Ζακ Ελλύλ (1912-1994) |
(…) Στον πολιτικό κόσμο υπάρχουν γεγονότα. Αλλά όσο απίθανο κι αν ακούγεται, τα πολιτικά γεγονότα σήμερα δεν
μοιάζουν πια με τα παλιότερα. Πριν από
τον 19ο αιώνα μπορούσαμε να διακρίνουμε δυο κατηγορίες
πολιτικών γεγονότων.
Από τη μια μεριά, τα τοπικά γεγονότα, γεγονότα άμεσου ενδιαφέροντος, που μπορούσε να τα διαπιστώσει κανείς αδιαμεσολάβητα: ένας τοπικός λιμός, μια κρίση διαδοχής στην οικογένεια του φεουδάρχη, η χρεοκοπία ενός προεστού της πόλης. Όλοι όσοι ανήκαν στην ενδιαφερόμενη ομάδα, μπορούσαν να τα διαπιστώσουν αυτοπροσώπως και ήταν εξαιρετικά δύσκολο να διαφυλαχτεί το μυστικό, διότι οι επιπτώσεις του γεγονότος είχαν απήχηση σε ένα περιορισμένο κόσμο. (…)
Από την άλλη, υπήρχαν πολιτικά γεγονότα οικουμενικού ενδιαφέροντος, που δεν ήταν γνωστά στο σύνολο των πληθυσμών. Άλλωστε ούτε ο πολύς κόσμος νοιαζόταν ιδιαίτερα γι’ αυτά τα οικουμενικής υφής γεγονότα , τα οποία απασχολούσαν μόνο τις πολιτικές ελίτ. Οι υπήκοοι μάθαιναν γι’ αυτά μόνον από τους πλανόδιους θιάσους, τους εμπόρους και τους τροβαδούρους∙ και δεν αισθάνονταν να τους αφορούν άμεσα και αληθινά∙ τα ένιωθαν περισσότερο σαν ψυχαγωγία, δεν ήταν το περιβάλλον όπου ζούσαν οι ίδιοι. (…)
... και σήμερα.
Η κατάσταση
αυτή έχει αλλάξει ριζικά. Σήμερα, μέσα από την παγκόσμια
αλληλεπίδραση που έχει εδραιωθεί από πολλές οδούς, κάθε οικονομικό ή πολιτικό
συμβάν που συμβαίνει στην υφήλιο, έρχεται να αγγίξει κάθε άνθρωπο, όπου κι αν βρίσκεται.
(…)
Ταυτόχρονα, επειδή οι κυβερνήσεις
βασίζονται στο λαό, ο λαός καλείται να δίνει τη γνώμη του για τα πάντα∙ άρα
πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει όλα αυτά τα γεγονότα. Τίθεται λοιπόν,
σήμερα, το θέμα της γνώσης του γεγονότος. Αλλά αυτή η γνώση δεν μπορεί
πια να είναι άμεση, αδιαμεσολάβητη∙ είναι γνώση διατυπωμένη με λέξεις μέσα από πολλούς ενδιάμεσους. Είναι γνώση
μεταπλασμένη σε κοινή γνώμη.
Τι είναι η «κοινή γνώμη»
Πράγματι, η γνώση δεν σχηματίζει «κοινή γνώμη» όσο παραμένει
προσωπική, βέβαιη και άμεση, έστω κι αν είναι απόρροια λογικής σκέψης. Για να
το καταλάβουμε αυτό, αρκεί να ακούσουμε τους βετεράνους του πολέμου, αν είναι
απλοί στρατιώτες: διηγούνται ατελεύτητα λεπτομέρειες που έζησαν, αλλά δεν έχουν
καμιά εμπειρία του συνολικού πολέμου. Αδυνατούν να περιγράψουν τις φάσεις και
τις αλληλουχίες του. Οι στρατιώτες, δηλαδή, που γνωρίζουν ο καθένας μια
λεπτομέρεια του πολέμου, ποτέ δεν θα σχηματίσουν μια κοινή γνώμη
πατώντας μόνο στην εμπειρία τους.
Η γνώση, για να μετασχηματιστεί σε αποκρυσταλλωμένη θέση
και, από εκεί, σε κοινή γνώμη, πρέπει να αποκτήσει έναν ορισμένο
αφηρημένο και γενικό χαρακτήρα. (…)
Με άλλα λόγια, κοινή γνώμη
σχηματίζεται όταν οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, κ.ο.κ. διαβάσουν στις εφημερίδες τους,
διατυπωμένο με λέξεις, κάτι που συνέβη. (…)
Κατασκευασμένα «πολιτικά συμβάντα»
Σήμερα λοιπόν,
ένα συμβάν είναι πολιτικό μόνο κάτω από δυο προϋποθέσεις:
Πρώτον, όταν η κυβέρνηση ή μια ισχυρή
ομάδα έχει αποφασίσει να το πάρει υπ’ όψη της∙ και δεύτερον, όταν η κοινή γνώμη
θεωρεί πως αυτό το γεγονός είναι πράγματι γεγονός, συνέβη όντως, και μάλιστα πολιτικό γεγονός.
Αυτό λοιπόν που ονομάζεται τώρα πολιτικό γεγονός δεν είναι διόλου το συμβάν καθεαυτό∙ είναι το γεγονός μεταπλασμένο σε κοινή γνώμη, επειδή η κυβέρνηση
πρέπει να κυβερνά σε συνάρτηση με αυτή την κοινή γνώμη. (…)
Αυτό εξοβελίζει στην ανυπαρξία ορισμένα σημαντικά γεγονότα, τα οποία αν και είναι από τη φύση τους πολιτικά, δεν θα γίνουν ποτέ
πολιτικά γεγονότα επειδή δεν υπάρχει διαμόρφωση κοινής γνώμης γύρω από αυτά. Το
πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ ήταν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη ναζιστική
Γερμανία: επρόκειτο για ένα σημαντικό γεγονός, που εδραζόταν σε ορατά υλικά
δεδομένα, που το βίωναν μυριάδες άνθρωποι και όμως, ακόμα και το 1939 ήταν ένα συμβάν «ανύπαρκτο». (…)
Τέτοια εξάλειψη γεγονότων δεν συμβαίνει
μόνο στις αυταρχικές και τις ολοκληρωτικές χώρες, αλλά και στις δημοκρατίες.
Έχουμε και εδώ γεγονότα που δεν υπάρχουν, επειδή η κοινή γνώμη δεν έχει
προετοιμαστεί για αυτά. Για παράδειγμα, η κοινή γνώμη αγνοούσε την κατάσταση
της εργατικής τάξης στην Αγγλία και τη Γαλλία κατά το 19ο και στις αρχές του
20ου αιώνα. Παιδική εργασία, τρώγλες, μισθοί της συμφοράς, αρρώστιες,
απάνθρωπες συνθήκες δουλειάς, όλα αυτά “δεν υπήρχαν” και χρειάστηκε η επίμονη,
και μερικές φορές βίαιη, δράση της εργατικής τάξης για να επιβάλει στην κοινή
γνώμη την ύπαρξη ενός τόσο συντριπτικού γεγονότος. (…)
Αλλά αν το συμβάν υπάρχει μόνο μέσω της
κοινής γνώμης, αρκεί άραγε μια καλή πληροφόρηση για να λυθεί το πρόβλημα; Αν
μια τίμια πληροφόρηση μεθερμήνευε όλα τα συμβάντα και τα παρέδιδε στο κοινό,
αυτό θα κατέληγε άραγε στο να κάνει πολιτικά αυτά τα γεγονότα και να
δημιουργήσει μια κοινή γνώμη που θα συνέπιπτε αντικειμενικά με την
πραγματικότητα; Αυτό δεν είναι παρά ένα όμορφο όνειρο, όνειρο που κάνουν όσοι
πιστεύουν στη συμφιλίωση των μμε με τη δημοκρατία. Υπάρχουν όμως δυο εμπόδια σε
αυτή τη συμφιλίωση:
α) Πρώτα-πρώτα, μια πληροφορία δεν αρκεί
για να δώσει στο γεγονός στο οποίο αναφέρεται, το χαρακτήρα πολιτικού γεγονότος. Όταν η πληροφορία παρέλθει, το γεγονός λησμονείται. Δεν έχει ακόμα
εισέλθει στο πεδίο των ζητημάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη. Η μια
πληροφορία εκτοπίζει την άλλη, ακόμα κι αν έχει διάρκεια 5 ή 6 μέρες. Το κοινό
μένει ανέγγιχτο από μια απλή έκθεση συμβάντων, την οποία δεν πολυκαταλαβαίνει
και στην οποία δεν εστιάζει την προσοχή του. (…)
Προπαγάνδα
Αυτό, το
πετυχαίνει μόνο η προπαγάνδα. Μόνο η προπαγάνδα υποχρεώνει την αεάνως
κινούμενη προσοχή της μάζας να σταθεί και να καθηλωθεί στο τάδε συμβάν. Μόνο η
προπαγάνδα διδάσκει στη μάζα τις προβλέψιμες συνέπειες του δείνα μέτρου. Μόνο η
προπαγάνδα στερεοποιεί την κοινή γνώμη και την προσανατολίζει σε σχέση με τον
τάδε παράγοντα, που γίνεται πάραυτα πολιτικό συμβάν ή πολιτικό πρόβλημα. Μόνο
η προπαγάνδα μετασχηματίζει, σήμερα, την ατομική εμπειρία σε κοινή γνώμη. Αυτή
ενεργεί στο νοητικό σύμπαν και ανυψώνει στην τάξη του προβλήματος ένα σύνολο
συμβάντων με τη δημιουργία μιας κοινής γνώμης για το ζήτημα. Δεν υπάρχει,
λοιπόν, κοινή γνώμη καθεαυτή. (…)
Έτσι, ο πολιτικός δεν ενεργεί μόνο μέσα
στο σύμπαν των εικόνων της κοινής γνώμης, αλλά μπορεί και να δημιουργεί αυτές
τις εικόνες και να τις τροποποιεί με τα μέσα πληροφόρησης και προπαγάνδας που
έχει στη διάθεσή του. Αντίστροφα, η κοινή γνώμη που διαμορφώνεται μέσα σε αυτό
το σύμπαν, καθορίζει τον πολιτικό, ο οποίος μπορεί να κυβερνά μόνο με βάση
αυτήν.
Ωστόσο, μέσα σε αυτό το εικονικό σύμπαν
οι αμοιβαίοι καθορισμοί δεν είναι ούτε αυτόματοι, ούτε αυστηροί. Στην
πραγματικότητα, η κυβέρνηση δεν “κατασκευάζει” την κοινή γνώμη, η οποία
βασίζεται σε στερεότυπα και προκαταλήψεις που δύσκολα ξεριζώνονται. Και από την
άλλη, η κοινή γνώμη δεν υποχρεώνει την κυβέρνηση, διότι δεν διαθέτει (η κοινή
γνώμη) ιδιαίτερα μέσα έκφρασης. Στην πραγματικότητα, είμαστε πολύ
περισσότερο μάρτυρες μιας διπλής παράλυσης παρά μιας αμφίδρομης
αποτελεσματικότητας. (…)
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε, ότι σε αυτό
το παιχνίδι υπάρχει και ένας τρίτος εταίρος: ο κάτοχος των μέσων δράσης, ο
οποίος, σε αυτό το σύμπαν των εικόνων, είναι ο προπαγανδιστής. Και
ξέρουμε πολύ καλά, ότι αυτός είναι ένας τεχνικός, ο οποίος πολύ λίγο
νοιάζεται για τον πολίτη και αντιπροσωπεύει πολιτικά ή οικονομικά συμφέροντα,
με βάση τα οποία θα διαμορφώσει την κοινή γνώμη.»
Ζακ Ελλύλ, L’ Illusion politique [Η πολιτική
αυταπάτη], 1965
6 σχόλια:
Γιατί έρχεται κι ο χειμώνας...
Καταπληκτικό βιβλίο! Ευτυχώς που ανάμεσα απο το μεγάλο πήδημα απο το διάστημα και τη ζωντανή τετραήμερη μετάδοση της κυρα Σάντης (δεν έχασα ούτε μια σταγόνα βροχής) βρήκα λίγο χρόνο για ανάγνωση.
Η λέξη είναι, στο στόμα του ατόμου, το προϊόν της αλληλεπίδρασης των ζωντανών κοινωνικών δυνάμεων. (Bakhtine, 1929)
[…]Η δυαδική διανομή ουσιαστικό-ρήμα στην Ινδο-ευρωπαϊκή προωθεί την ουσιοποίηση της ονομασίας – η λέξη είναι ο προνομιακός χώρος της πραγμοποίησης και ουσιοποίησης της έννοιας. ( Εργασία και γλώσσα, Robert Lafont, Flammarion, 1978). Ουσιοποιόντας επομένως το αντικείμενο, αποσυνδέεται από τους προσδιορισμούς αντίληψης και πρακτικής, από κάθε απρόβλεπτο, επομένως φαίνεται ότι σχεδιάστηκε στην ίδια του την ουσία. Η έννοια δεν είναι πια το αποτέλεσμα μιας ανθρωπολογικής παραγωγής που προϋποθέτει μια σειρά εμπειρικών παραγόντων, αλλά φαίνεται εγγενής, έμφυτη στη λέξη[…]
[…]Οι χριστιανοί ιεραπόστολοι έχουν αναπαράγει την ελληνο-ιουδαϊκή ουσιοκρατία σε όλες σχεδόν τις γλώσσες του κόσμου. Η ουσιαστικοποίηση -πραγμοποίηση της ανθρώπινης δραστηριότητας ιστορικά ξεκίνησε από τη συνάντηση της θεολογίας και μιας περιόδου του μερκαντιλισμού.
Σύμφωνα με την κλασική έννοια της κατηγοριοποίησης, ένα αντικείμενο ανήκει σε μια κατηγορία που αντιστοιχεί σε μια έννοια αν περιλαμβάνει ορισμένες προϋποθέσεις ταυτόχρονα αναγκαίες και επαρκείς. […]
[…]Το στερεότυπο (κεντρικότητα της έννοιας) συγκεντρώνει όλες τις γνώσεις που ένα άτομο μη ειδικό μπορεί να έχει για το αντικείμενο. Μέρος αυτής της γνώσης αφορά σε ιδιότητες που είναι χαρακτηριστικές, χωρίς να είναι απαραίτητες. Όσο περισσότερο το άτομο είναι ειδικό, τόσο θα είναι σε θέση να κάνει την διαφοροποίηση μεταξύ των απαραίτητων ιδιοτήτων και των συχνών αλλά όχι απαραίτητων ιδιοτήτων, σε αντίθεση με τους μη ειδικούς, οι οποίοι, για παράδειγμα, εξομοιώνουν τα δελφίνια και τις φάλαινες για τα ψάρια και τα νυχτερίδες με τα πουλιά. […]
[…]Δεν υπάρχει «αντικειμενική πραγματικότητα» που γίνεται αντιληπτή με τη μεσολάβηση της γλώσσας. Η αντίθεση πνεύμα / ύλη είναι ένας ψευδής δυϊσμός. Για το ανθρώπινο μυαλό, ο κόσμος είναι η γλώσσα και η γλώσσα είναι μια πράξη πάνω στον κόσμο.
Οι άνθρωποι, ενσωματωμένοι στην λογόσφαιρα, δεν γνωρίζουν τον κόσμο παρά αναλυμένο από την γλώσσα. (Lafont.). Το πλέγμα της γλώσσας τοποθετημένο μπροστά στον κόσμο δεν είναι ένα πλέγμα υπερβατικών εννοιών, αλλά μια μορφή δράσης. Δεν υπάρχει σημαινόμενο, αλλά μια παραγωγή νοήματος μέσω της γλώσσας, η οποία είναι μια ιδιαίτερη πράξη[…]
[…]« Το νόημα της ζωής μπορεί να αλλάξει μόνο αν η έννοια των λέξεων μετατρέπεται ». Θα συμφωνήσω με τον αντίθετο: ότι όταν η ζωή αλλάζει ή όταν αλλάζει ο τρόπος που επικοινωνούμε το νόημα των λέξεων αλλάζει.
Θα μπορούσα να σας ισχυριστώ ότι ο τρόπος επικοινωνίας δεν αλλάζει παρά μόνο αν η έννοια των λέξεων, επομένως η πραγματικότητα, μεταβάλλονται. Αυτό είναι πιθανώς μια αλλαγή του θρησκευτικού παραδείγματος που άνοιξε το δρόμο για τη Νεολιθική εποχή και επέτρεψε τις νέες πρακτικές […]
Μετά την «επιστημολογική ρήξη» που αντιπροσωπεύει η Νεολιθική εποχή, η επόμενη ημερομηνία είναι μόλις δύο αιώνες πριν και λέγεται βιομηχανική επανάσταση. Από τότε, η ποσότητα των ζωντανών οργανισμών (εκτός από ένα μικρό αριθμό ειδών όπως το δικό μας) και η ποικιλομορφία τους μειώνονται στην αναλογία με την οποία τα μη-έμβια έχουν πολλαπλασιαστεί, δηλαδή εκθετικά .
Αυτή η επανάσταση έχει, επίσης, προετοιμαστεί από μια αλλαγή του παραδείγματος (ή της κοσμοθεωρίας): ο νατουραλιστικός και δημοκρατικός ορθολογισμός των Νεωτερικών έχει αντικαταστήσει την μοναρχική θεοκρατία. Αλλά τι συνέβη εκείνη τη στιγμή; Με το πρόσχημα της καταπολέμησης του φετιχισμού των "ανιμιστών» των άλλων λαών (φετιχισμός θεωρούμενος ως μια μαγική δύναμη που συνδέεται με το αντικείμενο) οι Νεωτερικοί έκαναν την διαχείριση των πραγμάτων (παραγωγή, ανταλλαγή, χρήση, μελέτη), τον ένα και μοναδικό σκοπός της ζωής. Υπό το πρόσχημα της υποτίμησης του υλικού αντικειμένου σε μια ύπαρξη δεύτερης κατηγορίας, το έκαναν τον απόλυτο κυρίαρχο των περισσότερων από τις δραστηριότητές μας. Και θέλοντας να απαλλάξουν το αντικείμενο από την αφηρημένη μαγεία του, του έδωσαν μια συγκεκριμένη ολοκληρωτική εξουσία (Επιστήμη και Τεχνολογία).
Ως υποστηρικτής της από-ανάπτυξης, ή μάλλον της εξόδου από την οικονομία, προτείνω να μην συμβιβαστούμε με τις μη-έμβιες ομάδες της ανθρώπινης βιομηχανίας, αλλά να μειώσουμε δραστικά τον πληθυσμό τους και τη δύναμή τους πολεμώντας ενάντια στην εργασία και τη βιομηχανία. Αυτό είναι το μήνυμα που, κατά τη γνώμη μου, διακρίνει μια πολιτική ανθρωπολογία από μια περιγραφική ή δομική ανθρωπολογία που εκφράζουν απλώς την επιθυμία για μια συμφιλίωση χωρίς να μας πουν σε ποια βάση θα μπορούσε να γίνει. […]
Ο ΔΙΆΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΎ GEORGE LAPIERRE ΚΑΙ BERNARD PASOBROLA
http://www.fabula.org/actualites/mille-et-une-raisons-d-abolir-la-raison-et-la-nature-par-la-meme-occasion-sur-la-revue-des-_29376.php
Μηδενιστικός πεσιμισμός.
Κλασσικά !
Πολύ ακριβής συγκεκριμενοποίηση του σύγχρονου πεδίου πάλης, κάτι που ίσως να μην αρέσει σε ορισμένους που έχουν βολευτεί στην πολιτική του 19ου αιώνα, αλλά που είναι απόλυτα αναγκαίο για να χαραχτούν σοβαρές στρατηγικές απελευθέρωσης.
Δημοσίευση σχολίου