύρυθμη λειτουργία
στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην καρδιά της Γερμανίας.
Ειλικρινείς ζηλωτές της καινοτομίας, της προόδου της νομιμότητας και της τάξης.
Τι πιο καινοτόμο και ειλικρινές εξάλλου από μια νομιμότατη βιομηχανία θανάτου;
Δεν πρόκειται για καταναγκασμό, ούτε για τον "α-πολιτικό μηδενισμό" του γοητευτικού τυχοδιώκτη.
Με έπεισε στο λεπτό για αυτό ένας καλός φίλος τις προάλλες. (*)

Έχουμε να κάνουμε με ιδιοτελή συναίνεση και υποστήριξη.
Πολλές φορές με φανατισμό.
Συνεργασία !
Οι περισσότεροι από τους καλούς αυτούς πολίτες, που ανεβοκατέβαζαν μοχλούς και πατούσαν κουμπιά, εκτελέστηκαν από τους νικητές.
Πριν κρεμαστούν, μας άφησαν απίστευτες μαρτυρίες που επιβεβαιώθηκαν και αργότερα.
Τα στρατόπεδα θα ήταν αδύνατον να λειτουργήσουν, είπαν, χωρίς την συνεργασία των ίδιων των αιχμαλώτων.
Πρώτου μεγέθους απανθρωπιά να στρέφεις τον άνθρωπο εξαπατώντας τον απειλώντας τον βασανίζοντάς τον, ενάντια στην ίδια τη ζωή του!
Ανήκουστο;
"Υπεύθυνους" έχουν μόνο οι ηττημένοι, οι υποτελείς, οι αιχμάλωτοι.
Στα ναζιστικά στρατόπεδα η "θεωρία του υπεύθυνου" έφτασε στο ακρότατο σημείο της.
Όσο απίστευτο κι αν ακούγεται, κάποιοι  συγκινούνται  με τον "άξιο τίτλο" του "υπεύθυνου" ακόμη κι αν βαδίζουν προς το θάνατο πριν την ώρα τους. Ανταποκρίνονται εθελοντικά ακόμη κι αν αυτή η "ευθύνη" τους κάνει βασανιστές και φονιάδες των συνανθρώπων τους, των αδερφών τους και των συντρόφων τους.

 https://dangerousminds.net/comments/the_ordinary_faces_of_evil_mugshots_of_female_nazi

2.
Οι κυρίαρχοι από την άλλη δεν αναγνωρίζουν καμία ευθύνη πέραν αυτής "απέναντι στον εαυτό τους".
Ο εαυτός αυτός είναι η απάνθρωπη περίπτωση.
Ένας εαυτός μηχανή, που είναι έτοιμος να εκλογικεύσει όσα εξυπηρετούν τα συμφέροντα και την διεύρυνση της κυριαρχίας τους.
Λίγο αργότερα, λίγο πριν ή πάντα, όταν με μία λάμψη χάθηκαν 80.000 άμαχοι.
Δεν τιμωρήθηκε ποτέ κανείς.
Από παράσημα αντιθέτως πολλά.
Οι κυρίαρχοι δεν έχουν υπεύθυνους στις τάξεις τους.
Έχουν ηγέτες, ελευθερωτές, ανανεωτές, ιδιοφυΐες, ριζοσπάστες, γενναίους, εκπολιτιστές, σοφούς νομοθέτες, ευεργέτες, μεγάλους καλλιτέχνες, ποιητές, εθνάρχες, εξομολογητές, πνευματικούς ανθρώπους ...

Έχουν και την προπαγάνδα περί ευθύνης.
Παντού.
Κι εδώ ακόμη, στην "χαώδη" κι "ανοργάνωτη" νοτιοανατολική γωνιά αλλά και "φάρο του ευρωπαϊκού πολιτισμού!"
Η επίσημη ορθόδοξη εκκλησία, η κρατική εκπαίδευση, τα ΜΜΕ, και ένα πλήθος κουρελο-διανοούμενων έχουν αναλάβει τη βρομοδουλειά. Τον συνεχή βομβαρδισμό, σε αμέτρητες παραλλαγές, με την παλιά και σίγουρη ιστορία του "υπεύθυνου πολίτη" και της "ευθύνης" του.

3.
Αποδιώχτε την απελπισία!
Είναι καιρός, και θα αντιδράσουμε ερμηνεύοντας και χτυπώντας ό,τι μας αφήνει άναυδους και μας γονατίζει τόσο αμείλικτα.

=====================
Προσεχώς:
Πέραν της ευθύνης. Αφηγήσεις για ένα εύρυθμο, κοινωφελές λειτουργικό σύστημα κάπου εκεί μακριά. Νανουρίσματα περι "κακοδιαχείρησης" και ιστορίες για αγρίους, σχετικά με "τρόπους", για το πώς οι "υπάρχουσες δομές" θα λειτουργήσουν καλύτερα για όλους (εξαιρουμένων τεσσάρων-πέντε ίσως κι έξι,  το πολύ εξιμισι, δισεκατομμυρίων ανθρώπων).
...

(*) πολλές φορές δεν χωράει το μυαλό σου (ή δεν συμφέρει να το παραδεχτείς φοβούμενος τις συνέπειες) το οτί κάποιοι φίλοι άλλαξαν "μπαϊράκι" και ιδιωτεύουν πάνω στο πτώμα του αστισμού και της μνησικακίας του.
Ερμηνεύεις λοιπόν την στάση τους αποδίδοντας τους αναστατώσεις ψυχολογικού τύπου, μια διαφαινόμενη μαλάκυνση,  ή κάποια αφέλεια, μια παροδική επιπολαιότητα, ή έναν "απολιτικό μηδενισμό".
Τότε για να βγεις από την αυταπάτη που βολεύει τον εγωισμό σου και  εσένα τον ίδιο, χρειάζεται ένας άλλος φίλος να σου υπενθυμίσει τον βαθμό της ιδιοτέλειας τους.  Ας κάνουμε μια εφήμερη εξαίρεση "για φίλους" κι ας αναμείνουμε, το δυνατόν συγκαταβατικοί, μέχρι νεωτέρας φυσικά, διότι ως γνωστόν "προτιμούμε να αλλάξουμε τους φίλους μας παρά τις ιδέες μας".



14 σχόλια:

  1. Τρομαχτικό από τη μία αυτό που σημειώνετε. Ας μην πω για την αίσθηση των φωτογραφιών των ναζιστών ευρώπης και αμερικής που "κοσμούν" την αναρτηση.

    Σε μια πολιτεία από την άλλη οι "υπέυθηνοι" είναι μόνον όσοι μας καταπιέζουν μας ελέγχουν και μας βομβαρδίζουν;
    Πολύ απαισιόδοξοι δεν είσαστε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυνατή ανάρτηση! Υπογραμμίζει με ένταση ένα σοβαρό ζήτημα, που παίζει διαχρονικά και ιδίως σήμερα.

    Θα έλεγα πάντως ότι το πρόβλημα δεν είναι η υπευθυνότητα (κι αν πρέπει να είναι κανείς υπεύθυνος ή όχι γενικά), αλλά απέναντι σε ΤΙ είναι κανείς υπεύθυνος.

    Το να εκτελεί κανείς με υπευθυνότητα έργα απάνθρωπα και να δείχνει υπεύθυνη στάση απέναντι σε απάνθρωπες δομές, είναι απανθρωπιά.

    Αλλά και το να ΜΗΝ δείχνει κανείς υπευθυνότητα απέναντι σε έργα ανθρωποποίησης, είναι κι αυτό με έναν άλλο τρόπο απανθρωπιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. mastodon ναι είμαστε λίγο γιατί ...

    hollow αρχικά όπως βλέπω αυτό που γράφεις τείνω να συμφωνήσω αλλά δε ξέρω με τι, επειδή δηλαδή δεν έχω εύκαιρες κάποιες δομές ανθρωποποίησης, (κι εγώ εδώ αναφέρομαι σε δομές κι όχι σε "έργα") οπου να σταθώ απάνθρωπα ΜΗ-Υπεύθυνος απέναντί τους. Ένα παράδειγμα θα βοηθούσε...

