Τέχνη, κοινωνία,
πολιτική.Τι κάνει ο καλλιτέχνης μέσα σ' ένα κόσμο που καίγεται.Ποια είναι η
απόσταση ανάμεσα στην ερώτηση και την απάντηση; Για την πολυτιμότητα του
παρόντος και γιατί αυτή δεν έχει καμμιά σχέση με την επιταγή "ζήσε το
παρόν". Τέχνη και Τεχνική. Πώς να μη σκεφτόμαστε μηχανικά, πώς να μην
είμαστε μηχανές, πώς να μη ζούμε σαν γρανάζια μηχανής: τρεις προσεγγίσεις
-φιλοσοφία, τέχνη, πολιτική.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ετικέτες
1000 ρέγγες
(7)
1100
(1)
1789
(2)
1837
(1)
1846
(1)
1848
(1)
1850
(1)
1871
(1)
1900
(2)
1907
(1)
190cm
(4)
1917
(12)
1919
(1)
1936
(2)
1939
(1)
1940
(1)
1943
(2)
1944
(1)
1946
(1)
1947
(1)
1950
(2)
1952
(1)
1957
(1)
1965
(3)
1967
(1)
1968
(5)
1969
(1)
1978
(2)
1980
(1)
1983
(1)
2003
(1)
2006
(1)
2008
(9)
2015
(1)
Α. Μπορντίγκα/A. Bordiga
(1)
Α. Σβιατόγκορ/А. Святогор
(1)
Α.Ι.
(7)
Α.Κέννυ/A. Kenny
(1)
Α.Κοντ/A.Comte
(1)
Α.Ντ.Μονκρετιέν/A.de Montchretien
(1)
αγάπη
(5)
Αγγλία
(3)
Αγία Πετρούπολη
(1)
Αδάμ Σμιθ/Adam Smith
(9)
Αθήνα
(13)
Αιδ. Μπίλι/Rev Billy
(1)
Άινσταϊν
(1)
Αισχύλος
(1)
Άκης Πάνου
(1)
Ακρόπολη
(2)
Αλαίν Καγιέ/Alain Caillé
(1)
Άλαν Τιούρινγκ/Alan Turing
(2)
Άλασνταιρ Μακιντάιρ/Alasdair MacIntyre
(1)
Αλβέρτος ο Μέγας
(1)
Αλέκα Παπαρήγα
(1)
Αλέξανδρος Κοζέβ/Alexandre Kojève
(2)
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
(1)
Αλέξανδρος Σμέμαν/Александр Шмеман
(1)
Αλέξανδρος Σοκούροφ/Алекса́ндр Соку́ров
(1)
Αλέξανδρος Τομπάζης
(1)
Αλέξανδρος Τρόκκι/Alexander Trocchi
(1)
Αλεξάντερ Μπέρκμαν/Александр Беркман
(3)
Αλέξης Ασλάνογλου
(2)
Αλέξης Καλοφωλιάς
(1)
Αλέξης ντε Τοκβίλ/Alexis deTocqueville
(3)
αλήθεια
(27)
Αληthεια
(2)
Αλκιβιάδης
(1)
αλλοτρίωση
(61)
Αλμπέρ Καμύ/Albert Camus
(2)
Άλμπερτ Σπέερ/Albert Speer
(2)
Άλμπερτ Φίνεϊ/Albert Finney
(1)
Αλμπέρτο Καβαλκάντι/Alberto Cavalcanti
(2)
Άλμπρεχτ Ντύρερ/Albrecht Duhrer
(1)
Άλντους Χάξλεϊ/Aldus Haxley
(1)
Αλταμίρα
(6)
Αλφειός
(1)
Αναξίμανδρος
(1)
ανάπτυξη
(17)
αναρχισμός
(11)
Ανδρέας Εμπειρίκος
(1)
Ανδρέας Παπανδρέου
(1)
ανθρώπινα πιράνχας
(33)
ανθρωπολογία
(3)
Άννα Άρεντ/Hannah Arendt
(8)
Άννα Ιβάνοβνα Μπελιάι/Анна Ивановна Беляй
(1)
Άννα Κοκκίνου
(1)
Ανρί Ντεμπριγιώ/Henry Debrillaut
(1)
Ανρί Λεφέβρ/Henri Lefebre
(4)
Ανρί Μισώ/Henry Michaux
(2)
Άνσελμ Γιάπε/Anselm Jappe
(1)
Άνταμ Κέρτις/Adam Curtis
(1)
Αντίνοος
(1)
Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ/Antoine de Saint-Exupéry
(1)
Αντρέ Κερτέζ/André Kertész
(1)
Αντρέ Ορλεάν/André Orléan
(5)
Άντυ Γουώρχολ/Andy Warhol
(2)
Αντώνης Κουτρουμπής
(1)
αξία
(13)
Άρβο Περτ/Arvo Pärt
(2)
Αργυριάδης-Καλούμενος-Μπάτσης
(1)
Άρης Αλεξάνδρου
(3)
Άρης Κωνσταντινίδης
(1)
Άρης Μπερλής
(1)
Άρθουρ Λένινγκ/Arthur Lehning
(1)
Αρθούρος Σοπενχάουερ/Arthur Schopenhauer
(3)
Αριστοτέλης
(14)
Άσγκερ Γιόρν/Asger Jorn
(22)
Άυν Ραντ/Ayn Rand
(3)
Αφρική
(2)
Β. Γκ. Ζέμπαλντ/W. G. Sebald
(2)
Β.Α. Μότσαρτ/W.A/ Mozart
(1)
Βαγγέλης Αρτέμης
(2)
Βαλεντίν Βολόσινοφ/Валенти́н Воло́шинов
(1)
Βάλτερ Μπένγιαμιν/Walter Benjamin
(6)
Βανς Πάκαρντ/Vance Packard
(2)
Βασίλης Ηλιακόπουλος
(2)
Βασίλης Στρατιώτης
(1)
Βενετιά
(1)
Βενσάν Ντεκόμπ/Vincent
(1)
Βενσάν Ντεκόμπ/Vincent Descombes
(17)
Βέρνερ Χέρτσογκ/Werner Herzog
(1)
Βερολίνο
(3)
βία
(20)
Βιετνάμ
(2)
Βίκτωρ Μπούλλα/Виктор Буллаa
(1)
Βίκτωρ Ουγκώ/Victor Hugo
(1)
Βίκτωρ Σερζ/Ви́ктор Киба́льчич
(1)
Βίκτωρ Σκλόφκσι/Ви́ктор Шкло́вский
(3)
Βίκτωρ Φρανκλ/Victor Frankl
(2)
Βίλεμ Φλούσερ/Vilem Flusser
(1)
Βίνσεντ Μπράουν/Vincent Browne
(1)
βιοτεχνολογία
(6)
Βλαδίμιρος Λένιν/Влади́мир Ле́нин
(6)
Βλαντίμιρ Μαγιακόφκι/Влади́мир Маяко́вский
(2)
βοηθήματα μνήμης
(11)
Γαλλία
(8)
Γένεσις
(1)
Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος
(4)
Γερμανία
(9)
Γιάννηδες
(1)
Γιάννης Γρηγοριάδης
(9)
Γιάννης Ισιδώρου
(4)
Γιάννης Κάτρης
(1)
Γιάννης Πεδιώτης
(3)
Γιάννης Ρίτσος
(3)
Γιάννης Σκαρίμπας
(3)
Γιάννης Τσέγκος
(1)
Γιόζεφ Μπλοχ/Joseph Bloch
(1)
Γιόζεφ Ντίτζγκεν/Josef Dietzgen
(1)
γιορτή
(18)
Γιούργκεν Χάμπερμας/Jurgen Habermas
(2)
Γιόχαν Γκριμονπρέ/Johan Grimonprez
(1)
Γιόχαν Χουιζίνγκα/Johan Huizinga
(3)
Γιώργος Γαϊτάνος
(1)
Γιώργος Μακρής
(1)
Γιώργος Νικολαΐδης
(1)
Γιώργος Σεφέρης
(2)
Γιώργος Χαντζής
(1)
Γκ. Κ. Τσέστερτον/G.K. Chesterton
(5)
Γκ. Ράιλ/G. Ryle
(1)
Γκαίτε/Goethe
(1)
Γκέοργκ Ζίμελ/Georg Simmel
(4)
Γκετζ Άλυ/Götz Aly
(1)
Γκι Αμπέιγ/Guy Abeille
(1)
Γκίλμπερτ Ράιλ/Gilbert Ryle
(2)
Γκιόργκι Λίγκετι/György Ligeti
(1)
Γκιόργκι Λούκατς/György Lukács
(4)
Γκουίντο Καβαλκάντι/Guido Cavalcanti
(1)
Γκυ Ντεμπόρ/Guy Debord
(23)
Γκύντερ Άντερς/Günther Anders
(9)
γλώσσα
(21)
Γουάλας Στήβενς/Wallace Stevens
(1)
Γουδή
(1)
Γουίλιαμ Ήγγλετον/William Eggleton
(1)
Γουίλιαμ Μπάροους/William Burroughs
(2)
Γουίλιαμ Σαίξπηρ/William Shakespeare
(3)
Γούντι Άλλεν/Woody Allen
(1)
Γρηγόρης Βαλτινός
(1)
Δανία του Βορρά
(2)
Δανία του Νότου
(5)
Δελφοί
(1)
Δέσποινα Ζευκιλή
(1)
Δημήτρης Δημητριάδης
(1)
Δημήτρης Καραγιάννης
(1)
Δημήτρις Βεργέτης
(1)
δημιουργικότητα
(8)
Διεθνής
(1)
δικαιοσύνη
(12)
δοκιμασίες
(3)
Δουβλίνο
(1)
Δραπετσώνα
(1)
δυσφορία
(30)
Ε. Άνσκομπ/E. Anscombe
(4)
Ε. Βιλ/E. Will
(1)
Έ. Λ. Μάστερς / Ε. L. Masters
(1)
Ε.Ε. Κάμινγκς/E.E. Cummings
(1)
Ε.Χ. Γονατάς
(1)
Έζρα Πάουντ/Ezdra Pound
(1)
εικονική δημόσια σφαίρα
(5)
εικονογραφημένα κείμενα
(10)
εκπομπές
(58)
Ελβετία
(1)
Έλεν Κέλλερ/Helen Keller
(1)
Ελένη Ηλιοπούλου
(1)
Ελένη Μπέλλου
(1)
Ελευθερία
(42)
Ελευθεριακός
(1)
Ελίας Κανέττι/Elias Canetti
(1)
Εμίλ Μπενβενίστ/Emile Beneveniste
(1)
Εμίλ Ντυρκέμ/Emile Durkheim
(1)
Εμίλ Σιοράν/Emil Cioran
(1)
Έμιλυ Ντίκινσον/Emily Dickinson
(2)
Εμμανουήλ Καντ/Emmanuel Kant
(2)
Εμμανουήλ Λεβινάς/Emmanuel Levinas
(3)
Εμμανουήλ Μουνιέ/Emmanuel Mounier
(1)
Έντσο Τραβέρσο/Enzo Traverso
(1)
εξατομίκευση
(46)
εξέγερση
(10)
εξουσία
(38)
επανάσταση
(25)
επαναστατικός χαρτοπολτός
(4)
επιβίωση
(5)
επιστήμη
(23)
Έρασμος/Erasmus
(1)
εργασία
(23)
Ερίκ Σατί/Eric Satie
(1)
Έρικ Χομπσμπάουμ/Eric Hobsbaum
(1)
Έρνεστ Γκέλνερ/Ernest Gellner
(1)
Ερνστ Γιούνγκερ/Ernst Junger
(2)
Ερνστ Κασσίρερ/Ernst Cassirer
(3)
Ερνστ Μπλοχ/Ernst Bloch
(1)
ΕΡΩΔΙΟΣ
(1)
ΕΣΗΕΑ
(2)
ΕΣΣΔ
(1)
Ετιέν Ντε λα Μποεσί/Etien De la Boetie
(1)
Ευγένιος Ενρικέζ/Eugène Enriquez
(1)
Ευγένιος Ζαμιάτιν/Евге́ний Замя́тинn
(1)
Ευγένιος Ιονέσκο/Eugene Ionesco
(1)
ευρωπαϊκή προοπτική
(49)
ευτυχία
(11)
Ζ.-Ζ. Ρουσσώ/J.-J. Rousseau
(1)
Ζ.-Π. Βουαγιέ/J.-P. Voyer
(5)
Ζ.-Π. Ντιτέιγ/J.-P. Duteuil
(1)
Ζ.-Π. Ντυπουΐ/J.-P. Dupuy
(1)
Ζ.-Π. Σαρτρ/J.-P. Sartre
(2)
Ζακ Ελλύλ/Jacques Ellul
(29)
Ζακ Λακάν/Jacques Lacan
(6)
Ζακ Μπουβρές/Jacques Bouveresse
(2)
Ζακ Ντεριντά/Jacques Derrida
(2)
Ζακ Πρεβέρ/Jacques Prévert
(2)
Ζακ Σαπίρ/Jacques Sapir
(2)
Ζαν Ιτάρ/Jean Itard
(1)
Ζαν Μορώ/Jeanne Moreau
(1)
Ζαν Μπωντριγιάρ/Jean Baudrillard
(1)
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ/Jean Luc Godard
(3)
Ζαν-Πιέρ Βερνάν/Jean Pierre Vernant
(1)
Ζαπατίστας
(1)
Ζάχα Χαντίντ/Zahā Ḥadīd
(1)
Ζάχος Παπαζαχαρίου
(1)
Ζεράρ Νταβί/Gerard Davy
(1)
Ζερμαίν Γκρηρ/Germaine Greer
(1)
Ζήσης Κοτιώνης
(2)
Ζήσης Σαρίκας
(5)
Ζιλ Ντελέζ/Gilles Deleuze
(2)
Ζιλ Ντωβέ/Gilles Dauve
(1)
Ζορ Βον/Zohr Vaughan
(1)
Ζύγκμουντ Μπάουμαν/Zygmunt Bauman
(3)
Ζυλ Ντωβέ/Gilles Dauvé
(3)
ζωή
(46)
Ζωρζ Μπατάιγ/Georges Bataille
(1)
ηθική
(34)
ΗΠΑ
(19)
Θανάσης Σβώλος
(1)
Θάτσερ/Thatcher
(1)
θέαμα/spectacle
(14)
Θένια Κουτρουμπή
(1)
Θεολόγος Βοσταντζόγλου
(1)
Θεός
(16)
Θεοφάνης Μελάς
(2)
Θεσσαλονίκη
(2)
Θήοντορ Ρόζακ/Theodore Roszak
(1)
θλίψη
(12)
Θοδωρής Χιώτης
(1)
Θόδωρος Ζιάκας
(1)
Θουκυδίδης
(2)
Ι.Θ. Κακριδής
(1)
Ίαν Χάκινγκ/Ian Hacking
(3)
Ιβάν Παβλόφ/Ива́н Па́влов
(1)
Ιβάν Τουργκένιεφ/Иван Тургенев
(1)
Ίγγα Κρεστενσεν/Inger Christensen
(1)
ιδρύματα τέχνης
(7)
ικέτες και ξένιοι
(6)
Ιλιάδα
(1)
Ιράν
(1)
Ισαάκ Μπ. Σίνγκερ/Isaac B. Singer
(1)
Ισπανία
(1)
Ισπαχάν
(1)
ιστορία
(41)
ισχύς
(22)
Ιχάμπ Χασσάν/Ihab Hassan
(1)
Ιωάννα Τσιβάκου
(1)
Ιωάννης ο Θεολόγος
(1)
Ιωσήφ Στάλιν/Ио́сиф Ста́лин
(2)
Κ.Π. Καβάφης
(3)
Κ.Σ. Λιούις/C.S. Lewis
(4)
Κάθλην Ρέιν/Kathleen Raine
(1)
καλλιτέχνες
(24)
Καλοκαίρι
(8)
Κάρελ Φουνκ/Karel Funk
(1)
Κάρεν Κίλιμνικ/Karen Kilimnik
(1)
Καρλ Γκέοργκ Μπύχνερ/Karl Georg Büchner
(1)
Καρλ Κορς/Karl Korsch
(3)
Καρλ Κράους/Karl Kraus
(3)
Καρλ Μαρξ/Karl Marx
(33)
Καρλ Πολάνυι/Karl Polanyi
(2)
Καρλ Σμιτ/Karl Schmidt
(1)
Καρλομάγνος
(1)
Κάρολος Δαρβίνος/Charles Darwin
(1)
Καρτέσιος/Descartes
(7)
Καταστασιακή Διεθνής/Internationale Situationniste
(9)
καταστασιακοί/situationnistes
(20)
Κατερίνα Αθανασίου
(1)
Κατερίνα Ηλιοπούλου
(8)
Κέβιν Κέλι/Kevin Kelly
(2)
Κεν Λόουτς/Ken Loach
(1)
Κεν Ρόμπινσον/Ken Robinson
(1)
Κένεθ Γκέργκεν/Kenneth Gergen
(1)
κενό
(18)
κεφαλαιοκρατία
(38)
Κίνα
(1)
Κλάους Κάρστενσον/Claus Carstensen
(1)
Κλερ Οζιάς/Claire Auzias
(1)
Κλωντ Λεβί-Στρώς/Claude Lévi-Strauss
(4)
Κομμούνα
(1)
κομμουνισμός
(10)
Κόνσταντ/Constant Niewenhuys
(1)
Κοπεγχάγη
(1)
Κόρα Ντάιαμοντ/Cora Diamond
(1)
Κορνήλιος Καστοριάδης
(10)
Κουρτ Βάιλ/Kurt Weil
(1)
Κουρτ Σβίττερς/Kurt Schwitters
(1)
κράτος
(14)
κρίση
(33)
Κριστιάν Ντελακαμπάιν/Christiane Delacampaigne
(1)
Κριστίν Λαγκάρντ/Christine Laguarde
(1)
Κριστόφ Κισλόφσκι/Krzysztof Kieslowski
(1)
Κρίστοφερ Λας/Christopher Lasch
(4)
Κροστάνδη
(1)
κυριαρχία
(13)
Κωνσταντίνος Καραμανλής
(1)
Κωνσταντίνος Ματσούκας
(1)
Κώστας Βάρναλης
(1)
Κώστας Δεσποινιάδης
(4)
Κώστας Κολημένος
(1)
Κώστας Παπαϊωάννου
(7)
Κώστας Χριστοδούλου
(1)
Κωστής Βελόνης
(1)
Κωστής Παπαγιώργης
(2)
Λ. Βίττγκενσταϊν/L. Wittgenstein
(17)
Λα Μετρί/ La Mettrie
(1)
Λάζαρος Αρσενίου
(3)
Λάκι Λουτσιάνο/Lucky Luciano
(1)
Λάμπρος Κωνσταντάρας
(1)
Λάο Τσε/老子
(1)
Λαρς φον Τρίερ/Lars von Trier
(1)
λενινισμός
(6)
Λεξικό Κριαρά
(1)
Λεξικό Liddell-Scott
(2)
Λέο Στράους/Leo Strauss
(1)
Λεόν Βαλράς/Léon Walras
(2)
Λέσχη Φιλελεύθερης Ανάγνωσης
(1)
Λετονία
(1)
Λετριστές/Lettristes
(1)
Λέων Σεστώφ/Лев Шесто́в
(2)
Λέων Τρότσκι/Лев Тро́цкий
(3)
Λιούις Μάμφορντ/Lewis Mumford
(10)
λογική
(3)
Λογιόλα/Loyola
(1)
Λόγος
(26)
λογοτεχνία
(25)
Λονδίνο
(3)
Λουί Αραγκόν/Louis Aragon
(1)
Λουί Μαλ/Louis Mal
(1)
Λουΐ ντε Σαιν Ζυστ/Louis de Saint Juste
(1)
Λουί Ντυμόν/Louis Dumont
(7)
Λουίς Αλτουσέρ/Louis Althusser
(1)
Λουίς Μπουνιουέλ/Louis Buñuel
(3)
Λουσιέν Μαλζόν/Lucien Malson
(1)
Λουσίντα και Ντέιβις Μάτλοκ/L & D Matlock
(1)
Λυγκέας
(2)
Λωτρεαμόν/Lautréamont
(7)
Μ. Γκωσέ/M. Gauchet
(1)
Μάης '68
(1)
Μάικ Κέλυ/Mike Kelley
(1)
Μάικλ Χάρντ/Michael Hardt
(1)
Μάκης Μηλάτος
(1)
Μακιαβέλλι/Machiavelli
(4)
Μάλκολμ Λόουρι/Malcolm Lowry
(1)
Μάλκολμ Χ/Malcolm X
(1)
μανιφέστα
(65)
Μανόλης Λαμπρίδης
(1)
Μανώλης Αναγνωστάκης
(3)
Μαξ Βέμπερ/Max Weber
(2)
Μαξ Ήστμαν/Max Eastman
(1)
Μαρακές
(1)
Μάρθα Γκέλχορν/Martha Gellhorn
(1)
Μαρί ντε Ενζέλ/Marie de Hennezel
(1)
Μαρίνα Τσβετάγιεβα/Мари́на Цвета́ева
(3)
Μάρσαλ Σάλινς/Marshall Sahlins
(5)
Μαρσέλ Μαριέν/Marcel Mariën
(1)
Μαρσέλ Μως/Marcel Mauss
(1)
Μαρσέλ Ντυσάν/Marcel Duchamp
(1)
Μάρτζορι Πέρλοφ/Marjorie Perloff
(1)
Μάρτζορι Ρόουλινγκ/Marjorie Rowling
(1)
Μάρτιν Λούθερ Κινγκ/M.L. King
(1)
Μάρτιν Μπούμπερ/Martin Buber
(1)
Μάρτιν Χάιντεγγερ/Martin Heidegger
(5)
μελαγχολία
(5)
Μελούνα
(1)
Μέριλυν
(1)
Μεσαίωνας
(7)
Μέση Ανατολή
(1)
μεταμοντέρνο
(10)
μεταμορφωτική δύναμη
(34)
μηδέν
(11)
μηδενισμός
(35)
Μηνάς Εμμανουήλ
(1)
Μίλτος Θεοδοσίου
(2)
Μίλτος Σαχτούρης
(2)
Μίλτων Φρίντμαν/Milton Friedmann
(1)
Μιριέλ Μπαρμπερί/Muriel Barbery
(1)
Μισέλ Αλιετά/Michel Aglietta
(1)
Μισέλ Ουελμπέκ/Michel Houellebecq
(3)
Μισέλ Πικολί/Michel Piccoli
(1)
Μισέλ Σερ/Michel Serres
(1)
Μισέλ Τουρνιέ/Michel Tournier
(2)
Μισέλ Φουκώ/Michel Foucault
(12)
ΜΙΤ
(1)
Μίχαελ Λέβι/Michael Loewy
(2)
Μιχαήλ Θερβάντες/Miguel Cervantes
(1)
Μιχαήλ Μπακούνιν/Михаил Бакунин
(2)
Μιχαήλ Μπαχτίν/Михаи́л Бахти́н
(1)
Μιχαηλάγγελος Αντονιόνι/Michelangelo Antonioni
(2)
Μιχάλης Πάγκαλος
(1)
Μόμπυ Ντικ
(1)
Μόρις Ντρούρι/Maurice Drury
(1)
μουσική
(36)
Μουσταφά Καγιάτι/Mustafa Khayati
(1)
μοφερισμός/mofferism
(6)
Μπαρούχ Σπινόζα/Baruch Spinoza
(1)
Μπάρυ Άνσγουωρθ/Barry Unsworth
(1)
Μπέλα Ταρ/Béla Tarr
(1)
Μπέρναρντ Μάντεβιλ/Bernard Mandeville
(1)
Μπέρτολντ Μπρεχτ/Bertold Brecht
(3)
Μπίφο Μπεράρντι/Bifo Berardi
(2)
Μπλεζ Πασκάλ/Blaise Pascal
(1)
Μπομπ Ντύλαν/Bon Dylan
(1)
Μπρέτον Γουντς
(1)
Μπριζίτ Μπαρντό/Brigitte Bardot
(2)
Μύκονος
(1)
μυστικισμός
(1)
Μωρίς Μερλώ-Ποντύ/Maurice Merleau-Ponty
(2)
Ν.Α. Μπερντγιάεφ/ Н/ А. Бердя́ев
(1)
Ν.Γ. Πεντζίκης
(1)
Ναζίμ Χικμέτ
(1)
ναζιστοφασισμός
(29)
ναρκισσισμός
(10)
Νασρεντίν Χότζας
(1)
ναυαγοί
(2)
Νέα Ζηλανδία
(1)
Νέα Υόρκη
(2)
Νεάντερταλ
(1)
νεοφιλελευθερισμός
(12)
Νίκος Εγγονόπουλος
(3)
Νίκος Ζαχαριάδης
(2)
Νίκος Καρούζος
(4)
Νίκος Μπελογιάννης
(1)
Νίκος Σκοπλάκης
(1)
Νίκος Buccanier Κούρκουλος
(7)
Νόαμ Τσόμσκι/Noam Chomsky
(1)
Νόρμπερτ Ελίας/Norbert Elias
(1)
νους
(24)
Νούτσιο Όρντινε/Nuccio Ordine
(1)
Ντ. Ουίγκινς/D. Wiggins
(2)
Ντ. Χάνκοκ/D. Hancock
(1)
Ντέιβιντ Λυντς/David Lynch
(3)
Ντέιβιντ Μπομ/David Bohm
(1)
Ντέιβιντ Ρικάρντο/David Ricardo
(4)
Ντέιβιντ Χιούμ/David Hume
(4)
Ντέσμοντ Μόρις/Desmont Morris
(1)
Ντμίτρι Πρίγκοφ/Дми́трий При́гов
(1)
Ντον Ντελίλο/Don Delillo
(2)
Ντόναλντ Γουίνικοτ/Donald Winnicott
(2)
Ντονέλα Μήντοους/Donella Meadows
(1)
Ξενοδοχείο των Ξένων
(2)
Ξενοφών
(3)
ξεψάρωμα
(3)
Ο. Σ. Βίκτορ/H. St Victor
(1)
Οδύσσεια
(2)
οικονομία
(52)
Οκτάβιο Πας/Octavio Paz
(2)
Όλγα Γερογιαννάκη
(1)
όλεθρος
(29)
Όμηρος
(1)
ομιλίες
(13)
ΟΟΣΑ
(1)
Ορφέας Απέργης
(2)
Όσκαρ Ουάιλντ/Oskar Wilde
(2)
Ουίσταν Ώντεν/Wystan Auden
(3)
Ουόλτ Ουΐτμαν/Walt Whitman
(1)
Π.Α.Ρενουάρ/P.A.Renoir
(1)
Π.Μ.Σ. Χάκερ/P.M.S. Hacker
(6)
παιδεία
(7)
παιχνίδι
(7)
Παναγιώτης Κονδύλης
(10)
Παπάγος
(1)
παπαρολογία
(7)
παράδοση
(4)
παραμύθιασμα
(2)
Παρίσι
(1)
Πάρνηθα
(1)
Πασκάλ Ενζέλ/Pascal Engel
(1)
Πάσχος Μανδραβέλης
(3)
Πέδρο Ματέο/Pedro Mateo
(1)
Πέπη Ρηγοπούλου
(1)
περιπέτεια
(3)
Πέτρος Αρτάνης
(1)
Πέτρος Κορνήλιος/Pierre Corneille
(1)
Πέτρος Παπαθανασίου
(1)
Πήτερ Γκητς/P.T. Geach
(2)
Πήτερ Κρηφτ/Peter Kreeft
(1)
Πήτερ Μπρουκ/Peter Brook
(1)
Πήτερ Ουίντς/Peter Winch
(2)
Πήτερ Ουότκινς/Peter Watkins
(1)
Πιέρ Μανάν/Pierre Manent
(1)
Πιέρ Μπουρντιέ/Pierre Bourdieu
(1)
Πιέρ-Ζοζέφ Προυντόν/Pierre-Joseph Proudhon
(1)
Πλαστήρας
(2)
Πλάτωνας
(4)
πλουραλισμός
(1)
ποίηση
(68)
πολεμικά κείμενα
(11)
πόλεμος
(26)
πόλη
(25)
πολιτική
(49)
Ποτάμι
(1)
προαίρεση
(1)
προεκλογικά μηνύματα
(9)
προλεταριάτο
(47)
Προμηθέας
(1)
προπαγάνδα
(57)
Πωλ Βιριλιό/Paul Virilio
(1)
Πωλ Βαλερύ/Paul Valery
(1)
Πωλ Ζοριόν/Paul Jorion
(1)
Πωλ Ζωγραφάκης
(1)
Πωλ Λαφάργκ/Paul Lafargue
(2)
Πωλ Ρικέρ/Paul Ricoeur
(2)
Ρ. ΜακΝαμάρα/R. MacNamara
(3)
Ραούλ Βανεγκέμ/Raoul Vaneigem
(6)
Ραούλ Σουρίτα/Raul Zurita
(1)
Ρας Ρίις/Rush Rhees
(1)
Ράσελ Τζάκομπι/Russel Jacobi
(3)
Ρέι Μπράντμπερι/Ray Bradbury
(1)
Ρέιμοντ Κάρβερ/Raymond Carver
(1)
Ρενέ Ζιράρ/René Girard
(10)
Ρενέ Κλερ/ René Clair
(1)
Ρισελιέ/Richelieu
(1)
Ρίτα Γκαβέρα
(1)
Ρίτσαρντ Κόμπντεν/Richard Cobden
(1)
Ρίτσαρντ Μοράν/Richard Moran
(1)
Ρίτσαρντ Ρόρτι/Richard Rorty
(7)
Ροβεσπιέρος
(1)
Ρόζα Λούξεμπουργκ/Rosa Luxembourg
(3)
Ρόζενταλ-Γιούντιν
(1)
ρομαντισμός
(4)
Ρομπέρ Αντέλμ/Robert Antelme
(1)
Ρόμπερτ Οπενχάϊμερ/Robert Oppenheimer
(1)
Ρόμπερτ Ρέντφορντ/Robert Redford
(1)
Ρόμπερτ Φρανκ/Robert Frank
(1)
Ρόμπερτ Χας/Robert Hass
(2)
Ρομπέρτο Χουαρόθ/Roberto Juarroz
(1)
Ρουμανία
(1)
Ρωσία
(3)
Σ. Μπενβενούτο/S. Benvenuto
(1)
Σ. Πιρόν/S. Piron
(1)
Σαίξπηρ/Shakespeare
(1)
Σαν Φρανσίσκο
(1)
σαπουνόφουσκες
(10)
Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire
(1)
Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire
(1)
Σαρλ Πεγκί/Charles Péguy
(1)
Σαρλ Φουριέ/Charles Fourier
(1)
Σβετλάνα Αλεξίεβιτς/Светлана Алексиевич
(1)
Σέρεν Κίρκεγκωρ/Søren Kierkegaard
(5)
Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλου
(1)
Σέσιλ ντε Μιλ/Cecil DeMille
(1)
σθένος
(4)
Σιμόν Βέιλ/Simone Weil
(6)
Σιμόν Λέις/Simon Leys
(1)
σινεμά
(44)
Σίνεντ Ο'Κόνορ/Sinead O'Connor
(1)
Σίντνεϊ Λιουμέτ/Sidney Lumet
(1)
Σίσυφος
(1)
σκεπτικισμός
(6)
Σκιπίων ο Αφρικανός
(1)
σκουπιδοντενεκέδες
(1)
Σλαβόι Ζίζεκ/Slavoj Žižek
(4)
Σόνια
(1)
σοσιαλδημοκρατία
(7)
Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα
(1)
Σουηδία
(3)
Σουν Τζου/ 孫子
(1)
σουρεαλισμός
(7)
σοφία
(6)
Σπύρος Κυριαζόπουλος
(7)
σταλινισμός
(14)
Σταμάτης Γονίδης
(1)
Σταμάτης Πολενάκης
(1)
Στάνλεϊ Κάβελ/Stanley Cavell
(2)
Στάνλεϊ Κιούμπρικ/Stanley Kubrick
(1)
Στάντις Λώουντερ/Standish Lawder
(2)
Στέλιος Κούλογλου
(1)
Στέλιος Ράμφος
(1)
Στεφάν Λαβινιότ/Stéphane Lavignotte
(1)
Στέφανος Λουπάσκο/Stephan Lupasco
(4)
Στέφανoς Ροζάνης
(8)
Στήβεν Πίνκερ/Steven Pinker
(2)
στρατόπεδα εργασίας
(10)
στρατόπερα αναψυχής
(1)
Σύλβια Πλαθ/Sylvia Plath
(1)
Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου
(3)
Σύνταγμα
(1)
σχετικισμός
(2)
Σωκράτης
(4)
σώμα
(3)
Τ.Κ.Παπατσώνης
(2)
Τ.Σ. Έλλιοτ/T.S. Elliot
(3)
Τάκης Μίχας
(2)
Ταλίν
(1)
Τάλκοτ Πάρσονς/Talcott Parsons
(1)
Τάσος Λάγγης
(2)
Τέοντορ Αντόρνο/Theodor Adorno
(1)
τέχνη
(71)
τεχνικό σύστημα
(40)
τεχνοκρατία
(28)
τεχνολογικός μεσσιανισμός
(41)
τεχνοσάχλα
(16)
Τζ. Μπένθαμ/J. Bentham
(1)
Τζ. Ρ. Σάουλ/J. R. Saul
(8)
Τζ. Σενμπάουμσφελντ/G. Schönbaumsfeld
(1)
Τζ. Στ. Μιλλ/J. St. Mill
(1)
Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν/J.R.R. Tolkien
(1)
Τζακ Α. Γκόλντστοουν/Jack A. Goldstone
(1)
Τζέημς Μπάλντουιν/James Baldwin
(1)
Τζέφρεϊ Χερφ/Jeffrey Herf
(1)
Τζον Γκρέι/John Gray
(1)
Τζον Κ. Γκαλμπρέιθ/John K. Galbraith
(1)
Τζον Λοκ/John Locke
(3)
Τζον Μ. Κούτσι/John M. Coetzee
(2)
Τζον Ρωλς/John Rawls
(2)
Τζον Σερλ/John Searle
(6)
Τζον Στάινμπεκ/John Steinbeck
(1)
Τζον Φ. Κέννεντυ/John F. Kennedy
(3)
Τζον Φόουλς/John Fowles
(1)
Τζον Χιούστον/John Houston
(1)
Τζον Ώστιν/John Austin
(1)
Τζορτζ Όργουελ/George Orwell
(4)
Τζορτζ Στάινερ/George Steiner
(2)
Τζόρτζιο Αγκάμπεν/Giorgio Agamben
(4)
Τζουζέπε Πίνοτ-Γκαλίτσιο/Giuseppe Pinot-Gallizio
(1)
Τζούλια Κρίστεβα/Julia Cristeva
(1)
Τομά Λεπετιέ/Thomas Lepeltier
(1)
Τομάς Ιμπάνιεθ/Tomás Ibáñez
(1)
Τόμας Πίντσον/ Thomas Pynchon
(1)
Τόμας Ρηντ/Thomas Reid
(2)
Τόμας Χομπς/Thomas Hobbes
(4)
Τόνι Νέγκρι/Toni Negri
(2)
Τόνι Σουάρτζ/Tony Schwartz
(1)
τραγωδία
(10)
Τρανσχιουμανισμός
(1)
Τριλεκτική
(11)
Τριστάν Τζαρά/Tristan Tzara
(1)
Τρόικα
(21)
Τσαρλς Ντέιβενπορτ/Charles Davenport
(1)
Τσαρλς Ράιτ Μιλλς/Charles Wright Mills
(1)
Τσαρλς Σ. Περς/Charles S. Peirce
(1)
Τσαρλς Τέιλορ/Charles Taylor
(1)
Τσαρλς Φορτ/Charles Fort
(1)
τυραννία
(14)
Υβ Λε Μανάκ/Yves Le Manach
(9)
Υβ Μισώ/Yves Michaud
(1)
υλισμός
(13)
υπαρξισμός
(3)
υποκείμενο
(29)
υπομονή
(2)
Φ. Ε. Ρεϊνάλ/F. E. Reynal
(1)
Φ. Σελίν/. Céline
(1)
Φ.Ντ. Πητ/F.D.Peat
(1)
Φαινομενολογία
(1)
Φελίξ Γκουαταρί/Félix Guattari
(1)
Φερνάντο Αρρραμπάλ/Fernando Arrabal
(1)
Φερνάντο Πεσσόα/Fernando Pessoa
(2)
Φθινόπωρο
(1)
Φίγκαρο
(1)
Φίλιπ Λάρκιν/Philip Larkin
(1)
Φιλοσοφία
(77)
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι/Фёдор Достоевский
(5)
Φλαν Ο' Μπράϊαν/Flann O' Brien
(1)
Φουκουσίμα
(3)
Φρ. Ένγκελς/Fr. Engels
(7)
Φρ. Νίτσε/Fr. Nietsche
(11)
Φρ. Σιμιάν/Fr. Simiand
(1)
Φρ. Φουρκέ/Fr. Fourquet
(1)
Φράνσις Μπέικον/Francis Bacon
(1)
Φρανσουά Γκρουά/François Grua
(1)
Φρανσουά Καραντέκ/François Caradec
(1)
Φρανσουά Λυοτάρ/François Lyotard
(1)
Φρανσουά Φουρκέ/François Fourquet
(1)
Φραντς Κάφκα/Frantz Kafka
(2)
Φρέντερικ Τέιλορ/Frederick Taylor
(1)
Φρέντερικ Τζέιμσον/Frederick Jameson
(1)
Φρήντριχ Γιάκομπι/Friedrich Jacobi
(1)
Φρήντριχ Έμπερτ/Fredrich Ebert
(1)
Φρήντριχ Μουρνάου/Friedrich Murnau
(1)
Φρήντριχ Χάγιεκ/Friedriech Hayek
(2)
Φριτς Λάιστ/Fritz Leist
(1)
φρμκ
(13)
Φρόιντ/Freud
(5)
Φώτης Τερζάκης
(1)
Χ. Λ. Μπόρχες/J. L. Borges
(2)
Χ. Μ. Εντσενσμπέργκερ/H. M. Enzensberger
(1)
Χάιμε Σεμπρούν/Jaime Semprun
(1)
χαρά
(5)
Χάρβαρντ
(1)
Χάρης Βλαβιανός
(1)
Χάρι Χόλε
(1)
Χάρυ Γκουγκενχάιμ/Harry Guggenheim
(1)
Χάρυ Φράνκφουρτ/Harry Frankfurt
(1)
Χέγκελ/Hegel
(12)
Χέερτ Μακ/Geert Mak
(3)
Χένρικ Ίψεν/H. Ibsen
(1)
Χέρμαν Μέλβιλ/Herman Melville
(1)
Χέρμπερτ Μαρκούζε/Herbert Marcuse
(2)
Χιλή
(1)
Χίλντε ντε Μπράιν/Hilde de Bruijn
(1)
χιούμορ
(29)
Χιροσίμα
(4)
Χλόη Κολλύρη
(1)
Χουάλ Βίβες/Juan Vives
(1)
χρήμα
(14)
χρήμα και μαγεία
(21)
Χρήστος Βακαλόπουλος
(1)
Χριστός
(3)
χρόνος
(10)
ψυχή
(12)
ωφελιμισμός
(13)
A.I.
