Το γεγονός ότι το χρήμα επικράτησε σε ολόκληρη την κοινωνία ως «δεσμός όλων των δεσμών και θεσμός όλων των θεσμών», συνδέεται ασφαλώς με ιστορική δραστηριότητα του «επαγγέλματος χωρίς όνομα», η οποία
διαμόρφωσε, μέσα από τις κατάλληλες συμμαχίες, την κοινωνία στην
οποία ζούμε.
Ας προσέξουμε εδώ τη μεγάλη μεταλλαγή με την οποία εγκαινιάστηκε η εποχή μας: ενώ σε όλο τον προνεωτερικό δυτικό κόσμο το κράτος προστατεύει μεν το χρήμα, αλλά θέτει επίσης εξαιρετικά σκληρούς περιορισμούς (συχνά και εξοστρακισμούς) στο εμπόριο και στην τραπεζική δραστηριότητα, κατά το τέλος του Μεσαίωνα η σχέση αυτή ανατρέπεται. Φτάνουμε έτσι στη λεγόμενη αστική επανάσταση, που μπορούμε να πούμε ότι ήταν η τελευταία πράξη μέσω της οποίας το χρήμα-κεφάλαιο (έμποροι, τραπεζίτες, ανώτερη αστική τάξη) συμμάχησε με το κράτος και την ισχύ (πρώην Αυλικοί και μυστικοσύμβουλοι) και διαμορφώθηκε έτσι η σύγχρονη κυρίαρχη κοινωνία.
Φτάνοντας λοιπόν στο ιστορικό μας παρόν, σε αυτό το σημείο της έρευνάς μας πρέπει να εξετάσουμε την σύνδεση του χρήματος με τη σύγχρονη μορφή ισχύος, το τεχνικό σύστημα. Θυμίζουμε ότι με τον όρο αυτό δεν εννούμε τις μηχανές (βιομηχανικές ή ηλεκτρονικές), ούτε τις τεχνολογίες, αλλά το σύστημα που εδραιώνει η μεταξύ τους ολοένα και στενότερη διασύνδεση υπό την εποπτεία του τεχνικού πνεύματος. Θυμίζουμε επίσης ότι στο τεχνικό σύστημα αντιστοιχεί σε ένα πολύ προχωρημένο στάδιο επικράτησης του μοντέρνου ανθρωπολογικού τύπου μέσα στην κοινωνία, καθώς και σε μια αναδιάταξη στο εσωτερικό της ίδιας της σύγχρονης ταξικής κυριαρχίας. Σε κάθε περίπτωση επομένως, η σύνδεση χρήματος-τεχνικού συστήματος είναι πράγματι αποφασιστική για την
κατανόηση του σημερινού κόσμου, των κρίσεών του και του μέλλοντός του, διότι είναι η ισχυρότερη μορφή σύνδεσης του χρήματος με το κράτος και την κεντρική εξουσία.
Είπαμε για το μέλλον του κόσμου μας και εδώ ας ξαναθυμίσουμε δυο πράγματα. Οπωσδήποτε η παρούσα κρίση
δείχνει, σε όσες και όσους θέλουν να δουν, ότι η υπάρχουσα κοινωνία αδυνατεί να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα,
στα οποία κάποτε υποσχέθηκε ότι απαντούσε. Όμως, για το πέρασμα σε μια καλύτερη
κοινωνία χρειάζεται κάτι πολύ περισσότερο, ή μάλλον κάτι το ποιοτικά διαφορετικό! Χρειάζεται να
δοθούν καλύτερες απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά και πριν από αυτό, να
αποσαφηνιστούν αυτά τα ερωτήματα. Και αυτή η αποσαφήνιση, όσο θεωρητική κι αν φαίνεται, είναι ζωτικής πρακτικής σημασίας διότι τα ερωτήματα αυτά, στα οποία ισχυρίζεται ότι απαντάει η άρχουσα κοινωνία, μπορεί να είναι άκυρα και
τα προβλήματα
να οφείλονται στις προσπάθειες να απαντηθούν άκυρα ερωτήματα, α-νόητες ιδεολογικές κατασκευές και τυφλές
ελπίδες -- όπως είναι π.χ. η ιδέα ότι επιστήμη μπορεί να απαντήσει στα ζητήματα της
ύπαρξης και της πολιτικής, ή ότι η Τεχνική μπορεί να θεραπεύσει ριζικά
και ολοκληρωτικά όλες τις ασθένειες, ακόμα και να νικήσει το θάνατο όπως διατείνονται κάποιοι αποτρελαμένοι με την τεχνολογία.
