Σελίδες

23 Ιουνίου 2009

Ποιός πριονίζει καλύτερα τα μάρμαρα;



κείμενο|εικόνες : Τάσου Λάγγη

Με έκπληξη παρακολουθώ αυτές τις ημέρες την απαθή στάση καλλιτεχνών και λοιπών παραγόντων, μπροστά στη κακοποίηση διεθνώς της εικόνας των γλυπτών του Παρθενώνα χάριν της αρπαχτής φαντασμαγορίας των εγκαινίων του νέου μουσείου της Ακρόπολης.

Μιλώ για τα βίντεο που προβάλλονται στους τοίχους γύρω από το Μουσείο.

Θυμάμαι ότι από τα πρώτα μαθήματα που διδαχτήκαμε όσοι μελετήσαμε κάποια στιγμή τη τέχνη των αρχαίων γλυπτών, ο Φειδίας, – εκτός από τη καλλιέπεια των μορφών και την αβρότητα των χειρονομιών - κατάφερε να αποδώσει την αίσθηση της κίνησης με τον έλεγχο της διάχυσης του φωτός πάνω στο μάρμαρο. Οι αναφορές στο θέμα αυτό είναι πολλές, και τα μαθήματα του Ροντέν μόνο μια απ' αυτές.

Υποτίθεται λοιπόν πως η καλλιτεχνική αξία των έργων αυτών βρίσκεται ακριβώς στο πώς αποδίδεται με λεπτομέρεια η πεμπτουσία της κίνησης, στο πώς καταρρίπτεται η ακαμψία του υλικού, πώς αποτυπώνεται στο μάρμαρο το ρίγος της ζωής .

Φαίνεται πως τίποτα από αυτά δεν είναι γνωστό, κατανοητό ή δεν συγκινεί τους δημιουργούς των οπτικοακουστικών περιττωμάτων που προβάλλονται χωρίς καμία αντίρρηση από κανένα, στους τοίχους πέριξ του νέου μας μουσείου. Το όργιο της κακοποίησης και του εξευτελισμού σε κακόγουστα καρτούν δημιουργημένα από ένα preset κάποιου λογισμικού δεν έχει τελειωμό για τις Κόρες του Ερεχθείου: «στρέφουν το κεφάλι, πεταρίζουν τα βλέφαρα, χαμογελούν»(sic)...μας πληροφορεί με ενθουσιασμό η δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας. *

Έργα που κατάφεραν να φτάσουν ως εμάς μέσα από πολέμους , λεηλασίες και μύριους βανδαλισμούς, διασύρονται και ακυρώνονται καλλιτεχνικά από εμάς τους ίδιους, τους περίφημους κληρονόμους της ελληνικής αρχαιότητας, χάριν μιας λαϊκίστικης μιντιακής τηλεαποδόμησης που αποδεικνύει τη πνευματική ένδειά μας να σταθούμε έστω και μια στιγμή με βουλωμένο στόμα και νου μπροστά σε κάτι που απαιτεί τη σιωπή και το φως ως τις μοναδικές προϋποθέσεις για επικοινωνία μαζί του. Προϋποθέσεις που – ευτυχώς!- αξιοποιούνται στο έπακρο από το καινούργιο κτήριο αλλά απαξιώνονται από τους διαχειριστές του ως άξιες προβολής.

Το να κάνει κανείς τα μάτια της Κόρης να πεταρίζουν , τα σφοντύλια να ίπτανται, και τους ιππείς της ζωφόρου να κινούνται, εκτός από κακογουστιά φανερώνει επίσης δύο ακόμα πράγματα:
  • Πρώτο , ότι δεν υπήρξε ούτε καν ο στοιχειώδης σχεδιασμός προβολής των ιδιοτήτων του καινούργιου μουσείου σε σχέση με τη νέα εμπειρία που μπορεί πλέον να αποκομίσει ο επισκέπτης. Και
  • Δεύτερο, ότι αυτά τα έργα αλλά και το ίδιο το κτήριο παραμένουν για εμάς τους νεοέλληνες στη καλύτερη περίπτωση συνοδευτικά του frape , του mousaka και του souvlaki και στη χειρότερη , απλώς πέτρες κενές νοήματος, ριγμένες σαν από άλλο πλανήτη.
Έξω από το νέο μουσείο της Ακρόπολης κάποιοι με τα δικά μας χρήματα αλλά και τις ευχές, έχουν στήσει πάλι την ίδια γνωστή παράγκα που διαλαλεί αυτό για το οποίο είμαστε μόνο τελικά ικανοί να διακινούμε στο διεθνές στερέωμα των ιδεών και του πολιτισμού: αρχαιοελληνικά σουβενίρ της Πλάκας!



Τάσος Λάγγης

31 σχόλια:

  1. Pest ta re Tasso.
    Etoimazo kai go mia doulitsa gia tin episkepsi mou sto Disneyland tou Neoellina. I alitheia einai oti den parakolouthisa oute teleti oute tipota foboumenos akribos auta ta fainomena pou dustuxos esu alithebeis.
    Oute gia thiroroi tou perasmenou mas politismou den kanoume pia. Hey British Museum, Take them all! To many Elgins down here!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Exeis apolito dikio,filie.
    Kalo tha itan oi Ellines na kanoume kanena taxidaki pou kai pou,gia na katalavoume se ti tsantiri tritokosmiko kai vrwmiko zoume,kai ti paramuthia mas serviroun kathe ligo,oti eimaste polutismenoi.
    As fanerwsei kapoios, epitelous,tin gnwmi tin allwn kratwn gia tin Ellada.Tin xwra tou tsigarou,tis tempelias,tis roufianas kai tis apatis.
    Mipws kai xupnisoume epitelous!!!!
    Giati mas eftasan na panugirizoume pou ftiaxame metro........to 2000 !!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. When you see so many greekglish in the comments then you speek to me about greek civilisation.

    The writer of the post should see it first and then write about the museum.

    Such the greeks such the museum.

    kits.

    I call it "TRIKIMIA EN KARANIO"

    katalavenete ti ennoo.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Symfwnw, epauxanw kai sou dinw enallaktiko titlo: H kartounopoihsh ths arxaikhs texnhs.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εξαιρετικό post!

    Τα "μάρμαρα" του Παρθενώνα φτιάχτηκαν απευθυνόμενα σε ΠΟΛΙΤΕΣ

    ενώ

    το μουσείο της Ακρόπολης απευθύνεται στους σημερινούς ΜΑΣΑΜΠΟΥΚΕΣ (επί το ευγενέστερον: καταναλωτές).

    ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΣΧΗΜΕΣ ΜΕΡΕΣ ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΙ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μήπως έχουμε σαλτάρει λίγο; Εικαστικό είναι και καμιά καλλιέπεια των μαρμάρων δεν προσβάλλεται. Το βλέπω σαν μια πιο σύγχρονη και ζωντανή παρουσίαση μέσα σε μια πάλλουσα ζωντανή σύγχρονη πόλη. Δεν είναι εικόνες τα μάρμαρα να αγιοποιούνται μέσα σε μια σιωπηλή αίθουσα μουσείου. Σε μια άλλη μορφή συντροφεύουν την καθημερινοτητά μας. ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι. Τι κριμα στην ομορφη μικρη ζωη μας να στεκομαστε τοσο φθηνοι απεναντι στα Δημιουργηματα. Σε καθε ειδους Δημιουργηματα.
    Πιστευουμε και εργαζομαστε για το καλυτερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μες το Μουσείο

    μες το μουσείο

    μες το μουσείο θέλω να μπω

    αχ μουσείείείοοοο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΤΑ μουσεία πρέπει να διδάσκουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μόνο dianathenes, που αν την καθημερινότητα σου την συνοδεύει η γελοιότητα και η κακογουστια υπάρχει πρόβλημα, διότι τότε η καθημερινότητα είναι γελοία και κακόγουστη, και όταν είναι γελοία και κακόγουστη η καθημερινότητα κι εσύ δεν λες κουβέντα ....


    Όταν στην καθημερινότητα σου συνοδεύεσε από το συνεχές, κενό νοήματος, δράμα, τότε μπορεί να ανεχτείς ακόμη και να συμμετέχεις στην χυδαιότητα, στην διαφθορά, στην βια, στην επιβολή, ενω ταυτόχρονα συζητάς με τους φίλους σου για την τελευταία ψείρα, πίνοντας καλό κρασί κι ακούγοντας μουσικές από το μακρινό Περου.