(6)
Ange S. Vlachos
(1)
Bar Beduin
(1)
Beatnics
(1)
beton7
(12)
BHL
(2)
Biennale
(2)
Bloomberg
(1)
Bob Dylan
(1)
Bob Marley
(1)
Bodies
(3)
Bruce Springsteen
(1)
Cinemarian
(3)
CNN
(1)
dada
(2)
dangerfew
(77)
David Bowie
(1)
DAVOS
(2)
Descombes
(1)
DOCUMENTA
(1)
Einsatzgruppe D
(1)
EMAF
(1)
Frank Zappa
(3)
Gaston Bachelard/Γκαστόν Μπασλάρ
(1)
Happyfew
(5)
HighSpeedAcces
(1)
Hippies
(1)
Hollowsky
(163)
Iggy Pop
(1)
Il Consigliere
(3)
intothepill
(2)
izi
(231)
Janitoring
(1)
Jazz
(2)
Jeffrey Lee Pierce
(1)
Jimmy Cliff
(1)
Joe Strummer
(1)
Johnny Cash
(2)
Keith Richards
(1)
La Tribune
(1)
Malaguena
(1)
Mark Twain
(1)
Miles Davis
(2)
Monty Python
(1)
Muppet Show
(1)
nem68
(1)
Nick Cave
(1)
Nosotros
(1)
psonia
(4)
RadioBubble
(61)
Renty
(3)
Ringo Star
(1)
RSA
(1)
Salon De Vortex
(5)
Scott Asheton
(1)
Serajevomag
(1)
sexbox
(2)
socialmedia
(2)
Tales from the Crypt
(1)
TESTS!
(6)
TwixtLab
(1)
UNICEF
(1)
urban hacking
(13)
Wall Street Journal
(1)
wobblies
(2)
Zακ Μπουβρές/Jacques Bouveresse
(1)
Zabriskie Point
(1)
zi
(1)
Zoviets
(1)
14 σχόλια:
Έκανα ένα σχόλιο και μου αφιερώσατε ολόκληρη εκπομπή. Οφείλω, λοιπόν, ένα ευχαριστώ και κάποιες διευκρινίσεις: το ερώτημά μου δεν αφορούσε τον καλλιτέχνη, αλλά εμάς. Σε ποιο βαθμό δηλαδή μας χρειάζονται ο καλλιτέχνης κι η κοινωνία -κι όταν λέω "μας", εννοώ τις συζητήσεις μας για την τέχνη. Και για να αλλάξω λίγο το ερώτημα, σε ποιο βαθμό είμαστε χρήσιμοι. Θα δώσω ένα παράδειγμα:
ακούγοντας την εκπομπή σας ένιωσα τόσο ζεστά και οικεία που, παίρνοντας ύστερα το λεωφορείο για το κέντρο -επιτρέψτε μου την παρέκβαση- κι ενώ καθόμουν στις πίσω θέσεις, άρχισα να γράφω ποιήματα. Είναι βέβαιο ότι είχα σαγηνευτεί στην ιδέα του ποιητή, αυτό όμως που είναι περίεργο, είναι ότι δεν συνάντησα καμιά δυσκολία: το πνεύμα μου ήταν πρόθυμο κι η σάρκα μου συναίνεσε με τα χίλια. Κι αν σας ρωτούσα γιατί κάνατε ακόμα μια συμβατική εκπομπή στο ραδιόφωνο -συμβατική σε εισαγωγικά, καθώς σαγηνεύσατε έναν ακροατή, κι αυτό δεν είναι λίγο- γιατί κάνατε λοιπόν ακόμα μια εκπομπή και δεν τινάξατε το σύμπαν στον αέρα, θα περίμενα ν' ακούσω ότι έχετε βρει άλλους τρόπους για να το κάνετε αυτό κι ότι, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι και δικός σας ο σταθμός· στην χειρότερη, θα περίμενα να μου πείτε ότι δεν είσαστε καλλιτέχνες, ή ότι είσαστε αλλά δεν έχετε βρει ακόμη τον τρόπο για ν' αλλάξετε τη ζωή και τον κόσμο - πάντα δημιουργώντας. Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν ότι, μπροστά στις επιταγές του πνεύματος -κι ενώ κάνετε ραδιόφωνο- το σώμα σας δεν δυσαρεστείται αλλά ακολουθεί πρόθυμα, πειθήνια θα'λεγα - αθόρυβα και χωρίς φασαρίες. Και λογικά, από ένα σημείο και μετά, κάνοντας ραδιόφωνο, όλα θα γίνονται φυσικά. Με άνεση. Χωρίς διαμαρτυρίες.
Απ'αυτή την άποψη μπορούμε και συζητάμε για τον καλλιτέχνη, όμως αυτό δεν μας απαλλάσσει απ' την ευθύνη του ερωτήματος: σε τι συνίσταται η ηθική της ευχαρίστησής μας; υπηρετούμε μια άνεση και μια ολοκληρία, ναι, αλλά αυτή η υπηρεσία τι εξυπηρετεί;
Καταλαβαίνετε τι εννοώ - είμαστε καλά παιδιά: εσείς κάνετε ραδιόφωνο κι εγώ, όταν σας ακούω, γράφω ποιήματα. Αλλά αν δεν γίνει κανείς αχάριστος, αήθης και κακός, πώς θα μπορέσει να διαβάσει, ας πούμε, Ζαρατούστρα; για να μη μιλήσουμε, βέβαια, για τους Ψαλμούς του Δαυίδ... Κι όταν λέω να μπορέσουμε να διαβάσουμε, εννοώ να αναπτύξουμε με το ανάγνωσμα μια σχέση προσωπική, να το εντάξουμε στην προσωπική μας μυθολογία. Να πούμε ναι ρε φίλε, τώρα μιλάς στην καρδιά μας - δηλαδή, στο σώμα μας... Τώρα, επιτέλους, σε καταλαβαίνουμε, όπως δεν καταλάβαμε ποτέ κανέναν καλλιτέχνη!
Για να κλείσω λοιπόν: δεν πιστεύω στον καλλιτέχνη και στις συζητήσεις γι' αυτόν. Ή μάλλον πιστεύω, αλλά πρόκειται για μια πίστη που δεν με αφορά γιατί δεν αφορά το σώμα μου. Ή που το αφορά αλλά με τους όρους των άλλων - εκείνων που αδικούν το έργο του με τις εκτιμήσεις τους και τις αναλύσεις τους - ακριβώς γιατί μιλώντας, υπηρετούν μια χαρά που αντίκειται στις επιθυμίες του. Γιατί φαντάζομαι ότι ο καλλιτέχνης δεν είναι τίποτα άλλο από ένα πρόβλημα, τόσο πνευματικό όσο και σωματικό, που ζητάει τη λύση του.
Μπορούμε να βρούμε μια ασχολία, μια συζήτηση, έστω, που ν' αφορά το σώμα μας σ'όλο το καλό του και το κακό του; έτσι, φαντάζομαι, ότι δεν θα τον αδικήσουμε.
Και κάτι άλλο παιδιά: η αλήθεια δεν είναι ποτέ χρήσιμη - φέρνει εμπόδια στο σώμα. Κι όσον αφορά την ελευθερία, από τη μεριά μου, ξεχάστε το - υπάρχουν μόνο καθορισμοί.
Αυτά και στο επανιδείν.
Στην βάση της οπτικής του Ντεμπόρ νομίζω ότι βρίσκονται η αντίληψη του όλα είναι πολιτικά και κατ’ επέκταση μια χιλιαστική αντίληψη της επανάστασης, η οποία θα λύσει με μαγικό τρόπο όλες τις αντιφάσεις, αντιλήψεις που ήταν κυρίαρχες την δεκαετία του 70.
Σήμερα έχουμε περάσει σε μια νέα φάση όπου αυτό που κυριαρχεί είναι περισσότερο το όλα είναι κοινωνικά.
Αυτό θα μπορούσε να συνδεθεί και με το εύστοχο σχόλιο του Anonymous περί συζήτησης-μη συζήτησης για την τέχνη με το παρακάτω σχόλιο του Hirschhorn:
[…]The only social relationship I wanted to take responsibility for was the relationship between me, as an artist, and the inhabitants. The artwork didn’t create any social relationship in itself; the artwork was just the artwork – autonomous and open to developing activities. An active artwork requires that first the artist gives of himself. The visitors and inhabitants can decide whether or not to create a social relationship beyond the artwork. This is the important point.[…]
Όχι Άλλες Κολεκτίβες όπως λέει κι ο IZI.
@ Ανώνυμε, σε ξαναευχαριστούμε! Το παλεύουμε όπως μπορούμε, αλλά η αλήθεια είναι ότι το μυστικό του πώς "να τινάξεις το σύμπαν στον αέρα" δεν το έχουμε. Εδώ δεν ξέρουμε καν το μυστικό πώς "να δημιουργήσεις το σύμπαν"! :-)
Θέλω να πω δυο λόγια πάνω στην τελευταία φράση σου: "Κι όσον αφορά την ελευθερία, από τη μεριά μου, ξεχάστε το - υπάρχουν μόνο καθορισμοί". Φυσικά υπάρχουν καθορισμοί, αλλά η ύπαρξη καθορισμών δεν αναιρεί την ελευθερία. Απεναντίας, ασκούν την ελευθερία. Βέβαια, σύμφωνα με μια ορισμένη φιλοσοφία, αληθινή ελευθερία δεν είναι το να επιλέξω απλώς πώς θ' αποκριθώ στους χ καθορισμούς, αλλά, "πριν" από αυτό, το να επιλέξω τα κριτήρια με τα οποία θα κάνω "μετά" αυτή την επιλογή. Όμως αυτή η ιδέα οδηγεί κατευθείαν σε αδιέξοδο, διότι θέτει ένα παλαβό όρο: σε τελική ανάλυση, ο όρος "να επιλέξω τα κριτήρια με τα οποία θα επιλέξω" συνεπάγεται επίσης το "να επιλέξω τα κριτήρια με τα οποία θα επιλέξω τα κριτήρια με τα οποία θα επιλέξω", κ.ο.κ., μέχρι τελικής πτώσεως λόγω ανεπανόρθωτου στραμπουλήγματος. Δεν λέω ότι η δική σου αξιωματική θέση στηρίζεται στη φιλοσοφία αυτή, ωστόσο δεν βλέπω μέσα από ποιου άλλου είδους σκεπτικό μπορεί να πει κανείς ότι "δεν υπάρχει ελευθερία, υπάρχουν μόνο καθορισμοί".
Θα υπάρξει κι άλλη εκπομπή για τον καλλιτέχνη.
@ Παναγιώτη, συμφωνώ με την επισήμανσή σου για τον πολιτικό "χιλιασμό", αλλά θεωρώ ότι αντίστοιχο λάθος κάνει και η σημερινή ιδέα ότι "όλα είναι κοινωνικά". Κοινωνία δεν υπάρχει χωρίς πολιτικό μομέντουμ, δηλαδή χωρίς το να συσκέπτονται και ν' αποφασίζουν οι άνθρωποι, που συγκροτούν μια κοινωνία, πάνω στο πώς θα συνεχίσουν να συνυπάρχουν δεδομένων των χ ή ψ προβλημάτων που παρουσιάζονται ενώπιόν τους και θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνική συνύπαρξή τους. Ίσως καλύτερο είναι να ειπωθεί, ότι το θέμα είναι να μην αυτονομείται το πολιτικό από το κοινωνικό.
@ HollowSky, (ο Ανώνυμος είμαι) νομίζω ότι η ύπαρξη καθορισμών, όπως την εννοείς -το πώς θ'αποκριθεί κανείς στους χ καθορισμούς- δεν ασκεί την ελευθερία αλλά δημιουργεί μια ταυτότητα οιονεί ελεύθερη απ' τους καθορισμούς των άλλων. Ακόμα όμως κι αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό, δεν παύουμε να αξιολογούμε τα πράγματα προκειμένου να επιλέξουμε - δηλαδή, να προκρίνουμε την καλή πλευρά των πραγμάτων έναντι της όποιας κακής.
Και για να μην παρεξηγηθώ σχετικά με την έννοια του καλού και κακού, δεν αναφέρομαι στην περίπτωση που γίνεται κάποιος κωλόπαιδο επειδή έτσι του κάπνισε, αλλά σ' εκείνη που αναδεικνύει κανείς την κακή πλευρά των πραγμάτων στο όνομα, αποκλειστικά, του καλού, που καταλήγει δηλαδή στο κακό από αναγκαιότητα, που οδηγείται εκεί, ψυχή τε και σώματι, από ακραία συνέπεια του καλού. Από αυτή την άποψη, το κακό είναι το όριο του καλού - δηλαδή εκείνο το σημείο πέρα απ'το οποίο δεν υπάρχει πλέον καλό. Σαν τα άκρα του σύμπαντος, πέρα απ'τα οποία δεν υπάρχει απολύτως τίποτα εκτός του δημιουργού: του καλού μας Θεού.
Τον διαχωρισμό αυτόν ανάμεσα σε καλό και κακό πιστεύω ότι την πληρώνει, ερήμην του πνεύματος, το σώμα. Που, τοποθετούμενο εξαρχής απέναντι απ' το είδωλο του κακού, απωθείται στην καρδιά των πραγμάτων. Αυτό που λέω είναι το εξής: όποιος προκρίνει την καλή πλευρά των πραγμάτων, πρέπει να την υποστηρίζει, σωματικά, ως τις ακρότατες συνέπειές της. Πρέπει να δίνει έναν κόσμο στον εαυτό του και στους άλλους γιατί το ζήτημα δεν είναι να δημιουργήσουμε, όπως είπες, αλλά το γεγονός ότι, θέλουμε δε θέλουμε, δημιουργούμε. Με τη μία επιλογή ή την άλλη.
Σ' όσους μιλούν με στόμφο -μ' αυτό το ενσώματο δέος- για το Καλό, εγώ απαντώ το εξής: η Ομορφιά είναι η έκβαση ενός πολέμου που δεν έχουμε πάρει χαμπάρι.
Φιλικά.
@ Φυσική Ιστορία, το ότι αξιολογούμε τα πράγματα, όπως δέχεσαι κι εσύ, δείχνει ακριβώς ότι διαθέτουμε ελευθερία! Η ίδια η χρήση ενεργητικών ρημάτων στη γλώσσα μας (όπως ενεργώ, αποφασίζω, επιλέγω, σκέφτομαι, κ.ά.) αυτό φανερώνει. Ειδάλλως, κάνοντας κάτι, θα λέγαμε "αποφάσισαν οι καθορισμοί να ...", όπως λέμε άλλωστε όποτε κάποιος άλλος αποφασίζει κάτι για εμάς.
Εάν κανείς υποστηρίζει με συνέπεια ότι "δεν υπάρχει ελευθερία, υπάρχουν μόνο καθορισμοί", τότε θα ώφειλε να πάψει εντελώς να χρησιμοποιεί τα ενεργητικά ρήματα που προανάφερα όταν σκέφτεται και μιλάει. Θα σου πρότεινα να το προσπαθήσεις για καμιά βδομάδα. Είμαι σίγουρος ότι τότε είναι που το σώμα σου θ' αρχίσει να παθαίνει απανωτές κράμπες! :-)
υ.γ. Θέλω μ' αυτά να πω ότι η σχέση σώματος-πνεύματος/λόγου είναι εντελώς στενή, όχι όμως με την έννοια ότι π.χ. το πνεύμα "καταπιέζει" το σώμα. Σε ό,τι αφορά το στόμφο, ναι, είτε μιλά κανείς με στόμφο για το Καλό, είτε για το Κακό, είναι σίγουρο ότι κάτι πολύ ριζικό δεν έχει πάρει χαμπάρι. Το πρόβλημα εδώ δεν βρίσκεται στο "Καλό-Κακό", αλλά στο στόμφο.
Ας μη βεβηλώνουμε την ίδια τη φύση με τετριμμένες, κατά τα άλλα, εμμονές...
Ας ασχοληθούμε με την Ποίηση (που σήμερα την έχουν ξεφτιλίσει ολοσχερώς) μέσα από έναν Ψαλμό που απο-ιδεολογικοποιεί τις δικαιολογίες των φτηνών εξουσιών του κόσμου τούτου και θεραπεύει όσους συμπονούν τα "καθορισμένα" χάνοντας χρόνο...
57
2 ΕΙ ΑΛΗΘΩΣ ἄρα δικαιοσύνην λαλεῖτε; εὐθείας κρίνετε οἱ υἱοὶ τῶν ἀνθρώπων; 3 καὶ γὰρ ἐν καρδίᾳ ἀνομίαν ἐργάζεσθε ἐν τῇ γῇ, ἀδικίαν αἱ χεῖρες ὑμῶν συμπλέκουσιν. 4 ἀπηλλοτριώθησαν οἱ ἁμαρτωλοὶ ἀπὸ μήτρας, ἐπλανήθησαν ἀπὸ γαστρός, ἐλάλησαν ψευδῆ. 5 θυμὸς αὐτοῖς κατὰ τὴν ὁμοίωσιν τοῦ ὄφεως, ὡσεὶ ἀσπίδος κωφῆς καὶ βυούσης τὰ ὦτα αὐτῆς, 6 ἥτις οὐκ εἰσακούσεται φωνῆς ἐπᾳδόντων, φαρμάκου τε φαρμακευομένου παρὰ σοφοῦ. 7 ὁ Θεὸς συντρίψει τοὺς ὀδόντας αὐτῶν ἐν τῷ στόματι αὐτῶν, τὰς μύλας τῶν λεόντων συνέθλασεν ὁ Κύριος· 8 ἐξουδενωθήσονται ὡσεὶ ὕδωρ διαπορευόμενον· ἐκτενεῖ τὸ τόξον αὐτοῦ ἕως οὗ ἀσθενήσουσιν. 9 ὡσεὶ κηρὸς τακεὶς ἀνταναιρεθήσονται· ἔπεσε πῦρ ἐπ᾿ αὐτούς, καὶ οὐκ εἶδον τὸν ἥλιον. 10 πρὸ τοῦ συνιέναι τὰς ἀκάνθας αὐτῶν τὴν ράμνον, ὡσεὶ ζῶντας, ὡσεὶ ἐν ὀργῇ καταπίεται αὐτούς. 11 εὐφρανθήσεται δίκαιος, ὅταν ἴδῃ ἐκδίκησιν· τὰς χεῖρας αὐτοῦ νίψεται ἐν τῷ αἵματι τοῦ ἁμαρτωλοῦ. 12 καὶ ἐρεῖ ἄνθρωπος· εἰ ἄρα ἐστὶ καρπὸς τῷ δικαίῳ, ἄρα ἐστὶν ὁ Θεὸς κρίνων αὐτοὺς ἐν τῇ γῇ.
@ HollowSky, είμαστε αναγκασμένοι να μιλάμε στην ενεργητική. Η δυνατότητα επιλογής δεν αναιρεί την ανάγκη, ίσα ίσα που την τονίζει. Αν λυνόταν το πρόβλημα της παγκόσμιας πείνας, νομίζεις ότι θα 'μασταν ελεύθεροι να καθόμαστε; το καθισιό είναι ποιότητα υπεράνθρωπη. Αν η πολλή δουλειά τρώει τον αφέντη, το καθισιό τον κατασπαράζει. Αυτή η επιδοκιμασία, που φτάνει ως το σώμα, σχετικά με την ελευθερία, είναι η άλλη όψη του τρόμου. είναι νομίζω ενδεικτικό το ότι αγωνιζόμαστε για δημόσιους χώρους κι όχι για δημόσιο βίο. Πράσινο, παιδικές χαρές, τραγούδια - και ξύλο: μίσος για το σώμα.
@ Φυσική ιστορία, δεν βλέπω γιατί "είμαστε αναγκασμένοι να μιλάμε στην ενεργητική", ενώ διαθέτουμε και παθητική λ.χ. φωνή. Απεναντίας, στο ότι έχουμε παθητική αλλά και ενεργητική φωνή, βλέπω ένα εκφραστικό πλούτο -και όχι κάποιον εξαναγκασμό: από τι ή ποιον άλλωστε-, που φανερώνει ακόμα περισσότερο το ότι δεν υπάρχουν μόνο καθορισμοί στη ζωή μας.
Το παράδειγμα που φέρνεις με το καθισιό είναι ωραίο, αλλά δείχνει ακριβώς το σκεπτικό λάθος εξαιτίας του οποίου οδηγείσαι στο "δεν υπάρχει ελευθερία, υπάρχουν μόνο καθορισμοί". Ασφαλώς, εάν ορίσουμε σαν ελευθερία το να βρισκόμαστε σε μια κατάσταση (π.χ. το αιώνιο καθισιό, ή ανάποδα την ατέρμονη δράση), ή να έχουμε μια ιδιότητα (να κινούμαστε τηλεπαθητικά στο χωρόχρονο, να μεταμορφωνόμαστε κατά βούληση σε αετούς, κ.ο.κ.), που είναι από την ίδια μας τη φύση αδύνατα, τότε το συμπέρασμα θα είναι "αφού αυτό είναι αδύνατον, άρα δεν υπάρχει ελευθερία"! Ελπίζω ότι καταλαβαίνεις πως πρόκειται για στημένο συμπέρασμα και κλασική σοφιστεία.
Εδώ και τελειώνω διότι, συγγνώμη μεν αλλά βαριέμαι τα σοφίσματα.
@ HollowSky επίτρεψέ μου και το λήγω εδώ: όταν ακούω για ελευθερία, τραβάω το πιστόλι μου. Δεν είναι η χειρονομία μου φασιστική - η αλήθεια κι η άγνοια είναι. Φιλικά.
@ Φυσική ιστορία, για δες: εγώ πάλι, όταν ακούω για πιστόλι, τραβάω την ελευθερία μου! :-) Φιλικά, εννοείται. Και με νέες συμφωνίες κι ωραίες αντιπαραθέσεις!
Η ελευθερία δεν καθορίζεται, οι καθορισμοί μπορούν να βοηθήσουν σε μια σκιαγράφηση της, συνήθως όμως καμουφλάρουν την έλλειψή της.
Οι καθορισμοί και οι ερμηνείες γίνονται και ευκολίες ώστε να παρατήσουμε τα ζητήματα που θίγει η ιδέα της ελευθερίας* στους ειδικούς ανίδεους. Λάθος. Η ελευθερία υπάρχει και γίνεται να μας συναντήσει σε πολύτιμες στιγμές. Οι στιγμές αυτές είναι χειροπιαστές, έχουν σώμα. Να μην εγκαταλείπουμε το όραμα της περιπλάνησης μας.
"Η ελευθερία είναι η γνώση πως η ελευθερία κινδυνεύει", η ελευθερία χάνεται όταν αγνοήσουμε το τυχαίο, και μαζί το αναπόφευκτο τέλος των πραγμάτων. Η εμπειρία της ελευθερίας είναι καθοριστική και όχι ο καθορισμός της ελευθερίας. Υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους το βασικό συστατικό της ελευθερίας. Αυτό είναι μάλιστα που τους κάνει και ανθρώπους. Ο απαρχαιωμένος άνθρωπος είναι ο άνθρωπος που έχει εγκαταλείψει την πίστη στην μοναδικότητά/ελευθερία του και αντιδρά πια μόνον σε εντολές και "ερεθίσματα".
*δηλαδή, φιλικά πάντα, η ριζική αλλαγή "του κόσμου του πολίτη" σε ανθρώπινη κοινωνία
:-)
Δημοσίευση σχολίου