Σελίδες

28 Αυγούστου 2014

Πόλεμος και Ειρήνη


http://www.easybytez.com/rrd1y3n6tk1e/WOODY.ALLEN.2000-LOVE.AND.DEATH-O.EIRHNOPOIOS.part01.rar

22 Αυγούστου 2014

Mεγάλες στιγμές της ερμηνείας


Είναι η στιγμή που ο Μαρξ γυρίζει πλευρό στον τάφο.
Το φιλοσοφικό λεξικό των παρασημοφορημένων Ρόζενταλ - Γιούντιν.



13 Αυγούστου 2014

Όπου δεν υπάρχει χιούμορ, υπάρχει οργή και μίσος




"Παρατήρησα τον κόσμο να τρέχει πολυάσχολος στους δρόμους. Δεν κοιτάζουν ούτε αριστερά ούτε δεξιά, ανήσυχοι με μάτια καρφωμένα στο έδαφος σαν σκυλιά. Προχωράνε ευθεία αλλά πάντα χωρίς να κοιτάζουν μπροστά τους, διότι καλύπτουν μια διαδρομή ήδη γνωστή, μηχανικά. Σε όλες τις μεγάλες πόλεις αυτό συμβαίνει. Ο σύγχρονος άνθρωπος , ο οικουμενικός, είναι ο πολυάσχολος άνθρωπος που δεν έχει χρόνο, που είναι φυλακισμένος από την ανάγκη, που δεν κατανοεί πως ένα πράγμα μπορεί να μην είναι χρήσιμο· που δεν κατανοεί πως στην πραγματικότητα το χρήσιμο μπορεί να είναι ένα άχρηστο καταπιεστικό βάρος. Αν δεν καταλάβουμε την χρησιμότητα του άχρηστου δεν θα καταλάβουμε την τέχνη και μια χώρα που δεν καταλαβαίνει την τέχνη είναι μια χώρα σκλάβων , ρομπότ, μια χώρα δυστυχισμένων ανθρώπων ανθρώπων που δεν γελάνε και δεν χαμογελάνε· μια χώρα χωρίς πνεύμα. Οπού δεν υπάρχει χιούμορ, όπου δεν υπάρχει γέλιο υπάρχει οργή και μίσος"

Αυτά μιας και μιλούσαμε για κάτεργα, από τον θεατρικό συγγραφέα Ευγένιο Ιονέσκο στα 1961. Τα βρήκα στο μικρό βιβλίο με τίτλο "Η χρησιμότητα του άχρηστου", όπου  ο συγγραφέας του, Nuccio Ordine, έχει μαζέψει κάμποσα επιχειρήματα επ' αυτού. Το ονομάζει μανιφέστο. Έχει κι ένα κεφάλαιο με τίτλο "Το πανεπιστήμιο επιχείρηση και οι φοιτητές πελάτες". Γενικά το βιβλιαράκι είναι "πολύ χρήσιμο" μιας και συνοψίζει κάποια σύντομα και εύληπτα επιχειρήματα απέναντι στην λαίλαπα τον παραλογισμό και τη γλίτσα της κερδοσκοπίας.

Το αν είναι φυσικά στο χέρι μας να κατανοήσουμε την τέχνη, να γελάσουμε και να διατηρήσουμε το χιούμορ μας, έναντι της οργής και του μίσους, υπ΄αυτήν την πίεση στο κάτεργο είναι μια μεγάλη περιπετειώδης κουβέντα, αλλά ας προσπαθήσουμε καθώς αυτή εξελίσσεται.

  • Η φωτογραφίες είναι του Ρόμπερτ Φρανκ. Τραβηγμένες κι οι δύο κάπου στα 1956 στην Ν.Ορλεάνη. Ειδικά με την πρώτη (Canal Street) έχω ένα περίεργο "κόλλημα" και φαντάζομαι δεν θα μαι κι ο μόνος, αλλά δεν σχετίζομαι με το κλαμπ :-)

12 Αυγούστου 2014

Ανάγκη, σπάνη, αναγκαιότητα, εργασία....

