25 Αυγούστου 2015

Προεκλογικά μηνύματα 7 | Mind the gap!



«Είναι απίστευτο με πόση ευκολία ένας λαός από τη στιγμή που γίνεται υποτελής, λησμονεί τόσο γρήγορα και τόσο ριζικά την προηγούμενη ανεξαρτησία του ώστε αδυνατεί να κινητοποιηθεί και να την επανακτήσει ∙ στην πραγματικότητα σπεύδουν όλοι τόσο αβίαστα να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, χωρίς να τους το υπαγορεύει κανείς, ώστε θα μπορούσε να λεχθεί ότι εκ πρώτης όψεως δεν έχασαν την ελευθερία τους αλλά κέρδισαν τη σκλαβιά τους. Ενδεχομένως να αληθεύει ότι καταρχάς υπηρετεί κανείς επειδή είναι υποχρεωμένος να το κάνει, διότι εξαναγκάζεται δια της βίας∙ όσοι όμως θα ακολουθήσουν, θα υπηρετούν χωρίς τύψεις και θα επιτελούν με την ελεύθερη βούληση τους αυτό που οι προκάτοχοι τους εξαναγκάστηκαν να κάνουν. Συμβαίνει λοιπόν άνθρωποι που γεννηθήκαν κάτω από ζυγό που μεγάλωσαν σε καθεστώς υποτέλειας να είναι ικανοποιημένοι να ζουν όπως γεννηθήκαν… θεωρώντας φυσική τους κατάσταση τις συνθήκες στις οποίες γεννήθηκαν.»


Φίλος του Μισέλ ντε Μονταίν, ο Ετιεν ντε λα Μποεσί [2] αναφέρεται στο μη αντιληπτό περιβάλλον. Aυτό που δημιουργεί την δυναμική του, είναι η αποσπασματικότητα των φανερώσεών σε συμπληρωματική αντίθεση με την συνέχεια της αφάνειας του. Το περιβάλλον της υποτέλειας, για όσο διάστημα μπορεί να διατηρεί τα χαρακτηριστικά του σταθερά, είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό από τον υποτελή ότι και να του λένε οι "άγριες φυλές". Συνήθως μάλιστα αυτός
τους εναντιώνεται και επιμένει στην στήριξη του υπάρχοντος, δράση που ο ίδιος ερμηνεύει ως μια "πολιτική καλλιέργεια" ως "θάρρος" και "υπευθυνότητα" ως "συμμετοχή".
Μπορεί βέβαια όταν τα πράγματα γίνουν αβάσταχτα να αρχίσει να ενδιαφέρεται για «την μετανάστευση προς τα έσω». Αυτό το σημειώνει, ως έναν «τρίτο δρόμο», εκτός αυτών της υποτέλειας και της εξέγερσης, κι ο «συγγραφέας» του Τζ.Μ. Κούτσι (που απανθίζει και τον ντε λα Μποεσί) στο Ημερολόγιο μιας κακής χρονιάς[3].  Γράφει «είναι ο δρόμος του αναχωρητισμού, της ηθελημένης αφάνειας, της μετανάστευσης προς τα έσω».
«Ακόμη και η αγάπη για την ελευθερία καταλήγει να μην φαίνεται τόσο φυσική» διαπίστωνε το 1549 ο ντε λα Μποεσί, έχοντας το πλεονέκτημα να ερμηνεύει μια εποχή που η γενεαλογία της υποτέλειας δεν είχε ακόμη τις σημερινές δαιδαλώδεις διακλαδώσεις.
Έβλεπε την απάθεια των λαών έναντι των κυβερνητών του ως αρχικά επίκτητη και κατόπιν κληροδοτημένη διαστροφή, σαν μια πεισματική «επιθυμία να κυβερνηθούν».
Παρακάτω, ο «συγγραφέας» περνώντας στο ζήτημα της δημοκρατίας σημειώνει πως το κύριο πρόβλημα του κράτους είναι το πρόβλημα της διαδοχής, με ποιο τρόπο δηλαδή να περάσει η εξουσία από τα χέρια των μεν στα χέρια των δε δίχως να υπάρξει ένοπλη πάλη, δηλαδή ένας βίαιος εμφύλιος πόλεμος.
Οι πρώτες λύσεις που δόθηκαν ήταν εντελώς αυθαίρετες.  Ήταν αυτή του πρωτότοκου γιου που διαδέχονταν στην εξουσία τον πατέρα. Λύση που έχει το σαφές πλεονέκτημα πως το παιδί αυτό είναι μοναδικό. Από την άλλη τίποτα δεν εξασφαλίζει την ικανότητά του να κυβερνήσει, τίποτα δεν εξασφαλίζει και την απόκτηση αυτού του γιου. Από πρακτική σκοπιά δεν έχει καμία σημασία πως γίνεται η διαχείριση της διαδοχής υπό την προϋπόθεση ότι δεν οδηγεί τη χώρα στον εμφύλιο.
Το σύστημα κατά το οποίο πολλοί, αν και τελικά μόνο δύο, υποψήφιοι παρουσιάζονται στον λαό και υπόκεινται στην κρίση της ψήφου είναι ένα από τα πολλά. Δεν είναι το σύστημα που μετράει αλλά η συναίνεση να υιοθετηθεί το σύστημα και να γίνουν αποδεκτά τα αποτελέσματα. Όπως στην εποχή των βασιλέων, θα ήταν αφελές να πιστεύει κάποιος πως ο γιος του βασιλιά θα ήταν κι ο καταλληλότερος να κυβερνήσει, το ίδιο αφελές είναι να πιστεύουμε πως ο δημοκρατικά εκλεγμένος κυβερνήτης είναι ο καταλληλότερος. Το εκλογικό σώμα θεωρεί ότι καθήκον του είναι να επιλέξει τον καλύτερο, στην πραγματικότητα το καθήκον του είναι πολύ απλούστερο: να δώσει το χρίσμα, δεν έχει σημασία σε ποιον.Η πραγματική δύναμη της καταμέτρησης των ψήφων κρύβεται πίσω από την φαινομενική «λαϊκή ετυμηγορία» και είναι ίδια με αυτή της διαδοχής του πρωτότοκου. Βρίσκεται στο γεγονός πως είναι αντικειμενική, ξεκάθαρη και πέραν πολιτικής αμφισβήτησης. 
Εξίσου αντικειμενικό ξεκάθαρο και αναμφισβήτητο θα ήταν το να ρίξεις κορώνα γράμματα, Δεν επιλέγουμε αυτούς που θα μας κυβερνήσουν ρίχνοντας κορώνα-γράμματα. Η πρακτική αυτή έχει συνδεθεί με την ευτελή δραστηριότητα του τζόγου, ποιος όμως θα τολμούσε να ισχυριστεί ότι ο κόσμος θα ήταν σε χειρότερη κατάσταση από την σημερινή ένα αυτοί που τον κυβερνούν σήμερα επιλέγονταν από καταβολής κόσμου με την μέθοδο του κορώνα – γράμματα;Τελειώνοντας την περί δημοκρατίας «σκληρή άποψη», ο συγγραφέας του Κουτσύ μας θυμίζει πως η δημοκρατία δεν επιτρέπει την πολιτική εκτός του δημοκρατικού συστήματος και από αυτήν την άποψη η δημοκρατία συμπεριφέρεται ως ολοκληρωτικό καθεστώς. Ανά πάσα στιγμή, λέει, οφείλουμε να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας πώς είναι να έρχεσαι αντιμέτωπος με το κράτος- με το δημοκρατικό ή το οποιοδήποτε- όπως αυτό εκπροσωπείται από έναν κρατικό υπάλληλο. Τότε ρώτησε τον εαυτό σου, ποιος υπηρετεί ποιον; Ποιος είναι ο υπηρέτης, ποιος ο αφέντης;

Συμφωνώντας θα συμπληρώσω πως το «δημοκρατικό δικαίωμα» ως διαδικασία στις ημέρες μας έχει επιπλέον βοηθητικές λειτουργίες εκτός αυτής της κατασκευής της συναίνεσης, της νομιμοποίησης και της αποδοχής της κρατικής ισχύος. Είναι μια διαδικασία που πριν από όλα ακονίζει τα στομωμένα προπαγανδιστικά όπλα του κράτους και σε πολλές περιπτώσεις τα ανανεώνει. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Είναι και μια διευρυμένη στατιστική που ερευνά το ποσοστό των υποτελών, αυτών που αναζητούν με πείσμα να κυβερνηθούν, αυτών που πιστεύουν πως επιλέγουν «τον κατάλληλο κυβερνήτη», αυτών όλων που θεωρούν πως επιλέγοντας κάποιο συγκεκριμένο υποψήφιο αποκτούν και ένα μερίδιο ευθύνης στην διακυβέρνηση (γεγονός που κολακεύει τον κάθε υποτελή) [4] .

Είναι μια διευρυμένη στατιστική μέσα στο ίδιο το στρατόπεδο των  "υπεύθυνων πολιτών" που βοηθά ώστε να βελτιώνονται τα μέσα της εξαπάτησης τους, το σερβίρισμα της κατίσχυσης οι πρακτικές του διαχωρισμού και όλη η σχετική ρητορεία περί της ανάγκης και του συμφέροντος.Το πείσμα των υποτελών να κυβερνηθούν, το δημοκρατικό κράτος οφείλει να το μετράει, και όσο οι όροι της υποτέλειας σκληραίνουν, τόσο ο "θαρραλέος δημοκράτης" καλείται συχνότερα να ανανεώσει την πίστη του στην κρατική νομιμότητα. Αυτό δεν αλλάζει το γεγονός της διαφθοράς ως κυρίαρχης πολιτικής κατάστασης στην οποία ο ψηφοφόρος όσο δεν την αντιλαμβάνεται όχι μόνο συμμετέχει με τη «θέλησή» του σε αυτήν αλλά είναι έτοιμος ανά πάσα στιγμή να την στηρίξει και να την υπερασπιστεί.Να θυμηθούμε τον Φερδινάνδο Μπαρναμπύ, τουλάχιστον, έλεγε στο ταξίδι του μέσα στην νύχτα, οι σκλάβοι είχαν την αξιοπρέπεια να λυγίζουν κάτω από το μαστίγιο.


Κι όμως!

Πέραν όλων των παραπάνω: οι εκλογές εκτός από σπουδή στην ενεργή περιφρόνηση του υπάρχοντος, είναι και μια ευκαιρία για βεβήλωση, για τέχνη και ποίηση. [5]

Σημειώσεις

[1] Ο Standish Dyer Lawder (1936 – 2014) με το περίφημο Necrology, ένα μονοπλάνο από το σχόλασμα των εργαζομένων, στον κεντρικό σταθμό του μετρό της Νέας Υόρκης με  επιβλητική και πένθιμη υπόκρουση της τέταρτης συμφωνίας του Σιμπέλιους. Στους "τίτλους" που αποτελούν και το κυρίως μέρος του έργου καταλογίζει με φανταστικά ονόματα και ιδιότητες όσους πέρασαν.

[2] Πραγματεία περί εθελοδουλείας, Ετιέν ντε Λα Μποεσί. Ένας λαός σκλαβώνεται μόνος του, κόβει τον ίδιο του το λαιμό όταν, έχοντας επιλέξει ανάμεσα στο να είναι υποτελής και στο να είναι ελεύθερος, εγκαταλείπει τις ελευθερίες και μπαίνει στο ζυγό, συναινώντας στην ίδια του τη δυστυχία, ή μάλλον, προφανώς, καλωσορίζοντας την. Εάν κοστίζει κάτι στους ανθρώπους η ανάκτηση της ελευθερίας τους, δεν θα τονίσω την ανάγκη δράσης προς αυτή την κατεύθυνση, αν και δεν υπάρχει τίποτα που ένα ανθρώπινο ον θα μπορούσε να αγαπήσει περισσότερο από την αποκατάσταση του δικού του φυσικού δικαιώματος, να μεταμορφωθεί ο ίδιος από ένα κτήνος με κυρτή πλάτη σε άνθρωπο για να το πούμε έτσι. Δεν απαιτώ απ' αυτόν τέτοια τόλμη, αφήστε τον να προτιμά την αμφίβολη ασφάλεια της άθλιας ζωής όπως την επιθυμεί. Τι γίνεται τότε; Εάν προκειμένου να έχει την ελευθερία δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από το να την επιθυμεί, εάν μόνο μια απλή πράξη της θέλησης είναι αναγκαία, υπάρχει κανένα έθνος στον κόσμο που να θεωρεί πως μια απλή επιθυμία έχει τόσο υψηλό τίμημα προκειμένου να ανακτήσει δικαιώματα, τα οποία οφείλει να είναι έτοιμο να αποκαταστήσει με κόστος το ίδιο του το αίμα, δικαιώματα τέτοια που η απώλειά τους υποβιβάζει όλους τους τίμιους ανθρώπους σε σημείο να νιώθουν τη ζωή αφόρητη και τον ίδιο το θάνατο σαν σωτηρία;






[3]  Ημερολόγιο μιας κακής χρονιάς, μετ. Αθηνά Δημητριάδου ένας διάσημος συγγραφέας, στα εβδομήντα του, καλείται να συνεισφέρει σε έναν συλλογικό τόμο δοκιμίων με τίτλο "Σκληρές απόψεις". Θεωρεί ότι του δίνεται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να εκθέσει τις απόψεις του για μια σειρά θεμάτων που απασχολούν τον ίδιο και τα οποία στην ουσία εκφράζουν τον προβληματισμό και την αβεβαιότητα των πολιτών στις σύγχρονες δημοκρατίες. Έτσι αναπτύσσει τις σκέψεις του για τον αναρχισμό και την τρομοκρατία, για την Αλ Κάιντα, για τη σχέση πολίτη και κράτους, για τον Μακιαβέλι, για την κρίση των πανεπιστημίων, για τη θεωρία της εξέλιξης, για την πορνογραφία, για τον Μπαχ, τον Τολστόι και τον Ντοστογιέβσκι αλλά και για τον Τόνι Μπλερ και τον Χάρολντ Πίντερ, καθώς και για άλλα πολλά.

[4] βλ. και Ο εξισωτισμός της ευθύνης

[5] ένα σύντομο βίντεο του Τάσου Λάγγη , της 5ης Ιουλίου 2015, και τίτλο LIFE FOREVER INVISIBLE
Σημειώνεται: Αυτή είναι μια ελάχιστη πράξη βεβήλωσης της εκλογικής διαδικασίας , κατά τη διάρκεια του διαβόητου ελληνικού Δημοψηφίσματος , στις 5 Ιούλη του 2015. Το Δημοψήφισμα είναι το ορόσημο της μετάβασης από την κρίση στην καταστροφή. Είμαστε ενάντια στις δύο όψεις του ίδιου του θανάτου, το οποίο αποτελείται από την άρνηση της ζωής. Η ζωή είναι η πηγή κάθε αξίας . Εάν έχει μείνει κάποια αξία προς επιλογή, κάτω από το βάρος ενός ψευδούς βιοπολιτικου διλήμματος, έχω επιλέξει να μην επιλέξω.





8 σχόλια:

so_bad είπε...

Είναι καιρός να ξαναρχίσουμε να καταγγέλλουμε ανοικτά την κοινοβουλευτική δημοκρατία ως αυτό που είναι.
Ο απόλυτος εχθρός της αυτοδιευθυνσης.
Σαν να είχαμε κάπου ξεχαστεί (όχι όλοι*), σαν αυτά τα αριστερά υποπροιόντα να μας είχαν ακινητοποιήσει.
Το κείμενο σου Ιζι λειτουργεί θετικά και με καλά αντανακλαστικά φτάνει στην ώρα του (τουλάχιστον για τις "εκλογές που θά έρθουν,")
Βάζει τα πράγματα στη θέση τους, και είναι επίσης καθησυχαστικό αφού φανερώνει πως ο χειραφετητικός χώρος δεν έχει βαλτώσει ή βυθιστεί στην μεταμοντέρνα πολιτική σούπα των όχι που είναι και ναι των πάνω που είναι και κάτω, αυτού του νερόβραστου διαλόγου... γιατι κάτι τέτοιο είχε διαφανεί.
Με την αλλοτρίωση να σχετιζόμαστε, μα πάντα ως εχθροί.

Ανώνυμος είπε...

Izi, δηλαδή είσαι υπέρ του (κοινωνικού) πολέμου;

izi είπε...

Καλημέρα φίλοι φίλες ανώνυμε και so_bad
So_bad πάνω κάτω συμφωνώ με όσα λες,
...η "καταγγελτικότητα" γενικά με προβλημάτιζε πάντα αλλά ναι...

Θα συνεχίσουμε να τα λέμε
(με μέτρο πάντα γιατι λερώνει)
και σχετικά με τον ρεφορμισμό
που είναι ο νουμερο ένα εργολάβος
των απανθρωπων οικονομικιστικων
προγραμμάτων.

Ανώνυμε δεν καταλαβαίνω ακριβώς το ερώτημα σου.
αλλά δίχως να επιθυμώ ποτέ την βία
εναντιώνομαι και στην συγκάλυψη του πολέμου,
και στους συγκαλυμμένους πολέμους κοινωνικούς
πολιτικούς οικονομικούς κτλ.

kamar είπε...

"....Και χρειαζόταν εκείνη η ιδιόμορφη αρρώστια, που από το 1848 λυμαινόταν ολόκληρη την ήπειρο, ο κοινοβουλευτικός κρετινισμός που όσους προσβάλλει τους αιχμαλωτίζει, τους δένει σ’ έναν κόσμο φανταστικό και τους αφαιρεί κάθε αντίληψη, κάθε ανάμνηση και κάθε κατανόηση του σκληρού εξωτερικού κόσμου, χρειαζόταν λοιπόν αυτός ο κοινοβουλευτικός κρετινισμός για να θεωρούν ακόμα για νίκες τις κοινοβουλευτικές τους νίκες...."

Karl Marx-The Eighteenth Brumaire of Louis Napoleon

makar είπε...

αλλά και

"... Για την εγγλέζικη εργατική τάξη, καθολική ψηφοφορία και πολιτική εξουσία είναι συνώνυμα. Οι προλετάριοι αποτελούν τη μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού. Περισσότερο από κάθε άλλο σοσιαλιστικό λεγόμενο μέτρο στην ευρωπαϊκή ήπειρο, η κατάκτηση του δικαιώματος της καθολικής ψηφοφορίας στην Αγγλία θα σημαδέψει ένα μεγάλο βήμα προς το σοσιαλισμό. Και στο τέλος θα φέρει αναπόφευκτα την πολιτική ηγεμονία της εργατικής τάξης..."

Καρλ Μαρξ - Οι Χαρτιστές, 1852 (την ίδια χρονιά με το Η 18η Μπρυμέρ)

Προλεταριος σκηνοθέτης είπε...

Ο Κάρολος τα χε αυτά. Φαίνονται αντιφατικά. Η δεύτερη αποστροφή από τους Χαρτιστές είναι σε ένα συγκεκριμένο τακτικιστικό πλαίσιο. Ο Μάρξ υπήρξε ένθερμος πολέμιος της αστικής νομιμότητας και του κοινοβουλευτισμου σε όλη του τη ζωή και φυσικά πίστευε ότι η εργατική τάξη από την στιγμή που "συνειδητοποιηθεί" δεν θα τραβιέται από κάλπη σε κάλπη. Αλλο είναι το κατα Μαρξ πεπρωμένο της.
(τα λέω αυτά για τον φίλο τον Μακάρ).
Ας σταθούμε απέναντι στην
αστική νομιμότητα, να την σαμποτάρουμε όπως μπορούμε, σ αυτές τις εκλογές και βλέπουμε...
Ιζι , συμφωνώ με όλα και με τις τακτικές που αναπτύσσονται στο βιντεάκι του Λάγγη αν και πιστέυω πως καλύτερο θα ήταν να κάνουμε καμιά εκδρομή αντί να καλλιτεχνίζουμε επί κάλπης.
(και φυσικά το σύνθημα περί αόρατης ζωής είναι αντιδραστικό και φαίνεται σαν αυτός που το γράφει να μην γνωρίζει τι θα πεί δυνάστης, ηγεμονία, κεντρική διεύθυνση κυριαρχία και τα λοιπά ωραία που ακούν αόρατο και τους τρέχουν τα σάλια...(θυμίζω...η αορατότητα είναι η βασική επιδίωξη του εξουσιαστή...γραφειοκρατεία ολοκληρωτισμός αόρατη τάξη κτλ.)

izi είπε...

Προλετάριε, μπορεί και να μην είναι και τόσο αντιδραστικό το σύνθημα.
Και το λέω, γιατί η αορατότητα είναι και η βασική ιδιότητα του φωτός και με αυτή την έννοια νομίζω πως μια ζωή αόρατη όσο το φώς είναι ένα ζητούμενο όπως και να το κάνεις. Η ενεργη ζωή, μια ζωή με ένταση, με διαφοροποιήσεις.

Είναι ένα σύνθημα που μπορεί να χαρακτηριστεί ιστορικά με πολλούς τρόπους αλλά δεν νομίζω πως είναι "αντιδραστικό"

Προλεταριος σκηνοθέτης είπε...

Τι εκλογές κι αυτες ε;
Ναι το φώς που λες είναι μια προσέγγιση αλλά μου λιγάκι μου ξινίζει...
Η ζωή πρεπει να είναι στο φως. Όχι να είναι το φώς.
Αυτό λέω, και για αυτό λέω πως είναι αντιδραστικό...
Μπορεί το φώς να είναι η πηγή της ζωής αλλά αλοίμονο αν γίνει η ζωη η ίδια φως.

...και όλο και πιο φωτεινά!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

Ταγοί (ήτοι οδηγοί, αγγλ. tags)

1000 ρέγγες 1100 1789 1900 190cm 1917 1939 1940 1944 1965 1967 1968 1978 1980 2008 Α. Σβιατόγκορ/А. Святогор Αγγλία Αδάμ Σμιθ/Adam Smith Αθήνα Αιδ. Μπίλι/Rev Billy Αισχύλος Άκης Πάνου Ακρόπολη Αλαίν Καγιέ/Alain Caillé Άλαν Τιούρινγκ/Alan Turing Άλασνταιρ Μακιντάιρ/Alasdair MacIntyre Αλβέρτος Αϊνστάιν/Albert Einstein Αλβέρτος ο Μέγας Αλέξανδρος Κοζέβ/Alexandre Kojève Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης Αλέξανδρος Σμέμαν/Александр Шмеман Αλέξανδρος Σοκούροφ/Алекса́ндр Соку́ров Αλέξανδρος Τομπάζης Αλέξανδρος Τρόκκι/Alexander Trocchi Αλεξάντερ Μπέρκμαν/Александр Беркман Αλέξης Ασλάνογλου Αλέξης Καλοφωλιάς Αλέξης ντε Τοκβίλ/Alexis deTocqueville αλήθεια Αληthεια αλλοτρίωση Αλμπέρ Καμύ/Albert Camus Άλμπερτ Σπέερ/Albert Speer Άλμπερτ Φίνεϊ/Albert Finney Αλμπέρτο Καβαλκάντι/Alberto Cavalcanti Άλμπρεχτ Ντύρερ/Albrecht Duhrer Άλντους Χάξλεϊ/Aldus Haxley Αλταμίρα Αναξίμανδρος ανάπτυξη αναρχισμός Ανδρέας Εμπειρίκος Ανδρέας Παπανδρέου ανθρώπινα πιράνχας ανθρωποποίηση Άννα Άρεντ/Hannah Arendt Άννα Κοκκίνου Ανρί Ντεμπριγιώ/Henry Debrillaut Ανρί Λεφέβρ/Henri Lefebre Ανρί Μισώ/Henry Michaux Άνσελμος Γιάπε/Anselm Jappe Άνταμ Κέρτις/Adam Curtis Αντίνοος Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ/Antoine de Saint-Exupéry Αντρέ Κερτέζ/André Kertész Αντρέ Ορλεάν/André Orléan Άντυ Γουώρχολ/Andy Warhol Αντώνης Κουτρουμπής Αποκάλυψη Απόστολος Παύλος Άρβο Περτ/Arvo Pärt Αργυριάδης-Καλούμενος-Μπάτσης Άρης Αλεξάνδρου Άρης Κωνσταντινίδης Άρης Μπερλής Αρθούρος Λένινγκ/Arthur Lehning Αρθούρος Σοπενχάουερ/Arthur Schopenhauer Αριστοτέλης Αρμαγεδώνας Άσγκερ Γιόρν/Asger Jorn Άυν Ραντ/Ayn Rand αυτοπεριδίνηση αυτοπεριστρεφόμενοι διανοούμενοι Αφρική Β.Α. Μότσαρτ/W.A/ Mozart Βαβυλώνα Βαγγέλης Αρτέμης Βαλεντίν Βολόσινοφ/Валенти́н Воло́шинов Βάλτερ Μπένγιαμιν/Walter Benjamin Βανς Πάκαρντ/Vance Packard Βασίλης Ηλιακόπουλος Βασίλης Καραποστόλης Βενετιά Βενσάν Ντεκόμπ/Vincent Descombes Βέρνερ Χέρτσογκ/Werner Herzog Βερολίνο βία Βιετνάμ Βίκτωρ Μπούλλα/Виктор Буллаa Βίκτωρ Ουγκώ/Victor Hugo Βίκτωρ Σερζ/Ви́ктор Киба́льчич Βίκτωρ Σκλόφκσι/Ви́ктор Шкло́вский Βίκτωρ Φρανκλ/Victor Frankl Βίλεμ Φλούσερ/Vilem Flusser Βίνσεντ Μπράουν/Vincent Browne Βίνφριντ Γκ. Ζέμπαλντ/Wienfried G. Sebald βιοτεχνολογία Βλαδίμιρος Λένιν/Влади́мир Ле́нин Βλαντίμιρ Μαγιακόφκι/Влади́мир Маяко́вский βοηθήματα μνήμης Γαλλία Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος Γερμανία Γιάννηδες Γιάννης Γρηγοριάδης Γιάννης Ισιδώρου Γιάννης Κάτρης Γιάννης Πεδιώτης Γιάννης Ρίτσος Γιάννης Σκαρίμπας Γιάννης Τσέγκος γιορτή Γιούργκεν Χάμπερμας/Jurgen Habermas Γιόχαν Γκριμονπρέ/Johan Grimonprez Γιόχαν Χουιζίνγκα/Johan Huizinga Γιώργος Γαϊτάνος Γιώργος Μακρής Γιώργος Νικολαΐδης Γιώργος Σεφέρης Γιώργος Χαντζής Γκ. Κ. Τσέστερτον/G.K. Chesterton Γκαίτε/Goethe Γκέοργκ Ζίμελ/Georg Simmel Γκετζ Άλυ/Götz Aly Γκι Αμπέιγ/Guy Abeille Γκιόργκι Λίγκετι/György Ligeti Γκιόργκι Λούκατς/György Lukács Γκουίντο Καβαλκάντι/Guido Cavalcanti Γκυ Ντεμπόρ/Guy Debord Γκύντερ Άντερς/Günther Anders γλώσσα Γουάλας Στήβενς/Wallace Stevens Γουδή Γουίλιαμ Ήγγλετον/William Eggleton Γουίλιαμ Μπάροους/William Burroughs Γουίλιαμ Σαίξπηρ/William Shakespeare Γούντι Άλλεν/Woody Allen Γρηγόρης Βαλτινός Δανία του Βορρά Δανία του Νότου Δελφοί Δέσποινα Ζευκιλή Δημήτρης Δημητριάδης Δημήτρης Καραγιάννης Δημήτρις Βεργέτης δημιουργικότητα Διεθνής δικαιοσύνη δοκιμασίες Δουβλίνο Δραπετσώνα δυσφορία Έ. Λ. Μάστερς / Ε. L. Masters Ε.Ε. Κάμινγκς/E.E. Cummings Ε.Χ. Γονατάς Εδουάρδος Βιλ/Edouard Will εικονική δημόσια σφαίρα εικονογραφημένα κείμενα εκπομπές Ελβετία Έλεν Κέλλερ/Helen Keller Ελένη Ηλιοπούλου Ελένη Μπέλλου Ελευθερία Ελευθεριακός Ελισάβετ Άνσκομπ/Elizabeth Anscombe Εμίλ Μπενβενίστ/Emile Beneveniste Εμίλ Ντυρκέμ/Emile Durkheim Εμίλ Σιοράν/Emil Cioran Έμιλυ Ντίκινσον/Emily Dickinson Εμμανουήλ Ζάχος Παπαζαχαρίου Εμμανουήλ Καντ/Emmanuel Kant Εμμανουήλ Λεβινάς/Emmanuel Levinas Εμμανουήλ Μουνιέ/Emmanuel Mounier Έντσο Τραβέρσο/Enzo Traverso εξατομίκευση εξέγερση εξουσία επανάσταση επαναστατικός χαρτοπολτός επιβίωση επιστήμη εργασία ερείπια Ερίκ Σατί/Eric Satie Έρικ Χομπσμπάουμ/Eric Hobsbaum Έρνεστ Γκέλνερ/Ernest Gellner Ερνστ Γιούνγκερ/Ernst Junger Ερνστ Κασσίρερ/Ernst Cassirer Ερνστ Μπλοχ/Ernst Bloch ΕΣΣΔ Ετιέν Ντε λα Μποεσί/Etien De la Boetie Ευγένιος Ενρικέζ/Eugène Enriquez Ευγένιος Ζαμιάτιν/Евге́ний Замя́тинn Ευγένιος Ιονέσκο/Eugene Ionesco ευθύνη ευρωπαϊκή προοπτική ευτυχία Ζ.-Π. Βουαγιέ/J.-P. Voyer Ζ.-Π. Ντιτέιγ/J.-P. Duteuil Ζ.-Π. Σαρτρ/J.-P. Sartre Ζακ Ελλύλ/Jacques Ellul Ζακ Λακάν/Jacques Lacan Ζακ Μπουβερές/Jacques Bouveresse Ζακ Ντεριντά/Jacques Derrida Ζακ Πρεβέρ/Jacques Prévert Ζακ Σαπίρ/Jacques Sapir Ζαν Ιτάρ/Jean Itard Ζαν Μορώ/Jeanne Moreau Ζαν Μπωντριγιάρ/Jean Baudrillard Ζαν-Ζακ Ρουσσώ/Jean-Jacques Rousseau Ζαν-Λυκ Γκοντάρ/Jean Luc Godard Ζαν-Πιέρ Βερνάν/Jean Pierre Vernant Ζαπατίστας Ζάχα Χαντίντ/Zahā Ḥadīd Ζεράρ Νταβί/Gerard Davy Ζερμαίν Γκρηρ/Germaine Greer Ζήσης Κοτιώνης Ζήσης Σαρίκας Ζιλ Ντωβέ/Gilles Dauve Ζορ Βον/Zohr Vaughan Ζύγκμουντ Μπάουμαν/Zygmunt Bauman Ζυλ Ντελέζ/Gilles Deleuze Ζυλ Ντωβέ/Gilles Dauvé ζωή Ζωρζ Μπατάιγ/Georges Bataille ηθική Ηλίας Κανέττι/Elias Canetti ΗΠΑ Θανάσης Σβώλος Θατσερήγκαν/Thatchereagan θέαμα/spectacle Θένια Κουτρουμπή Θεολόγος Βοσταντζόγλου Θεός Θεοφάνης Μελάς Θεσσαλονίκη Θήοντορ Ρόζακ/Theodore Roszak θλίψη Θόδωρος Ζιάκας Θουκυδίδης Θωμάς Ιμπάνιεθ/Tomás Ibáñez Ι.Θ. Κακριδής Ίαν Χάκινγκ/Ian Hacking Ιβάν Παβλόφ/Ива́н Па́влов Ιβάν Τουργκένιεφ/Иван Тургенев Ίγγα Κρεστενσεν/Inger Christensen ιδεολογία ιδρύματα τέχνης Ιερεμίας Μπένθαμ/Jeremy Bentham ικέτες και ξένιοι Ιράν Ισαάκ Μπ. Σίνγκερ/Isaac B. Singer Ισπαχάν ιστορία ισχύς Ιχάμπ Χασσάν/Ihab Hassan Ιωάννα Τσιβάκου Ιωσήφ Μπλοχ/Joseph Bloch Ιωσήφ Ντίτζγκεν/Josef Dietzgen Ιωσήφ Στάλιν/Ио́сиф Ста́лин Κ.Π. Καβάφης Κ.Σ. Λιούις/C.S. Lewis Κάθλην Ρέιν/Kathleen Raine καλλιτέχνες Καλοκαίρι Κάρελ Φουνκ/Karel Funk Κάρεν Κίλιμνικ/Karen Kilimnik Καρλ Γκέοργκ Μπύχνερ/Karl Georg Büchner Καρλ Κορς/Karl Korsch Καρλ Κράους/Karl Kraus Καρλ Πολάνυι/Karl Polanyi Καρλ Σμιτ/Karl Schmidt Κάρολος Δαρβίνος/Charles Darwin Κάρολος Μαρξ/Karl Marx Κάρολος ο Μέγας Κάρολος Φουριέ/Charles Fourier Καρτέσιος/Descartes Καταστασιακή Διεθνής/Internationale Situationniste καταστασιακοί/situationnistes καταστροφή Κατερίνα Ηλιοπούλου Κέβιν Κέλι/Kevin Kelly Κεν Λόουτς/Ken Loach Κένεθ Γκέργκεν/Kenneth Gergen κενό κεφαλαιοκρατία Κίνα Κλάους Κάρστενσον/Claus Carstensen Κλερ Οζιάς/Claire Auzias Κλωντ Λεβί-Στρώς/Claude Lévi-Strauss Κομμούνα κομμουνισμός Κόνσταντ/Constant Niewenhuys Κόρα Ντάιαμοντ/Cora Diamond Κορνήλιος Καστοριάδης Κουρτ Βάιλ/Kurt Weil Κουρτ Σβίττερς/Kurt Schwitters κράτος κρίσεις πανικού Κριστιάν Ντελακαμπάιν/Christiane Delacampaigne Κριστόφ Κισλόφσκι/Krzysztof Kieslowski Κρίστοφερ Λας/Christopher Lash Κροστάνδη κυριαρχία Κωνσταντίνος Καραμανλής Κωνσταντίνος Ματσούκας Κωνσταντίνος Μίχος Κώστας Βάρναλης Κώστας Δεσποινιάδης Κώστας Κολημένος Κώστας Παπαϊωάννου Κώστας Χριστοδούλου Κωστής Βελόνης Κωστής Παπαγιώργης Λ. Βίτγκενσταϊν/L. Wittgenstein Λα Μετρί/ La Mettrie Λάζαρος Αρσενίου Λάκι Λουτσιάνο/Lucky Luciano Λάμπρος Κωνσταντάρας Λάο Τσε/老子 Λαρς φον Τρίερ/Lars von Trier λενινισμός Λέσχη Φιλελεύθερης Ανάγνωσης Λετριστές/Lettristes Λέων Βαλράς/Léon Walras Λέων Σεστώφ/Лев Шесто́в Λέων Τρότσκι/Лев Тро́цкий Λιούις Μάμφορντ/Lewis Mumford Λιούις Μάμφορντ/Lewis Mumford. οικονομία λογική Λόγος λογοτεχνία Λονδίνο Λόρδος Βύρων/Lord Byron Λουί Αραγκόν/Louis Aragon Λουί Μαλ/Louis Mal Λουΐ ντε Σαιν Ζυστ/Louis de Saint Juste Λουί Ντυμόν/Louis Dumont Λουίς Αλτουσέρ/Louis Althusser Λουίς Μπουνιουέλ/Louis Buñuel Λουσιέν Μαλζόν/Lucien Malson Λουσίντα και Ντέιβις Μάτλοκ/L & D Matlock Λυγκέας Λωτρεαμόν/Lautréamont μαγεία Μάης '68 Μάικ Κέλυ/Mike Kelley Μάικλ Χάρντ/Michael Hardt Μάκης Μηλάτος Μάλκολμ Λόουρι/Malcolm Lowry Μάλκολμ Χ/Malcolm X μανιφέστα Μανόλης Λαμπρίδης Μανώλης Αναγνωστάκης Μαξ Βέμπερ/Max Weber Μαξ Ήστμαν/Max Eastman Μάρθα Γκέλχορν/Martha Gellhorn Μαρία ντε Ενζέλ/Marie de Hennezel Μαρίνα Τσβετάγιεβα/Мари́на Цвета́ева Μάρσαλ Σάλινς/Marshall Sahlins Μαρσέλ Μαριέν/Marcel Mariën Μαρσέλ Μως/Marcel Mauss Μαρσέλ Ντυσάν/Marcel Duchamp Μάρτζορι Πέρλοφ/Marjorie Perloff Μάρτζορι Ρόουλινγκ/Marjorie Rowling Μάρτιν Λούθερ Κινγκ/M.L. King Μάρτιν Μπούμπερ/Martin Buber Μάρτιν Χάιντεγγερ/Martin Heidegger μελαγχολία Μελούνα Μεσαίωνας μεταμοντέρνο μεταμορφωτική δύναμη μηδέν μηδενισμός Μηνάς Εμμανουήλ Μίλτος Θεοδοσίου Μίλτος Σαχτούρης Μίλτων Φρίντμαν/Milton Friedmann Μιράντα Τερζοπούλου Μιριέλ Μπαρμπερί/Muriel Barbery Μισέλ Αλιετά/Michel Aglietta Μισέλ Ουελμπέκ/Michel Houellebecq Μισέλ Πικολί/Michel Piccoli Μισέλ Σερ/Michel Serres Μισέλ Τουρνιέ/Michel Tournier ΜισέλΤουρνιέ/Michel Tournier Μιχαήλ Θερβάντες/Miguel Cervantes Μιχαήλ Λέβι/Michael Loewy Μιχαήλ Μπακούνιν/Михаил Бакунин Μιχαήλ Μπαχτίν/Михаи́л Бахти́н Μιχαήλ Φουκώ/Michel Foucault Μιχαηλάγγελος Αντονιόνι/Michelangelo Antonioni ΜΜΕ Μόρις Ντρούρι/Maurice Drury μουσική Μουσταφά Καγιάτι/Mustafa Khayati μοφερισμός/mofferism Μπαρούχ Σπινόζα/Baruch Spinoza Μπάρυ Άνσγουωρθ/Barry Unsworth Μπέλα Ταρ/Béla Tarr Μπέρναρντ Μάντεβιλ/Bernard Mandeville Μπέρτολντ Μπρεχτ/Bertold Brecht Μπιόρκ Γκουμνστότερ/Björk Guðmundsdóttir Μπίφο Μπεράρντι/Bifo Berardi Μπραντ Μπγιόρκ/Brant Bjork Μπρέτον Γουντς Μπριζίτ Μπαρντό/Brigitte Bardot μυστικισμός Μωρίς Μερλώ-Ποντύ/Maurice Merleau-Ponty Ν.Α. Μπερντγιάεφ/ Н/ А. Бердя́ев Ν.Γ. Πεντζίκης ναζιστοφασισμός Νασρεντίν Χότζας ναυαγοί Νέα Ζηλανδία νεοφιλελευθερισμός Νικολό Μακιαβέλλι/Niccolò Machiavelli Νίκος Εγγονόπουλος Νίκος Ζαχαριάδης Νίκος Καρούζος Νίκος Μπελογιάννης Νίκος Σκοπλάκης Νίκος Buccanier Κούρκουλος Νόαμ Τσόμσκι/Noam Chomsky Νόρμπερτ Ελίας/Norbert Elias νους Νούτσιο Όρντινε/Nuccio Ordine Ντ. Χάνκοκ/D. Hancock Ντεζιντέριος Έρασμος/Desiderius Erasmus Ντέιβιντ Λυντς/David Lynch Ντέιβιντ Μπομ/David Bohm Ντέιβιντ Ρικάρντο/David Ricardo Ντέιβιντ Χιούμ/David Hume Ντμίτρι Πρίγκοφ/Дми́трий При́гов Ντον Ντελίλο/Don Delillo Ντόναλντ Γουίνικοτ/Donald Winnicott Ντονέλα Μήντοους/Donella Meadows Ξενοδοχείο των Ξένων Ξενοφών ξεψάρωμα Οδύσσεια οικονομία Οκτάβιος Πας/Octavio Paz Όλγα Γερογιαννάκη ολιγαρχία ομιλίες Ορφέας Απέργης Όσκαρ Ουάιλντ/Oskar Wilde Ούγος του Σαιντ Βίκτορ/Hugh of Saint Victor Ουίσταν Ώντεν/Wystan Auden Ουόλτ Ουΐτμαν/Walt Whitman Π.Μ.Σ. Χάκερ/P.M.S. Hacker παιδεία παιχνίδι Παναγιώτης Κονδύλης Παπάγος παπαρολογία παράδοση παραπληροφόρηση Πασκάλ Ενζέλ/Pascal Engel Πάσχος Μανδραβέλης Πέδρο Ματέο/Pedro Mateo Πέπη Ρηγοπούλου περιπέτεια Πέτρος Αρτάνης Πέτρος Κορνήλιος/Pierre Corneille Πέτρος Παπαθανασίου Πέτρος-Ιωσήφ Προυντόν/Pierre-Joseph Proudhon Πήτερ Γκητς/P.T. Geach Πήτερ Κρηφτ/Peter Kreeft Πήτερ Μπρουκ/Peter Brook Πήτερ Ουίντς/Peter Winch Πήτερ Ουότκινς/Peter Watkins Πιέρ Μπουρντιέ/Pierre Bourdieu Πλαστήρας Πλάτωνας πλουραλισμός ποίηση Πολ Ρικέρ/Paul Ricoeur πολεμικά κείμενα πόλεμος πόλη πολιτική Ποτάμι προαίρεση προεκλογικά μηνύματα προλεταριάτο Προμηθέας προπαγάνδα Πωλ Βιριλιό/Paul Virilio Πωλ Βαλερύ/Paul Valery Πωλ Ζοριόν/Paul Jorion Πωλ Ζωγραφάκης Πωλ Λαφάργκ/Paul Lafargue Πωλ Ρικέρ/Paul Ricoeur Ραούλ Βανεγκέμ/Raoul Vaneigem Ραούλ Σουρίτα/Raul Zurita Ρας Ρίις/Rush Rhees Ράσελ Τζάκομπι/Russel Jacobi Ρέι Μπράντμπερι/Ray Bradbury Ρενέ Ζιράρ/René Girard Ρενέ Κλερ/ René Clair Ρέυμοντ Κάρβερ/Raymond Carver Ρίτα Γκαβέρα Ρίτσαρντ Κόμπντεν/Richard Cobden Ρίτσαρντ Μοράν/Richard Moran Ρίτσαρντ Ρόρτι/Richard Rorty Ροβεσπιέρος Ρόζα Λούξεμπουργκ/Rosa Luxembourg ρομαντισμός Ρομπέρ Αντέλμ/Robert Antelme Ρόμπερτ ΜακΝαμάρα/Robert MacNamara Ρόμπερτ Μπράουνινγκ/Robert Browning Ρόμπερτ Οπενχάϊμερ/Robert Oppenheimer Ρόμπερτ Ρέντφορντ/Robert Redford Ρόμπερτ Φρανκ/Robert Frank Ρόμπερτ Χας/Robert Hass Ρομπέρτο Χουαρόθ/Roberto Juarroz Ρωσία Σαίξπηρ/Shakespeare Σαν Φρανσίσκο Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire Σαρλ Πεγκί/Charles Péguy Σέρεν Κίρκεγκωρ/Søren Kierkegaard Σέσιλ ντε Μιλ/Cecil DeMille σθένος Σιγισμούνδος Φρόιντ/Sigmund Freud Σιμόνη Βέιλ/Simone Weil Σίμων Λέις/Simon Leys σινεμά Σίντνεϊ Λιουμέτ/Sidney Lumet Σίσυφος σκεπτικισμός Σκιπίων ο Αφρικανός σκουπιδοντενεκέδες Σλαβόι Ζίζεκ/Slavoj Žižek Σόνια σοσιαλδημοκρατία Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα Σουηδία Σουν Τζου/ 孫子 σουρεαλισμός σοφία σοφιστική Σπύρος Κυριαζόπουλος σταλινισμός Σταμάτης Πολενάκης Στάνλεϊ Κάβελ/Stanley Cavell Στάντις Λώουντερ/Standish Lawder Στέλιος Κούλογλου Στέλιος Ράμφος Στεφάν Λιαβινιότ/Stéphane Lavignotte Στέφανος Λουπάσκο/Stephan Lupasco Στέφανoς Ροζάνης Στήβεν Πίνκερ/Steven Pinker στρατόπεδα εργασίας Συλβαίν Πιρόν/Sylvain Piron Σύλβια Πλαθ/Sylvia Plath Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Σύνταγμα σχετικισμός Σωκράτης σώμα Τ.Κ.Παπατσώνης Τ.Σ. Έλλιοτ/T.S. Elliot Τάκης Μίχας Τάλκοτ Πάρσονς/Talcott Parsons Τάσος Λάγγης ΤΒΧΣ Τέοντορ Αντόρνο/Theodor Adorno τέχνη τεχνικό σύστημα τεχνοεπιστήμη τεχνοκρατία τεχνολογικός μεσσιανισμός τεχνοσάχλα Τζ. Ρ. Σάουλ/J. R. Saul Τζ. Στ. Μιλλ/J. St. Mill Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν/J.R.R. Tolkien Τζακ Α. Γκόλντστοουν/Jack A. Goldstone Τζέημς Μπάλντουιν/James Baldwin Τζένια Σενμπάουμσφελντ/G. Schönbaumsfeld Τζέφρεϊ Χερφ/Jeffrey Herf Τζον Κ. Γκαλμπρέιθ/John K. Galbraith Τζον Λοκ/John Locke Τζον Μ. Κούτσι/John M. Coetzee Τζον Ρωλς/John Rawls Τζον Σερλ/John Searle Τζον Στάινμπεκ/John Steinbeck Τζον Φ. Κέννεντυ Τζον Φόουλς/John Fowles Τζον Χιούστον/John Houston Τζον Ώστιν/John Austin Τζορτζ Όργουελ/George Orwell Τζορτζ Στάινερ/George Steiner Τζόρτζιο Αγκάμπεν/Giorgio Agamben Τζουζέπε Πίνοτ-Γκαλίτσιο/Giuseppe Pinot-Gallizio Τζούλια Κρίστεβα/Julia Cristeva Τόμας Πίντσον/ Thomas Pynchon Τόμας Ρηντ/Thomas Reid Τόμας Χομπς/Thomas Hobbes Τόνι Νέγκρι/Toni Negri Τόνι Σουάρτζ/Tony Schwartz τραγωδία Τρανσχιουμανισμός Τριλεκτική Μέθοδος Τρόικα Τσαρλς Μπουκόφσκι/Charles Bukowski Τσαρλς Ντέιβενπορτ/Charles Davenport Τσαρλς Ράιτ Μιλλς/Charles Wright Mills Τσαρλς Σ. Περς/Charles S. Peirce Τσαρλς Τέιλορ/Charles Taylor Τσαρλς Φορτ/Charles Fort τυραννία Υβ Λε Μανάκ/Yves Le Manach Υβ Μισώ/Yves Michaud υλισμός υπαρξισμός υποκείμενο υποκρισία υπομονή Φ. Ε. Ρεϊνάλ/F. E. Reynal Φαινομενολογία Φερδινάνδος Σελίν/Ferdinand Céline Φερνάντο Αρρραμπάλ/Fernando Arrabal Φερνάντο Πεσσόα/Fernando Pessoa Φίγκαρο Φιλανθρωπία φιλία Φίλιππος Λάρκιν/Philip Larkin Φιλοσοφία Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι/Фёдор Достоевский Φλαν Ο' Μπράϊαν/Flann O' Brien Φουκουσίμα Φραγκίσκος Λυοτάρ/François Lyotard Φραγκίσκος Φουρκέ/François Fourquet Φράνσις Μπέικον/Francis Bacon Φρανσουά Γκρουά/François Grua Φρανσουά Καραντέκ/François Caradec Φρανσουά Σιμιάν/François Simiand Φρανσουά Φουρκέ/François Fourquet Φρανσουά-Μαρί Βολταίρος/François-Marie Voltaire Φραντς Κάφκα/Frantz Kafka Φρειδερίκος Έμπερτ/Fredrich Ebert Φρειδερίκος Ένγκελς/Friedrich Engels Φρειδερίκος Μουρνάου/Friedrich Murnau Φρειδερίκος Νίτσε/Friedrich Nietsche Φρέντερικ Τέιλορ/Frederick Taylor Φρέντερικ Τζέιμσον/Frederick Jameson Φρήντριχ Γιάκομπι/Friedrich Jacobi Φρήντριχ Χάγιεκ/Friedriech Hayek φρίκη Φριτς Λάιστ/Fritz Leist φρμκ Φώτης Τερζάκης Χ. Λ. Μπόρχες/J. L. Borges Χ. Μ. Εντσενσμπέργκερ/H. M. Enzensberger χαρά Χάρβαρντ Χάρι Χόλε Χάρυ Γκουγκενχάιμ/Harry Guggenheim Χάρυ Φράνκφουρτ/Harry Frankfurt Χέγκελ/Hegel Χέερτ Μακ/Geert Mak Χένρικ Ίψεν/H. Ibsen Χέρμαν Μέλβιλ/Herman Melville Χέρμπερτ Μαρκούζε/Herbert Marcuse χιούμορ Χιροσίμα Χλόη Κολλύρη Χουάλ Βίβες/Juan Vives χρεοκοπία χρήμα Χρήστος Βακαλόπουλος Χριστός χρόνος ψυχή ωφελιμισμός Bar Beduin beton7 BHL Biennale Bloomberg Bob Marley Bodies Bruce Springsteen Cinemarian D-503 dada dangerfew David Bowie DAVOS DOCUMENTA Einsatzgruppe D EMAF Frank Zappa Gaston Bachelard/Γκαστόν Μπασλάρ Happyfew HighSpeedAcces Hildegoesasger Hollowsky Iggy Pop Il Consigliere intothepill izi Jazz Jeffrey Lee Pierce Jimmy Cliff Joe Strummer Johnny Cash Keith Richards La Tribune lifestyle Malaguena memento mori Miles Davis Monty Python Muppet Show nem68 Nick Cave Nosotros RadioBubble Renty robe de chambre Salon De Vortex Scott Asheton Serajevomag sexbox socialmedia Svetlana Alexievits/Σβετλάνα Αλεξίεβιτς Tales from the Crypt TESTS! The Guardian TwixtLab urban hacking Vince Taylor Wall Street Journal WIRED wobblies Zabriskie Point Zoviets