20ός αιώνας |
«(…) Ποιες είναι οι
συνέπειες του γεγονότος, ότι η εικόνα έχει
γίνει η κύρια κατηγορία της ζωής μας;
1. Στερούμαστε την εμπειρία και τη δυνατότητα να σχηματίσουμε γνώμη.
Επειδή δεν μπορούμε να
γνωρίσουμε άμεσα και χειροπιαστά τον πλατύ ορίζοντα του κόσμου, αλλά τον γνωρίζουμε
μόνο μέσω εικόνων, γι’ αυτό και ο πραγματικά και άμεσα παρών ‘‘κόσμος μας’’, αυτός
που είναι σημαντικός για εμάς —αφού
μόνο κάτι το ‘‘πραγματικό’’ μπορεί να μας αφορά και μόνο από κάτι το ‘‘πραγματικό’’
μπορεί να εξαρτόμαστε—, έρχεται
σ’ εμάς με τη μορφή φαινομενικών οντοτήτων
και φαντασμάτων, δηλαδή με μια γλυκανάλατη ή ακόμα και με μια εντελώς
εξωπραγματική εκδοχή του: δεν έρχεται σε εμάς σαν κόσμος αλλά σαν αντικείμενο προς
κατανάλωση.
Οποιοσδήποτε έχει
καταναλώσει κατ’ οίκον μια φρεσκοσερβιρισμένη πυρηνική έκρηξη σαν εικόνα
(δηλαδή με τη μορφή κινηματογραφικής ταινίας, ή καρτ-ποστάλ), όποτε θ’ ακούει κάποιον
να μιλάει για το ζήτημα των πυρηνικών θα το συνδέει συνειρμικά με αυτή την εικονική
μινιατούρα και δεν θα είναι σε θέση ούτε να το κατανοήσει, ούτε και να πάρει
θέση.
Οι εικόνες που του έχουν σερβίρει,
και ιδιαίτερα όσες του σέρβιραν σε ρέουσα κατάσταση —πράγμα που διευκολύνει να τις καταπιεί
κανείς αμάσητες—, καθιστά
αδύνατη τη συζήτηση, διότι την κάνει ολότελα επιφανειακή. Τις περισσότερες
φορές, ακόμα και η επιθυμητή θέση [κατά των πυρηνικών] σερβίρεται φιλικά στο κοινό
μαζί με μια εικόνα· λίγα πράγματα είναι περισσότερο χαρακτηριστικά από τη
σημερινή φιλελεύθερη ενθάρρυνση να πέφτουν χειροκροτήματα.
Στο
τέλος, παύει να υφίσταται εξωτερικός κόσμος αφού δεν είναι πια τίποτε
περισσότερο από μια ευκαιρία να τον βιντεοσκοπήσουν
και να τον βγάλουν στην τηλεόραση.
2.
Στερούμαστε την ικανότητα να διακρίνουμε το
πραγματικό από το φαινομενικό.
Όταν το φαινομενικό παρουσιάζεται με
ρεαλιστικό τρόπο, όπως συχνά συμβαίνει στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση, τότε, αντιστρόφως, το πραγματικό αποκτάει την
υφή φαινομενικού, μιας απλής αναπαράστασης, διότι ακούει τον εαυτό του σαν μια αναμετάδοση
και τον βλέπει σαν φαινομενικότητα.
Όταν το προσκήνιο
καταλαμβάνεται από το φαίνεσθαι του κόσμου, τότε ο κόσμος μετασχηματίζεται σε
μια σκηνή και επομένως σε ένα απλό spectaculum [θέαμα], που δεν χρειάζεται
να το παίρνει κανείς στα σοβαρά.
Η συσσώρευση εικόνων στις ζωές
μας είναι ένα ψευδαισθητικό τέχνασμα, διότι μας δίνει —κι έχει
σκοπό να μας δίνει— την ψευδαίσθηση ότι βλέπουμε την πραγματικότητα.
Η αίσθηση spectaculum [θεάματος], την οποία παράγει η πραγματικότητα άπαξ
και τη βλέπει κανείς στην τηλεόραση, παράγει επίσης μια μόλυνση της ίδιας της πραγματικότητας:
το γεγονός ότι ο Κέννεντι και ο Νίξον δέχτηκαν τις φροντίδες των μακιγιέρ πριν
από την τελευταία τηλεοπτική τους εμφάνιση, αποδεικνύει ότι όχι μόνο το κοινό τους
περίμενε σαν ένα σόου, αλλά και πως
κι οι ίδιοι θεωρούσαν τον εαυτό τους ηθοποιό.
3.
Φανταζόμαστε τον κόσμο σύμφωνα με τις εικόνες
του κόσμου: ανεστραμμένη μίμηση.
Δεδομένου ότι κάθε εικόνα δρα,
δυνητικά τουλάχιστον, σαν πρότυπο, διαμορφώνουμε
τον κόσμο με βάση την εικόνα των εικόνων: σήμερα, ο κάθε Τζόνι φιλάει σαν τον
Κλαρκ Γκέιμπλ. Έτσι, η πραγματικότητα γίνεται η εικόνα των εικόνων (όχι η εικόνα των ιδεών, όπως π.χ. ήταν στον
Πλάτωνα).
4.
Γινόμαστε ‘‘παθητικοί’’.
Καθώς μας εφοδιάζουν ασταμάτητα,
καταντάμε καταναλωτές δίχως σταματημό. (…) Καθώς ακούμε και βλέπουμε αδιάκοπα,
είναι σαν να τρέχουμε σ’ ένα αυτοκινητόδρομο. Αυτό βέβαια συνέβαινε πάντοτε στους
θεατές ενός θεατρικού έργου, ή στους ακροατές μιας συναυλίας, όμως σήμερα αυτή η
κατάσταση έχει γίνει κάτι σαν αναπόφευκτο
πεπρωμένο καθώς τα θεάματα παίζουν αδιάκοπα και με αυτό τον τρόπο
χειραγωγούν την έλλειψη αυτονομίας μας.
Για να το πω λίγο διαφορετικά:
η σχέση μας με τον κόσμο έχει γίνει
μονόπλευρη. Έχουμε εθιστεί σε ένα τρόπο ύπαρξης, στον οποίο στερούμαστε το
μισό από την ύπαρξή μας ως πρόσωπα. Όποιος μόνο ακούει χωρίς να μιλάει, και
κυρίως χωρίς να είναι ικανός να μιλήσει, δεν γίνεται μόνο ‘‘παθητικός’’ αλλά
και δούλος και ανελεύθερος.
5.
Δεν έχουμε ούτε την ελευθερία της επίγνωσης
ότι είμαστε ανελεύθεροι.
Αυτή η απώλεια ελευθερίας
γίνεται με τόσο φυσικό τρόπο, ώστε δεν έχουμε πια ούτε την ελευθερία της επίγνωσης
ότι είμαστε ανελεύθεροι. Διότι η ‘‘δουλεία’’ μάς έρχεται πακεταρισμένη στο
σπίτι και μας σερβίρεται σαν ψυχαγωγικό αγαθό. (…)
6.
Έχουμε βουλιάξει στην ιδεολογία.
Οι σημερινές εικόνες
είναι οι ιδεολογίες του παρόντος: οι εικονικές αναπαραστάσεις μάς μεταδίδουν μια
εικόνα του κόσμου —ή μάλλον: ο ωκεανός
των επιμέρους ατομικών εικόνων μάς εμποδίζει να σχηματίσουμε μια εικόνα του
κόσμου και να συνειδητοποιήσουμε την απουσία μιας εικόνας του κόσμου. (…) Μας
πλημμυρίζουν με άφθονα δέντρα ώστε να χάνουμε το δάσος.
Η σημερινή άγνοια παράγεται
με τον πολλαπλασιασμό αυτών που μοιάζουν με υλικά γνώσης.
Όσο λιγότερο αποφασίζουμε
για πράγματα που μας αφορούν αληθινά, τόσο περισσότερο ‘‘μπερδευόμαστε’’ με
πράγματα που στην πραγματικότητα δεν μας αφορούν. (…) »
Γκύντερ Άντερς, Η
απαρχαίωση της πραγματικότητας (1960),
κεφ. 15 του Die Antiquiertheit des Menschen, τόμος ΙΙ
Χα! Απ' αυτόν πήρε πάρα πολλά ο Ντεμπόρ τελικά! Περίεργο που δεν τον αναφέρει αν κι αναφέρει σαν πηγές του ένα σωρό άλλους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλοι οι καλλιτέχνες έτσι κάνουν. Θολώνουν τα νερά επιδεικνύοντας ρισπέκτ σε ένα σωρό μεγαλοφυίες που τους επιρρέασαν, αλλά γι'αυτόν που κατέκλεψαν για να φτιάξουν το έργο τους κάνουν ότι δεν ξέρουν ούτε το όνομά του...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ.Ν.
Αγάπα τον καλλιτέχνη (ποιητή, ζωγράφο, φιλόσοφο, λογοτέχνη, μάστορα) σου με τα ελαττώματά του! :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο διάσημο πλέον σπήλαιο της επικαιρότητας στην Ταϊλάνδη κι ενώ ακόμη τα παιδιά παρέμεναν εγκλωβισμένα πήγαν λέει 2 εταιρίες παραγωγής για να δουν πώς αυτό θα γυριστεί ταινία. Οι δε τοπικές αρχές αμέσως μετά την διάσωση ανήγγειλαν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο να γίνει μουσείο και τουριστικό θέρετρο. Όχι δεν είναι η κοινωνία του θεάματος (του Ντεμπορ ή του Άντερς) αλλά η τέχνη μέσα στην καθημερινότητα της ζωής!! Ο Μάης του 68 δικαιώνεται...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο τέλος θα μας πούνε ότι και το ίδιο το ατύχημα ήταν σκηνοθετημένο για να γίνει τζέρτζελος...