    Δεν έχουμε σαλτάρει καθόλου λοιπόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @IZI

    Πιστεύω να μου επιτρέπεται να καταθέσω τη γνώμη μου για το εικαστικό ακόμα και αν η "κουβέντα μου " είναι διαφορετική από την άποψη του ποστ. Το "σαλτάρει" το έγραψα γενικώς επ αυτού και όχι ειδικώς για κάποιον. Μου φάνηκε ως θέση λίγο δυσκοίλια. Το εικαστικό είναι νομίζω δημιούργημα του ιδίου με αυτόν που είχε κάνει και εικαστικά στους Ολυμπιακούς και δεν νομίζω οτι είναι κακόγουστος ούτε γελοίος... τα άλλα περί χυδαιότητας και βίας και μουσικής από το Περού είναι εντελώς άσχετα και δεν κολλάνε με την "λάιτ" θέση που δήθεν έχω απέναντι στη ζωή..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Φυσικά μπορείς να καταθέτεις την αποψή σου. Μπορείς να λές ότι θες. Μπορεί να σου αρέσουν οι καρυάτιδες με καυτά σορτσάκια και πατίνια. Κανένα πρόβλημα.
    Τώρα που το σκέφτομαι κι εμένα μ'αρέσουν. Καλή ιδέα.

    Πάντως
    "όποιος αποφεύγει να αντιληφθεί την παρακμή, δεν θ'αργήσει να επικαλεστεί κάποιαν ιδιαίτερη δικαιολογία για την παραμονή , την δράση και την συμμετοχή του σ'αυτό το χάος"
    οπότε ας έχουμε το νου μας.

    Θεωρώ γελοία και κακόγουστη όλη την πολιτική εκμετάλευση που εδώ και δεκαετίες συμβαίνει σε σχέση με το Μουσείο της Ακρόπολης και τα μαρμαρα του παρθενώνα κτλ. εθνικοκεντρικα.

    Εχουν χτίσει πολιτικές καριέρες από τα τελευταία ψώνια της μικρομεγαλης αστικής τάξης (θεος'χωρεστην) μέχρι οι τελευταίοι παπατζήδες της "παλαιας ελλάδος" (αυτοί ίσως έχτισαν και βίλλες)

    ο αρθρογράφος στο ποστ εντόπιζει μια "λεπτομέρεια".