    (Αναφέρω την υπόθεση της "ευθύνης" και τον εξωτισμό της, όπως προκύπτει και γίνεται αντιληπτή μέσα στα πλαίσια της σχετικής προπαγάνδας, και δευτερευόντως ως αυτής της υποχρέωσης που έχει ο άνθρωπος να δώσει λόγο για τις πράξεις του (που;),
    γράφω για την αναθεση της ευθύνης.

    και σε αυτή όμως την περίπτωση-οπού δηλαδή ο άνθρωπος δίνει λόγο για τις πράξεις του- θα είχε ενδιαφέρον να μιλήσουμε για τη δομή την ανθρωποποιητική όπως τη λες.
    Υπάρχει;)

    τα "έργα" ανθρωποποίησης ;;;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλησπέρα σας. Δυνατός προβληματισμός, ενδιαφέρουσες και επίκαιρες απόψεις.

    Κατάλληλες προς συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, ακατάλληλος ο χώρος βέβαια για μια τόσο ουσιαστική συζήτηση.

    Τι έκανε πρώτο το αυγό την κότα ή η κότα το αυγό.

    Αυτό είναι εν ολίγοις το πρόβλημα που προκύπτει όπως τουλάχιστον εγώ το ερμηνεύω.
    Έχει να κάνει με τον άνθρωπο, τον άνθρωπο σαν οντότητα, σαν ιδιοσυγκρασία.

    Γεννήθηκε σαν τέτοιος ή διαμορφώθηκε.

    Γεννήθηκε «υπεύθυνος» ,γεννήθηκε τρομαγμένος, παραδομένος ,υποτελης, ανεξάρτητος, απείθαρχος ……ή διαμορφώθηκε σαν τέτοιος.
    Και αν ναι, πώς κατέληξε, τι είναι εκείνο που τον διαμόρφωσε και τελικά τι θα είναι εκείνο που μπορεί να τον απελευθερώσει, να τον απεγκλωβίσει(;)

    Είναι το «είναι που διαμορφώνει την κοινωνική συνείδηση ή η κοινωνική συνείδηση που διαμορφώνει το Είναι»

    Rosa Lou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ροζα ή κοινωνία και η "συνείδηση" που αυτή "μορφοποιεί" βασίζεται στις απωθήσεις της...
    κι έπειτα το διπλό ερώτημα, αν "η κότα κάνει το αυγό ή το αυγό την κότα" είναι πάντοτε ερώτημα παγίδα.
    Η κοινωνία που διαμορφώνει συνειδήσεις είναι μια πλευρά της προπαγανδιστικής σοφιστείας που βασίζεται στην υπόθεση του "παγιωμένου" ανθρώπου, του "τελικά διαμορφωμένου" του "καταληγμένου".
    Θα μιλήσουμε για τον "συνειδητό άνθρωπο", που είναι κοντά στον "υπεύθυνο", ως έννοια στην προπαγάνδα της κυριαρχίας και σε επόμενη ανάρτηση.

    Κεντρική ιδέα αυτής της ανάρτησης είναι απλή.
    Μιλά για μια τεχνική από τις πολλές που χρησιμοποιεί ο απονοηματοδοτικός, προπαγανδισικός μηχανισμός της κυριαρχίας ώστε να δημιουργήσει την απαραίτητη σφαίρα της συναίνεσης που τον συντηρεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γυρω από το παραμύθι της "ευθύνης" είναι συγκροτημένες οι δυνάμεις του ψευδεπίγραφου κοινοβουλευτισμού.
    Οι μοναρχοφασίστες της κυβέρνησης μιλάνε για ανάπτυξη και ανταγωνισμό
    Η ιδιωτικοποίηση κραυγάζουν, θα φέρει θέσεις εργασίας που είναι πλούτος για τη χώρα (ε δε θα είναι;)
    Οι παπατζήδες του κέντρου μιλάνε για "σωστό" προγραμματισμό και "παραγωγική εργασία"
    Οι οπορτουνιστές ζητάνε "μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους" μην και τους ξεφύγει κανένας.
    Βαράνε στο ψητό!