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν έχεις καταλάβει. Φυσικά το ατύχημα δεν ήταν σκηνοθετημένο. Αλλά κάτι λέει η πρεμούρα να το κάνουν ταινία ενώ ακόμα παιζόταν η ζωή των παιδιών. Κάτι σαν τις περιπτώσεις όπου γίνεται ένα δυστύχημα και κάποιοι αυτόπτες, πολλοί δυστυχώς, αντί να τρέξουν να δουν αν και πώς μπορούν να βοηθήσουν, το φωτογραφίζουν ή το τραβάνε βιντεάκι με τα κινητά τους ... και τ' ανεβάζουνε στα σοσιαλμήδια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεμενα είναι τα κορδόνια μου, μην ανησυχείς. Είπα να το κάνω λίγο Τρούμαν Σόου....
ΑπάντησηΔιαγραφήInstagramability
ΑπάντησηΔιαγραφή'Instagrammability': Most important factor for millennials on choosing holiday destination | The Independent https://www.independent.co.uk/travel/instagrammability-holiday-factor-millenials-holiday-destination-choosing-travel-social-media-photos-a7648706.html
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΔιαγραφήΣηκώνει συζήτηση... Να μην πάρεις θεση για τα πυρηνικά επειδή δεν έζησες στο πετσί σου τη Χιροσίμα; Να μην παρεις θέση εναντίον του πολέμου επειδή η γενιά σου τον γνώρισε μόνο μέσα από τα ντοκιμαντέρ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης: γιατί ειδικά οι εικόνες; Το ίδιο ανάπηρο δεν είναι να γνωρίσεις τον κόσμο μέσα από π.χ. το διάβασμα;
Και αντίστροφα: μήπως αυτή η κριτική των εικόνων φετιχοποιεί το άμεσο βίωμα;
" 'Instagrammability': Most important factor for millennials on choosing holiday destination | The Independent https://www.independent.co.uk/travel/instagrammability-holiday-factor-millenials-holiday-destination-choosing-travel-social-media-photos-a7648706.html "
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντάξει, προτιμότερο από το κριτήριο της διαθεσιμότητας και της τιμής των οινοπνευματωδών (πώς φαίνεται ότι το ερωτώμενο κοινό ήταν Βρετανοί!) Όσο για το κριτήριο της 'προσωπικής ανάπτυξης', είναι προφανές ότι, προκειμένου για ταξίδια αναψυχής, δεν παίζει και πολύ...
Κώστα,
ΑπάντησηΔιαγραφήμου θύμισες ένα παλιό ωραίο σκίτσο του Altan, αν θυμάμαι καλά, με τον πατέρα να διαβάζει εφημερίδα στην πολυθρόνα και το γιό κολλημένο να βλέπει τηλεόραση, όπου του λέει ο μπαμπάς: "Ξεκόλλα, η τηλεόραση σ' έχει αποβλακώσει!", κι ο πιτσιρικάς του απαντάει: "Ζηλεύεις γιατί εσένα σε αποβλάκωσε το ραδιόφωνο!":-)
Λοιπόν, ναι υπάρχει ο κίνδυνος φετιχοποίησης του άμεσου βιώματος σε κριτικές των εικόνων σαν αυτές εδώ του Άντερς (ή του Ντεμπόρ). Από την άλλη όμως, ο Άντερς δε μιλάει για τις εικόνες γενικά, αλλά μάλλον για ένα ορισμένο επεξεργασμένο τρόπο με τον οποίο μας παρουσιάζεται η πραγματικότητα, αυτόν που λέει "όχι σαν κόσμος αλλά σαν αντικείμενο προς κατανάλωση".
Ναι, σηκώνει πολλή συζήτηση. Σκέψου όμως το εξής: Γίνεται κάπου ένας πόλεμος κι εμείς μαθαίνουμε γι' αυτόν μέσω των μμε. Προφανώς θα ήταν λάθος να ταυτίσουμε τον πόλεμο ως πραγματικότητα που συμβαίνει εκεί, με όσα μας παρουσιάζουν τα μμε γι' αυτόν. Υπάρχει θέμα αξιοπιστίας των μεταδιδόμενων και η διαβάθμιση εδώ έχει να κάνει με το πόσο αυτό που παρουσιάζεται είναι κοντά στην πραγματικότητα αυτού του πολέμου.
Σωστά; Ε, αυτό το θέμα δεν θα υπήρχε αν δεν υπήρχε το πρόβλημα του ψέμματος και της συστηματικής παραποίησης (προπαγάνδα) στη μετάδοση πληροφοριών, γνώσεων, κ.ο.κ. Κι εδώ ακριβώς η "εικόνα" παίζει σημαντικό ρόλο, εάν βέβαια την καταλάβουμε ως "σκηνοθεσία". Είναι, πώς να το πω;, όπως όταν για να σου πει κάποιος ψέμματα με πειστικό τρόπο, δεν αρκεί να πει τα λόγια στεγνά, αλλά να τους δώσει "χρώμα" κι η φάτσα του να πάρει τα ανάλογα προσωπεία.
Εντάξει, δεν θάλεγα πως το "αντίδοτο" είναι το "βίωμα", αλλά μια πείρα ζωής, να κρατάς μια επαφή με το πραγματικό, είναι αναγκαία...
Κάπως έτσι τα διαβάζω αυτά.