Πριν από δυο χρόνια μου δόθηκε η ευκαιρία να γράψω και να πω δυο λόγια για την πολύ ενδιαφέρουσα
(αν και χωρίς συνέχεια...) συζήτηση ανάμεσα στον Κορνήλιο Καστοριάδη και τον Κρίστοφερ Λας, που είχε
διοργανώσει το 1986 το βρετανικό κανάλι Channel 4 υπό τη διεύθυνση του Μάικλ
Ιγνάτιεφ ─την οποία εξέδωσαν σε βιβλίο με τίτλο
Η Κουλτούρα του Εγωισμού το 2014 οι
«Εναλλακτικές Εκδόσεις» σε μετάφραση Χριστίνας Σταματοπούλου και με εξαιρετικό επίμετρο το
κείμενο Η ψυχή του ανθρώπου στον
καπιταλισμό, του Ζαν Κλωντ Μισεά. ─HS.
* * *
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από τα λόγια με τα οποία έκλεισε
τη συζήτηση ο πιο αφανής εκείνα τα χρόνια συντονιστής της συζήτησης, Καναδός
ιστορικός Μάικλ Ιγνάτιεφ:
«(…
Μέσα από αυτή τη συζήτηση) φτάνουμε στην άκρως ερεθιστική υπόθεση σύμφωνα με
την οποία, στη σημερινή κοινωνία, δεν διαμορφώνονται πλέον άτομα ικανά να
ενεργοποιήσουν το όραμα του Αριστοτέλη [για τον οποίον, Δεν μπορεί κανείς να έχει αρτιότητα ως ανθρώπινο ον παρά μόνο αν γίνει
πολίτης, που συμμετέχει στη ζωή ενός δημόσιου χώρου κληροδοτημένου, μάλιστα,
από πανάρχαιες παραδόσεις.] Και αυτό είναι ένα από τα μηνύματα της βραδιάς,
ένα δύσκολο ερώτημα: μήπως έχουμε
μεταβληθεί σε άλλο είδος ανθρώπων;
Μήπως έχουμε χάσει αυτό το ιδεώδες; Και εδώ νομίζω ότι ήρθε η ώρα να
σταματήσουμε. Καλό βράδυ.»
Όπως καταλαβαίνετε, η συζήτηση φαίνεται να σταματάει στο
καλύτερο! Μπορούμε όμως, και πρέπει, να το δούμε λίγο διαφορετικά: η συζήτηση
εκείνη μάς προετοιμάζει, προλειαίνει το έδαφος, μας δίνει μια σειρά από εντελώς απαραίτητα και
ισχυρά εφόδια, τη σκυτάλη ας πούμε −άρα και την ευθύνη−, ώστε να απαντήσουμε
εμείς στο ερώτημα.
Αυτό που μας παραδίδει εκείνη η συζήτηση, είναι η αγωνία
για την κατάρρευση εκείνου του Αριστοτελικού
πολιτικού ιδανικού, για την καλπάζουσα «αναχώρησή» του όχι μόνο από το πεδίο
του κοινωνικού γίγνεσθαι αλλά και από τη μοντέρνα ψυχή. Αυτή η αγωνία οδηγεί
τους εξαίρετους συνομιλητές στην ανάδειξη του Ατομισμού όχι ως ζωογόνου
δύναμης −έτσι τον βλέπουν άλλες «ομάδες»−
αλλά ως δύναμης καταστροφικής∙ στην καταγγελία, δηλαδή, της κυρίαρχης σήμερα
κουλτούρας ως «κουλτούρας του Εγωισμού».
Αριστοτεχνικά και προοδευτικά ξεδιπλώνουν οι συνομιλητές ένα προς ένα τα βασικά συστατικά, με τα οποία συγκροτείται και μας επιβάλλεται αυτή
η κουλτούρα −ξεκινώντας από πιο εξωτερικές, κοινωνιολογικού ας πούμε τύπου,
αλλά σημαντικές παρατηρήσεις, για να προχωρήσουν σε ολοένα και πιο βαθιά
υποστρώματα του προβλήματος. Συνοψίζω σε 10 σημεία τα χαρακτηριστικά που επισημαίνουν. Ας τα δούμε με τη σειρά που μας τα αποκαλύπτει ο
διάλογός τους.
Οι σπόνδυλοι της «εγωιστικής κουλτούρας» κατά τον Λας και
τον Καστοριάδη
1.
Ιδεολογία της
επιβίωσης, πάθος της αυτοσυντήρησης. «Μονάχα στην εποχή μας η επιβίωση έχει αποκτήσει μια
σχεδόν ηθική υπόσταση, σάμπως αυτή να ήταν το παν και όχι ο όρος για τη
δυνατότητα ενός ηθικού βίου», δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα ο Κρίστοφερ Λας.
2.
Απουσία οράματος. «Για μένα», παίρνει τη σκυτάλη και
συνεχίζει ο Καστοριάδης, «αυτό που ειπώθηκε έχει μια σαφέστατη συνέπεια. ‘Μέρα με τη μέρα’, για να επαναλάβω αυτή την
πολύ σωστή έκφραση, είναι αυτό που εγώ αποκαλώ απουσία προτάγματος. (…) Κάποτε
οι άνθρωποι της Αριστεράς μιλούσαν για τη Μεγάλη Νύχτα και οι άνθρωποι της
Δεξιάς για την αέναη πρόοδο, κ.λπ. Σήμερα κανένας δεν τολμάει να εκφράσει ένα
φιλόδοξο σχέδιο, ή τουλάχιστον ορθολογικό, που να πηγαίνει πέρα από τον
προϋπολογισμό ή από τις προσεχείς εκλογές. (…) Κανένας δεν δεσμεύεται σε
χρονικό ορίζοντα δημόσιου χαρακτήρα, ούτε εντάσσεται σε ένα δημόσιο χώρο.».
3.
Υποκατάσταση του δημόσιου
Λόγου από την Προπαγάνδα ώστε να τρέφονται με ενδιαφέρον και ελπίδες τα
ασύνδετα μεταξύ τους Άτομα. «Σήμερα, τι είναι ο δημόσιος
χώρος;», ρωτάει ο Καστοριάδης, και απαντά: «Είναι κενός ή, με μια έννοια, κάτι
ακόμα χειρότερο. Πρόκειται για ένα δημόσιο χώρο που προορίζεται αποκλειστικά
για τη διαφήμιση, την πορνογραφία −και δεν αναφέρομαι μόνο στην πορνογραφία με
την κυριολεκτική έννοια, υπάρχουν φιλόσοφοι που είναι πορνογράφοι».
Και ο Λας συμπληρώνει: «Ο κόσμος όπου ζούμε αποτελείται
από φευγαλέες εικόνες και τείνει όλο και περισσότερο −εν μέρει, νομίζω, χάρη
στην τεχνολογία των μαζικών μέσων επικοινωνίας− να αποκτήσει ένα
παραισθησιογόνο χαρακτήρα […Γιατί πρόκειται για] μια επίθεση από εικόνες
φτιαγμένες τις περισσότερες φορές για να ξυπνάνε τις φαντασιώσεις μας [όπου] ακόμα
και η επιστήμη, που θεωρούνταν ένα από τα κυριότερα μέσα μιας πιο ορθολογικής
κοσμοαντίληψης, εμφανίζεται στην καθημερινή ζωή σαν μια διαδοχή τεχνολογικών
θαυμάτων που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι όλα είναι δυνατά».
4.
Αποπολιτικοποίηση. «Όλο αυτό έχει να κάνει με την
παρακμή του πολιτικού λόγου σε όλα τα επίπεδα. Οι άνθρωποι μιλούν μόνο για τον
εαυτό τους. Δεν υπάρχει πια καμμιά πραγματική σύγκρουση. (…) Η πολιτική
μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε ζήτημα ομάδων συμφερόντων (…) [Μάλιστα,
ακόμα και] η ίδια η δυνατότητα να υπάρξει ένας λόγος κατανοητός από όλους και
να αποτελεί βάση της δημόσιας ζωής, του πολιτικού διαλόγου, αποκλείεται σχεδόν
εξ ορισμού», παρατηρεί ο Λας.
Ενώ από την πλευρά του ο Καστοριάδης επισημαίνοντας, εκ
πείρας, τη διάψευση των επαναστατικών οραμάτων, τονίζει: «Οι άνθρωποι έχουν την
εντύπωση, δικαίως, ότι με τις πολιτικές ιδέες που κυκλοφορούν σήμερα στην
αγορά, δεν αξίζει τον κόπο να αγωνιστεί κανείς γι’ αυτές. (…) Λες και οι
άνθρωποι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν γίνεται τίποτα και ότι πρέπει
επομένως ο καθένας να κλειστεί στον εαυτό του −πράγμα που άλλωστε αντιστοιχεί
στην ενδογενή κίνηση του καπιταλισμού».
5.
Αντιστροφή της
έννοιας του πολιτικού από το Κοινό στο Ιδιωτικό. «Για την πολιτική φιλοσοφία του
17ου αιώνα, αν εξαιρέσουμε τον Ρουσώ, η πολιτική αποσκοπεί στο να
επιτρέπει στον καθένα να αμύνεται απέναντι στο κράτος∙ δεν εννοεί ότι εμείς οι
ίδιοι αποτελούμε μια πολιτική κοινότητα, κάθε άλλο», λέει ο Καστοριάδης.
6.
Ιδιωτικότητα ως αξία
και ιδιώτευση ως πρακτική. Ρωτάει ευθέως ο Καστοριάδης, βάζοντας το μαχαίρι στο κόκκαλο: «Ανάμεσα
στα 55εκ. των Εγγλέζων, στα 55εκ. των Γάλλων, τα 230εκ. των Αμερικάνων, κ.ο.κ.,
πόσοι έχουν πραγματικά τη θέληση να δράσουν με υπεύθυνο τρόπο, για να πάρουν
την τύχη τους στα χέρια τους; Από πού προέρχεται αυτή η επιθυμία;».
Από το σημείο αυτό και πέρα, αρχίζει η κάθοδος στα σκοτεινότερα
βάθη του προβλήματος. Προηγείται μια μαεστρική σύνοψη από το Καστοριάδη: «Θα
έλεγα, με ένα ελαφρώς υπεροπτικό τρόπο, πως υπάρχουν τρία επίπεδα. Κατ’ αρχάς η
πραγματικότητα, η ουσία του προβλήματος (που είναι πως) η αύξηση της
κατανάλωσης και της ικανοποίησης της ιδιωτικής ζωής είναι μια αύξηση του τίποτα. (…) Το δεύτερο σημείο
είναι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται αυτή την
πραγματικότητα. Είναι άραγε
ικανοποιημένοι; (…) Και τρίτον, η δυσαρέσκεια μπορεί να οδηγήσει
οπουδήποτε».
Κενότητα υποκειμένου. Στο σημείο αυτό παρεμβαίνει ο
Ιγνάτιεφ επικεντρώνοντας δια του Λας (το βιβλίο του Ο ελάχιστος εαυτός) στην ουσία: «Η ιδέα ότι η κατανάλωση ικανοποιεί
τους ανθρώπους προϋποθέτει ένα ειδικού τύπου Εγώ, ένα Εγώ που επιλέγει κάποια
προϊόντα και απορρίπτει άλλα (όμως) ο προορισμός όλων αυτών των προϊόντων είναι
ένα κενό κέντρο: Δεν υπάρχει κανείς
πάνω στη γέφυρα αυτών των μικρών πλοίων».
8.
Κρίση ταυτότητας. «Γιατί αυτό το Εγώ είναι κενό,
ανίκανο να επιλέξει, απογυμνωμένο από δικούς του στόχους;», ρωτάει ο Ιγνάτιεφ
και απαντάει ο Καστοριάδης: «Διότι η απάντηση στην ερώτηση ποιος είμαι; έχει ουσιώδη σχέση με αυτό που η θέσμιση της κοινωνίας
οφείλει να προσφέρει στα άτομα, δηλαδή ένα νόημα, ή ένα πλαίσιο σημασιοδότησης
για τη ζωή τους (….) και η σημερινή κοινωνία, αυτό δεν το κάνει».
9.
Η κρίση ταυτότητας στο
ατομικό επίπεδο είναι κρίση της ίδιας της κοινωνίας ως συστήματος
αλληλοαναγνώρισης.
Ξεκάθαρη η τοποθέτηση από τον Καστοριάδη: «Αυτό που στηρίζει την εικόνα του
Εγώ, είναι επίσης το γεγονός ότι οι άλλοι την αναγνωρίζουν και κατά μία έννοια
την αποδέχονται. Γι’ αυτό έχει ανάγκη να καρφιτσωθεί σε κάτι που είναι
διαφορετικό από την ίδια. Με την κατάρρευση όμως του δημόσιου χώρου, αυτό
ακριβώς που ο Χέγκελ ονόμαζε αναγνώριση
και που εμείς ονομάζουμε σεβασμό και
οι Έλληνες αποκαλούσαν κλέος και κύδος, αυτό είναι που χάνει κάθε νόημα.
Τι αναγνωρίζουμε σήμερα; Τους αστέρες που λάμπουν για μια περίοδο κι έπειτα
εξαφανίζονται».
10.
Τραγικότητα. Όλη αυτή η πορεία του σύγχρονου
Ατόμου εκβάλλει τελικά σε μια διπλή τραγικότητα, μια τραγωδία σε ατομικό και
συλλογικό επίπεδο. Όμως, πριν έρθω σε αυτό το καυτό σημείο −στο οποίο η
συζήτηση είναι αλήθεια ότι εισέρχεται ακροθιγώς και σαν με ένα άλμα, για να
κλείσει αμέσως, πριν προλάβουμε ν’ ακούσουμε τα ουσιαστικότερα−, οφείλω,
παίρνοντας τη σκυτάλη απ’ όσα μας έδωσαν οι συζητητές, να θέσω μια κρίσιμη
ερώτηση.
Ωραία λοιπόν∙ τα σύγχρονα υποκείμενα είναι παραδομένα στο
πάθος του εγωισμού, δεν έχουν κέντρο, ούτε ταυτότητα, δεν έχουν όραμα, ούτε πλατιούς
ορίζοντες, είναι αποπολιτικοποιημένα και έρμαια της προπαγάνδας, αυτοαναφορικά
Άτομα και κατά βάση Ιδιώτες. Πώς όμως
τέτοιας λογής όντα κατορθώνουν και συγκροτούν Κοινωνία; Πώς μπορούν και
συνυπάρχουν, συνεργάζονται; Τι είναι τελοσπάντων αυτό που όχι απλώς τα κρατάει
μαζί, αλλά και τα συνθέτει θεσμικά;
Το σύγχρονο Άτομο δεν είναι απλώς «εγωιστικό»
Λογικά, είναι αδύνατον καθαρώς εγωιστικά υποκείμενα να
στήσουν κοινωνία. Μόνο στο όραμα του Μαξ Στίρνερ υπήρξε ένας «συνεταιρισμός των
Μοναδικών». Στον πραγματικό όμως κόσμο, δεν μπορεί να υπάρξει κοινωνία
στηριγμένη απλά και μόνο στον εγωισμό και την κουλτούρα του. Χρειάζεται το αυτοαναφορικό
Άτομο να είναι πιο σύνθετο, «μιγαδικό»
αν θέλετε. Αλλιώς δεν βγαίνει. Πώς συγκροτεί επομένως κοινωνία το σύγχρονο
Άτομο;
Αν δεν απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, κινδυνεύουμε πρώτα-πρώτα
να πέσουμε σε μια στεγνή ηθικολογία του τύπου «πόσο κακός είναι ο εγωισμός», από
την οποία τίποτα δεν αποκλείει να προβάλλουν ως προσδοκώμενη διέξοδος μαζικοκολλεκτιβιστικού
τύπου απαντήσεις. Το είδαμε μέσα στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Αλλά πέρα από
αυτό, κινδυνεύουμε ακόμα χειρότερα να μην καταλάβουμε τον κόσμο όπου ζούμε,
δηλαδή από πού αντλεί τη δύναμη που τον έκανε κυρίαρχο σε πλανητική πλέον
κλίμακα, τι είναι αυτό που τον συγκρατεί, άρα και πώς εισέρχεται σε ριζική (και
όχι απλώς περιφερειακή) κρίση, καθώς και το τι είναι αυτό που έχουμε πραγματικά
να του αντιτάξουμε, αν έχουμε κάτι τέτοιο.
Χωρίς να προχωρήσω εδώ σε πιο διεξοδικές απαντήσεις, θα
επισημάνω ότι ένας πολύ καλός τρόπος για να γνωρίσεις ένα πρόβλημα, προέρχεται
από μια αρχαιότερη, «γενεαλογική» ας πούμε μεθοδολογία: «Πες μου από πού
έρχεσαι, ποια είναι η μάνα σου, ο πατέρας σου και τα παιδιά σου».
Γνωρίζουμε λ.χ. μια διάσημη «εγγονή» αυτής της ατομιστικής
ανθρωπολογίας στο πρόσωπο της Άυν Ραντ (1905-1982),
που θέλησε να παρουσιάσει την ιδιοτέλεια σαν «ηθική αρετή». Αλλά πραγματικά
ενδιαφέροντες είναι οι πρόγονοί της.
Ξέρουμε λ.χ. ότι ο θεμελιωτής της οικονομικής σκέψης, ο Άνταμ Σμιθ (1723-1790), στην πραγματεία του για τον Πλούτο των Εθνών (1776), υποστήριξε
ότι το κοινό καλό προκύπτει, χάρη σ’ ένα «αόρατο χέρι», από την «ενάρετη
φιλαυτία» των Ατόμων. Υπογραμμίζω: «ενάρετη φιλαυτία». Ένα παράξενο μιγαδικό σχήμα, ασφαλώς.
Πριν ακριβώς από αυτόν, ο Ολλανδός φιλόσοφος και
οικονομολόγος Μπέρναρντ Μάντεβιλ (1670-1733), με το σατιρικό ποίημα-παραβολή
του Η γκρινιάρα κυψέλη (1705) −όπου
περιγράφει πώς μια ακμάζουσα κυψέλη ξεπέφτει στη μαύρη φτώχεια όταν ξαφνικά οι
μέλισσες μεταλλάσσονται σε ενάρετα, ηθικά όντα−, υποστήριξε πως τα ιδιωτικά
πάθη (του πλουτισμού, της άνεσης, της πολυτελούς διαβίωσης) είναι αυτά που
προωθούν τελικά την κοινή ευημερία. Χάρη σε κάποιο «αόρατο χέρι» άραγε; Όχι
ακριβώς. Λίγο μετά, στις σημειώσεις του στο Μύθο
του μελισσιού με τον χαρακτηριστικό υπότιτλο Ιδιωτικές αμαρτίες, δημόσια αρετές (1714), διευκρινίζει πως «τα
ιδιωτικά πάθη μπορούν να οδηγήσουν στη δημόσια ευημερία χάρη στην κατάλληλη
διαχείρισή τους από επιδέξιους πολιτικούς». Μιγαδικότητα
και πάλι: η αυτοαναφορικότητα μπορεί, χωρίς να δώσει γη και ύδωρ στο ενδιαφέρον για
τον Άλλον, να στήσει Κοινωνία.
Κι από πιο πριν, ο πατέρας ίσως όλων, Τόμας Χομπς (1588-1679),
κάνοντας μια ριζοσπαστική τομή στην πολιτική σκέψη, θέλησε να θεμελιώσει το
κοινό όφελος, την Κοινοπολιτεία του, ακριβώς πάνω στα ιδιωτικά συμφέροντα και την ιδιοτελή επιδίωξη της Ισχύος.
Βέβαια, το Άτομο που περιγράφει ο Χομπς: ένα «πλάσμα που ποθεί την ισχύ, ολοένα
και περισσότερη ισχύ», για το οποίο «λόγος και λογική δεν είναι τίποτε άλλο
παρά λογάριασμα, υπολογισμός, λογιστική», και που «δεν βρίσκει καμιά ευχαρίστηση,
τουναντίον άπειρη θλίψη στην παρέα με τους συνανθρώπους του αφού καμιά δύναμη
δεν μπορεί ποτέ να τους δέσει με αμοιβαίο σεβασμό»…, αυτό το Άτομο καθεαυτό
είναι αδύνατο να συγκροτήσει Κοινοπολιτεία.
Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να προσέξουμε πως ετούτες οι
ιδέες προκύπτουν από τη μια πηγή από τις δυο πηγές της σκέψης του Χομπς, που
είναι η επίθεσή του στο θρησκευτικοφιλοσοφικό Σχολαστικισμό. Υπάρχει όμως από
κοντά κι η άλλη της πηγή, που είναι η λατρεία του για την Επιστήμη και τη
Γεωμετρία, απ’ όπου πρότεινε (στη σύντομη Εισαγωγή του στο Λεβιάθαν, 1651) ότι ο άνθρωπος είναι «κάτι σαν μηχανή» και η
Κοινοπολιτεία, ο πολιτικός σχηματισμός, ένα είδος τεχνητού ανθρώπου, δηλαδή θα
λέγαμε κάτι σαν μια Μεγαμηχανή∙ και ότι για να ζήσει κανείς, απαραίτητο είναι
να έχει αυτογνωσία, δηλαδή να συνειδητοποιήσει τη μηχανικότητά του και τη
κοινωνική Μεγαμηχανή. Ορίστε λοιπόν η τελική εικόνα για τον άνθρωπο του Χομπς:
το Άτομο που ποθεί και λατρεύει την ισχύ δεν είναι κατά βάθος παρά μια ζωντανή μηχανή!
Το σύγχρονο «μιγαδικό» υποκείμενo: ένα απρόσωπο αυτοαναφορικό Άτομο
Από τη σύντομη «γενεαλογία» μας, προκύπτει λοιπόν μια πιο
σύνθετη εικόνα για τον τύπο υποκειμένου που συγκροτεί το σύγχρονο πολιτισμό. Δεν
πρόκειται ακριβώς για καθαρά ή απλά «εγωιστικό» Άτομο. Αυτό που βλέπουμε είναι
μάλλον
·
ένα αυτοαναφορικό «απείθαρχο»
Άτομο, που κινείται
ιδιοτελώς, φίλαυτα, ιδιότροπα και χωρίς ηθική δέσμευση έναντι του Άλλου και της
κοινωνίας,
· ενσωματωμένο όμως πειθήνια μέσα σε ένα κατά το μέγιστο δυνατόν «απρόσωπο»
Συλλογικό, από την Αγορά του «αόρατου χεριού» έως την πιο εξελιγμένη μορφή
του, όταν έχει πλέον εκμηδενιστεί κάθε παραδοσιακού τύπου ηθική
κανονιστικότητα, το Τεχνικό Σύστημα
−δηλαδή την ενοποίηση των ατομικών πειραματισμών μέσω της εκτεχνίκευσής τους
και την αξιοποίηση του τεχνικού στοιχείου που μπορεί να έχουν.
Αυτό το μιγαδικό υποκείμενο, λοιπόν, το ικανό να παίζει
κατά κάποιο τρόπο «διπολικά» και στα δυο αυτά ταμπλό: του Εγωισμού και του Απρόσωπου συνάμα, αυτό είναι το υποκείμενο του
σημερινού πολιτισμού.
Προτυπική ενσάρκωσή του; Ο σύγχρονος Τεχνικός και, ως κοινωνική
κατηγορία, η τεχνοκρατική ελίτ, που έχει
πλέον αντικαταστήσει με καλπάζοντα ρυθμό την αστική τάξη −το βλέπουμε καθαρά σήμερα.
Επίλογος: η τραγωδία του καιρού μας
Τώρα μπορούμε, πιστεύω, να κατανοήσουμε καλύτερα την τραγικότητα,
στην οποία καταλήγουν ο Καστοριάδης με τον Λας.
«Σε ποιο σημείο η ελευθερία του Ατόμου να επιλέγει και να
διαμορφώνει μόνο του τον εαυτό του, να επιλέγει τις δικές του αξίες, πρέπει να
υποχωρεί μπροστά στη συναίσθηση των συλλογικών υποχρεώσεων που δεσμεύουν όλα τα
άτομα ως ανθρώπινα όντα;», ρωτάει ο Ιγνάτιεφ. Και ο Καστοριάδης απαντά: «Η
ελευθερία δεν είναι εύκολη υπόθεση, δεν είναι εύκολη έννοια. Υπό μία έννοια, αν
μιλήσουμε για πραγματική ελευθερία, θα έλεγα ότι πρόκειται για μία τραγική
έννοια. Όπως και η δημοκρατία είναι τραγικό καθεστώς. Γιατί δεν υπάρχουν
εξωτερικά όρια, δεν υπάρχουν μαθηματικά
θεωρήματα που θα σας έλεγαν: Πρέπει
να σταματήσετε εδώ! (…)».
Γνωρίζοντας από τον Ζακ Ελλύλ, ότι η Τεχνική δεν μπορεί
ποτέ να πει «πρέπει να σταματήσετε εδώ!» ─απεναντίας, η άνευ τελικού σκοπού
μεγέθυνση αποτελεί δομικό χαρακτηριστικό της─, το μέλλον του σύγχρονου «αυτοαναφορικού»
Ατόμου, που όπως είδαμε στηρίζει το κοινωνικό του Είναι στο Τεχνικό σύστημα,
προδιαγράφεται … λαμπρό. Γι’ αυτό, η αναζήτηση ανασχετικών σκέψεων και μέτρων
στην ξέφρενη πορεία του επείγει όσο ποτέ.
16 σχόλια:
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΧΟΛΙΟΥ:
Γνωρίζοντας, από τον Ζακ Ελλύλ, ότι η Τεχνική δεν μπορεί ποτέ να πει «πρέπει να σταματήσετε εδώ!» ─απεναντίας, η άνευ τελικό σκοπού μεγέθυνση αποτελεί δομικό χαρακτηριστικό της─, το μέλλον του σύγχρονου «αυτοαναφορικού» Ατόμου, που όπως είδαμε στηρίζει το κοινωνικό του Είναι στο Τεχνοσύστημα, προδιαγράφεται … λαμπρό. Γι’ αυτό, η αναζήτηση ανασχετικών σκέψεων και μέτρων στην ξέφρενη πορεία του επείγει όσο ποτέ.
Περίεργος επίλογος... Περίεργος, με την έννοια ότι κάνει ολοφάνερο πως ο ίδιος ο άνθρωπος που καταπιάστηκε με τη λύση τού αινίγματος του αυτοαναφορικού ατόμου –το οποίο, όμως, είναι ενταγμένο σε ένα απρόσωπο συλλογικό–, έτσι ώστε να ανασχέσουμε την πορεία προς ένα ζοφερό μέλλον, ο ίδιος αυτός άνθρωπος που είχε την πρωτοβουλία να θέσει το δάχτυλό του επί τον τύπον τών ήλων, απλώς περιορίζεται να μας πει ότι χρειάζεται να επιλύσουμε αυτό το αίνιγμα, χωρίς εκείνος να μπαίνει στον κόπο να προτείνει κάποια λύση!!!
Είναι τρελά αυτά τα αυτοαναφορικά άτομα που είναι ενταγμένα σε ένα απρόσωπο συλλογικό! ;-) :-)
Τώρα ... μ' έσβησες καλέ μου LeftG258! :-)
Φίλε Hollowsky,
Ούτε σε έσβησα, ούτε ισχυρίστηκα κάτι τέτοιο, ούτε είχα τέτοια πρόθεση. Απλώς επισήμανα μία παγίδα στην οποία πέφτουμε πολλοί, ας πούμε σκεπτόμενοι άνθρωποι, και στην οποία νομίζω ότι έπεσες κι εσύ: μιλώντας για ένα πρόβλημα, αναπτύσσουμε ψευδαισθητικά την εντύπωση ότι το επιλύουμε, ενώ στην καλύτερη περίπτωση, το περιγράφουμε. Δεν υποστηρίζω ότι το να περιγράφει κάποιος ένα πρόβλημα είναι περιττό έργο. Ίσα-ίσα. Μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμο και να συνεισφέρει στη λύση τού προβλήματος. Όμως, η περιγραφή δεν είναι η λύση τού προβλήματος.
Τα λέμε
Φυσικά συμφωνώ απόλυτα μαζί σου LeftG132 ότι η περιγραφή ενός προβλήματος δεν είναι και λύση του! Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, λείπει το άλλο μισο. Ποτέ δεν ισχυρίστηκα κάτι διαφορετικό εδωπέρα. Από την άλλη, μη ξεχνάμε ότι κάμποσοι που ισχυρίστηκαν ότι έλυσαν ένα πρόβλημα, πολλές φορές τα έκαναν σαν την αρκούδα του μύθου, που το αφεντικό της τής είπε ένα μεσημεράκι να φυλάει για να μην τον ξυπνήσει κανείς... κι όταν μια μύγα πήγε και κάθησε στην καράφλα του ενώ ροχάλιζε, η αρκούδα έλυωσε τη μύγα μαζί με το κεφάλι του! Εσύ τι λες, η αρκούδα το έλυσε το πρόβλημα ή απλώς τα σκάτωσε; :-)
Φίλε Hollowsky,
Χαίρομαι που δεν θεωρείς ότι περιγράφοντας ένα πρόβλημα υποδεικνύεις και τη λύση του. Και θα χαιρόμουν ακόμα περισσότερο αν μπορούσε κάποιος να με διαβεβαιώσει –πράγμα αδύνατον, φυσικά– ότι κανείς και καμία από το κοινό που διάβασε και θα διαβάσει το συγκεκριμένο άρθρο σου δεν ανέπτυξε την ψευδαίσθηση ότι η λύση τού παρουσιαζόταν ολοφάνερη μπροστά του.
Καλός ο μύθος με την αρκούδα. Τον άλλο μύθο, όμως, τον ξέρεις; Αυτόν που λέει ότι ήταν μία άλλη αρκούδα, που επειδή ήξερε το πάθημα αυτής που αναφέρεις και το δυστύχημα του αφεντικού της, αποφάσισε να μην κάνει τίποτε για να ξυπνήσει το δικό της αφεντικό που της είχε δώσει την ίδια εντολή. Έτσι, άφησε ανενόχλητη μια μύγα να σουλατσάρει στο μέτωπό του, η μύγα κάποια στιγμή βαρέθηκε και είπε να βολτάρει και σε άλλα τοπία, κατέληξε στο αυτί του, το βρήκε ζεστό και της καλάρεσε, προχώρησε πιο μέσα κι εκεί σκέφτηκε: «α, τι ωραία κλινική για να γεννήσω τα παιδάκια μου!». Οπότε, αμόλησε τα αυγά της, το αυτί τού τύπου μολύνθηκε, το μικρόβιο πέρασε στα ενδότερα, και κάποια στιγμή τού έκανε μία ωραία εγκεφαλίτιδα που κι αυτή με τη σειρά της τον έστειλε διαβασμένο! :-)
Ηθικό δίδαγμα (όχι για σένα, εσύ τα πιάνεις αυτά· για τον επιπόλαιο αναγνώστη):
Η λύση στο καινούργιο πρόβλημα που δημιουργεί μία κακή λύση για ένα γνωστό πρόβλημα δεν είναι η αδράνεια υπό το φόβο μια νέας αποτυχίας. Η λύση είναι η προσπάθεια για την εύρεση της σωστής λύσης αυτή τη φορά. Κι αλλιώς (για τους κάπως χοντροκέφαλους :-) ):
Αν όλη η ανθρωπότητα δεν έκανε τίποτε άλλο από το να θυμάται και να πενθεί την τραγική κατάληξη του Ίκαρου, δεν θα είχε εφευρεθεί ούτε καν η σαΐτα! :-)
Τα λέμε
ο μύθος του Ικαρου δεν δείχνει ακριβώς τα όρια της ατομικότητας απέναντι στον Κόσμο (ή τον κόσμο των ανθρώπων, τέλος πάντων), τα οποία ξεπεράστηκαν (ύβρη) και έτσι προκάλεσαν την "τραγική κατάληξη";
Μάλλον περισσότερο τραγικό είναι να ψάχνουμε για συνθηκες ζωής στον Άρη, νομίζοντας ότι θα βρούμε την λύση των όποιων προβλημάτων.
Αγαπητέ LeftG125,
ως προς αυτό: "θα χαιρόμουν ακόμα περισσότερο αν μπορούσε κάποιος να με διαβεβαιώσει –πράγμα αδύνατον, φυσικά– ότι κανείς και καμία από το κοινό που διάβασε και θα διαβάσει το συγκεκριμένο άρθρο σου δεν ανέπτυξε την ψευδαίσθηση ότι η λύση τού παρουσιαζόταν ολοφάνερη μπροστά του", ναι είναι πράγμα αδύνατον όπως λες, αλλά για ποιο λόγο είναι αδύνατον; Επειδή η ίδια αυτή η φράση σου και συνεπώς το ζητούμενό της είναι pure nonsense!
Ως προς τα υπόλοιπα καταλαβαίνω καλά το θέμα που βάζεις: "Λάθη δεν κάνει παρά μόνο όποιος δεν κάνει τίποτα". Γνωστή καραμέλα των ινστρούχτορων και βέβαια σαν γενική ιδέα πολύ σωστή, αλλά δεν λέει τίποτα χωρίς το συμπλήρωμά της: "Το δις εξαμαρτειν ουκ ανδρός σοφού", που πάει να πει πως αν, στο όνομα του να κάνεις κάτι, επαναλαμβάνεις διεγνωσμένα λάθη, τότε είσαι απλά ανόητος. Πόσο μάλλον όταν επιμένει κανείς να κάνει τα ίδια λάθη μερικές εκατοντάδες φορές και για κάποιες δεκάδες χρόνια!
(Κάποια ψυχή που σεβόμαστε κι οι δυο, χλεύαζε την ανάγκη των επαναστάσεων να ντύνονται τις φορεσιές του παρελθόντος και, τονίζοντας ότι η κοινωνική επανάσταση δεν μπορεί ν' αντλήσει την ποίησή της παρά από το μέλλον, τόνιζε την ανάγκη της αδιάκοπης αυτοκριτικής, ακόμα του προσωρινού σταματήματος ώστε να επανεξεταστούν τα πράγματα...)
Γυρίζοντας λοιπόν στη δική μου αρκουδίτσα, το λάθος της δεν ήταν φυσικά ότι έπραξε, αλλά ότι έπραξε χωρίς να σκεφτεί καλά τα δεδομένα του προβλήματος. Λοιπόν, φίλε μου, αυτό είναι κατά τη γνώμη μου πάντα το μεγάλο πρόβλημα των καιρών μας: ανάγκη για παλιές φορεσιές και δράση για τη δράση χωρίς περίσκεψη.
Η αστική τάξη, αιώνες πριν πάρει την εξουσία, είχε δημιουργήσει, εντελώς παράλληλα με το φεουδαρχικό κόσμο (μελετητές του ύστερου Μεσαίωνα, όπως ο Χουϊζίνγκα, βεβαιώνουν πως η ύπαρξή της ως αυτόνομης τάξης αγνοούνταν, λες και δεν υπήρχε!), τις δικές της πραγματικές βάσεις ζωής, στηριγμένες στις δικές της ιδέες, αρχές και αξίες. Δεν έκανε απλά πολιτικό αγώνα, αλλά έστηνε κόσμο, το δικό της κόσμο φυσικά. Έτσι πέτυχε, όταν ήρθε η ώρα, να παρουσιάσει το δικό της κόσμο σαν "καθολικό", σύμφωνα με τη γνωστή ατάκα του τύπου που σεβόμαστε αμφότεροι.
Κάτι τέτοιο δεν έχει παρά σε απειροελάχιστο, διάσπαρτο και ασυνεχή τρόπο κατορθώσει μέχρι τώρα η λεγόμενη Αριστερά (από τους Μ-Λ μέχρι τους αναρχικούς, με τους τελευταίους να έχουν μάλλον κάνει τα περισσότερα προς αυτή την κατεύθυνση σε σχέση με τους Μ-Λ που περιορίζονται στο πολιτικοσυνδικαλιστικό αγώνα).
Όπως καταλαβαίνεις, ο δρόμος είναι πολύ μακρύς κι οι απερίσκεπτες αρκουδίτσες δεν τον κάνουν πιο σύντομο, τον κάνουν πιο αδιάβατο.
Φίλε Παπαδόπουλε, συμφωνώ. Άλλωστε ο μύθος του Ίκαρου δεν ήθελε να μας πει να μην κάνουμε τίποτα, αλλά να μην πράττουμε ασυλλόγιστα: φτερά φόρεσε κι ο Δαίδαλος, όμως αυτός δεν κάηκε! (Ο φίλος μας ο Left μάλλον το ξέχασε αυτό.) Δυστυχώς, για πολύ κόσμο καλών προθέσεων η δράση αυτοκαθαγιάζεται και η σκέψη θεωρείται έως και περιττή πολυτέλεια. Αυτό το διχασμό σκέψης-πράξης έφεραν στις συνειδήσεις οι ψευτοφιλοσοφίες που έβαλαν τη συνείδηση στη θέση ενός απλού "αντικαθρεφτίσματος" της πραγματικότητας και τον κόσμο του πνεύματος στη θέση ενός "εποικοδομήματος" του κόσμου της "υλικής δράσης". Λες κι ο άνθρωπος μπορεί ποτέ να πράξει ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ χωρίς να το 'χει σκεφτεί και μάλιστα χωρίς να έχει τοποθετήσει τη δράση του ως εγχείρημα, δηλαδή μέσα σε ένα σύνολο πράξεων με αξιακό συνδετικό ιστό!
Φίλε κ. Παπαδόπουλε,
Η επισήμανσή σας δεν νομίζω ότι πηγαίνει την κουβέντα παρακάτω. Όλοι οι Ίκαροι κάποιο λάθος έκαναν, από κάποιο λόγο την πάτησαν. Άλλοτε ήταν άμετρος βολονταρισμός, άλλοτε κακός υπολογισμός, άλλοτε απλώς κακή τύχη. Αυτό στο οποίο εστίασα εγώ είναι το φαινόμενο της καθήλωσης στο τραύμα τής αποτυχίας τους (ανεξάρτητα από τις αιτίες της), καθήλωση που καταλήγει, όπως εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς, τροχοπέδη για μία νέα έφοδο στον ουρανό.
Τα λέμε
Φίλε Hollowsky,
«Pure nonsense»; Τι να σου πω, μπορεί. Πάντως εγώ όταν το έγραφα είχα στο μυαλό μου πως η περιγραφή και η ανάλυση ενός προβλήματος σχετίζονται πολύ πιο πολύ με την «ερμηνεία τού κόσμου» παρά με το εγχείρημα της «αλλαγής τού κόσμου»... Κι όταν ακόμα και φιλόσοφοι θεωρούν ως κύριο πρόβλημα την ερμηνεία τού κόσμου κι όχι την αλλαγή του, η στοιχειώδης λογική λέει ότι την πεπονόφλουδα αυτή δεν θα αποφύγουν να την πατήσουν και μάλιστα σε σεβαστό ποσοστό οι αναγνώστες ενός μπλογκ. Με αυτή την αλληλουχία σκέψεων κατέληξα να γράψω, λίγο κομψά, ότι ουδείς μπορεί να με διαβεβαιώσει πως κάποιοι από το αναγνωστικό σας κοινό δεν θα μπερδέψουν την περιγραφή τού προβλήματος με τη λύση του.
Μια και το αναφέρεις, θεωρώ το μότο «λάθη δεν κάνει μόνο όποιος δεν κάνει τίποτε» μία από τις μεγαλύτερες συνδικαλιές που κυκλοφορούν στην πιάτσα (αριστερή και μη). Κάποτε με εκνεύριζε να την ακούω, τώρα μού φέρνει άφθονα γέλια.
Τέλος, ποτέ μέχρι τώρα δεν μπόρεσα να καταλάβω, γιατί οι αντίθετοι με την αναρχοαυτονομία κι έτσι (το «κι έτσι» είναι απαραίτητο από τη στιγμή που μέχρι κι ο καλός αυτός κύριος έχει πλέξει το εγκώμιο της αναρχίας...) είναι ινστρούχτορες, ενώ οι θιασώτες της πεφωτισμένοι διανοητές (κι έτσι :-) )! Μου φαίνεται ότι είναι καιρός να εντάξω κι αυτό το ‘‘επιχείρημα’’ στις μεγαλύτερες συνδικαλιές που κυκλοφορούν στην πιάτσα (αριστερή και μη...)! :-)
Τα λέμε
YΓ Θα αποσυρθώ από την περαιτέρω κουβέντα. Ο κύριος Μπέρκμαν με τραβάει από το μανίκι! :-)
Αγαπητέ LeftGψίχουλα, ίσως δεν πρόσεξες πως ο σεβαστός μας ρέμπελος, που αντιπαράθεσε την "αλλαγή του κόσμου" στην "ερμηνεία" του, πέρασε αργότερα κάποιες δεκαετίες μέσα στη βιβλιοθήκη του British Museum παλεύοντας να ... ερμηνεύσει τον κόσμο! :-)
Πάντως, ναι, βέβαια, είναι άλλο η περιγραφή και άλλο η δράση -πάνω σ' αυτό έχουμε εδώ κι ολόκληρη ανάρτηση >>> http://dangerfew.blogspot.gr/2016/09/1.html.
Ε, δεν μπορείς να πεις ότι δεν έχουμε προειδοποιήσει τους αναγνώστες μας :-) :))
Από 'κει πέρα, ποτέ και τίποτα δεν εξασφαλίζει ότι ένα γραπτό θα διαβαστεί μ' ένα και μόνο τρόπο, ότι δεν θα παρερμηνευτεί ή ότι θα θεωρηθεί έτσι ή αλλιώς ή παραλλιώς. Ίσως μόνο το χαρτάκι με τα ψώνια, και γενικώς κάποια συνταγολόγια τέτοιου τύπου, είναι δύσκολο να παρερμηνευτούν ... Όχι ότι αποκλείεται όμως κάποιος, διαβάζοντας στο χαρτάκι "βούτυρο" να μη δώσει πολλή σημασία και να πάρει "βιτάμ"!
Εδώ φίλε κοτζάμ στρατηλάτες μπερδεύτηκαν κι εκεί που το χαρτάκι έγραφε "συλλογική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής", αυτοί πήγαν και ψώνισαν "κρατική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής"! :-) Θα μου πεις, τι βούτυρο, τι βιτάμ, τι συλλογική ιδιοκτησία, τι κρατική ιδιοκτησία... Ε, δεν είναι κι έτσι. Εξαρτάται από το τι θες να φτιάξεις! Με βιτάμ, ας πούμε, δεν φτιάχνεις κουραμπιέδες της προκοπής. Και με κρατική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής φτιάχνεις μάλλον κρατικό καπιταλισμό παρά κομμουνισμό.
Επομένως, είναι pure nonsense να περιμένεις ότι ένα γραπτό, πόσο μάλλον που δεν είναι χαρτάκι για ψώνια ή φύλλο με ντιρεχτίβες, υπάρχει περίπτωση να διαβαστεί από όόόόλους τους αναγνώστες του με ένα και μόνο τρόπο ... και να το κρίνεις, ή να πας να πεις κάτι γι' αυτό, με βάση τ' ότι ίσως μπορεί να διαβάστηκε από κάποιους κάπου κάποτε σαν χαρτάκι για ψώνια.
Άντε όμως, να μη σ' απασχολώ περισσότερο αφού έχεις και τον Μπέρκμαν.
ΥΓ. Και ποιος σου είπε πως απ' τους ινστρούχτορες εξαιρώ τους αναρχοαυτόνομους τοιούτους; :-Ο
Η "αλλαγή του κόσμου" προϋποθέτει την συνεχή ερμηνεία του.
Το πρόβλημα είναι η αποκλειστική αφοσίωση στην αλλαγή του και η ταυτόχρονη εγκατάλειψη της ερμηνείας. Να κάνω κάτι δίχως να σκέφτομαι με λίγα λόγια.
Γνωρίζουμε ότι ο κόσμος δεν αλλάζει όταν το υποκείμενο της αλλαγής του εκτελεί εντολές. (του Θεού για παράδειγμα)
Ακόμη κι όταν πάμε για τα ψώνια μας με τη λίστα στην τσέπη, κι εκεί ακόμη κάτι θα σκεφτούμε κάτι θα μας φανεί περιττό κάτι θα σκεφτούμε...εκτός κι αν έχουμε πάει για τα ψώνια της κυρίας..
Τι λέω τώρα ε;
Left χαιρετώ. Τι θα γίνει με αυτό το 700, θα επικαιροποιηθεί;-)
Και στο μεταξύ με 700 ευρώ τελικά ζεις ή μήπως δεν ζεις;
Για να το ξαναδούμε...
Γεια σου κι από μένα, φιλε izi,
Πρώτα ερμηνεύουμε (αναλύουμε), μετά παρεμβαίνουμε μετασχηματιστικά με βάση τα πορίσματά μας και μετά κάνουμε την επαλήθευση για να δούμε τι μαλακίες έχουμε κάνει και φτου κι από εκεί που είχαμε μείνει. Έτσι το βλέπω εγώ το παιχνίδι να παίζεται.
Στα "ψιλά" το 700 το έχω επικαιροποιήσει από χρόνια. Ριζικότερη επικαιροποίηση δεν βλέπω. Εξ άλλου, εδώ και μερικούς μήνες, από το 2016, είμαι λίγο "παράνομος" μια και με έχει πάρει το όριο ηλικίας για τους τζηεφτακοσάριδες... Οπότε, ψάχνομαι για μετεγκατάσταση εντός του διαδικτύου. Ριζοσπαστική επικαιροποίηση. Όχι παίζουμε! :-)
Ζεις, ζεις (αν έχεις μία κάποια ενίσχυση από τις "μεγάλες" δυνάμεις, αλλιώς... γάμα τα με κεφαλαία γράμματα! -Γεωργίου σπίκινγκ. ;-) :-) )
Τα λέμε
Γαμώ το δεκατριάρι, γαμώ! :-)
Δε θαλεγες το ίδιο αν κέρδιζες στο προπό! :-)))))))))
Πολύ χρήσιμη σύνοψη. Αμφιβάλω όμως, μιας και αυτή η κατάσταση έχει πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας, αν ή λήψη κάποιων "ανασχετικών μέτρων" μπορεί να κάνει κάτι.
Δημοσίευση σχολίου