Βρήκα αυτά τά απόσπασματα στο βιβλίο του Χανς Μάνγκους Ενζενσμπέργκερ Πολιτική και Πολιτισμός, στο πρώτο δοκίμιο του με τίτλο Η Ερειπωμένη Ευρώπη.
Κι άλλοι την έπαθαν, όπως όλοι σχεδόν οι Έλληνες, που είχαν γίνει "αντιχουντικοί" όταν έπεσε η δικτατορία - οι ίδιοι που τώρα βρίζουν κι αναθεματίζουν τη "γενιά του Πολυτεχνείου", και οι "βαλτοί" που ξεφύτρωσαν στις πλατείες των χωριών τους μοστράροντας φωτογραφίες του Παπαδόπουλου. Ας προσέξουμε:
«Φτάνοντας στη Ρηνανία τον Απρίλιο του 1945, η Αμερικανίδα Martha Gellhorn εξοργίζεται, για να μην πω μένει εμβρόντητη, από τις κουβέντες των Γερμανών συνομιλητών της:
"Κανένας δεν είναι Ναζί. Κανένας δεν υπήρξε ποτέ κάτι τέτοιο. Ίσως
υπήρξαν μερικοί ναζί στο πιο κάτω χωριό κι είναι αλήθεια ότι εκείνη η
πόλη, είκοσι χιλιόμετρα μακριά, υπήρξε πραγματικό εκκολαπτήριο του
εθνικοσοσιαλισμού. Για να είμαστε ειλικρινείς και εντελώς μεταξύ μας, εδώ, στο δικό μας χωριό, είμαστε ένα
σωρό κομμουνιστές. Μια ζωή ήμασταν δακτυλοδεικτούμενοι ως κόκκινοι... Τι
πράγμα; Εβραίοι; Χμ, για να λέμε την αλήθεια σε αυτά εδώ τα μέρη δεν υπήρχαν
πολλοί Εβραίοι. Κάνας-δύο ίσως, μπορεί και έξι. Τούς έβγαλαν όμως από την
μέση. Εγώ έκρυψα έναν Εβραίο για έξι εβδομάδες (Εγώ έκρυψα έναν Εβραίο,
αυτός έκρυψε έναν Εβραίο, όλοι οι άνθρωποι του θεού έκρυψαν κι από έναν
Εβραίο). Δεν έχουμε τίποτα εναντίων των Εβραίων, πάντοτε τα πηγαίναμε
καλά μαζί τους. Οι ναζί είναι γουρούνια. Είχαμε απηυδήσει μ' αυτήν την
κυβέρνηση. Αχ, πόσο υποφέραμε. Οι βόμβες. Ζήσαμε εβδομάδες στα υπόγεια.
Οι Αμερικάνοι είναι καλοδεχούμενοι. Δεν τους φοβόμαστε, δεν έχουμε
κανένα λόγο να φοβόμαστε. Δεν κάναμε τίποτα άδικο, δεν είμαστε ναζί".
Αυτό το παραμύθι θα 'πρεπε να μελοποιηθεί. Τότε οι Γερμανοί θα μπορούσαν να το τραγουδούν
κιόλας σαν ρεφρέν και θα ταν ακόμη καλύτερο. Όλοι τους μιλάνε μ' αυτό
τον τρόπο. Αναρωτιέται κανείς, πώς η απεχθής αυτή κυβέρνηση κατάφερε ν'
αντέξει αυτό τον πόλεμο πεντέμισι χρόνια. Σύμφωνα με τα όσα λένε, δεν
υπήρξε ποτέ στη Γερμανία άντρας, γυναίκα ή παιδί που να επιδοκίμασε
αυτό τον πόλεμο. Στέκουμε εκεί με την σαστιμάρα και την περιφρόνηση
ζωγραφισμένη στα πρόσωπά μας κι ακούμε δίχως συγκατάνευση και οπωσδήποτε
δίχως σεβασμό αυτή την ιστορία. Ένας ολόκληρος λαός που προσπαθεί να
υπεκφύγει των ευθυνών του δεν αποτελεί εποικοδομητικό θέαμα.»
Είχαν περάσει πάνω από δύο χρόνια από τότε και μια άλλη παρατηρήτρια από το εξωτερικό, η Άννα Άρεντ, οδηγείται στα ίδια συμπεράσματα:
«Η νέα Γερμανία τα 'χει χαλάσει με τον κόσμο ολόκληρο ενώ ταυτόχρονα
αισθάνεται μιαν ιδιότυπη αυτοϊκανοποίηση. Οι Γερμανοί, από την μια
ξεσπάνε σε παράπονα για την πείνα, για τα σπίτια που χάθηκαν και για όλα
τα δεινά, ενώ από την άλλη δεν δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα
δεινά και τις απώλειες που επέφεραν στους άλλους. Αντίθετα, προσδοκούν
φιλανθρωπικές δωρεές από τις χώρες που οι ίδιοι ήθελαν να καταστρέψουν -
δωρεές μάλιστα που συνήθως γίνονται δεκτές μάλλον με μεμψιμοιρία παρά με
ευγνωμοσύνη...
Στο Βερολίνο όλοι παπαγαλίζουν διαρκώς την ίδια κουβέντα: Τότε είχαμε πόλεμο, τώρα όμως έχουμε ειρήνη. Η αινιγματική αυτή φράση σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση, ότι οι άνθρωποι δεν αισθάνονται υπεύθυνοι για τον πόλεμο, τον οποίο αντιμετωπίζουν σαν μια μακρινή ιστορία, ενώ αποδίδουν στους συμμάχους την ευθύνη για τις δυσχέρειες και τις ανωμαλίες της ειρήνης. Το όνομα Χίτλερ δεν αναφέρεται πλέον. Μόνο καμία φορά λένε αόριστα: Παλιότερα (που σημαίνει: υπό τον Χίτλερ) ήταν καλύτερα. Φαίνεται ότι λίγοι Γερμανοί θυμούνται το σύνθημα που διέδιδαν μερικοί εξυπνάκηδες, όταν άρχισαν οι επιθέσεις το 1940 κι έλεγε: "Απολαύστε τον πόλεμο! Η ειρήνη είναι φρικτή". Έτσι έχουν τα πράγματα. (...) »
Στο Βερολίνο όλοι παπαγαλίζουν διαρκώς την ίδια κουβέντα: Τότε είχαμε πόλεμο, τώρα όμως έχουμε ειρήνη. Η αινιγματική αυτή φράση σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση, ότι οι άνθρωποι δεν αισθάνονται υπεύθυνοι για τον πόλεμο, τον οποίο αντιμετωπίζουν σαν μια μακρινή ιστορία, ενώ αποδίδουν στους συμμάχους την ευθύνη για τις δυσχέρειες και τις ανωμαλίες της ειρήνης. Το όνομα Χίτλερ δεν αναφέρεται πλέον. Μόνο καμία φορά λένε αόριστα: Παλιότερα (που σημαίνει: υπό τον Χίτλερ) ήταν καλύτερα. Φαίνεται ότι λίγοι Γερμανοί θυμούνται το σύνθημα που διέδιδαν μερικοί εξυπνάκηδες, όταν άρχισαν οι επιθέσεις το 1940 κι έλεγε: "Απολαύστε τον πόλεμο! Η ειρήνη είναι φρικτή". Έτσι έχουν τα πράγματα. (...) »
6 σχόλια:
Και ο Αντόρνο (που γύρισε το 1948 ή το 1949) γράφει κάτι παρόμοιο, ότι δεν μπορούσε να βρει ούτε ένα Γερμανό που να είχε υπάρξει ναζί.
Το πιο εκπληκτικό (λέει) είναι ότι οι άνθρωποι δεν του έλεγαν ψέματα: είχαν πείσει τον εαυτό τους ότι, παλιότερα, "κρύβονταν" και απλώς για λόγους προφύλαξης δεν εκδήλωναν τα αληθινά τους αισθήματα (ή, ενδεχομένως, παράσταιναν τους ναζί).
Αυτή είναι η μαγεία της διαλεκτικής. Η πάλη και η σύνθεση των αντιθέσεων. Οι φασίστες, στην Ελλάδα του 2012 έχουν μετατραπεί σε αντί-αμερικανούς και αντί-ευρωπαϊστές πολέμιους του συστήματος. Οι αριστεροί, σε υποστηρικτές του: «Ευτυχώς που υπάρχει η αριστερά και με τις οργανωμένες διαμαρτυρίες δεν καταλύεται το πολιτικό σύστημα, γιατί προς αυτό ωθεί τα πράγματα το μεγάλο κεφάλαιο, ώστε να αδράξει την αφορμή για να κατεβάσει τα τανκς» άκουσα «αγωνιστή» αριστερό να διαλαλεί τις προάλλες σε στενό κύκλο. Όταν, δε, η επάρατη ακροδεξιά, ανθίσει σε κάθε εκλογική περιφέρεια της χώρας, τότε η αγγελική αριστερά θ’ αναλάβει και πάλι την ιερή ευθύνη να τους ξανά-απωθήσει. Κι έτσι ο μύθος του Σίσυφου θα διαιωνίζεται επ’ άπειρον, όλοι θα είναι ευχαριστημένοι και η πάλη των αντιθέσεων θα συνεχιστεί στους κανονικούς, πατροπαράδοτους ρυθμούς της, προς όφελος όλων των πολιτικών μαγαζατόρων.
Και το βλέπεις αυτό, ανώνυμε, ως μαγεία;...
Αλλά ναι, έχεις δίκιο, μαγεία είναι, αφού η αλήθεια είναι αλλού...
:)
@Δ.
Ο εξοβελισμός της μαγείας, ενέχει μέσα του το στοιχείο της μαγείας. Διότι όπως η νοούμενη από τους «μη μάγους» , «μαγεία», δαιμονοποιεί ό,τι δεν κατανοεί ή φοβάται, ομοίως και οι αντίπαλοί της δαιμονοποιούν τη μαγεία, επειδή δεν την κατανοούν και τη φοβούνται. Ο «μη μάγος», θέλει στέρεο έδαφος δίχως φόβους. Θέλει νόημα μονοσήμαντο από το οποίο να μπορεί να βγάζει κέρδος. Θέλει βεβαιότητες, επιστημονικά και ιδεολογικά τεκμηριωμένες. Θέλει νόμους να υπακούει. Βλέπει τον μάγο ως έναν διαρκώς μεθυσμένο, άναρχο, φρικιό (κοινωνικοί χαρακτηρισμοί κοινοί σε όλα τα αντίπαλα πολιτικά στρατόπεδα) εξαρτημένο από το ψεύδος του μύθου. Ο «μη μάγος», όμως, δεν μπορεί να δει τον μύθο της επιστήμης ή της ιδεολογίας που ο ίδιος είναι πιασμένος γιατί αυτά τα θεωρεί βέβαιες αλήθειες. Είναι δυνατόν να πειστεί ο πιστός της φράσης «πάλη και σύνθεση των αντιθέσεων» ή της φράσης «ελεύθερη οικονομία» ή της φράσης «υδρογόνο, δύο, οξυγόνο» πως οι φράσεις αυτές είναι μαγικές; Αυτοί νομίζουν πως διαλαλούν αλήθειες και πως όσοι δεν τις συμμεριζόμαστε ή μας αρέσει να χρησιμοποιούμε άλλες φράσεις, χρειαζόμαστε άμεση θεραπεία.
Συμφωνώ...
Οπότε παραμένουμε στην παραδοσιακή διαλεκτική ακολουθώντας πολωτικά τις θέσεις των εκάστοτε"μάγων" που υλοποιούν τα συστήματα ...
Υπάρχει βέβαια και η μπενγιαμινική "κάθαρση" της μαγείας, που προσωπικά με ενθουσιάζει, αλλά πάλι δεν ξέρω κατά πόσο αυτή έχει τη δυναμική να ξεπεράσει τη διαλεκτική γενικότερα...
Το πάθος μας ,ως ανθρώπινο είδος,είναι η λήθη.Αυτό, βέβαια,ισχύει και σε ότι αφορά και μας τους ίδιους
Δημοσίευση σχολίου