    Οπότε πολύ καλά τα λες:
    Είναι καιρός, και θα αντιδράσουμε ερμηνεύοντας και χτυπώντας ό,τι μας αφήνει άναυδους και μας γονατίζει τόσο αμείλικτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. IZI είναι ακριβώς αυτό που θέλω να πω και προς αυτήν την κατεύθυνση να οδηγηθεί ο προβληματισμός μας.

    Αυτό το τελευταίο που πολύ σωστά διατυπώνεις:
    "Μιλά για μια τεχνική από τις πολλές που χρησιμοποιεί …………ώστε να δημιουργήσει την απαραίτητη σφαίρα της συναίνεσης που τον συντηρεί»

    Πρωταρχική επιδίωξη του συστήματος, ο έλεγχος των συνειδήσεων και από κοντά, οι μηχανισμοί ελέγχου και καταστολής.

    Αν δεχθούμε ότι βάση κάθε κοινωνίας είναι η οικονομία (οικονομική βάση) όλα τα άλλα είναι το εποικοδόμημα. (παιδεία, πολιτισμός ,τέχνες, το δίκαιο, η ηθική …..θεσμοί και νόμοι).

    Αυτοί που έχουν την εξουσία στα χέρια τους,άρα την οικονομία και τους μηχανισμούς,διαμορφώνουν και τις σχέσεις παραγωγής και το εποικοδόμημα

    Ε, αυτές και μέσα σε αυτές τις σχέσεις, αναπτύσσεται το κοινωνικό ΕΙΝΑΙ και αυτό διαμορφώνει και την ατομική «συνείδηση» το «ατομικό είναι».
    Η εξουσία αναπτύσσει και χρησιμοποιεί όλους τους μηχανισμούς της προκειμένου να παρέμβει στις συνειδήσεις και να τις διαμορφώσει σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες και συμφέροντα.
    Και αυτό δεν είναι σοφιστεία .

    Rosa Lou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Rosa Lou,

    μπορείς να μου πεις, τι είναι η οικονομία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε Ίζυ,
    πολύ ωραία ανάρτηση ,συμφωνώ απόλυτα.Το να προμοτάρεις την υπευθυνότητα στη σημερινή κοινωνία ,μου βρωμάει εκσυγχρονισμό και συναίνεση.Αλλαγή του συστήματος από τα μέσα δηλαδή.Χαμένος χρόνος και κόπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ροζα ναι συμφωνοι!
    ευχαριστούμε να σαι καλά.

    (βεβαια δεν μας αφορα και τόσο το θέμα αυτής της ψευδούς συνειδήσεως μιας και εμείς της αληθούς δεν μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την ψευδή ταυτόχρονα κι αυτοί με την ψευδή από την άλλη το ίδιο, αυτό με το δύο βήματα μπρός τρια βήματα πίσω το κάναμε στο υπόγειο του rebound στην αμερικής αλλά δεν έπιανε, σκοντάφταμε στα σκαλάκια...και μάλιστα πέφταμε)

    hollow....γιατιιιιιιιιιιιιι

    λυγκεα, εγώ θα λεγα και κλεμμένος χρόνος και κόπος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καρλ ΛίμπκνεχτΑυγούστου 29, 2013 10:54 π.μ.

    Αγαπητοί danger.few
    από τον καθένα συμφωνα με στον καθένα αφού η ιστορία είναι η γνώση της αναγκαιότητας και ένα φάντασμα, η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία η τις δυνατότητες του οικονομία η βάση συμφωνα με τις ανάγκες του και το επικοδόμημα της νεκρής εργασίας, το θέμα είναι να τον αλλάξουμε,και τη δεύτερη σαν φάρσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. http://www.youtube.com/watch?v=lQ2q-nsiFSw

    ΑπάντησηΔιαγραφή