Το αφελέστερο κομμάτι του μαρξισμού της εποχής μας, οι μαρξιστές-λενινιστές  συνηθίζουν ακόμη και τώρα να συγχέουν ("διαφωτίζοντας" το λαό στις προφορικές ερμηνείες του μαρξισμού) την έννοια της αναγκαιότητας με την έννοια της ανάγκης την έννοια της εργασίας με την έννοια της πράξης και της ελεύθερης ή της αυτεξούσιας δραστηριότητας, την οποία τελευταία και πάλι συγχέουν με την έννοια του "ελεύθερου" χρόνου.
Έτσι φτάνεις να μιλάς για την "εργασία στον κομμουνισμό..."
Αυτές οι παλαιές τακτικές της ενεργής σύγχυσης της ορολογίας που τις περισσότερες φορές είχαν ως δικαιολογία την "αμεσότητα" απλώς προετοίμασαν το ελώδες ιδεολογικό έδαφος για το κάτεργο που είχαν σκοπό να εγκαταστήσουν στην αχανή Ρωσία (+εξηλεκτρισμός).
Στην δύση χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς άλλες συγχύσεις για τους ίδιους σκοπούς.
(Πρόοδος, ανάπτυξη, ελευθερία, οικονομία κτλ.)

Και αυτό δεν είναι τίποτα...



09 Αυγούστου 2014

Οne way or another | Μανιφέστα 35


«Ξέραμε ότι ο κόσμος δεν θα ήταν ο ίδιος. Μερικοί γέλασαν, μερικοί φώναζαν, οι περισσότεροι ήταν σιωπηλοί. Μέσα στο μυαλό μου κυριάρχησε ένας στίχος, μια γραμμή από το Bhagavad-Gita, στην οποία ο Κρίσνα προσπαθεί να πείσει τον πρίγκιπα ότι πρέπει να κάνει το καθήκον του: "Είμαι ο θάνατος: ο καταστροφέας των κόσμων"»
ΥΓ Izi. Ο Ρόμπερτ Οπενχάιμερ για τη στιγμή της πρώτης έκρηξης ατομικής βόμβας στην έρημο του Νew Mexico στις 16 Ιουλίου του 1945. Στην πορεία, στράφηκε εναντίον των πυρηνικών.


04 Αυγούστου 2014

Η επιβίωση ως πάθος και καταστροφή


Καθώς η απανθρωπιά και η αθλιότητα της πολεμικής μηχανής συνεχίζονται, συνεχίζονται και οι δικές μας έρευνές για τις καταγωγές της μετατόπισης μας προς το όνειδος. Θα αναφερθούμε έτσι για λίγο στο περίφημο έργο του Ελίας Κανέτι με τίτλο Μάζα και Εξουσία.

Σε αυτό με οξυδέρκεια επισημαίνεται ότι η στιγμή της επιβίωσης είναι η στιγμή της εξουσίας. Ο τρόμος μπροστά στο θάνατο μετατρέπεται σε ικανοποίηση. Σε σχέση με αυτόν το στοιχειακό θρίαμβο, κάθε πόνος είναι ασήμαντος για τον επιζώντα. 

Στην επιβίωση καθένας είναι εχθρός των άλλων. 

Η ικανοποίηση της επιβίωσης, που είναι ένα είδος ηδονής, μπορεί να μεταβληθεί σε ένα επικίνδυνο και ακόρεστο πάθος, μας λέει ο Κανέτι. Αυξάνεται μαζί με τις ευκαιρίες. Όσο μεγαλύτερος είναι ο σωρός των νεκρών ανάμεσα στους οποίους στέκεται ο ζωντανός επιζών, όσο συχνότερα αντιμετωπίζει τέτοιους σωρούς, τόσο περισσότερο έντονη και ακαταμάχητη γίνεται η ανάγκη του για αυτούς, σημειώνει. Η σταδιοδρομία των ηρώων και των μισθοφόρων φανερώνει ότι δημιουργείται ένα είδος μανίας, που δεν παίρνει θεραπεία.

Το μεγάλο θέλγητρο του εξουσιαστή είναι το θέλγητρο του κινδύνου και μαζί το αίσθημα του άτρωτου, το οποίο αποκτιέται με δύο τρόπους εντελώς αντίθετους και με πολύ διαφορετικά αποτελέσματα. Ο πρώτος περιλαμβάνει τους τρόπους με τους οποίους ο επιζών εξουσιαστής κρατά τους κινδύνους μακρυά, ο δεύτερος από τον οποίο προέρχονται και οι σχετικές καυχησιές και η περηφάνια, είναι η αναζήτηση, η αντιμετώπιση και εξάλειψη του κινδύνου, αυτό το search and destroy του γνωστού άσματος, και των ανά τον κόσμο υπερήφανων στρατών.

Ο εξουσιαστής, εξασφαλίζοντας το άτρωτο, περνά στην κατάσταση του επιζώντος. Πλημμυρισμένος από το τρομακτικό γεγονός της επιβίωσής του, ρίχνεται στην επόμενη μάχη. Δεν έπαθε τίποτα, δεν μπορεί να πάθει τίποτα. Από νίκη σε νίκη, από τον ένα νεκρό στον άλλο, αισθάνεται όλο και πιο σίγουρος, το άτρωτό του αυξάνεται, μια όλο και πιο καλή πανοπλία.Το αίσθημα αυτό δεν μπορεί να αποκτηθεί παρά μόνον αναζητώντας, αντιμετωπίζοντας και εξουδετερώνοντας τον εχθρό.

Όποιος αποκλείει τον κίνδυνο απλά αναβάλει την αποφασιστική στιγμή. Η ικανοποίηση της επιβίωσης είναι ένα είδος ηδονής, μόνο που μαζί με τα ξερά -μας λέει ο Κανέτι- καίγονται και τα χλωρά, πράγμα που σημαίνει πως αυτό που χρειάζεται ένας κόσμος που διοικείται από τα τζάνκια της επιβίωσης, είναι τα κορμιά για τους σωρούς των νεκρών. Αυτοί είναι και η οδός προς την επίτευξη της ηδονής. Και τι μεγαλύτερη επιτυχία για τον εξουσιαστή από το να πείσει “τα κορμιά” να προσέλθουν οικειοθελώς;  Να νοιώσουν κι αυτά, ένα προς ένα λίγη από την ηδονή του εξουσιαστή.

Η ηδονή είναι, και όχι μόνον κατά τον Επίκουρο, ένα από τα βασικά θεμέλια της ευτυχίας. Εδώ, την ευτυχία την στηρίζουν οι σωροί των νεκρών, οι σωροί των δυστυχισμένων, των αλλοτριωμένων, των ξεριζωμένων, των από κάθε πλευρά της ζωής, εξαθλιωμένων. Οι σωροί αυτοί είναι ο ηθικός σκοπός της κοινωνίας μας.

Αυτό είναι απαράδεκτο.

Όλοι, φτωχοί και πλούσιοι, ψυλλιασμένοι και αδαείς, είναι πανέτοιμοι να ρισκάρουν το κορμί τους στον αχανή λαβύρινθο του ανταγωνισμού, προς το σωρό.  Βρισκόμαστε μπροστά σε μια προφανέστατη ανωμαλία! Η κοινωνία μας έχει μπει στο εθιστικότερο από όλα τα πάθη, το “πάθος της επιβίωσης”. 

Όλοι θέλουν να μας πείσουν: Είμαστε ένα είδος που υπερασπίζεται συμφέροντα. Ο θάνατος (και το μίσος και η αυτοθυσία κτλ.) είναι η νέα λατρεία. Μέσα σε αυτό τον κόσμο “ανοίξαμε τα μάτια μας” και αυτή η εντελώς αβάσταχτη κατάσταση μας φαίνεται ό,τι πιο φυσικό.. Η φύση μας, μας λένε, είναι μια φύση επιβιωτική. 

Προσαρμοστικότητα, παραγωγή, αναπαραγωγή, ανάπτυξη. Λες κι είμαστε κανένας μονοκύτταρος οργανισμός.

Είναι παγίδα!

Πρέπει να αναδείξουμε το αντίθετο! Είναι επείγον να εναντιωθούμε στη θανατολάγνα μηχανιστική “φιλοσοφία” της επιβίωσης, του αποτελεσματικού, του άτρωτου, του κερδοφόρου. Αρνούμαστε και περιφρονούμε τις ανταγωνιστικές λογικές, τον στυγνό ορθολογισμό, τις στατιστικές εντάσεις και κάθε τι που δεν υπάρχει αν δεν μετριέται. Παραμένουμε δρώντες και θετικοί στο παιχνίδι και τη χαρά της ζωής. 

Μέσα στην ανθρώπινη κατάσταση, όσο κι αν ξεπέφτει, όσο κι αν ο ορίζοντάς της ολοένα και περιορίζεται, επιδιώκουμε την διάρκεια (και όχι την επιβίωση), διαδίδουμε τις αφηγήσεις των ανθρώπων ως τώρα, και φτιάχνουμε καινούριες. Φωτίζουμε την απόλαυση, πράττουμε, καθιστούμε φανερή τη λανθάνουσα ύπαρξή μας, τη διακρίνουμε, οξύνουμε τον θαυμασμό μας και τη φαντασία μας.