1984 |
«Από νωρίς στη ζωή μου είχα καταλάβει πως οι
εφημερίδες δεν μεταδίδουν ποτέ σωστά τα γεγονότα, αλλά στην Ισπανία είδα για
πρώτη μου φορά να γράφονται ρεπορτάζ που δεν είχαν καμιά σχέση με τα γεγονότα,
ούτε καν με την έννοια του συνηθισμένου ψέματος. Είδα στις εφημερίδες ρεπορτάζ
για εντελώς ανύπαρκτες ‘‘μεγάλες μάχες’’, ενώ την ίδια στιγμή δεν έλεγαν λέξη
για γεγονότα στα οποία είχαν σκοτωθεί εκατοντάδες άνθρωποι. Είδα να συκοφαντούν
αποκαλώντας ‘‘δειλούς’’ στρατιώτες που είχαν πολεμήσει με γενναιότητα, ενώ
άλλους, που δεν είχαν ρίξει ούτε μια ντουφεκιά, να τους εξυμνούν σαν ήρωες
ανύπαρκτων θριάμβων. Είδα τις εφημερίδες του Λονδίνου να μοσχοπουλούν αυτά τα
ψέμματα και διανοούμενους να υψώνουν συγκινησιακούς πύργους πάνω σε γεγονότα
που δεν συνέβησαν ποτέ. (…)
Αυτό το πράγμα με τρομάζει, διότι μου δίνει
την αίσθηση ότι η ίδια η έννοια της αντικειμενικής αλήθειας σβήνει από τον
κόσμο. Τρέμω στην ιδέα ότι όλα αυτά τα ψέμματα κι οι συκοφαντίες μπορεί να
περάσουν στην ιστορία. Πώς θα γραφτεί άραγε η ιστορία του Ισπανικού πολέμου;
(…)
Γνωρίζω καλά πως είναι πια της μόδας να
θεωρείται, ότι είναι ψέμματα τα περισσότερα από όσα έχουν γραφτεί για την
Ιστορία. Δεν έχω πρόβλημα να δεχτώ ότι, πράγματι, η γραπτή Ιστορία κατά κύριο
λόγο είναι μεροληπτική και βρίθει αναληθειών. Όμως η εποχή μας έχει
εγκαταλείψει την ίδια την ιδέα ότι η Ιστορία μπορεί να γραφτεί αμερόληπτα και με σεβασμό στην αλήθεια.
Στο παρελθόν, οι άνθρωποι έγραφαν συνειδητά
ψέμματα ή, χωρίς να το καταλαβαίνουν, χρωμάτιζαν μεροληπτικά αυτά που έγραφαν·
ή πάλι αγωνίζονταν να εντοπίσουν και να γράψουν την αλήθεια, γνωρίζοντας καλά
ότι μπορεί να κάνουν πολλά σφάλματα. Σε κάθε περίπτωση όμως, πίστευαν ότι ‘‘τα
πραγματικά γεγονότα’’ υπήρξαν και ότι θα μπορούσε κανείς, αν ήθελε, να τα
ανακαλύψει. (…)
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της
ναζιστικής θεωρίας είναι ακριβώς ότι αρνείται πως υπάρχει ‘‘η αλήθεια’’. Κατ’
αυτήν δεν υπάρχει ‘‘η επιστήμη’’· υπάρχει μόνο ‘‘η Γερμανική επιστήμη’’, ‘‘η
Εβραϊκή επιστήμη’’, κ.ο.κ. Σε αυτό το είδος σκέψης, το ‘‘αντικειμενικό’’ είναι
ένας εφιαλτικός κόσμος, όπου ο Ηγέτης, ή κάποια κυρίαρχη κλίκα, δεν ελέγχει
μόνο το μέλλον αλλά και το παρελθόν. Αν
ο Ηγέτης πει ότι το τάδε γεγονός ‘‘δεν συνέβη ποτέ’’, ε τότε δεν συνέβη! Αν πει
ότι ‘‘δυο και δυο κάνουν πέντε’’, ε τότε κάνουν πέντε.
Αυτό με τρομάζει πολύ περισσότερο από τις
βόμβες ─ και από αυτά που έζησα τα τελευταία χρόνια σας διαβεβαιώνω ότι δεν το
λέω ελαφρά τη καρδία.»
Τζορτζ Όργουελ, Ξανακοιτώντας τον Ισπανικό Εμφύλιο (1943)
─υπάρχει
στοThe Collected Essays,
Journalism and Letters of George Orwell, τ.
2
επιμέλεια Σόνια Όργουελ και Ίαν Άνγκους
(1968)
Σημ.HS. Ασφαλώς, τα όσα λέει η πρώτη παράγραφος
θεωρούνται πια από τους πάντες εντελώς δεδομένα. Ωστόσο, η ουσία βρίσκεται στις
επόμενες παραγράφους για το σβήσιμο της ίδιας της ιδέας της «αντικειμενικής αλήθειας»
─ και εκεί νομίζω
ότι οι περισσότεροι θα μαγκωθούν ολίγον τι, αφού αυτό που τότε ο Όργουελ κατέγραφε
σαν «μόδα», σήμερα είναι κυρίαρχη ιδέα. Προτείνω να διαβαστεί μαζί με αυτό εδώ.
Ποτέ δεν με απογοητεύει ο Όργουελλ. Και πάντα θαυμάζω πόσο χειροπιαστή είναι η σκέψη του και πόσο εύστοχη. Πάει δηλαδή με οικονομία κατευθείαν στην ουσία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην Ισπανία ψεύδονταν οι Ναζί, ψεύδονταν οι φασίστες, ψεύδονταν οι σταλινικοί. Και ψεύδονταν οργανωμένα και με σκηνοθετική πνοή.
Παραθέτω, στα λόγια του Όργουελλ, δύο παραγράφους του Ντεμπόρ από γράμμα του στον Τζ. Σανγκουινέτι σχετικά με την υπόθεση Μόρο και την Ιταλία της δεκαετίας του ’70: «Οι σταλινικοί βρίσκονται σε δυσχερέστατη θέση (ο ευρωκομμουνισμός έχει ήδη αποτύχει στη Γαλλία, όπως και στην Ισπανία). Αν όμως το σημερινό κοινό εκπλήσσεται από τέτοιες αποτρόπαιες πράξεις, οι σταλινικοί ηγέτες και μερικοί ακόμα παλιοί αντιφασίστες, τα έχουν ξαναδεί όλα αυτά, και ακόμα περισσότερα, "σε μιαν άλλη Ισπανία", την εποχή της νιότης τους, με την απαγωγή του Άντρες Νιν. Εκεί έμαθαν "να κρατάνε το στόμα τους κλειστό". Και όπως στις Διεθνείς Ταξιαρχίες υπερασπίζονταν την Ισπανική Δημοκρατία σιωπώντας, με τον ίδιο τρόπο υπερασπίζονται και την Ιταλική Δημοκρατία. Και οι Δημοκρατίες που προστατεύονται κατ’ αυτόν τον τρόπο, δεν διαρκούν πολύ.
Είναι υποχρεωμένοι να σιωπούν για διάφορα εγκλήματα, "επειδή σιώπησαν και για τα προηγούμενα", κι αυτό το δεδομένο του προβλήματος, το οποίο οι εχθροί τους γνωρίζουν πολύ καλά, και το οποίο δικαιολογεί το θράσος τους, δεν οφείλεται μόνο στα δικά τους σταλινικά εγκλήματα μιας άλλης εποχής. Με τη σιωπή τους συνήργησαν στο πραξικόπημα του 1969 απ’ όπου ξεκίνησαν όλα. Επειδή ορισμένοι πίστευαν ότι δεν ήξεραν πως στο Μιλάνο το κράτος ξεκίνησε την τρομοκρατία, κι έπειτα το ήξεραν χωρίς να το πιστεύουν και μετά το ήξεραν "χωρίς να βγάζουν συμπεράσματα" (όποιος παρακαλάει να τον καλέσουν σε μια γωνιά του τραπεζιού του κράτους, παρά το σκοτεινό του παρελθόν, δεν θα πει δυνατά πως τα πιάτα είναι βρώμικα), η πολιτική της Ιταλίας μπλέχτηκε σ’ αυτήν την ολοφάνερη τρέλλα. Δεν αποκαλύφθηκε δημόσια καμιά ”Υπόθεση Ντρέυφους”, όχι γιατί το σκάνδαλο ήτανε μικρότερο, αλλά γιατί καμιά πλευρά δεν απαίτησε ποτέ "αληθινά συμπεράσματα". Έτσι η Ιταλία που είχε περάσει έναν ”έρποντα Μάη”, επιδείνωσε την κατάστασή της με μια ”υποτροπιάζουσα Υπόθεση Ντρέυφους”».
Ήταν λοιπόν ή Ισπανία του ’36 κομβική, Μαζί με τα επαναστατικά θούρια και τον ενθουσιασμό εμφανίστηκαν και οι εφιάλτες. Ο παλιός κόσμος έπεσε μαχόμενος και ένας τρομερός καινούργιος κόσμος ανέτελλε. Αποκάλεσαν τον Ισπανικό Εμφύλιο, «πρόβα τζενεράλε» του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Απ’ ό,τι φαίνεται ήταν κάτι παραπάνω απ’ αυτό!
Αν σήμερα ζούμε σ’ ένα γλιστερό κόσμο, στους παράλληλους μονόλογους που γίνονται παραληρηματικοί, αν ζούμε την παρακμή του Λόγου και του διαλόγου αυτό οφείλεται στον ολοκληρωτικό πόλεμο που ξαπολύθηκε ενάντια στην ιδέα της «αντικειμενικής αλήθειας». Με κρυφό συμφέρον από τους λίγους, χαζοχαρούμενα από τους πολλούς (λες και η ίδια η εποχή το απαιτεί).
Το να μιλάνε βέβαια μετά όλοι αυτοί για Δημοκρατία μοιάζει με φάρσα!
Σόρρυ για τη μακρηγορία.
Βασίλη σ' ευχαριστώ, πολύ πολύ ωραία και φυσικά ευπρόσδεκτη η μακρηγορία!
ΑπάντησηΔιαγραφή