    υγ.
    Η ιστορία μας διδασκει ότι κάποιος που είναι κακόγουστος και γελοίος μπορεί να κάνει αριστουργήματα και κάποιος που είναι καλόγουστος και σοβαρός να κάνει μαλακίες. Όλα γίνονται και με όλους τους συνδιασμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. 1/2
    Φιλέ Τάσο νομίζω ότι είσαι αρκετά επιεικής.
    Προσωπικά δεν ενοχλήθηκα από την- τουλάχιστον αφελή -προβολή στην όψη του μουσείου.
    Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης ήταν το Μεγάλο πολιτιστικό όραμα του Εθνάρχη/αντιπαροχέα (Κωνσταντίνου Καραμανλή), παρά λίγο σημαντικότερου Έλληνα σύμφωνα με δημοσκόπηση γνωστού τηλεοπτικού σταθμού . Δεν ξεχνώ τα τριάντα χρόνια βαρετής προπαγάνδας από τους εκάστοτε υπουργούς πολιτισμού.
    Θυμάμαι την Μελίνα που στήριξε για δύο δεκαετίες και κάτι, τον πολιτικό της λόγο με την «καραμέλα», της απαίτησης για την επιστροφής των κλεμμένων μαρμάρων.
    Θυμάμαι και τους μεταγενέστερους υπουργούς πολιτισμού του Πασόκ και της Νέας δημοκρατίας που συναγωνίζονταν για το ποιος το έχει μεγαλύτερο (το εθνικό φρόνιμα). Που και πάλι η επιστροφή των Ελγινείων ήταν πρώτο θέμα στην Ατζέντα του πολιτισμού.
    Μέσα σε αυτόν τον εθνικιστικό πυρετό τους ήρθε η ιδέα για την δημιουργία ενός μεγαλοπρεπούς μουσείου που θα λειτουργούσε ως μέσο πίεσης για τον επαναπατρισμό των μαρμάρων, αφού θα κατέρριπτε το βασικό επιχείρημα του Βρετανικού μουσείου, ότι δηλαδή η Ελλάδα δεν έχει μουσειακό χώρο για την έκθεση τους.
    Δεν μπορώ να ξεχάσω τους γελοίους διαγωνισμούς για την ανάθεση του έργου για το νέο Μουσείο με την προκήρυξη δύο πανελλήνιων αρχιτεκτονικών διαγωνισμών τα έτη 1976 και το 1979, και οι δύο χωρίς αποτέλεσμα. Το 1989 πραγματοποιήθηκε ο τρίτος διαγωνισμός, διεθνής αυτή τη φορά. Ύστερα από αντιδράσεις της ελληνικής επιστημονικής κοινότητας το υπουργείο πρότεινε στους διαγωνιζόμενους δυο ακόμη εναλλακτικές θέσεις (Κοίλη και Διόνυσος), που όμως κρίθηκαν προβληματικές. Οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό οδηγήθηκαν τελικά στη λύση Μακρυγιάννη. Στο διαγωνισμό πήραν μέρος 438 αρχιτεκτονικά γραφεία από όλο τον κόσμο. Με συνοπτικές διαδικασίες ξεκαθαρίστηκαν τα πολλά και μέσα σε τρεις μέρες επιλέχθηκε η λύση των ιταλών αρχιτεκτόνων Μανφρέντι Νικολέτι και Λούτσιο Πασαρέλι. Υπολογίζεται ότι για κάθε μελέτη οι κριτές δαπάνησαν τέσσερα (4) μόλις λεπτά. Το Συμβούλιο Επικρατείας ακύρωσε τον διαγωνισμό, εντοπίζοντας εξόφθαλμες παρατυπίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. 2/2
    Παρά τις αντιρρήσεις σημαντικών Ελλήνων αρχιτεκτόνων (Γιώργος Κονδύλης, Άρης Κωνσταντινίδης κ.α.) και αρχαιολόγων όπως ο Γιώργος Δοντάς, οι διαδοχικές κυβερνήσεις επιμένουν πεισματικά στην αρχική χωροθέτηση Καραμανλή. Ακόμη και όταν με την ανασκαφή του 1997-1999 αποκαλύπτονται σημαντικές αρχαιότητες μπροστά στο διατηρητέο κτήριο Βάιλερ, η κυβέρνηση επιμένει στην οικοδόμηση του νέου μουσείου σε αυτή τη θέση. Για να καμφθούν οι αντιδράσεις, η τότε κυβέρνηση υποσχέθηκε ότι το μουσείο θα είναι έτοιμο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το καλοκαίρι του 2004, ενώ εντάθηκαν οι προσπάθειες για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, έστω και με την μορφή του δανεισμού.
    Το καλοκαίρι του 2000 ξεκίνησε ο διεθνής διαγωνισμός προεπιλογής μελετητών για την εκπόνηση των σχεδίων του Νέου Μουσείου που θα στεγάσει τα αριστουργήματα της Ακρόπολης. Δώδεκα από τα διαγωνιζόμενα γραφεία υπέβαλαν σχέδια και μακέτες. Μεταξύ αυτών και οι σούπερ σταρ Αρχιτεκτονάρες Ντ. Λίμπερσκιντ (βλ. Εβραϊκό Μουσείο Βερολίνου) και το φιλαράκι της κας Γουλανδρή, Μπερνάρ Τσουμί που απέσπασε και το πρώτο βραβείο.
    Είχε φροντίσει η προκήρυξη του διαγωνισμού να αποζημιώσει με 12 εκατομμύρια όλους τους μελετητές. Έτσι, κανείς δεν έμεινε παραπονεμένος. Οι μόνοι που αρνήθηκαν να συμμετάσχουν κάτω από τους όρους αυτούς ήταν ο Θύμιος Παπαγιάννης και ο Τάσος Μπίρης με τους συνεργάτες τους.
    Στην επιστολή αποχώρησης, οι έλληνες αρχιτέκτονες χαρακτηρίζουν «παρωδία» το διαγωνισμό και «βέβηλες» τις προδιαγραφές του.Αν μου επιτρέπεις σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σχολιάσω και το αρχιτεκτόνημα πολύ σύντομα με την ιδιότητα του καλλιτέχνη και όχι του επίκουρου καθηγητή στη σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ.
    Η εν λόγο αθλιότητα που θυμίζει πλοίο που εξόκειλε στην άμμο, το ανένταχτο του όγκου στην πυκνή δόμηση της περιοχής του Κουκακίου. Και η ευκολία της κεντρικής ιδέας, με την παράλληλη και ακριβώς ίση σε διάσταση προβολή με το Παρθενώνα που γίνεται αντιληπτή μόνο από ελικόπτερο, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που με κάνουν να έχω έντονη αρνητική στάση απέναντι στο «αρχιτεκτονικό αριστούργημα» του Ελβετού σχεδιαστή. Λάθη που θα εντόπιζε και ένα δευτεροετής φοιτητές της σχολής. Οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο που δεν θα ήθελα να θίξω.
    Το αποκορύφωμα της κωμωδίας εξελίχτηκε πριν από λίγες μέρες όταν ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχει περίπτωση επιστροφής των Ελγινείων. Δηλαδή τσάμπα (μαγκιά) τα εκατομμύρια που στοίχησε το νέο Μουσείο.
    Ίσως τελικά η κακόγουστη προβολή στην πρόσοψη με τις καρυάτιδες που μας κλείνουν το μάτι με νόημα, να συμπυκνώνει τριάντα χρόνια ιδιοτελών και γελοίων χειρισμών του υπουργείου πολιτισμού.
    Σε ευχαριστώ που μου έδωσες την ευκαιρία να τα ξαναθυμηθώ όλα αυτά, γιατί πιάνω τον εαυτό μου να ξεχνάει τον τελευταίο καιρό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μπορεί και να μου αρέσουν οι Καρυάτιδες με καυτά σορτάκια και πατίνια. Δεν έχω πρόβλημα όπως το λες. Οπωσδήποτε μια τέτοια θέση είναι λιγότερη "εθνοκεντρική". Δεν με ενδιαφέρει επίσης ολόκληρο το φάσμα των εννοιών που αναφέρεις κι εσύ και ο σχολιαστής ygrigoriadis περί πολιτικών, μεγαλοαστών ψώνιων παπατζήδων, εθναρχών, πολιτικών μεγαλοαρχιτεκτόνων κλπ για το λόγο ότι αυτός είναι ο τρόπος που γίνονται αυτά τα πράγματα και πληρώνω εγώ. Δηλαδή εγώ ο έλληνας φορολογούμενος. Εκείνο που δεν ανέχομαι είναι να γίνεται κάτι ωραίο, κάτι χρήσιμο, κάτι ενδιαφέρον όπως το Μουσείο, το Αεροδρόμιο, η Αττική Οδός, το Ολυμπιακό Στάδιο, το μετρό που πληρώνω ΕΓΩ όπωςείπαμε και να βρίσκονται κάποιοι κατόπιν εορτής και επι του ασφαλούς για να κάνουν δήθεν κριτική και δήθεν πολιτιστική προσέγγιση σκαλίζοντας τα πάντα μην βρίσκοντας ποτέ ένα θετικό στοιχείο σύμφωνα με μια πάγια τακτική γκρίνιας και μη εποικοδομητικής κριτικής .. το Μουσείο ήταν απαραίτητο και για την διασφάληση και συντήρηση των Μαρμάρων νομίζω και ΔΕΝ κτίστηκε μόνο για τα "κλεμμένα". Μια "λεπτομέρεια" είναι αυτή βέβαια αλλά την ξεχνάτε όπως ξεχνάτε ότι είναι τλχ "γελοίο" μια χώρα με τις περισσότερες αρχαιότητες στην Ευρώπη να μην έχει να αντιπαραθέσει ένα χώρο αντίστοιχο με το Λουβρο ή το Βρετανικό. Το Μουσείο Είναι Θαύμα και τραβάτε να το δείτε πληρώνοντας ένα ευρώ και άλλο ένα στο μετρό δυο, κλείστε και το μάτι στις καρυάτιδες μπορεί να σας φτιάξει η διάθεση και να ξεχάσετε την γκρίνια σας για λίγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. http://www.marxists.org/ellinika/archive/marx/works/1849/02/14/slav.htm

    dianathenes, ριξε μια ματιά στο παραπάνω λινκ όσον αφορά τα "ωραία και χρήσιμα" του πολιτισμού μας. (αεροδρόμια , μουσεία, γέφυρες λεωφόροι κτλ.)
    Νομίζω ότι θα συμφωνείς με τον μεγάλο.

    Εγώ πάλι διαφωνώ.

    Δεν θα καταλήξουμε κάπου κατα πως φαίνεται.

    Καλό σου καλοκαίρι.

    Θα ακολουθήσω την προτροπή σου και θα επισκευθώ το μουσείο, γιατί μπορεί οι τσαχπίνες καρυάτιδες να μην μου φτιάξουν τη διάθεση, αλλά τα εκθέματα θα μου το φτιάξουν σίγουρα.

    επίσης για να μην το ξεχάσω, το Βρετανικό μουσείο , δεν σχετίζεται με τις αρχαιότητες της χώρας που το φιλοξενει, αλλά με την οικονομική αναπτυξή της....
    τέλος πάντων , μάλλον δεν σε ενδιαφέρει κι αυτό, πάντως η οικονομική ανάπτυξη της Βρετανικής Αυτοκρατορίας έχει διαφορές με την οικονομική ανάπτυξη της νοτίου Βαλκανικής. (βλ. λινκ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. izi, pou to xetriposes afto to paralirima?
    Fo-ve-ro.
    oust paliotempelides mexikanoi
    Zito o politismos.
    Siga min dosoun ta marmara stous arximexikanous tis evropis

    "....Ή μήπως είναι ίσως ατύχημα που η θαυμάσια Καλιφόρνια αποσπάστηκε απ' τους τεμπέληδες Μεξικάνους, που δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε μ' αυτήν; Που οι δραστήριοι Γιάνκηδες με την εντατική εκμετάλλευση των Καλιφορνέζικων ορυχείων χρυσού αυξάνουν τα μέσα κυκλοφορίας, σε μερικά χρόνια θα συγκεντρώσουν μεγάλους πληθυσμούς και εκτεταμένο εμπόριο στα πιο κατάλληλα μέρη της ακτής του Ειρηνικού Ωκεανού, δημιουργούν μεγάλες πόλεις, επικοινωνίες με ατμόπλοια, κατασκευάζουν σιδηρόδρομο απ' την Νέα Υόρκη στο Σαν Φρανσίσκο, ανοίγοντας στην πραγματικότητα για πρώτη φορά τον Ειρηνικό Ωκεανό στον πολιτισμό, και δίνοντας για τρίτη φορά στην ιστορία νέα κατεύθυνση στο παγκόσμιο εμπόριο; Η "ανεξαρτησία" μερικών Ισπανόφωνων της Καλιφόρνιας και του Τέξας ίσως δοκιμάστηκε απ' αυτό, σε κάποια μέρη η "δικαιοσύνη" και οι άλλες ηθικές αρχές ίσως βιάστηκαν, αλλά τι είναι αυτά τα γεγονότα μπροστά σε τέτοια γεγονότα κοσμοϊστορικής σημασίας;"

    Εγκελς 14 Φεβρουαρίου του 1849

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλό καλοκαίρι Izi και σ ευχαριστώ για τον διάλογο Και ζήτω το καινούργιο μας μουσείο! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. http://www.youtube.com/watch?v=IaGdJrbOKes

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. τι λετε ρε... ακυρωτες των παντων απο τους καναπεδες σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Λέμε ό,τι γουστάρουμε ρε

    παλαμακιτζή των καναπέδων!

    Ξου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Μα πώς μιλάτε έτσι με τα "ρε" και τα "ξου";

    Στο γήπεδο είσαστε;

    Ακούς εκεί "παλαμακιτζής των καναπέδων".

    Παλαμακιτζής της ΠΟΛΥΘΡΟΝΑΣ είναι ο άνθρωπος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ma pws alliws tha thelate na'nai re paidia diladi? H aisthitikh twn egkainiwn apeikwnizei teleia tis kalitexnikes anisuxies twn sunxrwnwn katoxwn (katanalwtwn) twn ekthematwn (hmwn) k einai se apolith armonia me thn aisthitikh twn diavatiriwn mas.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. 'Είχα, όπως γνωρίζετε δεσμευτεί ότι το κόστος δεν θα ξεπερνούσε το μισό από αυτό που είχε αρχικά προβλεφθεί.'
    Δηλαδή, δεν θα ξεπερνούσε σε καμία περίπτωση τα 3 εκατομμύρια ευρώ. ' Α.Σ.

    δηλαδή θα έδιναν 6 εκατομμύρια ευρώ!!!!!

    Μα γιατί δεν αγόραζε τα μάρμαρα από τους βρετανούς μ'όλα αυτά τα λεφτά. ειδικά εν μέσω κρίσης.


    http://www.yppo.gr/2/g22.jsp?obj_id=32588

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Μα, ναι, καλά τα λες άνθρωπε του προηγούμενου comment, αληθεύει, θα έδιναν 6 εκατομμύρια.

    Μπράβο Danger Few για το ιστολόγιό σας, διότι μαθαίνουμε κι εμείς οι νεότεροι.

    Μου απαντάει κάποιος στην απορία μου, παρακαλώ πολύ;
    Γιατί είναι ο κύριος σκοπός να επιστραφούν τα ελγίνεια;
    Ποιός είναι ο σκοπός αυτού του σκοπού;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. βρήκα κάτι.

    http://www.livemint.com/2009/07/08212854/A-new-museum-a-new-argument.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή