Ζακ Ελλύλ (1912-1994) |
(…) Στον πολιτικό κόσμο υπάρχουν γεγονότα. Αλλά όσο απίθανο κι αν ακούγεται, τα πολιτικά γεγονότα σήμερα δεν
μοιάζουν πια με τα παλιότερα. Πριν από
τον 19ο αιώνα μπορούσαμε να διακρίνουμε δυο κατηγορίες
πολιτικών γεγονότων.
Από τη μια μεριά, τα τοπικά γεγονότα, γεγονότα άμεσου ενδιαφέροντος, που μπορούσε να τα διαπιστώσει κανείς αδιαμεσολάβητα: ένας τοπικός λιμός, μια κρίση διαδοχής στην οικογένεια του φεουδάρχη, η χρεοκοπία ενός προεστού της πόλης. Όλοι όσοι ανήκαν στην ενδιαφερόμενη ομάδα, μπορούσαν να τα διαπιστώσουν αυτοπροσώπως και ήταν εξαιρετικά δύσκολο να διαφυλαχτεί το μυστικό, διότι οι επιπτώσεις του γεγονότος είχαν απήχηση σε ένα περιορισμένο κόσμο. (…)
Από την άλλη, υπήρχαν πολιτικά γεγονότα οικουμενικού ενδιαφέροντος, που δεν ήταν γνωστά στο σύνολο των πληθυσμών. Άλλωστε ούτε ο πολύς κόσμος νοιαζόταν ιδιαίτερα γι’ αυτά τα οικουμενικής υφής γεγονότα , τα οποία απασχολούσαν μόνο τις πολιτικές ελίτ. Οι υπήκοοι μάθαιναν γι’ αυτά μόνον από τους πλανόδιους θιάσους, τους εμπόρους και τους τροβαδούρους∙ και δεν αισθάνονταν να τους αφορούν άμεσα και αληθινά∙ τα ένιωθαν περισσότερο σαν ψυχαγωγία, δεν ήταν το περιβάλλον όπου ζούσαν οι ίδιοι. (…)
... και σήμερα.
Η κατάσταση
αυτή έχει αλλάξει ριζικά. Σήμερα, μέσα από την παγκόσμια
αλληλεπίδραση που έχει εδραιωθεί από πολλές οδούς, κάθε οικονομικό ή πολιτικό
συμβάν που συμβαίνει στην υφήλιο, έρχεται να αγγίξει κάθε άνθρωπο, όπου κι αν βρίσκεται.
(…)
Ταυτόχρονα, επειδή οι κυβερνήσεις
βασίζονται στο λαό, ο λαός καλείται να δίνει τη γνώμη του για τα πάντα∙ άρα
πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει όλα αυτά τα γεγονότα. Τίθεται λοιπόν,
σήμερα, το θέμα της γνώσης του γεγονότος. Αλλά αυτή η γνώση δεν μπορεί
πια να είναι άμεση, αδιαμεσολάβητη∙ είναι γνώση διατυπωμένη με λέξεις μέσα από πολλούς ενδιάμεσους. Είναι γνώση
μεταπλασμένη σε κοινή γνώμη.
Τι είναι η «κοινή γνώμη»
Πράγματι, η γνώση δεν σχηματίζει «κοινή γνώμη» όσο παραμένει
προσωπική, βέβαιη και άμεση, έστω κι αν είναι απόρροια λογικής σκέψης. Για να
το καταλάβουμε αυτό, αρκεί να ακούσουμε τους βετεράνους του πολέμου, αν είναι
απλοί στρατιώτες: διηγούνται ατελεύτητα λεπτομέρειες που έζησαν, αλλά δεν έχουν
καμιά εμπειρία του συνολικού πολέμου. Αδυνατούν να περιγράψουν τις φάσεις και
τις αλληλουχίες του. Οι στρατιώτες, δηλαδή, που γνωρίζουν ο καθένας μια
λεπτομέρεια του πολέμου, ποτέ δεν θα σχηματίσουν μια κοινή γνώμη
πατώντας μόνο στην εμπειρία τους.
Η γνώση, για να μετασχηματιστεί σε αποκρυσταλλωμένη θέση
και, από εκεί, σε κοινή γνώμη, πρέπει να αποκτήσει έναν ορισμένο
αφηρημένο και γενικό χαρακτήρα. (…)
Με άλλα λόγια, κοινή γνώμη
σχηματίζεται όταν οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, κ.ο.κ. διαβάσουν στις εφημερίδες τους,
διατυπωμένο με λέξεις, κάτι που συνέβη. (…)
Κατασκευασμένα «πολιτικά συμβάντα»
Σήμερα λοιπόν,
ένα συμβάν είναι πολιτικό μόνο κάτω από δυο προϋποθέσεις:
Πρώτον, όταν η κυβέρνηση ή μια ισχυρή
ομάδα έχει αποφασίσει να το πάρει υπ’ όψη της∙ και δεύτερον, όταν η κοινή γνώμη
θεωρεί πως αυτό το γεγονός είναι πράγματι γεγονός, συνέβη όντως, και μάλιστα πολιτικό γεγονός.
Αυτό λοιπόν που ονομάζεται τώρα πολιτικό γεγονός δεν είναι διόλου το συμβάν καθεαυτό∙ είναι το γεγονός μεταπλασμένο σε κοινή γνώμη, επειδή η κυβέρνηση
πρέπει να κυβερνά σε συνάρτηση με αυτή την κοινή γνώμη. (…)
Αυτό εξοβελίζει στην ανυπαρξία ορισμένα σημαντικά γεγονότα, τα οποία αν και είναι από τη φύση τους πολιτικά, δεν θα γίνουν ποτέ
πολιτικά γεγονότα επειδή δεν υπάρχει διαμόρφωση κοινής γνώμης γύρω από αυτά. Το
πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ ήταν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη ναζιστική
Γερμανία: επρόκειτο για ένα σημαντικό γεγονός, που εδραζόταν σε ορατά υλικά
δεδομένα, που το βίωναν μυριάδες άνθρωποι και όμως, ακόμα και το 1939 ήταν ένα συμβάν «ανύπαρκτο». (…)
Τέτοια εξάλειψη γεγονότων δεν συμβαίνει
μόνο στις αυταρχικές και τις ολοκληρωτικές χώρες, αλλά και στις δημοκρατίες.
Έχουμε και εδώ γεγονότα που δεν υπάρχουν, επειδή η κοινή γνώμη δεν έχει
προετοιμαστεί για αυτά. Για παράδειγμα, η κοινή γνώμη αγνοούσε την κατάσταση
της εργατικής τάξης στην Αγγλία και τη Γαλλία κατά το 19ο και στις αρχές του
20ου αιώνα. Παιδική εργασία, τρώγλες, μισθοί της συμφοράς, αρρώστιες,
απάνθρωπες συνθήκες δουλειάς, όλα αυτά “δεν υπήρχαν” και χρειάστηκε η επίμονη,
και μερικές φορές βίαιη, δράση της εργατικής τάξης για να επιβάλει στην κοινή
γνώμη την ύπαρξη ενός τόσο συντριπτικού γεγονότος. (…)
Αλλά αν το συμβάν υπάρχει μόνο μέσω της
κοινής γνώμης, αρκεί άραγε μια καλή πληροφόρηση για να λυθεί το πρόβλημα; Αν
μια τίμια πληροφόρηση μεθερμήνευε όλα τα συμβάντα και τα παρέδιδε στο κοινό,
αυτό θα κατέληγε άραγε στο να κάνει πολιτικά αυτά τα γεγονότα και να
δημιουργήσει μια κοινή γνώμη που θα συνέπιπτε αντικειμενικά με την
πραγματικότητα; Αυτό δεν είναι παρά ένα όμορφο όνειρο, όνειρο που κάνουν όσοι
πιστεύουν στη συμφιλίωση των μμε με τη δημοκρατία. Υπάρχουν όμως δυο εμπόδια σε
αυτή τη συμφιλίωση:
α) Πρώτα-πρώτα, μια πληροφορία δεν αρκεί
για να δώσει στο γεγονός στο οποίο αναφέρεται, το χαρακτήρα πολιτικού γεγονότος. Όταν η πληροφορία παρέλθει, το γεγονός λησμονείται. Δεν έχει ακόμα
εισέλθει στο πεδίο των ζητημάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη. Η μια
πληροφορία εκτοπίζει την άλλη, ακόμα κι αν έχει διάρκεια 5 ή 6 μέρες. Το κοινό
μένει ανέγγιχτο από μια απλή έκθεση συμβάντων, την οποία δεν πολυκαταλαβαίνει
και στην οποία δεν εστιάζει την προσοχή του. (…)
Προπαγάνδα
Αυτό, το
πετυχαίνει μόνο η προπαγάνδα. Μόνο η προπαγάνδα υποχρεώνει την αεάνως
κινούμενη προσοχή της μάζας να σταθεί και να καθηλωθεί στο τάδε συμβάν. Μόνο η
προπαγάνδα διδάσκει στη μάζα τις προβλέψιμες συνέπειες του δείνα μέτρου. Μόνο η
προπαγάνδα στερεοποιεί την κοινή γνώμη και την προσανατολίζει σε σχέση με τον
τάδε παράγοντα, που γίνεται πάραυτα πολιτικό συμβάν ή πολιτικό πρόβλημα. Μόνο
η προπαγάνδα μετασχηματίζει, σήμερα, την ατομική εμπειρία σε κοινή γνώμη. Αυτή
ενεργεί στο νοητικό σύμπαν και ανυψώνει στην τάξη του προβλήματος ένα σύνολο
συμβάντων με τη δημιουργία μιας κοινής γνώμης για το ζήτημα. Δεν υπάρχει,
λοιπόν, κοινή γνώμη καθεαυτή. (…)
Έτσι, ο πολιτικός δεν ενεργεί μόνο μέσα
στο σύμπαν των εικόνων της κοινής γνώμης, αλλά μπορεί και να δημιουργεί αυτές
τις εικόνες και να τις τροποποιεί με τα μέσα πληροφόρησης και προπαγάνδας που
έχει στη διάθεσή του. Αντίστροφα, η κοινή γνώμη που διαμορφώνεται μέσα σε αυτό
το σύμπαν, καθορίζει τον πολιτικό, ο οποίος μπορεί να κυβερνά μόνο με βάση
αυτήν.
Ωστόσο, μέσα σε αυτό το εικονικό σύμπαν
οι αμοιβαίοι καθορισμοί δεν είναι ούτε αυτόματοι, ούτε αυστηροί. Στην
πραγματικότητα, η κυβέρνηση δεν “κατασκευάζει” την κοινή γνώμη, η οποία
βασίζεται σε στερεότυπα και προκαταλήψεις που δύσκολα ξεριζώνονται. Και από την
άλλη, η κοινή γνώμη δεν υποχρεώνει την κυβέρνηση, διότι δεν διαθέτει (η κοινή
γνώμη) ιδιαίτερα μέσα έκφρασης. Στην πραγματικότητα, είμαστε πολύ
περισσότερο μάρτυρες μιας διπλής παράλυσης παρά μιας αμφίδρομης
αποτελεσματικότητας. (…)
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε, ότι σε αυτό
το παιχνίδι υπάρχει και ένας τρίτος εταίρος: ο κάτοχος των μέσων δράσης, ο
οποίος, σε αυτό το σύμπαν των εικόνων, είναι ο προπαγανδιστής. Και
ξέρουμε πολύ καλά, ότι αυτός είναι ένας τεχνικός, ο οποίος πολύ λίγο
νοιάζεται για τον πολίτη και αντιπροσωπεύει πολιτικά ή οικονομικά συμφέροντα,
με βάση τα οποία θα διαμορφώσει την κοινή γνώμη.»
Ζακ Ελλύλ, L’ Illusion politique [Η πολιτική
αυταπάτη], 1965