*
«Η εναντίωση στον ορθό λόγο είναι εξ ορισμού παράλογη». Ο Στήβεν Πίνκερ λατρεύει τους περιεκτικούς ορισμούς. Ευθύς εξαρχής σε αυτή τη μνημειώδη απολογία του υπέρ μιας σύγχρονης μοδάτης εκδοχής του πνεύματος του Διαφωτισμού, γράφει: «Όταν πιστεύει κανείς σε κάτι, αυτό σημαίνει ότι το πιστεύει χωρίς να έχει βάσιμο λόγο, οπότε εξ ορισμού η πίστη στην ύπαρξη υπερφυσικών οντοτήτων συγκρούεται με τον ορθό λόγο». Ε, ναι, είναι καλό να ξεκαθαριστεί αυτό το πράγμα μια και καλή. Δεν υπάρχει λόγος να ταλαιπωρούμαστε με τα επιχειρήματα ιστορικών, ανθρωπολόγων και εξελικτικών βιολόγων, που αντιμετωπίζουν τη θρησκεία ως ένα πάρα πολύ πολύπλοκο φαινόμενο, το οποίο υπηρετεί μια ποικιλία ανθρώπινων αναγκών. Αρκεί να συμβουλευτούμε ένα Λεξικό για να μάθουμε ότι η θρησκεία είναι —εξ ορισμού— ανορθολογική.
Παρόμοια, δεν χρειάζεται να παιδευόμαστε ψάχνοντας τι ήταν πραγματικά ο Διαφωτισμός. Οι πάντες συμφωνούν, για παράδειγμα, ότι ο Ντέιβιντ Χιούμ ήταν ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές του Διαφωτισμού. Αυτός ο σκεπτικιστής Σκωτσέζος φιλόσοφος ήταν εκείνος που ταρακούνησε τον Καντ —το πασίγνωστο δοκίμιο του οποίου για τον Διαφωτισμό ο Πίνκερ παραθέτει με ευλάβεια στην αρχή του βιβλίου του—, βγάζοντάς τον από αυτό που ο Καντ περιέγραψε ως «δογματικό ύπνο».
Ο Πίνκερ μόλις και μετά βίας αναφέρει τον Χιούμ και αυτή η παράλειψη δεν είναι τυχαία. Μας λέει ότι ο Διαφωτισμός ορίζεται ως μια «αδιαπραγμάτευτη» δέσμευση στον ορθό λόγο. Ο Χιούμ παρ’ όλα αυτά, έγραφε στην Πραγματεία της Ανθρώπινης Φύσης (1738): «Ο ορθός λόγος είναι, και οφείλει να είναι μονάχα, ο σκλάβος των παθών και δεν μπορεί ποτέ να αξιώνει οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία πέρα από το να υπηρετεί και να υπακούει τα πάθη». Ο Χιούμ πίστευε πράγματι ότι το να είναι κανείς ορθολογικός, σημαίνει να αποδέχεται τα όρια του ορθού λόγου —και το ίδιο ακριβώς πρέσβευαν, μέσα από πολύ διαφορετικούς δρόμους, μετέπειτα ορθολογιστές στοχαστές της Διαφωτιστικής παράδοσης, όπως ο Κέινς και ο Φρόιντ. Ο Διαφωτισμός του Πίνκερ δεν έχει και πολλά κοινά σημεία με το πολύ πιο ενδιαφέρον κίνημα στοχασμού, το οποίο υπήρξε ιστορικά.
Μια από τις συνέπειες αυτής της ανιστορικής προσέγγισής του είναι ότι ο Πίνκερ επαναλαμβάνει πλάνες, οι οποίες έχουν ξεγυμνωθεί ξανά και ξανά, άπειρες φορές έως τώρα. Είναι ένας ευαγγελιστής της επιστήμης —ή μάλλον, για είμαστε ακριβέστεροι, της ιδεολογίας του επιστημονισμού. Μαζί με τον ορθό λόγο, τον ουμανισμό και την πρόοδο, ο Πίνκερ συγκαταλέγει από την αρχή του βιβλίου του και την επιστήμη ως μια από τις κεντρικές αξίες του Διαφωτισμού. Όμως γι’ αυτόν η επιστήμη είναι κάτι παραπάνω από μια δέσμη μεθόδων, οι οποίες χρησιμεύουν στο να εικάσουμε πώς δουλεύει ο κόσμος. Κατά τον Πίνκερ η επιστήμη παρέχει τις βάσεις της ηθικής και της πολιτικής.
Αυτό τον ισχυρισμό τον συνοψίζει σε μια φόρμουλα: «Entro, evo, info. Αυτές οι έννοιες ορίζουν το αφήγημα της ανθρώπινης προόδου, την τραγωδία μέσα στην οποία έχουμε γεννηθεί και τα μέσα που έχουμε για να αναζητήσουμε μια καλύτερη ύπαρξη». Σε αυτή τη φόρμουλα το «entro» προέρχεται από την εντροπία (entropy), τη διαδικασία αυξανόμενης αταξίας, στην οποία αναφέρεται το Β΄ θερμοδυναμικό αξίωμα. Το «Evo» προέρχεται από την εξέλιξη (evolution) των ζωντανών οργανισμών, οι οποίοι απορροφούν ενέργεια και αντιστέκονται με αυτό τον τρόπο στην εντροπία. Και το «Info» προέρχεται από την πληροφόρηση (information), η οποία, όταν την συλλέγει και την επεξεργάζεται το νευρικό σύστημα αυτών των οργανισμών, τους καθιστά ικανούς να διεξάγουν τον πόλεμο εναντίον της εντροπίας.
Για τον Πίνκερ, το Β΄ θερμοδυναμικό αξίωμα δεν προσδιορίζει απλώς μια κανονικότητα στο φυσικό κόσμο, αλλά επιπλέον «καθορίζει τη μοίρα του σύμπαντος και τον έσχατο σκοπό της ζωής, του νου και του ανθρώπινου αγώνα: το να εξελίσσει την ενέργεια και τη γνώση, έτσι ώστε να εναντιώνεται στην παλίρροια της εντροπίας και να σμιλεύει ευεργετικής τάξης καταφύγια».