10 Απριλίου 2013

Η εργασία ΔΕΝ παράγει κα-νέ-να πλούτο! | Μανιφέστα 24


Διόνυσος και  Πλούτος

«Η εργασία παράγει τον πλούτο των κοινωνιών»
Πρίμο: Διεθνής Χορωδία Αστών Οικονομολόγων
Σεκόντο: Ηνωμένοι Εργατιστές


«Ποτέ κανείς δεν πλούτισε δουλεύοντας»
Λαϊκή σοφία


Ενάντια στη διεθνή χορωδία με τα δεξιά πρίμα και τα αριστερά σεκόντο της, παίρνουμε σθεναρά το μέρος της λαϊκής σοφίας και διακηρύσσουμε: Η εργασία δεν παράγει κανένα πλούτο! Ούτε αυτοσκοπός της είναι η παραγωγή. Ούτε σήμερα, ούτε ποτέ. 
 
Η εργασία παράγει πράγματα. Η παραγωγή πραγμάτων δεν είναι ούτε αυτοσκοπός, ούτε πλούτος. Τα πράγματα δεν είναι πλούτος.
 
Πλούτος δεν είναι η δραστηριότητα που παράγει πράγματα.  
 
Πλούτος είναι η δραστηριότητα που ορίζει τα πράγματα, η δραστηριότητα που ορίζει ποια πράγματα έχουν ενδιαφέρον και ποια δεν έχουν, ποια έχουν αξία και ποια δεν έχουν, ποια αξίζει να παρακινήσουν τον άνθρωπο και ποια όχι.
 
Τελεία και παύλα!

Γι’ αυτό το λόγο, ούτε η παραγωγή, ούτε η κατανάλωση πραγμάτων κάνουν πλούσιοτον  άνθρωπο.
 
Πλούσιος δεν είναι εκείνος που παράγει πράγματα!  Πλούσιος δεν είναι εκείνος που καταναλώνει πράγματα! Πλούσιος δεν είναι φυσικά ούτε κι εκείνος που μαζεύει πράγματα! Κλείστε τα αφτιά σας στις ψαλμωδίες των αστών οικονομολόγων και των εργατιστών! Το συμφέρον τους είναι κοινό: Να μην αποκαλυφθεί η αληθινή φύση του πλούτου ώστε να μην αποκαλυφθεί και ο δικός τους κοινωνικός ρόλος στο παιχνίδι συγκάλυψης της αληθινής φύσης του πλούτου.

Πλούσιος είναι εκείνος που είναι σε θέση να ορίσει και να θεσμοθετήσει κοινωνικά τι έχει αξία και τι δεν έχει αξία, τι έχει ενδιαφέρον και τι δεν έχει ενδιαφέρον για τον άνθρωπο! 
 
Πλούσιος είναι εκείνος που είναι σε θέση να οργανώσει τους άλλους ώστε να εργάζονται εξυπηρετώντας το δικό του ορισμό του πλούτου, δηλαδή αυτό που εκείνος έχει ορίσει ως ενδιαφέρον και αξιόλογο για τον άνθρωπο.

Ποια «εργασιακή δύναμη» και ποιος «νόμος της αξίας» λοιπόν; Ανέκαθεν η κεντρική κοινωνική διαπάλη γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται γύρω από τον ορισμό του πλούτου, γύρω από το τι αξίζει και τι δεν αξίζει να παρακινήσει τον άνθρωπο, και όχι γύρω από μαθηματικούς τύπους, οικονομικές παραμέτρους και λοιπά στατιστικά πυροτεχνήματα. 
 
Ανέκαθεν η κεντρική κοινωνική διαπάλη αφορούσε και εξακολουθεί να αφορά στην αποκάλυψη ή τη συγκάλυψη του κυρίαρχου κάθε φορά ορισμού του πλούτου. 

Ανέκαθεν η κεντρική κοινωνική διαπάλη κρινόταν και κρίνεται από τη διατύπωση και την ενεργοποίηση ενός νέου, βαθύτερου, πλατύτερου και αυθεντικότερου ορισμού του Λόγου για τον οποίο αξίζει να ζούμε.

Όλα τα άλλα είναι άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε.

25 σχόλια:

izi είπε...

Dynamite

Ανώνυμος είπε...

Ποτέ κανείς δεν πλούτισε δουλεύοντας ο ίδιος.
Οι αξίες καθορίζονται με την ισχύ φυσικά και όχι με την εργασία, αλλά η εργασία στηρίζει τον κόσμο των αξιών. Ο εξαναγκασμός στην παραγωγη δηλαδη.
Μιλάμε για έναν κόσμο που για να υπάρξει πρεπει να παράγει αξίες και για να παράγονται συνεχώς αξίες πρέπει το πλήθος να δεσμεύεται και να εξαναγκάζεται στην παραγωγή τους.

HollowSky είπε...

Ανώνυμε/η,
καλή η παρατήρηση, αλλά με την επιφύλαξη για το "πρέπει να παράγει αξίας (...) για να παράγονται συνεχώς αξίες".

Οι αξίες ποτέ δεν παράγονται με την έννοια που δίνουμε στον όρο παραγωγή, δηλ. μιας τυπικά μηχανικής-τεχνικής διαδικασίας αναπαραγωγής. Δεν υπάρχει "παραγωγή" αξιών.

Η αξία εδράζεται στην κρίσιμη ποιοτική διαφοροποίηση: κάτι είναι αξία όταν αναδεικνύεται ως ξεχωριστό και μοναδικό μέσα από τον αδιαφοροποίητο "σωρό".

Η δραστηριότητα που επιτελεί αυτή την διαφοροποίηση-ανάδειξη, δεν είναι μια παραγωγή (με τον παραπάνω τρέχοντα τεχνικό όρο). Είναι μια ελεύθερη δημιουργία.

Οι αξίες αποτελούν έργο ελεύθερης δημιουργίας. Κι έτσι δεν μπορούν να "παράγονται συνεχώς", όπως λ.χ. παράγονται τα εμπορεύματα. Μπορούν όμως (και αυτό γίνεται!) να αιχμαλωτίζουν το ενδιαφέρον και να θέτουν κόσμο στην υπηρεσία τους. Οι απλοί υπηρέτες (ή και δούλοι) αξιών δεν τις παράγουν, απλώς τις αναπαράγουν.



stratos είπε...

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, Γιάννη - ειδικά η κατάληξή του. Μου φαίνεται όμως ότι ο ορισμός του πλούτου μπερδεύεται εδώ με τον ορισμό της ισχύος - σαν να λέει δηλαδή ότι πλούτος είναι ό,τι μπορεί να ορίσει τι είναι πλούτος, ή, αλλιώς, πλούτο έχει όποιος δίνει τον ορισμό του πλούτου (ή των αξιών) - αυτό όμως είναι ισχύς. Θα προτιμούσα έναν ορισμό του πλούτου όπως τον όριζες εσύ, εφόσον θα είχες τον πλούτο να τον ορίσεις.

Ανώνυμος είπε...

Σωστότατο. Οπότε, μιλάμε για έναν κόσμο που για να υπάρξει πρεπει να δημιουργεί αξίες και για να δημιουργούνται αξίες πρέπει το πλήθος να δεσμεύεται και να εξαναγκάζεται στην συνεχή αναπαραγωγή τους.

Ναι πολύ καλύτερα έτσι

HollowSky είπε...

Στράτο,
ωραία παρατήρηση! Πλούτος και ισχύς οπωσδήποτε συναρτώνται, όμως δεν ταυτίζονται. Πράγματι, εκείνο που έθεσα είναι ότι ο πλούτος είναι κάτι που ορίζουμε (ή ορίζουν άλλοι για εμάς).

Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να σπάσει η "Μαγεία" των απολιθωμένων λέξεων, θέλω δηλαδή να περάσουμε από τα ουσιαστικά στα απαρέμφατα κι από εκεί στα ρήματα: π.χ. από το θεσμός στο θεσμίζειν κι από το θεσμίζειν στο εγώ-εσύ-αυτός-εμείς-εσείς-αυτοί θεσμίζουμε.

Έτσι, πιστεύω, θα βρεθούμε στην περιοχή του Συμβολικού Λόγου, δια του οποίου πλάθονται οι πολιτισμοί και ο οποίος είναι Ρήματα Προσώπων, που δεν καταργούν τα ουσιαστικά και τ' απαρέμφατα αλλά τα ζωντανεύουν.

Gareth είπε...

Πως να φύγουμε από την περιοχή του συμβολικού λόγου των ατομικών ενεργειών-υπάρχει φυσικά και η χορωδιακή εκφορά που αν την παραβλέψουμε, αν παραβλέψουμε δηλαδή το ρόλο της στο "πλάσιμο" του πολιτισμού ίσως και να "κάτσει" το κέικ.
Και εδώ που τα λέμε κάτι τέτοιο έχει συμβεί-έχει κάτσει- με το ιδεολογικό καπέλωμα που επέβαλαν αρχικά οι εν τάξη θρησκείες στον πολιτισμό. Ο χριστιανισμός συγκεκριμένα σε αμερική, ρωσία και ευρώπη.
Και η ειρωνεία είναι ότι το επέβαλε επικαλούμενος ακριβώς αυτόν τον συμβολικό λόγο.
Προσωπικότητα και εργασία, και το θαύμα της αναπαραγωγής.... του πολλαπλασιασμού. Κεντρικές αξίες του πολιτισμού του ποιμένα, του ψαρά του μαραγκού και του θαυματοποιού εργοστασιάρχη που θα μας θρέψει...
Μόνο που "εργασία" είναι η λέξη της κυρίαρχης τάξης για τον καταναγκασμο και "προσωπικότητα"
η λέξη για τον σκλάβο.
...
in god we trust πάντα!
Μετά ήρθε κι η "επανάσταση"!

Ανώνυμος είπε...

Στον καπιταλιστικό κόσμο ως κεντρική αξία καθορίζεται η εργασία, και από κεί και πέρα βγαινουν ο Νόμος της αξίας, της υπεραξίας κτλ. υπολογιστικά

Αυτο που μας ενώνει είναι η ελπίδα για ένα κόσμο δίχως καταναγκασμό και εκμετάλλευση...

panagiotis είπε...

Επιχειρώντας μια σύνδεση με την καταπληκτική ανάρτηση του izi «Ο Τελευταίος Εβραίος της Βίνιτσα»:


[…]Εξωραΐζοντας τον σεξουαλικό τουρισμό που έχει καταδικαστεί από μια "σεξουαλική ηθική» που δεν είναι παρά μια μορφή «ελέγχου του πληθυσμού» και «καταπίεσης των επιθυμιών», ο ανθρωπολόγος S.Roux βλέπει στις συζητήσεις και τα δώρα που ανταλλάσσονται μεταξύ των πελατών του σεξουαλικού τουρισμού και τις ταϊλανδέζες μασέζ μια "διάσταση χειραφέτησης." Γι 'αυτόν υπάρχει σ’ αυτό "μια απελευθερωτική διάσταση της εργασίας του σεξ.". Επιβεβαιώνει ακόμα μια φορά ότι, το Arbeit Macht Frei ρίχνει τη σκιά του πολύ πέρα από την πύλη του Άουσβιτς.[…]

Jacques Guigou

xereth είπε...

Φοβερή σύνοψη hollow!
Παναγιώτη μπράβο, αυτά που λέει ο ανθρωπολόγος είναι το αντίθετο ακριβώς από αυτό που ονομάζει ο Hollow πλατύτερο και αυθεντικότερο ορισμό του λόγου για τον οποίο αξίζει να ζούμε και όντως "επιβεβαιώνει ακόμα μια φορά ότι, το Arbeit Macht Frei ρίχνει τη σκιά του πολύ πέρα από την πύλη του Άουσβιτς"
Κάτω η εργασία!

LATIN NATIN FATIN είπε...

ΒΑΣΤΑ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ!!!!

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της UNICEF για την περίοδο 2099-2010, σε ό,τι αφορά την ΥΛΙΚΗ ΕΥΗΜΕΡΙΑ των παιδιών η Ελλάδα καταλαμβάνει την 25η θέση σε σύνολο 29 ανεπτυγμένων χωρών παγκοσμίως, ενώ το 15% του παιδικού πληθυσμού της διαβιώνει σε νοικοκυριά το εισόδημα των οποίων είναι μικρότερο από το 50% του εθνικού μέσου εισοδήματος. Πρόκειται για ποσοστό υπερδιπλάσιο από αυτό των σκανδιναβικών χωρών και της Ολλανδίας και ένα από τα μεγαλύτερα στη Δυτική Ευρώπη.

ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΟΜΩΣ στα στατιστικά στοιχεία συντελέστηκε, όταν τα παιδιά ρωτήθηκαν πόσο ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΑ είναι από τη ζωή τους: Η Ελλάδα εκτοξεύτηκε στην 5η θέση της κατάταξης, η Ισπανία ανέβηκε από τη 19η στην 3η θέση, ενώ η Ιταλία σκαρφάλωσε 7 θέσεις.
Σημαντική ΠΤΩΣΗ μετά τις απαντήσεις των παιδιών είχαν η Γερμανία και το Λουξεμβούργο, με την πρώτη να καταποντίζεται από την 6η στην 22η θέση και το δεύτερο από την 7η στη 17η θέση.

από εδώ: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63810302


Το ερώτημα γιατί τα παιδιά των Γερμανών, που είναι υγιή και πλούσια, είναι δυστυχισμένα, σε σχέση με τα φτωχά ελληνόπουλα θέτει η γερμανική εφημερίδα WELT σχολιάζοντας την έκθεση της Unicef. Όπως λέει ο Χανς Μπερτμαν, καθηγητής του Πανεπιστημίου Humboldt του Βερολίνου, μέλος της UNICEF, τα γερμανόπουλα δηλώνουν ότι είναι λυπημένα. Η εφημερίδα αναρωτιέται πως γίνεται και τα παιδιά των Γερμανών που έχουν τα πάντα, είναι λυπημένα σε σχέση με τα παιδιά των Ελλήνων.

από εδώ: http://www.newsbeast.gr/world/arthro/517115/giati-ta-ellinopoula-einai-pio-eutuhismena-apo-ta-plousia-paidia-mas/

Ανώνυμος είπε...

latin nantin fatin αυτα στοιχεία τα κρύβουμε γιατί κινδυνευουμε να μας ρίξουνε κανα "ειδικό χαράτσι ευτυχίας"!


Ανώνυμος είπε...

Το προσόν της ανάρτησης είναι οτι βοηθαει το μυαλό μας να ξεκολήσει από τη πσγίδσ των οικονομίστικων ορισμών και προσεγγίσεων της κστάστασης, που μας σπρωχνουν συνέχεια να ψάχνουμε οικονομίστικες λύσεις στην κρίση.

buccaneer's gambit είπε...

Σωστά!

Ονειρμός είπε...

Aς θυμηθούμε μερικά πράγματα.

Για τον Μάρξ, η ''αναγκαία εργασία'' έχει μια βιολογική και μια πολιτιστική πτυχή αδιαχώριστα. Δεν σου λέει πόσες θερμίδες θέλει ο εργάτης, αλλά ότι υπάρχει και το ποσό ενέργειας που χρειάζεται για να αναπαράγει τη σωματική του ύπαρξη.
Στην ''Κριτική του Προγράμματος της Γκότα'' είναι γνωστό ότι ο Μάρξ κάνει κριτική στο ότι η εργασία παράγει το πλούτο. Υπάρχει και η γη. Επίσης, η εργασία είναι πάντοτε κοινωνική, συνδυασμένη εργασία, όπως και η κατανάλωση είναι πάντα κοινωνική κατανάλωση (Grundrisse).
O Goedelier όντας μαρξιστής δεν έχει πρόβλημα να πει ότι ακριβώς ο προσδιορισμός του ορίου αναγκαίας εργασίας-υπερεργασίας είναι ''αυθαίρετος'' ή καλύτερα αντικείμενο ιστορικής διαπάλης. Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι πάντοτε θα υπάρχει το ''κάτω'' και το ''πάνω'' από αυτό το όριο, που ορίζουν το πλεόνασμα και την έλλειψη, την υπερισχύ και την αδυναμία. Δομικά οι δύο αυτές θέσεις (ανεστραμμένη όψη η μία της άλλης)διατηρούνται, όπου και να μπει το όριο.
Το θέμα λοιπόν είναι ποιός ιδιοποιείται τον πλούτο κλπ κλπ, όποιον και αν είναι το ιστορικό όριο. Πάντα τίθεται αυτό το ζήτημα. Ο Μάρξ έχει απολύτως ιστορικοποιήσει το θέμα του πλούτου, όταν πάλι στα Grundrisse σε γνωστό απόσπασμα (νομίζω το έχετε ανεβάσει παλιότερα) λέει πως άλλο πράγμα σήμαινε ο πλούτος στην Αρχαία Αθήνα.
Το ότι σημαίνει η επανάσταση επαναπροσδιορισμό του πλεονάσματος, της έλλειψης και του ορίου τους,.
Το θέμα είναι να επιλυθεί το πρόβλημα της επιβίωσης (να μην πεινάει κανείς) για να ανοιχτεί ελεύθερο το πεδίο της επιθυμίας. Αλλά και για το απλό αυτό θέμα της επιβίωσης και της ιδιοποίησης των όρων της ύπαρξης, χρειάζεται επανάσταση.

Ονειρμός είπε...

Όταν επιλυθεί για τον καθένα το πρόβλημα της επιβίωσης χωρίς την ανάγκη να προσφέρει κανείς τον εαυτό του σε κάποιον εκμεταλλευτή, θα θιγεί και το ίδιο το όριο. Ο σκοπός είναι βέβαια η υπέρβαση του ορίου με τρόπο που δεν επαναφέρει ένα ακόμη όριο (κακό άπειρο του Χέγκελ, από πεπερασμένο σε πεπερασμένο)

HollowSky είπε...

@ Ονειρμός,

μα φυσικά, οι πρώτοι εργατιστές ήταν οι συγγραφείς του Προγράμματος της Γκότα και με αυτό το Πρόγραμμα για πρότυπο χτίστηκε όλος ο εργατισμός - η ανάρτηση έκλεισε ευθύς εξαρχής το μάτι επ' αυτού.

Από εκεί και πέρα,

1. Φράσεις όπως "υπάρχει και το ποσό ενέργειας που χρειάζεται για να αναπαράγει τη σωματική του ύπαρξη", δεν λένε τίποτα απολύτως, ή μάλλον δεν λένε τίποτα περισσότερο από το ότι για να ζει κανείς ... δεν πρέπει να πεθαίνει - κι αλίμονο σ' όποιον πάει να χτίσει πάνω σε τέτοια χώματα.

2. Το ποιος ιδιοποιείται τον πλούτο ασφαλώς είναι ένα θέμα, πλην όμως δεν είναι το θέμα, διότι η ιδιοποίηση ΕΠΕΤΑΙ της παραγωγής, η οποία με τη σειρά της ΕΠΕΤΑΙ της διοργάνωσης των κοινωνικών δυνάμεων, που κι αυτή με τη σειρά της ΕΠΕΤΑΙ της κοινωνικής κατασκευής, η οποία πάλι ΕΠΕΤΑΙ της περί του "ποιοί είμαστε ως κοινωνία" διαπάλης, δηλαδή της διαπάλης γύρω από το Λόγο για τον οποίο αξίζει να ζούμε και να συμβαδίζουμε ως κοινωνικά όντα.

3. Επομένως, η επιβίωση, ως "ιδιοποίηση των όρων υπαρξης" είναι ακριβέστερα ιδιοποίηση των όρων ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ, στο κέντρο των οποίων όρων, ως άξονας, βρίσκεται κάθε φορά η απάντηση στο "για ποιο Λόγο ζούμε και συνυπάρχουμε εμείς ως κοινωνία" - αυτή ακριβώς η απάντηση από την οποία εξαρτάται και διακρίνεται κάθε φορά ΑΥΤΗ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ κοινωνία από ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ κοινωνία.


izi είπε...

"Για ποιο Λόγο ζούμε και συνυπάρχουμε εμείς ως κοινωνία";
Αυτό το ερώτημα, ή ίσως το επιτακτικό αίτημα μιας απάντησης, το οφείλουμε στον πολιτισμό και έρευνα του είναι καθοριστική όπως επισημαίνεις για τον ορισμό του κοινωνικού πλούτου και των αξιών του.
Οι απορίες παράγουν τις αξίες.
Οι απαντήσεις την κατάρευσή τους.

HollowSky είπε...

@ Ιζι,

σωστότατος ... με μια μικρή διόρθωση: Οι απορίες παράγουν τις αξίες αλλά οι απαντήσεις δεν παράγουν ακριβώς την κατάρρευσή τους. Οι απαντήσεις παίρνουν τις νεογέννητες αξίες και τις βάζουν μέσα στον κύκλο της ιστορικής ζωής - στον οποίο, φυσικά, καραδοκεί ο ιστορικός θάνατος, που έρχεται τόσο πιο γρήγορα όσοοι απαντήσεις "ξεχνούν" τις απορίες που τις γέννησαν και υψώνονται, έτσι, σε τετελεσμένα και κλειστά δόγματα.

Eriugena είπε...

Συμφωνώ με όλους σας και σας χαιρετώ...Επειδή η θεωρία με έχει κουράσει τώρα τελευταία, και για να αποδείξω έμπρακτα ότι παραλογίζεστε (πράγμα όχι κακό, το αντίθετο) προτείνω τώρα που μάλλον θα μείνω άνεργος (πράγμα που με γεμίζει ενθουσιασμό για τις δυνατότητες που μου δίνει να ανα-προσδιορίσω το νόημα της ζωής) να με στηρίξετε με το περίσσευμά σας, αφού πρώτα ξεκαθαρίσουμε ότι δεν θα υπάρχει μεταξύ μας κάποια μισθιακή, ή άλλη εργασιακή σχέση. Χωρίς όρια λοιπόν. Και σας υπόσχομαι πως όποτε μου καπνίσει, συμφώνως προς τις ιδιοτροπίες μου και τα πάθη μου, θα σας προσφέρω αρκετά ρητορικά δημιουργήματα, ελπίζω κάποιας αξίας-μη αξίας, ή εν πάσει περιπτώσει κάποιας νοηματοδοτικο-σημασιακο-φαντασιακής "ουσίας" (μη πω αξίας και έχουμε ρίγη..)
Περιμένω προτάσεις..

izi είπε...

@Ονειρμός
Αν και χαλάει το αποφθεγματικό ύφος:-), συμφωνώ βέβαια και έτσι είναι πιο ολοκληρωμένο.
Αυτό είναι πάντως και το πρόβλημα του επιστημονισμού που φτάνει και στις ημέρες μας.
Όλος ο πειραματισμός, η κριτική και η έρευνα προυποθέτει ένα καθολικό μοντέλο.
Οι παρατηρήσεις επί αυτού οδηγούν στα "συμπεράσματα" που είναι αυτές οι παγιωμένες αλήθειες που λές.

Δεν υπάρχει το βλέποντας (όχι μόνο μπροστά αλλά ολόγυρα) και κάνοντας.
Αυτά τα "συμπεράσματα" λειτουργούν σαν ηρεμιστικό στην πνευματική κατάσταση του ανθρώπου. Έτσι την κατ εξοχήν ανήσυχη, φουρτουνιασμένη και ασταθή θα λεγαμε υπόσταση του, την ακυρώνουν ακινητοποιώντας την.
Όταν εμφανιστούν λοιπόν οι αμφιβολίες και αρχίζουν να κλονίζουν το κλειστό οικοδόμημα, ο άνθρωπος αντιλαμβανόμενος την καταιγίδα που έρχεται, την πρωθύστερη κατάσταση του, που αποξενομένος, δειλός και κομφορμιστής πλέον δεν μπορεί να βαστήξει, σκέφτεται "εντάξει, δεν είναι έτσι, αλλά ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ?!" και αμέσως φροντίζει και κατασκευάζει την επόμενη βεβαιότητα για να κουρνιάσει εκ νέου σε καταστολή εκεί.
Και πάει έτσι συνέχεια ...

εριουτζενα δώσε το σήμα για τον έρανο...

HollowSky είπε...

@ Eriugena,
μα εννοείται! Ως παραλογιζόμενοι που είμαστε, θα σε στηρίξουμε, φυσικά, με τους πιο παράλογους τρόπους που μπορεί να φανταστεί άνθρωπος!
:-)

katabran είπε...

και μιιλάμε τώρα για τους "νέους σκλάβους" που διαφέρουν από τους δουλοπάροικους του Παλαιού Καθεστώτος μόνο στο ότι συνειδητοποιούν την άδικη μοίρα τους που τους καταδικάζει στη φτώχεια, ενώ παράγουν πλούτο...

αλλά ποιος Χολοσκάει;

SUBmarina είπε...

Το Είναι ή το Έχειν, το βασικό ερώτημα. Σε μια ακραιφνώς υλιστική -και καθαρά ειδωλολατρική- εποχή, όπως η δική μας, όπου τα πάντα ορίζουν οι κατέχοντες και η μόνη αναγνωρίσιμη αξία η υλική, και όπου η μόνη "αντιπολίτευση" είναι ο ιστορικός υλισμός, ώσπερ η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, του, απρόσωπου και ανώνυμου Κεφαλαίου δηλαδή, επόμενο είναι ο πλούτος να θεωρείται η κατοχή υλικών (όχι πια) "αγαθων". Και μάλιστα χρήματος -και, πλέον, εντελώς εικονικού τίτλου, του απόλυτου νομίσματος κυριολεκτικά δηλαδή. Ακόμη και υπό αυτή τη συνθήκη όμως, η εργασία (η δημιουργική εργασία, όχι η μισθωτή δουλεία) παράγει τον άλλον πλούτο, όπως γνώση, εμπειρία, συντροφικότητα κλπ, αλλά, στο φινάλε όλα θεωρούνται εκμεταλλεύσιμες αξίες ή τίποτε από το καθεστώς του φαντάσματος της ελευθερίας. Ούτε συζήτηση βέβαια για πνευματικότητα, αγάπη του Λόγου κλπ, αυτά μόνο στα κρυφά γίνονται και με αντίτιμο την υλική φτώχεια συνήθως.

JohnHollowsky είπε...

@ SUBmarina συμφωνώ - με την εξής παρατήρηση: το κείμενο αντιπαρατίθεται εξαρχής στους "αστους οικονομολόγους και εργατιστές", οπότε αναφέρεται στη μισθωτή εργασία. Δες αν θέλεις και κάποιες διευκρινήσεις που ανέβασα προχτές. Ευχαριστώ για το σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ετικέτες

1000 ρέγγες (7) 1100 (1) 1789 (2) 1837 (1) 1846 (1) 1848 (1) 1850 (1) 1871 (1) 1900 (2) 1907 (1) 190cm (4) 1917 (12) 1919 (1) 1936 (2) 1939 (1) 1940 (1) 1943 (2) 1944 (1) 1946 (1) 1947 (1) 1950 (2) 1952 (1) 1957 (1) 1965 (3) 1967 (1) 1968 (5) 1969 (1) 1978 (2) 1980 (1) 1983 (1) 2003 (1) 2006 (1) 2008 (9) 2015 (1) Α. Μπορντίγκα/A. Bordiga (1) Α. Σβιατόγκορ/А. Святогор (1) Α.Ι. (8) Α.Κοντ/A.Comte (1) Α.Ντ.Μονκρετιέν/A.de Montchretien (1) αγάπη (5) Αγγλία (3) Αγία Πετρούπολη (1) Αδάμ Σμιθ/Adam Smith (9) Αθήνα (13) Αιδ. Μπίλι/Rev Billy (1) Άινσταϊν (1) Αισχύλος (1) Άκης Πάνου (1) Ακρόπολη (2) Αλαίν Καγιέ/Alain Caillé (1) Άλαν Τιούρινγκ/Alan Turing (2) Άλασνταιρ Μακιντάιρ/Alasdair MacIntyre (1) Αλβέρτος ο Μέγας (1) Αλέκα Παπαρήγα (1) Αλέξανδρος Κοζέβ/Alexandre Kojève (2) Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης (1) Αλέξανδρος Σμέμαν/Александр Шмеман (1) Αλέξανδρος Σοκούροφ/Алекса́ндр Соку́ров (1) Αλέξανδρος Τομπάζης (1) Αλέξανδρος Τρόκκι/Alexander Trocchi (1) Αλεξάντερ Μπέρκμαν/Александр Беркман (3) Αλέξης Ασλάνογλου (2) Αλέξης Καλοφωλιάς (1) Αλέξης ντε Τοκβίλ/Alexis deTocqueville (3) αλήθεια (27) Αληthεια (2) Άλις Ρόμπερτς/Alice Roberts (1) Αλκιβιάδης (1) αλλοτρίωση (60) Αλμπέρ Καμύ/Albert Camus (2) Άλμπερτ Σπέερ/Albert Speer (2) Άλμπερτ Φίνεϊ/Albert Finney (1) Αλμπέρτο Καβαλκάντι/Alberto Cavalcanti (2) Άλμπρεχτ Ντύρερ/Albrecht Duhrer (1) Άλντους Χάξλεϊ/Aldus Haxley (1) Αλταμίρα (6) Αλφειός (1) Αναξίμανδρος (1) ανάπτυξη (17) αναρχισμός (10) Ανδρέας Εμπειρίκος (1) Ανδρέας Παπανδρέου (1) ανθρώπινα πιράνχας (32) ανθρωπολογία (1) Άννα Άρεντ/Hannah Arendt (8) Άννα Ιβάνοβνα Μπελιάι/Анна Ивановна Беляй (1) Άννα Κοκκίνου (1) Ανρί Ντεμπριγιώ/Henry Debrillaut (1) Ανρί Λεφέβρ/Henri Lefebre (4) Ανρί Μισώ/Henry Michaux (2) Άνσελμ Γιάπε/Anselm Jappe (1) Άνταμ Κέρτις/Adam Curtis (1) Αντίνοος (1) Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ/Antoine de Saint-Exupéry (1) Αντρέ Κερτέζ/André Kertész (1) Αντρέ Ορλεάν/André Orléan (5) Άντυ Γουώρχολ/Andy Warhol (2) Αντώνης Κουτρουμπής (1) αξία (13) Άρβο Περτ/Arvo Pärt (2) Αργυριάδης-Καλούμενος-Μπάτσης (1) Άρης Αλεξάνδρου (3) Άρης Κωνσταντινίδης (1) Άρης Μπερλής (1) Άρθουρ Λένινγκ/Arthur Lehning (1) Αρθούρος Σοπενχάουερ/Arthur Schopenhauer (3) Αριστοτέλης (13) Άσγκερ Γιόρν/Asger Jorn (21) Άυν Ραντ/Ayn Rand (3) Αφρική (2) Β. Γκ. Ζέμπαλντ/W. G. Sebald (2) Β.Α. Μότσαρτ/W.A/ Mozart (1) Βαγγέλης Αρτέμης (2) Βαλεντίν Βολόσινοφ/Валенти́н Воло́шинов (1) Βάλτερ Μπένγιαμιν/Walter Benjamin (6) Βανς Πάκαρντ/Vance Packard (2) Βασίλης Ηλιακόπουλος (2) Βασίλης Στρατιώτης (1) Βενετιά (1) Βενσάν Ντεκόμπ/Vincent Descombes (14) Βέρνερ Χέρτσογκ/Werner Herzog (1) Βερολίνο (3) βία (20) Βιετνάμ (2) Βίκτωρ Μπούλλα/Виктор Буллаa (1) Βίκτωρ Ουγκώ/Victor Hugo (1) Βίκτωρ Σερζ/Ви́ктор Киба́льчич (1) Βίκτωρ Σκλόφκσι/Ви́ктор Шкло́вский (3) Βίκτωρ Φρανκλ/Victor Frankl (2) Βίλεμ Φλούσερ/Vilem Flusser (1) Βίνσεντ Μπράουν/Vincent Browne (1) βιοτεχνολογία (6) Βλαδίμιρος Λένιν/Влади́мир Ле́нин (6) Βλαντίμιρ Μαγιακόφκι/Влади́мир Маяко́вский (2) βοηθήματα μνήμης (10) Γαλλία (8) Γένεσις (1) Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος (4) Γερμανία (9) Γιάννηδες (1) Γιάννης Γρηγοριάδης (9) Γιάννης Ισιδώρου (4) Γιάννης Κάτρης (1) Γιάννης Πεδιώτης (3) Γιάννης Ρίτσος (3) Γιάννης Σκαρίμπας (3) Γιάννης Τσέγκος (1) Γιόζεφ Μπλοχ/Joseph Bloch (1) Γιόζεφ Ντίτζγκεν/Josef Dietzgen (1) γιορτή (18) Γιούργκεν Χάμπερμας/Jurgen Habermas (2) Γιόχαν Γκριμονπρέ/Johan Grimonprez (1) Γιόχαν Χουιζίνγκα/Johan Huizinga (3) Γιώργος Γαϊτάνος (1) Γιώργος Μακρής (1) Γιώργος Νικολαΐδης (1) Γιώργος Σεφέρης (2) Γιώργος Χαντζής (1) Γκ. Κ. Τσέστερτον/G.K. Chesterton (5) Γκ. Ράιλ/G. Ryle (1) Γκαίτε/Goethe (1) Γκέοργκ Ζίμελ/Georg Simmel (4) Γκετζ Άλυ/Götz Aly (1) Γκι Αμπέιγ/Guy Abeille (1) Γκίλμπερτ Ράιλ/Gilbert Ryle (2) Γκιόργκι Λίγκετι/György Ligeti (1) Γκιόργκι Λούκατς/György Lukács (4) Γκουίντο Καβαλκάντι/Guido Cavalcanti (1) Γκυ Ντεμπόρ/Guy Debord (23) Γκύντερ Άντερς/Günther Anders (9) γλώσσα (21) Γουάλας Στήβενς/Wallace Stevens (1) Γουδή (1) Γουίλιαμ Ήγγλετον/William Eggleton (1) Γουίλιαμ Μπάροους/William Burroughs (2) Γουίλιαμ Σαίξπηρ/William Shakespeare (3) Γούντι Άλλεν/Woody Allen (1) Γρηγόρης Βαλτινός (1) Δανία του Βορρά (2) Δανία του Νότου (5) Δελφοί (1) Δέσποινα Ζευκιλή (1) Δημήτρης Δημητριάδης (1) Δημήτρης Καραγιάννης (1) Δημήτρις Βεργέτης (1) δημιουργικότητα (8) Διεθνής (1) δικαιοσύνη (12) δοκιμασίες (3) Δουβλίνο (1) Δραπετσώνα (1) δυσφορία (30) Ε. Άνσκομπ/E. Anscombe (3) Ε. Βιλ/E. Will (1) Έ. Λ. Μάστερς / Ε. L. Masters (1) Ε.Ε. Κάμινγκς/E.E. Cummings (1) Ε.Χ. Γονατάς (1) Έζρα Πάουντ/Ezdra Pound (1) εικονική δημόσια σφαίρα (5) εικονογραφημένα κείμενα (10) εκπομπές (58) Ελβετία (1) Έλεν Κέλλερ/Helen Keller (1) Ελένη Ηλιοπούλου (1) Ελένη Μπέλλου (1) Ελευθερία (41) Ελευθεριακός (1) Ελίας Κανέττι/Elias Canetti (1) Εμίλ Μπενβενίστ/Emile Beneveniste (1) Εμίλ Ντυρκέμ/Emile Durkheim (1) Εμίλ Σιοράν/Emil Cioran (1) Έμιλυ Ντίκινσον/Emily Dickinson (2) Εμμανουήλ Καντ/Emmanuel Kant (2) Εμμανουήλ Λεβινάς/Emmanuel Levinas (3) Εμμανουήλ Μουνιέ/Emmanuel Mounier (1) Έντσο Τραβέρσο/Enzo Traverso (1) εξατομίκευση (44) εξέγερση (10) εξουσία (36) επανάσταση (25) επαναστατικός χαρτοπολτός (4) επιβίωση (5) επιστήμη (23) Έρασμος/Erasmus (1) εργασία (23) Ερίκ Σατί/Eric Satie (1) Έρικ Χομπσμπάουμ/Eric Hobsbaum (1) Έρνεστ Γκέλνερ/Ernest Gellner (1) Ερνστ Γιούνγκερ/Ernst Junger (2) Ερνστ Κασσίρερ/Ernst Cassirer (3) Ερνστ Μπλοχ/Ernst Bloch (1) ΕΡΩΔΙΟΣ (1) ΕΣΗΕΑ (2) ΕΣΣΔ (1) Ετιέν Ντε λα Μποεσί/Etien De la Boetie (1) Ευγένιος Ενρικέζ/Eugène Enriquez (1) Ευγένιος Ζαμιάτιν/Евге́ний Замя́тинn (1) Ευγένιος Ιονέσκο/Eugene Ionesco (1) ευρωπαϊκή προοπτική (49) ευτυχία (11) Ζ.-Ζ. Ρουσσώ/J.-J. Rousseau (1) Ζ.-Π. Βουαγιέ/J.-P. Voyer (4) Ζ.-Π. Ντιτέιγ/J.-P. Duteuil (1) Ζ.-Π. Σαρτρ/J.-P. Sartre (2) Ζακ Ελλύλ/Jacques Ellul (29) Ζακ Λακάν/Jacques Lacan (5) Ζακ Μπουβρές/Jacques Bouveresse (2) Ζακ Ντεριντά/Jacques Derrida (2) Ζακ Πρεβέρ/Jacques Prévert (2) Ζακ Σαπίρ/Jacques Sapir (2) Ζαν Ιτάρ/Jean Itard (1) Ζαν Μορώ/Jeanne Moreau (1) Ζαν Μπωντριγιάρ/Jean Baudrillard (1) Ζαν-Λυκ Γκοντάρ/Jean Luc Godard (3) Ζαν-Πιέρ Βερνάν/Jean Pierre Vernant (1) Ζαπατίστας (1) Ζάχα Χαντίντ/Zahā Ḥadīd (1) Ζάχος Παπαζαχαρίου (1) Ζεράρ Νταβί/Gerard Davy (1) Ζερμαίν Γκρηρ/Germaine Greer (1) Ζήσης Κοτιώνης (2) Ζήσης Σαρίκας (5) Ζιλ Ντελέζ/Gilles Deleuze (2) Ζιλ Ντωβέ/Gilles Dauve (1) Ζορ Βον/Zohr Vaughan (1) Ζύγκμουντ Μπάουμαν/Zygmunt Bauman (3) Ζυλ Ντωβέ/Gilles Dauvé (3) ζωή (45) Ζωρζ Μπατάιγ/Georges Bataille (1) ηθική (34) ΗΠΑ (19) Θανάσης Σβώλος (1) Θάτσερ/Thatcher (1) θέαμα/spectacle (12) Θένια Κουτρουμπή (1) Θεολόγος Βοσταντζόγλου (1) Θεός (16) Θεοφάνης Μελάς (2) Θεσσαλονίκη (2) Θήοντορ Ρόζακ/Theodore Roszak (1) θλίψη (12) Θοδωρής Χιώτης (1) Θόδωρος Ζιάκας (1) Θουκυδίδης (2) Ι.Θ. Κακριδής (1) Ίαν Χάκινγκ/Ian Hacking (2) Ιβάν Παβλόφ/Ива́н Па́влов (1) Ιβάν Τουργκένιεφ/Иван Тургенев (1) Ίγγα Κρεστενσεν/Inger Christensen (1) ιδρύματα τέχνης (7) ικέτες και ξένιοι (6) Ιλιάδα (1) Ιράν (1) Ισαάκ Μπ. Σίνγκερ/Isaac B. Singer (1) Ισπανία (1) Ισπαχάν (1) ιστορία (41) ισχύς (21) Ιχάμπ Χασσάν/Ihab Hassan (1) Ιωάννα Τσιβάκου (1) Ιωάννης ο Θεολόγος (1) Ιωσήφ Στάλιν/Ио́сиф Ста́лин (2) Κ.Π. Καβάφης (3) Κ.Σ. Λιούις/C.S. Lewis (4) Κάθλην Ρέιν/Kathleen Raine (1) καλλιτέχνες (24) Καλοκαίρι (8) Κάρελ Φουνκ/Karel Funk (1) Κάρεν Κίλιμνικ/Karen Kilimnik (1) Καρλ Γκέοργκ Μπύχνερ/Karl Georg Büchner (1) Καρλ Κορς/Karl Korsch (3) Καρλ Κράους/Karl Kraus (3) Καρλ Μαρξ/Karl Marx (31) Καρλ Πολάνυι/Karl Polanyi (2) Καρλ Σμιτ/Karl Schmidt (1) Καρλομάγνος (1) Κάρολος Δαρβίνος/Charles Darwin (1) Καρτέσιος/Descartes (7) Καταστασιακή Διεθνής/Internationale Situationniste (9) καταστασιακοί/situationnistes (20) Κατερίνα Αθανασίου (1) Κατερίνα Ηλιοπούλου (8) Κέβιν Κέλι/Kevin Kelly (2) Κεν Λόουτς/Ken Loach (1) Κεν Ρόμπινσον/Ken Robinson (1) Κένεθ Γκέργκεν/Kenneth Gergen (1) κενό (18) κεφαλαιοκρατία (33) Κίνα (1) Κλάους Κάρστενσον/Claus Carstensen (1) Κλερ Οζιάς/Claire Auzias (1) Κλωντ Λεβί-Στρώς/Claude Lévi-Strauss (4) Κομμούνα (1) κομμουνισμός (10) Κόνσταντ/Constant Niewenhuys (1) Κοπεγχάγη (1) Κόρα Ντάιαμοντ/Cora Diamond (1) Κορνήλιος Καστοριάδης (9) Κουρτ Βάιλ/Kurt Weil (1) Κουρτ Σβίττερς/Kurt Schwitters (1) κράτος (14) κρίση (32) Κριστιάν Ντελακαμπάιν/Christiane Delacampaigne (1) Κριστίν Λαγκάρντ/Christine Laguarde (1) Κριστόφ Κισλόφσκι/Krzysztof Kieslowski (1) Κρίστοφερ Λας/Christopher Lasch (4) Κροστάνδη (1) κυριαρχία (13) Κωνσταντίνος Καραμανλής (1) Κωνσταντίνος Ματσούκας (1) Κώστας Βάρναλης (1) Κώστας Δεσποινιάδης (4) Κώστας Κολημένος (1) Κώστας Παπαϊωάννου (7) Κώστας Χριστοδούλου (1) Κωστής Βελόνης (1) Κωστής Παπαγιώργης (2) Λ. Βίττγκενσταϊν/L. Wittgenstein (15) Λα Μετρί/ La Mettrie (1) Λάζαρος Αρσενίου (3) Λάκι Λουτσιάνο/Lucky Luciano (1) Λάμπρος Κωνσταντάρας (1) Λάο Τσε/老子 (1) Λαρς φον Τρίερ/Lars von Trier (1) λενινισμός (6) Λεξικό Κριαρά (1) Λεξικό Liddell-Scott (2) Λέο Στράους/Leo Strauss (1) Λεόν Βαλράς/Léon Walras (2) Λέσχη Φιλελεύθερης Ανάγνωσης (1) Λετονία (1) Λετριστές/Lettristes (1) Λέων Σεστώφ/Лев Шесто́в (2) Λέων Τρότσκι/Лев Тро́цкий (3) Λιούις Μάμφορντ/Lewis Mumford (10) λογική (3) Λογιόλα/Loyola (1) Λόγος (26) λογοτεχνία (25) Λονδίνο (3) Λουί Αραγκόν/Louis Aragon (1) Λουί Μαλ/Louis Mal (1) Λουΐ ντε Σαιν Ζυστ/Louis de Saint Juste (1) Λουί Ντυμόν/Louis Dumont (4) Λουίς Αλτουσέρ/Louis Althusser (1) Λουίς Μπουνιουέλ/Louis Buñuel (3) Λουσιέν Μαλζόν/Lucien Malson (1) Λουσίντα και Ντέιβις Μάτλοκ/L & D Matlock (1) Λυγκέας (2) Λωτρεαμόν/Lautréamont (7) Μάης '68 (1) Μάικ Κέλυ/Mike Kelley (1) Μάικλ Χάρντ/Michael Hardt (1) Μάκης Μηλάτος (1) Μακιαβέλλι/Machiavelli (4) Μάλκολμ Λόουρι/Malcolm Lowry (1) Μάλκολμ Χ/Malcolm X (1) μανιφέστα (64) Μανόλης Λαμπρίδης (1) Μανώλης Αναγνωστάκης (3) Μαξ Βέμπερ/Max Weber (2) Μαξ Ήστμαν/Max Eastman (1) Μαρακές (1) Μάρθα Γκέλχορν/Martha Gellhorn (1) Μαρί ντε Ενζέλ/Marie de Hennezel (1) Μαρίνα Τσβετάγιεβα/Мари́на Цвета́ева (3) Μάρσαλ Σάλινς/Marshall Sahlins (5) Μαρσέλ Μαριέν/Marcel Mariën (1) Μαρσέλ Μως/Marcel Mauss (1) Μαρσέλ Ντυσάν/Marcel Duchamp (1) Μάρτζορι Πέρλοφ/Marjorie Perloff (1) Μάρτζορι Ρόουλινγκ/Marjorie Rowling (1) Μάρτιν Λούθερ Κινγκ/M.L. King (1) Μάρτιν Μπούμπερ/Martin Buber (1) Μάρτιν Χάιντεγγερ/Martin Heidegger (5) μελαγχολία (5) Μελούνα (1) Μέριλυν (1) Μεσαίωνας (7) μεταμοντέρνο (10) μεταμορφωτική δύναμη (34) μηδέν (11) μηδενισμός (34) Μηνάς Εμμανουήλ (1) Μίλτος Θεοδοσίου (2) Μίλτος Σαχτούρης (2) Μίλτων Φρίντμαν/Milton Friedmann (1) Μιριέλ Μπαρμπερί/Muriel Barbery (1) Μισέλ Αλιετά/Michel Aglietta (1) Μισέλ Ουελμπέκ/Michel Houellebecq (3) Μισέλ Πικολί/Michel Piccoli (1) Μισέλ Σερ/Michel Serres (1) Μισέλ Τουρνιέ/Michel Tournier (2) Μισέλ Φουκώ/Michel Foucault (11) ΜΙΤ (1) Μίχαελ Λέβι/Michael Loewy (2) Μιχαήλ Θερβάντες/Miguel Cervantes (1) Μιχαήλ Μπακούνιν/Михаил Бакунин (2) Μιχαήλ Μπαχτίν/Михаи́л Бахти́н (1) Μιχαηλάγγελος Αντονιόνι/Michelangelo Antonioni (2) Μιχάλης Πάγκαλος (1) Μόμπυ Ντικ (1) Μόρις Ντρούρι/Maurice Drury (1) μουσική (36) Μουσταφά Καγιάτι/Mustafa Khayati (1) μοφερισμός/mofferism (6) Μπαρούχ Σπινόζα/Baruch Spinoza (1) Μπάρυ Άνσγουωρθ/Barry Unsworth (1) Μπέλα Ταρ/Béla Tarr (1) Μπέρναρντ Μάντεβιλ/Bernard Mandeville (1) Μπέρτολντ Μπρεχτ/Bertold Brecht (3) Μπίφο Μπεράρντι/Bifo Berardi (2) Μπλεζ Πασκάλ/Blaise Pascal (1) Μπομπ Ντύλαν/Bon Dylan (1) Μπρέτον Γουντς (1) Μπριζίτ Μπαρντό/Brigitte Bardot (2) Μύκονος (1) μυστικισμός (1) Μωρίς Μερλώ-Ποντύ/Maurice Merleau-Ponty (2) Ν.Α. Μπερντγιάεφ/ Н/ А. Бердя́ев (1) Ν.Γ. Πεντζίκης (1) ναζιστοφασισμός (29) ναρκισσισμός (10) Νασρεντίν Χότζας (1) ναυαγοί (2) Νέα Ζηλανδία (1) Νέα Υόρκη (2) Νεάντερταλ (1) νεοφιλελευθερισμός (12) Νίκος Εγγονόπουλος (3) Νίκος Ζαχαριάδης (2) Νίκος Καρούζος (4) Νίκος Μπελογιάννης (1) Νίκος Σκοπλάκης (1) Νίκος Buccanier Κούρκουλος (6) Νόαμ Τσόμσκι/Noam Chomsky (1) Νόρμπερτ Ελίας/Norbert Elias (1) νους (24) Νούτσιο Όρντινε/Nuccio Ordine (1) Ντ. Χάνκοκ/D. Hancock (1) Ντέιβιντ Λυντς/David Lynch (3) Ντέιβιντ Μπομ/David Bohm (1) Ντέιβιντ Ρικάρντο/David Ricardo (4) Ντέιβιντ Χιούμ/David Hume (4) Ντέσμοντ Μόρις/Desmont Morris (1) Ντμίτρι Πρίγκοφ/Дми́трий При́гов (1) Ντον Ντελίλο/Don Delillo (2) Ντόναλντ Γουίνικοτ/Donald Winnicott (2) Ντονέλα Μήντοους/Donella Meadows (1) Ξενοδοχείο των Ξένων (2) Ξενοφών (3) ξεψάρωμα (3) Ο. Σ. Βίκτορ/H. St Victor (1) Οδύσσεια (2) οικονομία (51) Οκτάβιο Πας/Octavio Paz (2) Όλγα Γερογιαννάκη (1) όλεθρος (29) Όμηρος (1) ομιλίες (13) ΟΟΣΑ (1) Ορφέας Απέργης (2) Όσκαρ Ουάιλντ/Oskar Wilde (2) Ουίσταν Ώντεν/Wystan Auden (3) Ουόλτ Ουΐτμαν/Walt Whitman (1) Π.Α.Ρενουάρ/P.A.Renoir (1) Π.Μ.Σ. Χάκερ/P.M.S. Hacker (4) παιδεία (7) παιχνίδι (7) Παναγιώτης Κονδύλης (10) Παπάγος (1) παπαρολογία (7) παράδοση (4) παραμύθιασμα (2) Παρίσι (1) Πάρνηθα (1) Πασκάλ Ενζέλ/Pascal Engel (1) Πάσχος Μανδραβέλης (3) Πέδρο Ματέο/Pedro Mateo (1) Πέπη Ρηγοπούλου (1) περιπέτεια (3) Πέτρος Αρτάνης (1) Πέτρος Κορνήλιος/Pierre Corneille (1) Πέτρος Παπαθανασίου (1) Πήτερ Γκητς/P.T. Geach (2) Πήτερ Κρηφτ/Peter Kreeft (1) Πήτερ Μπρουκ/Peter Brook (1) Πήτερ Ουίντς/Peter Winch (2) Πήτερ Ουότκινς/Peter Watkins (1) Πιέρ Μανάν/Pierre Manent (1) Πιέρ Μπουρντιέ/Pierre Bourdieu (1) Πιέρ-Ζοζέφ Προυντόν/Pierre-Joseph Proudhon (1) Πλαστήρας (2) Πλάτωνας (4) πλουραλισμός (1) ποίηση (67) πολεμικά κείμενα (11) πόλεμος (25) πόλη (25) πολιτική (46) Ποτάμι (1) προαίρεση (2) προεκλογικά μηνύματα (9) προλεταριάτο (45) Προμηθέας (1) προπαγάνδα (57) Πωλ Βιριλιό/Paul Virilio (1) Πωλ Βαλερύ/Paul Valery (1) Πωλ Ζοριόν/Paul Jorion (1) Πωλ Ζωγραφάκης (1) Πωλ Λαφάργκ/Paul Lafargue (2) Πωλ Ρικέρ/Paul Ricoeur (2) Ρ. ΜακΝαμάρα/R. MacNamara (3) Ραούλ Βανεγκέμ/Raoul Vaneigem (6) Ραούλ Σουρίτα/Raul Zurita (1) Ρας Ρίις/Rush Rhees (1) Ράσελ Τζάκομπι/Russel Jacobi (3) Ρέι Μπράντμπερι/Ray Bradbury (1) Ρέιμοντ Κάρβερ/Raymond Carver (1) Ρενέ Ζιράρ/René Girard (10) Ρενέ Κλερ/ René Clair (1) Ρισελιέ/Richelieu (1) Ρίτα Γκαβέρα (1) Ρίτσαρντ Κόμπντεν/Richard Cobden (1) Ρίτσαρντ Μοράν/Richard Moran (1) Ρίτσαρντ Ρόρτι/Richard Rorty (7) Ροβεσπιέρος (1) Ρόζα Λούξεμπουργκ/Rosa Luxembourg (3) Ρόζενταλ-Γιούντιν (1) ρομαντισμός (4) Ρομπέρ Αντέλμ/Robert Antelme (1) Ρόμπερτ Οπενχάϊμερ/Robert Oppenheimer (1) Ρόμπερτ Ρέντφορντ/Robert Redford (1) Ρόμπερτ Φρανκ/Robert Frank (1) Ρόμπερτ Χας/Robert Hass (2) Ρομπέρτο Χουαρόθ/Roberto Juarroz (1) Ρουμανία (1) Ρωσία (3) Σ. Μπενβενούτο/S. Benvenuto (1) Σ. Πιρόν/S. Piron (1) Σαίξπηρ/Shakespeare (1) Σαν Φρανσίσκο (1) σαπουνόφουσκες (9) Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire (1) Σαρλ Μπωντλέρ/Charles Baudeilaire (1) Σαρλ Πεγκί/Charles Péguy (1) Σαρλ Φουριέ/Charles Fourier (1) Σβετλάνα Αλεξίεβιτς/Светлана Алексиевич (1) Σέρεν Κίρκεγκωρ/Søren Kierkegaard (5) Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλου (1) Σέσιλ ντε Μιλ/Cecil DeMille (1) σθένος (4) Σιμόν Βέιλ/Simone Weil (6) Σιμόν Λέις/Simon Leys (1) σινεμά (44) Σίνεντ Ο'Κόνορ/Sinead O'Connor (1) Σίντνεϊ Λιουμέτ/Sidney Lumet (1) Σίσυφος (1) σκεπτικισμός (6) Σκιπίων ο Αφρικανός (1) Σκοτ Ήτον/Scott Eaton (1) σκουπιδοντενεκέδες (1) Σλαβόι Ζίζεκ/Slavoj Žižek (4) Σόνια (1) σοσιαλδημοκρατία (7) Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα (1) Σουηδία (3) Σουν Τζου/ 孫子 (1) σουρεαλισμός (7) σοφία (6) Σπύρος Κυριαζόπουλος (7) σταλινισμός (14) Σταμάτης Γονίδης (1) Σταμάτης Πολενάκης (1) Στάνλεϊ Κάβελ/Stanley Cavell (2) Στάνλεϊ Κιούμπρικ/Stanley Kubrick (1) Στάντις Λώουντερ/Standish Lawder (2) Στέλιος Κούλογλου (1) Στέλιος Ράμφος (1) Στεφάν Λαβινιότ/Stéphane Lavignotte (1) Στέφανος Λουπάσκο/Stephan Lupasco (4) Στέφανoς Ροζάνης (8) Στήβεν Πίνκερ/Steven Pinker (2) στρατόπεδα εργασίας (10) στρατόπερα αναψυχής (1) Σύλβια Πλαθ/Sylvia Plath (1) Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου (3) Σύνταγμα (1) σχετικισμός (2) Σωκράτης (4) σώμα (3) Τ.Κ.Παπατσώνης (2) Τ.Σ. Έλλιοτ/T.S. Elliot (3) Τάκης Μίχας (2) Ταλίν (1) Τάλκοτ Πάρσονς/Talcott Parsons (1) Τάσος Λάγγης (2) Τέοντορ Αντόρνο/Theodor Adorno (1) τέχνη (71) τεχνικό σύστημα (39) τεχνοκρατία (27) τεχνολογικός μεσσιανισμός (41) τεχνοσάχλα (15) Τζ. Μπένθαμ/J. Bentham (1) Τζ. Ρ. Σάουλ/J. R. Saul (8) Τζ. Σενμπάουμσφελντ/G. Schönbaumsfeld (1) Τζ. Στ. Μιλλ/J. St. Mill (1) Τζ.Ρ.Ρ. Τόλκιν/J.R.R. Tolkien (1) Τζακ Α. Γκόλντστοουν/Jack A. Goldstone (1) Τζέημς Μπάλντουιν/James Baldwin (1) Τζέφρεϊ Χερφ/Jeffrey Herf (1) Τζον Γκρέι/John Gray (1) Τζον Κ. Γκαλμπρέιθ/John K. Galbraith (1) Τζον Λοκ/John Locke (3) Τζον Μ. Κούτσι/John M. Coetzee (2) Τζον Ρωλς/John Rawls (2) Τζον Σερλ/John Searle (5) Τζον Στάινμπεκ/John Steinbeck (1) Τζον Φ. Κέννεντυ/John F. Kennedy (3) Τζον Φόουλς/John Fowles (1) Τζον Χιούστον/John Houston (1) Τζον Ώστιν/John Austin (1) Τζορτζ Όργουελ/George Orwell (4) Τζορτζ Στάινερ/George Steiner (2) Τζόρτζιο Αγκάμπεν/Giorgio Agamben (4) Τζουζέπε Πίνοτ-Γκαλίτσιο/Giuseppe Pinot-Gallizio (1) Τζούλια Κρίστεβα/Julia Cristeva (1) Τομά Λεπετιέ/Thomas Lepeltier (1) Τομάς Ιμπάνιεθ/Tomás Ibáñez (1) Τόμας Πίντσον/ Thomas Pynchon (1) Τόμας Ρηντ/Thomas Reid (2) Τόμας Χομπς/Thomas Hobbes (4) Τόνι Νέγκρι/Toni Negri (2) Τόνι Σουάρτζ/Tony Schwartz (1) τραγωδία (10) Τρανσχιουμανισμός (1) Τριλεκτική (11) Τριστάν Τζαρά/Tristan Tzara (1) Τρόικα (21) Τσαρλς Ντέιβενπορτ/Charles Davenport (1) Τσαρλς Ράιτ Μιλλς/Charles Wright Mills (1) Τσαρλς Σ. Περς/Charles S. Peirce (1) Τσαρλς Τέιλορ/Charles Taylor (1) Τσαρλς Φορτ/Charles Fort (1) τυραννία (14) Υβ Λε Μανάκ/Yves Le Manach (9) Υβ Μισώ/Yves Michaud (1) υλισμός (13) υπαρξισμός (3) υποκείμενο (29) υπομονή (2) Φ. Ε. Ρεϊνάλ/F. E. Reynal (1) Φ. Σελίν/. Céline (1) Φ.Ντ. Πητ/F.D.Peat (1) Φαινομενολογία (1) Φελίξ Γκουαταρί/Félix Guattari (1) Φερνάντο Αρρραμπάλ/Fernando Arrabal (1) Φερνάντο Πεσσόα/Fernando Pessoa (2) Φθινόπωρο (1) Φίγκαρο (1) Φίλιπ Λάρκιν/Philip Larkin (1) Φιλοσοφία (72) Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι/Фёдор Достоевский (5) Φλαν Ο' Μπράϊαν/Flann O' Brien (1) Φουκουσίμα (4) Φρ. Ένγκελς/Fr. Engels (7) Φρ. Νίτσε/Fr. Nietsche (11) Φρ. Σιμιάν/Fr. Simiand (1) Φρ. Φουρκέ/Fr. Fourquet (1) Φράνσις Μπέικον/Francis Bacon (1) Φρανσουά Γκρουά/François Grua (1) Φρανσουά Καραντέκ/François Caradec (1) Φρανσουά Λυοτάρ/François Lyotard (1) Φρανσουά Φουρκέ/François Fourquet (1) Φραντς Κάφκα/Frantz Kafka (2) Φρέντερικ Τέιλορ/Frederick Taylor (1) Φρέντερικ Τζέιμσον/Frederick Jameson (1) Φρήντριχ Γιάκομπι/Friedrich Jacobi (1) Φρήντριχ Έμπερτ/Fredrich Ebert (1) Φρήντριχ Μουρνάου/Friedrich Murnau (1) Φρήντριχ Χάγιεκ/Friedriech Hayek (2) Φριτς Λάιστ/Fritz Leist (1) φρμκ (13) Φρόιντ/Freud (5) Φώτης Τερζάκης (1) Χ. Λ. Μπόρχες/J. L. Borges (2) Χ. Μ. Εντσενσμπέργκερ/H. M. Enzensberger (1) Χάιμε Σεμπρούν/Jaime Semprun (1) χαρά (5) Χάρβαρντ (1) Χάρης Βλαβιανός (1) Χάρι Χόλε (1) Χάρυ Γκουγκενχάιμ/Harry Guggenheim (1) Χάρυ Φράνκφουρτ/Harry Frankfurt (1) Χέγκελ/Hegel (12) Χέερτ Μακ/Geert Mak (3) Χένρικ Ίψεν/H. Ibsen (1) Χέρμαν Μέλβιλ/Herman Melville (1) Χέρμπερτ Μαρκούζε/Herbert Marcuse (2) Χιλή (1) Χίλντε ντε Μπράιν/Hilde de Bruijn (1) χιούμορ (29) Χιροσίμα (4) Χλόη Κολλύρη (1) Χουάλ Βίβες/Juan Vives (1) χρήμα (13) χρήμα και μαγεία (21) Χρήστος Βακαλόπουλος (1) Χριστός (3) χρόνος (10) ψυχή (12) ωφελιμισμός (13) A.I. (6) Ange S. Vlachos (1) Bar Beduin (1) Beatnics (1) beton7 (12) BHL (2) Biennale (2) Bloomberg (1) Bob Dylan (1) Bob Marley (1) Bodies (3) Bruce Springsteen (1) Cinemarian (3) dada (2) dangerfew (77) David Bowie (1) DAVOS (2) DOCUMENTA (1) Einsatzgruppe D (1) EMAF (1) Frank Zappa (3) Gaston Bachelard/Γκαστόν Μπασλάρ (1) Happyfew (5) HighSpeedAcces (1) Hippies (1) Hollowsky (158) Iggy Pop (1) Il Consigliere (3) intothepill (2) izi (230) Janitoring (1) Jazz (2) Jeffrey Lee Pierce (1) Jimmy Cliff (1) Joe Strummer (1) Johnny Cash (2) Keith Richards (1) La Tribune (1) Malaguena (1) Mark Twain (1) Miles Davis (2) Monty Python (1) Muppet Show (1) nem68 (1) Nick Cave (1) Nosotros (1) psonia (4) RadioBubble (61) Renty (3) Ringo Star (1) RSA (1) Salon De Vortex (5) Scott Asheton (1) Serajevomag (1) sexbox (2) socialmedia (2) Tales from the Crypt (1) TESTS! (6) TwixtLab (1) UNICEF (1) urban hacking (13) Wall Street Journal (1) wobblies (2) Zακ Μπουβρές/Jacques Bouveresse (1) Zabriskie Point (1) zi (1) Zoviets (1)