Εδώ λοιπόν αξίζει
να υπενθυμίσουμε τη μεστή παρατήρηση του Σπύρου Κυριαζόπουλου (στο Η Καταγωγή
του Τεχνικού Πνεύματος, 1965), που είναι βέβαιο ότι θα προσυπέγραφε και ο
Ζακ Ελλύλ: «Για να παρουσιαστεί το Τεχνικό πνεύμα, μεσολάβησε η ευρωπαϊκή
αποπνευμάτωση του κόσμου (…). Και είναι άξιο παρατηρήσεως το γεγονός, ότι ο
διαφορισμός της επιφανείας των τεχνικών πραγμάτων στις μεγάλες του στιγμές,
γιορτάζει εκεί όπου ο κοινωνικός βίος δεν κατόρθωσε να δημιουργήσει το Πρόσωπο
(…) ενώ παραλλήλως, το Τεχνικό πνεύμα κυριαρχεί τόσο περισσότερο, όσο περισσότερο
κάμπτεται, εκεί όπου είχε δημιουργηθεί, η προσωπική
διάσταση».
Ας δούμε όμως ακριβέστερα τη σύνδεση του χρήματος με το τεχνικό σύστημα, που προσδιορίζει το παρόν μας. Ο λόγος στον Στεφάν Λαβινιότ. -Σημ. HS.
*
«Δεδομένου ότι η λογική της Τεχνικής επιβάλλεται
σε ολόκληρο τον κόσμο και σε όλες τις διαστάσεις της ζωής, πρέπει να
αναγνωρίσουμε πως η Τεχνική οδηγεί τον
ολοκληρωτισμό του χρήματος. Ας διευκρινίσουμε όμως πρώτα τι εννοούμε
ως Τεχνική.
Όπως
γράφει χιουμοριστικά ο Ζαν-Λουί Πορκέ στο βιβλίο του για τον Ζακ Ελλύλ, “ο εχθρός δεν είναι βέβαια το ... ανοιχτήρι!”. Το πρόβλημα
δεν είναι το άλφα ή το βήτα τεχνικό αντικείμενο —παρ’
όλο που μπορεί να είναι πρόβλημα η λογική που το παράγει. Το πρόβλημα είναι η
Τεχνική ως Σύστημα.
Επομένως,
δεν είναι άραγε ακόμα πιο επικίνδυνο αυτό το Σύστημα όταν συμπλέκεται με το Χρήμα; Πράγματι, από τη στιγμή που το Χρήμα ως Ισχύς
συμπλέκεται με το Τεχνικό Σύστημα, οι συνέπειες είναι ολέθριες. Δείτε για
παράδειγμα την σημερινή οικονομική κρίση.
Μοντέρνες
τεχνολογίες και έκρηξη του χρήματος
Ήδη
από το 1954 ο Ζακ Ελλύλ δείχνει εκτεταμένα στο βιβλίο του Η Τεχνική ή το Διακύβευμα του Αιώνα (1954), για ποιο λόγο η Τεχνική είναι η
κινητήρια δύναμη της οικονομίας. Τα τελευταία χρόνια λοιπόν, κινητήρια δύναμη
της οικονομίας δεν είναι τόσο η εφεύρεση νέων τεχνικών αντικειμένων, όπως ήταν
προηγουμένως λ.χ. το αυτοκίνητο ή ο υπολογιστής (ένας ερευνητής τόνιζε τις
προάλλες, ότι εδώ και 10 χρόνια δεν έχουμε επινοήσει κανένα νέο αντιβιοτικό). Τώρα
πια, κινητήρια δύναμη της οικονομίας είναι τεχνολογίες
και τεχνικές που συνδέονται άμεσα με το χρήμα.
Παράδειγμα:
- Το διαδίκτυο αναπτύσσεται ιλιγγιωδώς επειδή έχουν αναπτυχθεί οι τεχνολογίες των on-line πληρωμών.
- Η υπερανάπτυξη της οικοδομής στις ΗΠΑ, η οποία έφτασε στο καταστροφικό σημείο της φούσκας που όλοι πλέον γνωρίζουμε, δεν οφείλεται τόσο σε κάποιες νέες οικοδομικές τεχνικές (που θα επέτρεπαν π.χ. την κατασκευή φθηνότερων ή πιο οικολογικών σπιτιών), όσο στο ότι αναπτύχθηκαν νέες χρηματιστηριακές τεχνικές και νέες τεχνικές marketing, που έκαναν δυνατή την πώληση σπιτιών με πίστωση και σε ανθρώπους που δεν είχαν πραγγματικά την δυνατότητα να αποπληρώσουν τα δάνεια.
- Χάρη στην Τεχνική επινοήθηκαν επίσης ένα πλήθος από χρηματιστηριακά “προϊόντα”, ολοένα και πιο πολύπλοκα από τεχνικής άποψης αλλά και απείρως δυσκολότερο να ελεγχθούν.
- Γενικότερα, η ανάπτυξη των τεχνικών του marketing, των χρηματιστηριακών δραστηριοτήτων και της διαφήμισης βρίσκονται πλέον στην καρδιά μιας οικονομίας της υπερκατανάλωσης, της ταχύτατης αντικατάστασης ενός αντικειμένου από ένα άλλο.
Έχουμε
λοιπόν από τη μια μεριά το χρήμα ως μια ανάγκη, η οποία είναι αδύνατο να ικανοποιηθεί, διότι:
- από την πλευρά εκείνων που πωλούν, γεννάει ακόρεστη επιθυμία για πλουτισμό με αποτέλεσμα αφ’ ενός να σκαρφίζονται “προϊόντα” ώστε να πωλούν ακόμα και σ’ εκείνους που δεν μπορούν ν’ αγοράσουν, και αφ’ ετέρου να ρισκάρουν τρελά για να κερδίσουν όσα περισσότερα μπορούν∙
- και από την πλευρά εκείνων που αγοράζουν, γεννά αίσθημα διαρκούς ανικανοποίητου και “πείνας”, με αποτέλεσμα να εμπιστεύονται εντελώς αναξιόπιστα τραπεζικά και χρηματιστηριακά εφευρήματα.
Ταυτόχρονα, από την άλλη μεριά, πληθαίνουν νέες τεχνικές διακίνησης του χρήματος (πωλήσεις μέσω του διαδικτύου, δάνεια, πιστωτικές
κάρτες, ολοένα και πιο λαβυρινθώδεις τεχνικές και “προϊόντα” στις
χρηματιστηριακές αγορές, κ.λπ.), που
- αφ' ενός διαδίδονται παντού χάρη στις τεχνικές των ΜΜΕ
(π.χ. τηλεόραση, διαδίκτυο), οι οποίες, χρησιμοποιώντας
τις σύγχρονες διαφημιστικές τεχνικές, και αφ' ετέρου
- παρουσιάζουν ως απολύτως “αξιόπιστα” και σαν δήθεν “τελευταίας λέξης αντικείμενα πρώτης ανάγκης” όλα αυτά τα εφευρήματα που διακινούν.
Επομένως, στο επίκεντρο
της σημερινής κρίσης βρίσκεται η σύνδεση μεταξύ του Χρήματος και της Τεχνικής. Όλες
οι τεχνικές που με συντομία περιγράψαμε, υπήρξαν η κινητήρια δύναμη μιας νέας
ανάπτυξης και ταυτόχρονα μιας νέας καταστροφής, η οποία πολλαπλασιάζεται στο βαθμό
ακριβώς που οι τεχνικές μπήκαν στην υπηρεσία της ισχύος του χρήματος.
Η παγκοσμιοποίηση
των προβλημάτων μέσω της Τεχνικής
Είναι
πολύ πιθανό η παραπάνω ολέθρια εξέλιξη να είχε περιοριστεί στις ΗΠΑ, αν το τεχνικό
Σύστημα δεν είχε δυο επιπλέον χαρακτηριστικά.
α) Το πρώτο είναι η παγκοσμιότητα. Τεχνικό Σύστημα και
παγκοσμιότητα είναι αλληλένδετα. Ήδη στο Η
Τεχνική ή το Διακύβευμα του αιώνα, ο Ελλύλ υπογράμμιζε ότι τα τεχνικά μέσα
στο πεδίο της παραγωγής δεν γίνονται μόνο ολοένα και πιο απαραίτητα, αλλά
συγχρόνως όλο και πιο δαπανηρά: ακριβά μηχανήματα που πρέπει σχετικά σύντομα να
αντικατασταθούν από ακριβότερα εξαιτίας του ανταγωνισμού, αναπτυξιακή έρευνα
που γίνεται ολοένα και πιο δαπανηρή για τον ίδιο λόγο, κ.ο.κ.
Αυτός είναι ο λόγος που, κατά τη διάρκεια της σημερινής κρίσης,
ανακαλύψαμε τον τεράστιο βαθμό στον οποίον η πραγματική οικονομία έφτασε να εξαρτάται από τη
χρηματιστηριακή οικονομία αφού απαιτούνται ολοένα και
μεγαλύτερα ποσά χρήματος, σε σημείο που ωχριούν ακόμα και τα νούμερα που
αναφέρουν τα ΜΜΕ.
Αυτή η οξυμένη ανάγκη για χρήμα —και
μην ξεχνάμε ότι το χρήμα είναι, επίσης, παράγοντας μεγάλης τρωτότητας—
συνεπιφέρει λοιπόν μια υπερσυγκέντρωση των κεφαλαίων και των επιχειρήσεων σε
παγκόσμιο πλέον επίπεδο. Η κρίση δεν περιορίζεται πια σε τοπικό επίπεδο. Είναι αναγκαστικά παγκόσμια. Στο εξής, κάθε εξαγγελία για
απολύσεις αφορά πολλές διαφορετικές περιοχές σε ολόκληρο τον κόσμο καθώς και
κεφάλαια, τα οποία πολύ σπάνια έχουν την ίδια εθνικότητα με τους εργαζομένους
τους. (…)
β) Το
δεύτερο χαρακτηριστικό της Τεχνικής είναι η ολοένα και μεγαλύτερη διασύνδεση μεταξύ των
δικτύων. Σε αυτό οφείλεται η ταχύτητα εξάπλωσης αυτής της κρίσης. Ο Ζακ Ελλύλ είχε υπογραμμίσει
αυτό το γεγονός ήδη από το 1966, στο βιβλίο του Ερμηνεία των Νέων Κοινών Τόπων, ανατρέποντας την έως τότε κυρίαρχη ιδέα
ότι “η μηχανή είναι ένα ουδέτερο αντικείμενο, ένα ουδέτερο εργαλείο”. Έδειξε
ότι κάθε εργοστασιακή μηχανή συνδέεται άμεσα με την παραγωγή άλλων μηχανών, οπότε το
ποια μηχανή επιλέγεται σε ένα εργοστάσιο έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό και
επομένως με μια τεχνική εξέλιξη, την οποία δεν ελέγχει κανένας, ούτε ο ίδιος ο
εργοστασιάρχης.
Η
παραγωγή κάθε εργοστασίου συνδέεται πλεον στενά με ένα ολόκληρο οικονομικό
δίκτυο, με ένα ολόκληρο συνδυασμό στοιχείων που πολλαπλασιάζονται ασταμάτητα
και τα οποία κανένας δεν μπορεί να θέσει υπό τον έλεγχό του. Και αν αυτό ισχύει
για την πραγματική παραγωγή, ισχύει πολύ περισσότερο για τη χρηματιστηριακή
οικονομία, στην οποία τα διάφορα χρηματιστήρια επιδρούν το ένα πάνω στο άλλο σε
πραγματικό χρόνο μέσα από ήδη προγραμματισμένα λογισμικά, χωρίς καν την
ανθρώπινη παρέμβαση. Ποιος θα μπορούσε αλήθεια να φανταστεί πριν από λίγα χρόνια,
ότι ένα τόσο περιορισμένο συμβάν όπως η κρίση των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ
θα επέφερε μια παγκόσμια κρίση;
Το
1988, στο βιβλίο του Η Μπλόφα της Τεχνολογίας,
ο Ελλύλ διαπιστώνει ότι η Τεχνική έχει ξεφύγει τελείως από κάθε έλεγχο. Για
τρεις βασικούς λόγους:
- επειδή έχει εξαπλωθεί σε τέτοιο βαθμό, που είναι αδύνατον να έχει κανείς ξεκάθαρη εικόνα της κατάστασης (κάτι που έδειξε σαφώς η χρηματιστηριακή κρίση)∙
- επειδή έχει γίνει τόσο πολύπλοκη, που ξεφεύγει από κάθε δυνατότητα να την σκεφτεί κανείς∙
- και επειδή το αυξημένο επίπεδο διασύνδεσης την κάνει εξαιρετικά ασταθή. Όπως σημειώνει ο Ζαν-Λικ Πορκέ, “η Τεχνική κάνει εντελώς αδιανόητο το μέλλον μας”.
Η
σύνδεση μεταξύ τεχνικών δικτύων σε συνάρτηση με τα εγωϊστικά και αρπακτικά
ανακλαστικά του χρήματος έχουν δημιουργήσει μια εντελώς ανεξέλεγκτη οικονομία.»
Stéphane
Lavignotte, Το Χρήμα (2009),
κείμενο
ομιλίας στην παρουσίαση της επανέκδοσης του βιβλίου του Ζακ Ελλύλ
Ο Άνθρωπος και το Χρήμα (α΄ έκδοση 1953)
Ο Άνθρωπος και το Χρήμα (α΄ έκδοση 1953)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου