Στο ενδέκατο τεύχος του Φρμκ!
Τέχνη και πολιτική. Ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα ζητήματα του μετα- γενικά.μια συζήτηση για το πολιτικό στην τέχνη με 17 ποιητές και ποιήτριες, εικαστικούς και επιμελητ(ρι)ες τέχνης, που απαντούν στο ερώτημα:
Πώς θα ορίζατε το πολιτικό στην τέχνη σήμερα; Υπάρχει «καλή» ή «κακή» πολιτική τέχνη; Με ποιον τρόπο παίρνετε πολιτική θέση στο έργο σας;
Απαντούν οι: Στέργιος Μήτας, Ευτυχία Παναγιώτου, Δήμητρα Κωτούλα, Μάριος Χατζηπροκοπίου, Mαρία Τοπάλη, Θοδωρής Ρακόπουλος, Λένια Ζαφειροπούλου, Κυριάκος Συφιλτζόγλου, Ιορδάνης Παπαδόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Γιάννης Κωνσταντινίδης, Ελπίδα Καραμπά, Δέσποινα Ζευκιλή, Ζήσης Κοτιώνης, Νάντια Καλαρά, Λίνα Θεοδώρου, Γιάννης Ισιδώρου.
Να η δική μου απάντηση:
Το «πολιτικό» ως περιεχόμενο στην τέχνη είναι «αίτημα των καιρών». υπάρχει η τέχνη που ως προς το περιεχόμενό της αντιτίθεται, σατιρίζει, κριτικάρει το πολιτικό περιεχόμενο. Είναι η αντι-πολιτική τέχνη. Η τέχνη είναι πάντοτε αντι-πολιτική.
Τα τραγικά αδιέξοδα που δημιουργεί το μετά τα 60's διαρκώς εντεινόμενο αίτημα για «πολιτικό περιεχόμενο» στην τέχνη μοιάζουν αξεπέραστα. Οι καλλιτέχνες, τις περισσότερες φορές αδαείς σχετικά και με τους στοιχειώδεις ορισμούς αυτού του «πολιτικού», οδηγούνται σε προβληματικές που αδυνατούν να διαχειριστούν και να επιλύσουν. Γίνονται υπηρέτες του και δημιουργούν μέσα σε ένα σύννεφο ανοησίας. Έχοντας περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους σε προαύλια ακαδημιών και ιδρυμάτων, εκθέτουν πληροφορίες και δεδομένα που έχοντας πριν μπερδέψει τους δασκάλους τους και κατόπιν τους ίδιους, μπερδεύουν τέλος και το κοινό τους. Αυτή η εν τέλει επιβεβλημένη πρακτική έχει ως αποτέλεσμα και το πολιτικό και το αισθητικό να περιθωριοποιούνται ταυτόχρονα. Δίνεται έτσι ο χώρος για την ανάδυση του υποκειμένου ως ενός απρόσωπου αυτοαναφορικού ατόμου.
Αν υποθέσουμε πως η τέχνη είναι δημιουργία ανισοτήτων (Β. Σκλόφσκι) και πολιτική είναι το σύνολο διαδικασιών (και των μέτρων) που λαμβάνουν ομάδες ανθρώπων ώστε να διακρίνουν το κοινό τους συμφέρον, να το διευρύνουν και να ζήσουν αρμονικά, εύλογα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η «πολιτική τέχνη» συνιστά αντίφαση όρων.
«Πολιτική τέχνη» είναι σήμερα η προπαγάνδα του εμπορεύματος. Η διαφήμιση.
«Πολιτική τέχνη» είναι σήμερα η προπαγάνδα των «σκοπών» και των «δικαιωμάτων».
Η πολιτική πράξη βρίσκεται στο κέντρο της κοινωνίας, τη στιγμή που η καλλιτεχνική βρίσκεται στο περιθώριο ή στο όριό της (κάποτε και εκτός). Η πολιτική και η καλλιτεχνική πράξη έχουν τη σχέση μιας γόνιμης αψιμαχίας. Η πολιτική επαναφομοιώνει την τέχνη, τη χρησιμοποιεί, και από τον μοντερνισμό κι έπειτα και τους ίδιους τους καλλιτέχνες, τη στιγμή που οι επόμενοι σκάβουν τάφρους και αναχώματα, οχυρώνοντας την κριτική τους.
Δεν υπάρχει καλή και κακή πολιτική τέχνη. Η τέχνη μπορεί να έχει πολιτικό περιεχόμενο και έχει πάντοτε πολιτικές ερμηνείες, αλλά δεν μπορεί να κάνει πολιτική. Η καλλιτεχνική πράξη είναι πράξη απόδοσης νοήματος, ενώ η πολιτική είναι πράξη της διαχείρισής του. Η αισθητικοποίηση της πολιτικής είναι πράξη πολέμου. Η πολιτικοποίηση της τέχνης είναι στα επείγοντα ζητούμενα της σοσιαλιστικής ιδεολογίας από τα 1920.
Καθώς δεν υπάρχει σαφές όριο, παρά ένα φάσμα πολιτικο-αισθητικό, η πολιτική χρησιμοποιεί τις ποιητικές μεθόδους τη στιγμή που η τέχνη περιλαμβάνει το πολιτικό στα περιεχόμενά της. Στο έργο μου συχνά χρησιμοποιώ κομμάτια από τα δομικά στοιχεία του πολιτικού. Τα μανιφέστα και οι διδασκαλίες, τα κηρύγματα είναι ξεκάθαρα πολιτικά κείμενα που ιδιοποιούνται ποιητικές πρακτικές. Η σύνταξή τους αποτελεί πολιτική πράξη. Αυτή η ιδιοποίηση από την εκάστοτε προπαγάνδα των ποιητικοκαλλιτεχνικών πρακτικών με ενδιαφέρει πάρα πολύ.
Περισσότερο, όμως, με ενδιαφέρει μια αντιστροφή της προοπτικής του κηρύγματος, η απονοηματοδότησή του, η αποδόμησή του και η έκθεση της χειραγωγητικής του λειτουργίας. Χρησιμοποιώ, λοιπόν, κατά κόρον τις τεχνικές μορφές του, ώστε να δημιουργώ άσκοπα και άχρηστα αντικείμενα, εικόνες και αφηγήσεις.
Η πολιτική προ-τοποθέτηση στην καλλιτεχνική διαδικασία οδηγεί σε φαιδρότητες (βλ. από την καριέρα ως το gentrification). Δεν θα μπορούσε να υπάρξει πολιτική δίχως το τραγικό θέατρο από όπου και αυτή αναδύεται.
Η τέχνη προηγείται της πολιτικής!
=================================
Το [ΦΡΜΚ] κυκλοφορεί σε κεντρικά βιβλιοπωλεία σε όλη την Ελλάδα.
[φρμκ] Φάρμακο | Εξαμηνιαίο περιοδικό για την διερεύνηση του ποιητικού φαινομένου
Ιθάκης 24 11257 Αθήνα | ηλ. διεύθ.: frmkpoetry@gmail.com | ιστότοπος: www.frmk.gr
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιο πολύ σαν wishful thinking είναι η απάντησή σου και κάπως ανελαστική: η τέχνη είναι φύσει πολίτικη γιατί εμπεριέχει την απεύθυνση - ακόμα κι αν δημιουργείται κατά μόνας - και συμβαίνει στη πόλη ή για τη πόλη ακόμα και αν το έργο είναι στην ερημιά. Είναι επίσης φύσει πολιτική γιατί εμπεριέχει την ουσία του ανθρώπου κατά Μαρξ δηλαδή το αόρατο* - τι άλλο από αόρατο είναι "η πράξη απόδοσης νοήματος" που λες κι εσύ; - που όλοι μέσα σε αυτό ζούμε, αλλά το έχουμε χεσμένο για το ορατό, τις τάξεις, τα προνόμια και - κυρίως - την ιδιοκτησία! Το έργο "μου", το μπλογκ "μου", το παρεάκι "μου", η κοσμάρα "μου", η καβλάντα "μου".
Αν στα Πολιτικά του Αριστοτέλη, το θέμα προσεγγίζεται από την άποψη της πόλης - πολιτείας - πολιτικής, θεωρώντας πως είναι εκείνη που συντελεί στην πληρέστερη ζωή του πολίτη, γιατί η τέχνη ως απόδοση νοήματος και ως θεραπαινίδα της αρρώστιας της ανθρώπινης κατάστασης και του άδικου που κάνουμε ο ένας στον άλλο, να μην είναι πολιτική; Θα έλεγα ότι εξισώνεις τη πολιτική με τη βιοπολιτική και το κυβερνείο που διαχειρίζεται τις νομές και τις περιουσίες και - ίσως - μήπως τελικά κι εσύ μπερδεύεσαι; Να είναι ανένταχτη και έξω από στρατολογήσεις συμφωνώ. Μη πολιτική - μου φαίνεται απλώς αδύνατο.
*μόνο μέσω της ελεύθερης ανθρώπινης δραστηριότητας «η φύση συνδέεται με τον εαυτό της».Καρλ Μαρξ, Οικονομικά και Φιλοσοφικά Χειρόγραφα 1944, Αθήνα: 2012
Μα Τάσο, σημείωσα πως "Η πολιτική και η καλλιτεχνική πράξη έχουν τη σχέση μιας γόνιμης αψιμαχίας." Στις αψιμαχίες εννοείται πως αποτυπώνεται το ίχνος του ενός στον άλλον. Συμφωνούμε (και το ξέρεις). Άλλωστε σύντομα θα αποκαλυφθεί και η δική σου απάντηση (την οποία έχουμε προ πολλού στα χέρια μας)και θα φανεί η απόλυτη συμπληρωματικότητα των απόψεων. :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναμείνατε!
Να απαντήσω και στο ερώτημά σου:
Αν στα Πολιτικά του Αριστοτέλη, το θέμα προσεγγίζεται από την άποψη της πόλης - πολιτείας - πολιτικής, θεωρώντας πως είναι εκείνη που συντελεί στην πληρέστερη ζωή του πολίτη, γιατί η τέχνη ως απόδοση νοήματος και ως θεραπαινίδα της αρρώστιας της ανθρώπινης κατάστασης και του άδικου που κάνουμε ο ένας στον άλλο, να μην είναι πολιτική;
Διότι η απόδοση νοήματος διαφέρει από την διαχείριση του.
Διότι η πληρέστερη ζωή του πολίτη επιτυγχάνεται με τη γνώση των κοινών,
η θεραπεία των δεινών της ανθρώπινης κατάστασης από την άλλη, με την αποκάλυψη του μοναδικού.
Ιδανικά μιλώντας πάντα.
Μεταξύ αυτών μπαίνει σφήνα η έννοια της ιδιοκτησίας, η εξίσωση κοινού και μοναδικού και δημιουργούν τη γνωστή μηδενιστική θολούρα.
μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο θέμα διαβάζεις στο Κώστας Παπαϊωάννου, ΜΑΖΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΑπάντησηΔιαγραφή