27 IOYNIOY 1906, 2 M.M. Σαν το ’φεραν οι Xριστιανοί να το κρεμάσουν το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί, η μάνα του που στην κρεμάλα εκεί κοντά σέρνονταν και χτυπιούνταν μες στα χώματα κάτω απ’ τον μεσημεριανό, τον άγριον ήλιο, πότε ούρλιαζε, και κραύγαζε σα λύκος, σα θηρίο και πότε εξαντλημένη η μάρτυσσα μοιρολογούσε «Δεκαφτά χρόνια μοναχά με τα ’ζησες, παιδί μου». Κι όταν το ανέβασαν την σκάλα της κρεμάλας κι επέρασάν το το σκοινί και το ’πνιξαν το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί, κ’ ελεεινά κρεμνιούνταν στο κενόν με τους σπασμούς της μαύρης του αγωνίας το εφηβικόν ωραία καμωμένο σώμα, η μάνα η μάρτυσσα κυλιούντανε στα χώματα και δεν μοιρολογούσε πια για χρόνια τώρα· «Δεκαφτά μέρες μοναχά», μοιρολογούσε, «δεκαφτά μέρες μοναχά σε χάρηκα, παιδί μου». (από τα "Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923", Ίκαρος 1993) ***
Tι απαίσιο πράγμα αυτές η νέες φιλοσοφικές ιδέες της σκληρότητος, του
σωστού της υπερισχύσεως του δυνατού, του τάχα εξυγιαντικού έργου της
πάλης της εξαλείφουσας τους μικρούς και ασθενικούς κτλ. κτλ. Aφού πρέπει
να ζήσουμε εν κοινωνία, αφού ο πολιτισμός απορρέει από αυτό, αφού δι’
αυτού του μέσου κατορθώσαμε και αντισταθήκαμε στες δυσχερέστατες
βιωτικές περιστάσεις που περιστοίχισαν τα πρώτα την ανθρωπότητα, ― τι θα
πουν αυτά τα τρελλά της σκληρότητος, της υπερισχύσεως κτλ. Aν στ’
αλήθεια τα πραγματοποιούσαμε, θα βλέπαμε ότι μας φέρουν στην εκμηδένισι. Ένας δυνατός θα καταστρέψει εμμέσως ή αμέσως, δέκα αδυνάτους […]. Δεν
θα μείνουν παρά δυνατοί. Eξ αυτών θα είναι μερικοί λιγότερο δυνατοί.
Aυτοί […] θα είναι οι αδύνατοι· πρέπει να καταστραφούν κι αυτοί […] Ως
που να μείνει μονάχος του ο δυνατότατος, ή οι ολίγοι ισοδύναμοι. Aλλά
πώς θα ζήσουν, έτσι; Όχι η σκληρότης· αλλά η Eπιείκια, η Λύπη, η
Παραχώρησις, η Kαλοσύνη (αυτά, βέβαια, συνετώς, χωρίς υπερβολές) είναι
και η Δύναμις και η σοφία. – 10.9.’10
(σημείωμα του Κ.Π.
Καβάφη, από το: Γ.Π. Σαββίδης, «Ανέκδοτα σημειώματα ποιητικής και
ηθικής», "Μικρά Καβαφικά, Β´", Ερμής, 1987)
χαίρομαι που σας άρεσε επαρκώς η τελευταία υπενθύμιση για την εκδήλωση του "με τα λόγια (γίνεται)", "καβάφης > 154" [κεντρική βιβλιοθήκη δήμου αθηναίων, 19.xii.2013], ώστε να αναπαραγάγετε επακριβώς τα κείμενα του καβάφη που περιείχε, ακόμη και με τις περικοπές που είχαν επιλεγεί
προφανώς, μες στην λαχτάρα σας, λησμονήσατε την δική σας παράκληση "να γίνεται αναφορά της προέλευσης, εφόσον τα κείμενα δεν αλλοιώνονται ή διαφοροποιούνται"
Τελικά φαίνεται πως στις ιδέες της υπερίσχυσης του δυνατού και του τάχα εξυγιαντικού έργου της πάλης της εξαλείφουσης του μικρούς, τσιμπάνε πολύ περισσότεροι από τους συνήθεις ύποπτους. Τόσοι που μάλλον φτιάχνουν την κερκίδα σήμερα. Γι' αυτό και δεν "επιτρέπεται" να πει κανείς κάτι ενάντια στις ιδέες υπερίσχυσης του δυνατού χωρίς να ζητήσει ευθύς αμέσως "συγγνώμη" δηλώνοντας πως, όχι, δεν εννοεί μ' αυτό πως είναι ενάντια και στη σκληρότητα, όταν αυτή είναι "για το καλό της ανθρωπότητας", μα ναι, μα ναι... Είναι να σε πιάνει θλίψη με τόση δειλία.
χαίρομαι που σας άρεσε επαρκώς η τελευταία υπενθύμιση για την εκδήλωση του "με τα λόγια (γίνεται)", "καβάφης > 154" [κεντρική βιβλιοθήκη δήμου αθηναίων, 19.xii.2013], ώστε να αναπαραγάγετε επακριβώς τα κείμενα του καβάφη που περιείχε, ακόμη και με τις περικοπές που είχαν επιλεγεί
ΑπάντησηΔιαγραφήπροφανώς, μες στην λαχτάρα σας, λησμονήσατε την δική σας παράκληση "να γίνεται αναφορά της προέλευσης, εφόσον τα κείμενα δεν αλλοιώνονται ή διαφοροποιούνται"
;-)
καλή χρονιά!
σωστά, θα το συμπληρώσουμε αμέσως!
ΑπάντησηΔιαγραφήΙζι,
ΑπάντησηΔιαγραφήλίγο ο Βάρναλης, πολύ η Ρόζα "σώθηκε" την τελευταία στιγμή !-)
για το "ειρήνη υμίν" λες έτσι;
ΑπάντησηΔιαγραφήε ναι μωρέ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά φαίνεται πως στις ιδέες της υπερίσχυσης του δυνατού και του τάχα εξυγιαντικού έργου της πάλης της εξαλείφουσης του μικρούς, τσιμπάνε πολύ περισσότεροι από τους συνήθεις ύποπτους. Τόσοι που μάλλον φτιάχνουν την κερκίδα σήμερα. Γι' αυτό και δεν "επιτρέπεται" να πει κανείς κάτι ενάντια στις ιδέες υπερίσχυσης του δυνατού χωρίς να ζητήσει ευθύς αμέσως "συγγνώμη" δηλώνοντας πως, όχι, δεν εννοεί μ' αυτό πως είναι ενάντια και στη σκληρότητα, όταν αυτή είναι "για το καλό της ανθρωπότητας", μα ναι, μα ναι... Είναι να σε πιάνει θλίψη με τόση δειλία.
ΑπάντησηΔιαγραφή